Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 21:59

Pfff, dat kan ik me voorstellen.
Of je zult maar op een smalle weg rijden en schrikken. De gevolgen zijn niet te overzien.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 22:02

Coby schreef:
Ik dacht aan bovenrand prikkeldraad. Maar heb je een punt inderdaad! Ingraven van betongaas had ik ook al gedacht. Of rand met beton maar graven ze er vast voor.

De bovenste prikkeldraad met stroom kan prima. Van de draad daar onder een aarde draad maken, dan krijgen ze wel schok ook al zijn ze van de grond.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-24 22:30

Coby schreef:
Vandaag besloten om mini’s nu ook maar overdag binnen te zetten. Vannacht weer een slachtveld in de buurt.
Vanaf morgen drie kwartier in de ochtend en vijf uur wanneer wij thuis zijn.
Het is ondanks alle lagen stroom gewoon niet veilig.
En nu maar abc hekwerk rondom de bak regelen. Met stroom etc. Zou 1,60 genoeg zijn?

Hekwerk met de vlakken van boven naar beneden klimt lastiger dan gaaswerk.

Opgezocht wat abc is, nou ja dat bedoel ik O:) :+

Maar als ze echt zouden willen ben ik bang dat het ze alsnog lukt.
Sterkte en succes.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 23:05

Even iets anders, ik ben verbaasd dat de gedode Shetlander van afgelopen nacht nog niet op VN staat.

Ik heb vanochtend even getwijfeld of ik het bericht wat ik heb gepost, ook als topic op vn zou zetten.
Maar rekening houdend met dat het gruwelijke foto’s zijn, besloten om het niet te doen.

Later vanmiddag heb ik nieuwsformulier ingevuld met de link van de bron erbij.
Nb meldingen wolven in Westerveld meldt alleen maar als er contact is geweest met de eigenaar en de eigenaar het ok vindt dat het in de app en online wordt gezet.
Imo dus een betrouwbare bron.

Bokt heeft het beleid dat ze meldingen over aangevallen paarden en pony’s wel op VN plaatsen als er reguliere media bronnen van het nieuws zijn óf als de eigenaar zichzelf meldt bij het bokt beheer.

Ze kunnen dan mailen naar redactie@bokt.nl met daarin de info en eventuele foto’s van de slachtoffers.

Ik hoop dat paarden -en ponyhouders dit gaan doen als ze getroffen worden om zo bewustwording te creëren bij de mensen die denken dat het een ver van hun bed show is.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 23:34

Ik denk eerlijk gezegd niet dat de eigenaar van deze pony op Bokt zit.

Neemt niet weg dat ik het zeker met je eens ben dat het belangrijk is zoveel mogelijk bewustwording te creëren.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 09:52

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 10:12

het filmpje had ik nog niet gezien, de foto's wel, en juist dit zou inderdaad overal verspreid moeten worden want ik heb zomaar het idee dat dit meer mensen "aanspreekt" dan de foto's van de gedode schapen die inmiddels letterlijk dagelijks verschijnen. Niet alleen omdat het hier om een pony gaat maar vooral vanwege het duidelijk herkenbare ongeboren veulentje dat erbij ligt |(

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 10:49

tienus63 schreef:
Geen idee, die kans is natuurlijk heel groot.

Dit is toch hartverscheurend, eigenaar heeft filmpje gedeeld.

Let op, einde filmpje nare beelden.
https://www.facebook.com/share/r/gMDCfY ... tid=WC7FNe

D3ze opent niet bij mij, ik heb deze week een aantal posts op Facebook van eigenaren die getroffen zijn door aanvallen gedeeld op fb , wat kan je anders doen om bekender te maken hoe ernstig de situatie op dit moment is??

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 10:59

Coby schreef:
Vandaag besloten om mini’s nu ook maar overdag binnen te zetten. Vannacht weer een slachtveld in de buurt.
En nu maar abc hekwerk rondom de bak regelen. Met stroom etc. Zou 1,60 genoeg zijn?

|( sterkte, het moet verschrikkelijk zijn om die keuze te moeten maken. Al had ik hetzelfde gedaan in jouw geval denk ik.
Wat betreft hekwerk, ik zou er geen enkele uitspraak meer over durven doen of 1,60m genoeg is. Zo lang ander vee minder goed beschermt staat vermoedelijk wel, maar als iedereen dergelijk hekwerk neerzet is het maar de vraag. Maar je moet toch iets, wil je ze ook overdag buiten willen zetten.

Eigenlijk is deze hele situatie inmiddels toch van den zotte? :(

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 11:02

truselientje schreef:
Coby schreef:

|( sterkte, het moet verschrikkelijk zijn om die keuze te moeten maken. Al had ik hetzelfde gedaan in jouw geval denk ik.
Wat betreft hekwerk, ik zou er geen enkele uitspraak meer over durven doen of 1,60m genoeg is. Zo lang ander vee minder goed beschermt staat vermoedelijk wel, maar als iedereen dergelijk hekwerk neerzet is het maar de vraag. Maar je moet toch iets, wil je ze ook overdag buiten willen zetten.

