Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 21:43

Oh nee CL, wat flut!
Beterschap :(:)

Mungbean

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 22:23

Ach jeetje wat een pech weer. Heel veel sterkte en een vlot herstel toegewenst.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 07:13

Calipso neeee heb je veel pijn? Ik hoop voor jou dat je niet geopereerd hoeft te worden

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:52

Oh getver CL!!! Heel veel beterschap, ik duim voor een vlot herstel!!
Candalisa ja toevallig wel ;-)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:57

Oh nee CL, wat een enorme pech zeg!! He wat zuur, net nu je zelf weer zo lekker aan het rijden was. Veel sterkte gewenst! :(:)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:02

O nee CL Wat naar. Beterschap!. Dat is ook niet best voor je zelfvertrouwen zeg.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:06

Getver wat naar CL, en net nu jullie weer zo lekker gingen :(:) Heel veel beterschap, hoop dat er geen operatie nodig is! :(:)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:28

Balen zeg. Hopelijk valt de schade mee en herstel je snel weer. Ook al weet je dat het geen kwade wil is van je paard kun je hier toch een deuk van oplopen. Hopelijk valt ook dat mee.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:58

Ja ik baal ook echt enorm, zeker nu ik van plan was om zondag zelf te rijden met Marie. |( Pijn is goed te doen met een draagdoek en hier en daar een pijnstiller. Ik ben na mijn val gewoon terug opgestapt en heb verder gereden dus had gelukkig helemaal geen schrik, het was pas toen ik thuis kwam dat ik zag dat m'n sleutelbeen eruit stak. :o Het was tenslotte ook echt niet uit 'kwade' wil, gewoon een klein momentje onoplettend en had niet verwacht dat ze daar zo heftig op ging reageren.

Candalisa, wat fijn dat het ondanks het spannende moment zo goed ging <3 Veel succes vandaag!

Een beetje laat, maar nog gefeliciteerd Midnight!

Wat fijn dat jullie elkaar terug gevonden hebben Vientje :+:

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 14:28

Ja echt vet balen nu zo! :(:) Wel goed dat je iig nog meteen weer bent opgestapt, dat zal wel goed helpen met straks er zelf weer op wanneer je weer opgeknapt bent. Dit zijn inderdaad gewoon vervelende ongelukjes, geen onwil van paard doorgaans....de reden waarom ik met een jong beest liever niet alleen op stal ben als ik ga rijden, de kans op onverwachte zandhap-partijen als ze eens onverwacht wat schrikken ofzo is toch ietsje groter dan gemiddeld :P

Ik had al een tijdje het idee dat Pinda weer aan het groeien is, gisteren dus maar weer eens gemeten. Een centimeter schofthoogte op 5 weken erbij, en bij de kont een stuk of 3 cm erbij dus ze is nu ook duidelijk ineens weer overbouwd :oo En een heleboel centimeters in de breedte erbij :+

Pupje wordt langzaamaan een Echt Paard :+:
Afbeelding

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 14:41

Wat heerlijk dat ze zo groeit!

Mijn paard doet het ook geweldig op de nieuwe stal, rijden even niet zo, maar dat is niet zo erg.
Ze groeit als een dolle in bespiering en de breedte. Dat heeft ze ook heel hard nodig.

Ik hoop alleen dat ze de hoogte vergeet, ze is al zo groot

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 14:46

Ze zal ook wel even moeten wennen denk ik, dat het rijden even wat minder gaat? Dat ze lichamelijk zo gauw mooi bijtrekt is een heel goed teken in elk geval, fijn! :)

Haha ik zei dat ook al tegen Pinda hoor, pupje is nu ruim 1.74m schofthoogte en 1.75/1.76m konthoogte dus ze mag nog zorgen dat ze niet meer overbouwd is en dan is het klaar hoor := Anders kom ik straks plek te kort in de 20x40m ring en tussen hindernissen met mijn kanonne-kokosnoot _O-

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 14:48

Vientje schreef:
Ze zal ook wel even moeten wennen denk ik, dat het rijden even wat minder gaat? Dat ze lichamelijk zo gauw mooi bijtrekt is een heel goed teken in elk geval, fijn!

Haha ik zei dat ook al tegen Pinda hoor, pupje is nu ruim 1.74m schofthoogte en 1.75/1.76m konthoogte dus ze mag nog zorgen dat ze niet meer overbouwd is en dan is het klaar hoor := Anders kom ik straks plek te kort in de 20x40m ring en tussen hindernissen met mijn kanonne-kokosnoot _O-

Het is ook wennen, en ze is gewoon wat gestresst.

Hopelijk groeit ze wat meer recht!

Och formaat doet er niet zo toe in de ring, dat zit hem toch meer in de mogelijkheid tot buigen etc. Ik heb soms met een van 164 meer moeite dan in van 180.
Afgelopen 3 jaar 2 merries zadelmak gemaakt die 178 waren. beide konden draaien op een dubbeltje en liepen gemakkelijk door een baan

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 14:51

Wij waaien nogal regelmatig uit de bocht :D Ze is wel heel flexibel qua buiging dus hopelijk trekt dat nog wat bij, maar echt sluiten in haar lichaam vindt ze in elk geval moeilijk nog. Wanneer dat binnenachterbeen eronder moet dan gaan er pootjes in de knoop :Y)

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 16:02

Calipso jeetje wat knap zeg! Heb je nu nog steeds geen gevoel van onzekerheid?

Vientje jee pinda is echt geen puppy meer! Ik loop nu al te klagen met syd dr 1,55!

PSVanlot hoezo gaat het rijden niet goed?

Vandaag onze 3de les gehad en zelfs onze eerste bok(je) overleeft totaal geen angst moment gehad eventjes naar voren gegooid maar hoppa en gewoon weer verder!
Ik hoop zo dat we deze positieve lijn kunnen vasthouden

https://youtu.be/lwLjjwkboEw

https://youtu.be/JYAGokSHEpo

Afbeelding

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 10:50

Spectaculair bokje :)) Maar jullie gaan lekker zo, ook al een stopje toch? Lijkt me moeilijk :j

Pfff gisteravond was het weer eens dikke kermis op stal, en dat doorlopend tijdens mijn les... Maar weer bewezen dat ik zelf niet de kern van het probleem ben, maar helaas ook duidelijk niet de persoon om het op te lossen :+ Al die prikkels zorgen dat Pinda helemaal dichtklapt, en dan zit je dus vanaf stap 1 op een extreem gespannen bom die zich volledig afsluit voor je hulpen. Voelt als een onbestuurbare tijdbom, doodeng. Ze toont het uiterlijk bijna niet (echt een binnenvetter), maar instructrice stapte zelf ook erop en kon alleen maar bevestigen wat ik voelde. Gezien de extreme omstandigheden is Pinda nog heel braaf gebleven, ze heeft niet heel gek gedaan ofzo maar het voelde enorm onveilig.
Instructrice is koel en op vriendelijke wijze wel heel duidelijk, dus het type ruiter wat je daarbij wilt hebben qua oplossen en vertrouwen geven- maar ook zij kwam er met moeite nauwelijks doorheen. Laat staan als je dan mij erop hebt met mijn concentratieproblemen / snelle overprikkeling en ook een stukje angst. Dat is gewoon een recept voor ongelukken samen, Pinda + mij + deze omstandigheden op stal... Grenzen opzoeken moet natuurlijk, maar dit is echt niet te doen en eerlijk gezegd vind ik het zelfs een beetje paardje pesten zo. Heeft niks meer te maken met laten wennen aan dingen en vertrouwen opbouwen daarin iig, maar men vindt dat "ze er maar aan moet wennen". Daar mis ik dan het begrip / inzicht / kennis bij de meeste stalgenoten.