Eigenlijk is deze hele situatie inmiddels toch van den zotte? :(

Het is voorbij het absurde wat mij betreft, met alles in Nederland wat natuur betreft, het moet eerst gruwelijk uit de hand lopen voor er iets gebeurd en daarmee zijn er heel veel dieren elke keer weer onnodig de pineut. Je kan je dieren straks alleen nog in een volière buiten houden als je in wolf gebied zit vrees ik

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 11:02

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 11:34

Wat vreselijk verdrietig om dat te vinden ;(

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 11:43

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 14:44

Citaat:
Voor wie interesse heeft in achtergrond informatie over de wolven in Nederland.

Werkgroep Wolf Nederland brengt alle wolvendata samen in overzicht
De afgelopen weken heeft de Werkgroep Wolf Nederland alle beschikbare data van de wolven in Nederland samen gebracht in een handig overzicht.
De database bestaat onder andere uit alle in Nederland middels DNA bevestigde wolven. Van alle wolven die nu en in het verleden in Nederland zijn vastgesteld is een compleet overzicht gemaakt.
De database maakt zoals gezegd gebruik van openbare data. Het betreft een overzicht van alle individuen welke in Nederland zijn geweest en waarvan DNA is vastgesteld. Per wolf is te zien wie de ouders zijn, wat het geboorte gebied is, wat het huidige leefgebied is, of de wolf nog in leven is en of er eventueel nageslacht is.
Door deze tabellen te koppelen aan de tabel met schade die door BIJ12 wordt uitgebracht is het zelfs mogelijk om te zien welke schade het dier heeft aangericht, welke prooien, hoeveel aanvallen (per provincie) en of het raster bij de aanvallen voldeed aan de normen van BIJ12.
Ook is er wat algemene informatie, als deze bekend is, van de individuele wolf opgenomen.
Naast de gegevens van de individuele wolven is er ook informatie te zien over het totaal aantal slachtoffers bij aanvallen (sinds 2015) en het aantal waar de wolf als schuldige kon worden aangetoond.
Momenteel telt de database 98 wolven welke voet op Nederlandse bodem hebben gezet en waarvan dit bewezen is op basis van DNA. De tabel wordt constant bijgewerkt met de meest actuele gegevens uit de rapportages van BIJ12.

De gegevens zijn voor iedereen toegankelijk. Mocht men gebruik willen maken van de mogelijkheid om op individuele GW-code te zoeken, dient men zich te registreren en heeft men daarna de mogelijkheid om het GW nummer te wijzigen in het overzicht zodat de data van de betreffende wolf wordt getoond.
U kunt het bestand bekijken via de volgende link:

Bron meldingen wolven in Westerveld

https://www.facebook.com/share/mWj8P6xo ... tid=WC7FNe

Link naar spreadsheet
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... A/htmlview?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 15:03

Och dat ponytje...
Vreselijk sneu zeg ;(

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 17:34

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-24 17:50

Zo hehe, dat werd tijd.

Sorry dat ik het zeg, maar de schaapskooi staat letterlijk op de heide. Hij heeft hoge hekken (geen idee of het wolfwerend is, wel hoger dan 1.20)
Verbaasde me al de hele tijd dat hij werd overgeslagen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 17:54

Toevallig weet ik dat die herder met een vuvuzela loopt om de wolf af te schrikken. Helpt dus niet meer om ze op afstand te houden.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 17:55

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 18:04

Nu de wolf er eenmaal geweest is heb je kans dat ie vaker komt al dan niet met zijn hele familie...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 18:06

Waar doel je op? De aanval bij Ede? Daar zit een hele grote roedel en de herder heeft ze al geregeld bij de schapen gehad maar tot nu toe werkte afschrikken. Nu dus niet meer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 18:10

Maar was hij met de schapen op pad of stonden ze 'thuis'?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 18:12

Een tabelletje uit het spreadsheet document wat ik paar posts geleden gedeeld heb.

Ik weet nog niet over welke tijdspanne de waarnemingen gedaan zijn.
(Gezien het feit dat de roedel midden-Drenthe is meegenomen, denk ik zelf dat het de periode ‘23 is geweest. In ‘22 zat daar nl geen roedel.)

Enfin, hier een overzicht van het aantal slachtoffers onder landbouw/hobby dieren per roedel.
NB, let op dat de nakomelingen uit een roedel zullen gaan jagen op de manier waarop ze groot gebracht worden en dat de jongen op een gegeven moment een eigen roedel en leefgebied zoeken.

Afbeelding

Volledige bron is hier te vinden:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... A/htmlview

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 18:14

De Veluwe spant de kroon ;( wat gezien de aantallen wolven ook niet verbazingwekkend is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 18:16

Oh ik kreeg zoiets niet geopend.

Brabant / Limburg.
Zover ik weet heeft Gw1625m er daar 172 in zijn uppie van op zijn geweten. Geen roedel. Nee alleen. Ook over wolfwerende omheiningen.
Ik weet dat er dieren missen op de Bij12 lijst dus aantal is nog hoger.

Gelukkig zit hij er al een tijdje niet meer en hopelijk blijft dat zo.

Maar echt. Hoe is het mogelijk dat 1 zo'n dier dat mag doen.