Dus tja, voor de tigste keer weer in dubio of ik er niet beter aan doe (tijdelijk) een stal te gaan zoeken waar de omstandigheden meer ingericht zijn op een jong sensibel sportpaard wat nog veel moet leren, ipv gezellig beetje omklooien met brave volwassen recreatiepaarden als hoofdgroep van gebruikers. Het paardenwelzijn is hier top en het is meestal gezellig dus ik wil niet weg, maar qua rijden kan ik hier nu gewoon echt niks mee...en dan is het nog niet eens winter, dan komt het probleem buitenbak / weer erbij. Zo lastig -O-

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 11:17

Nee ik heb nog steeds geen gevoel van onzekerheid :+ Als het aan mij lag kroop ik er vandaag gewoon weer op. Kwestie van zulke situaties proberen wegfilteren uit je hoofd. _O-

Mag Marie anders een paar centimeter lenen van Pinda? O:) en ach, dat is echt niet fijn. Op dat vlak ben ik heel blij met mijn stalgenootjes, maar ook dat ik zo kleinschalig sta. Ik denk dat Pinda en Marie ook heel erg op elkaar lijken, dat is ook zo’n bommetje als ze gestrest is maar die ontploft niet echt. En ik ben zelf ook zo snel overprikkeld, dus ik begrijp je echt. Misschien toch eens aankaarten op stal dat je dit niet zo fijn vind en of ze met jou willen meedenken? Want zo is het echt niet fijn voor jou.

Wat leuk Candalisa! En dat bokje haha!

Wat fijn dat het eindelijk beter gaat PS, hoe groot is die nu mss?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 11:32

Vientje schreef:
Spectaculair bokje :)) Maar jullie gaan lekker zo, ook al een stopje toch? Lijkt me moeilijk :j

Pfff gisteravond was het weer eens dikke kermis op stal, en dat doorlopend tijdens mijn les... Maar weer bewezen dat ik zelf niet de kern van het probleem ben, maar helaas ook duidelijk niet de persoon om het op te lossen :+ Al die prikkels zorgen dat Pinda helemaal dichtklapt, en dan zit je dus vanaf stap 1 op een extreem gespannen bom die zich volledig afsluit voor je hulpen. Voelt als een onbestuurbare tijdbom, doodeng. Ze toont het uiterlijk bijna niet (echt een binnenvetter), maar instructrice stapte zelf ook erop en kon alleen maar bevestigen wat ik voelde. Gezien de extreme omstandigheden is Pinda nog heel braaf gebleven, ze heeft niet heel gek gedaan ofzo maar het voelde enorm onveilig.
Instructrice is koel en op vriendelijke wijze wel heel duidelijk, dus het type ruiter wat je daarbij wilt hebben qua oplossen en vertrouwen geven- maar ook zij kwam er met moeite nauwelijks doorheen. Laat staan als je dan mij erop hebt met mijn concentratieproblemen / snelle overprikkeling en ook een stukje angst. Dat is gewoon een recept voor ongelukken samen, Pinda + mij + deze omstandigheden op stal... Grenzen opzoeken moet natuurlijk, maar dit is echt niet te doen en eerlijk gezegd vind ik het zelfs een beetje paardje pesten zo. Heeft niks meer te maken met laten wennen aan dingen en vertrouwen opbouwen daarin iig, maar men vindt dat "ze er maar aan moet wennen". Daar mis ik dan het begrip / inzicht / kennis bij de meeste stalgenoten.

Dus tja, voor de tigste keer weer in dubio of ik er niet beter aan doe (tijdelijk) een stal te gaan zoeken waar de omstandigheden meer ingericht zijn op een jong sensibel sportpaard wat nog veel moet leren, ipv gezellig beetje omklooien met brave volwassen recreatiepaarden als hoofdgroep van gebruikers. Het paardenwelzijn is hier top en het is meestal gezellig dus ik wil niet weg, maar qua rijden kan ik hier nu gewoon echt niks mee...en dan is het nog niet eens winter, dan komt het probleem buitenbak / weer erbij. Zo lastig -O-

Maar kom je op een stal gericht op jonge paarden niet alleen maar jonge paarden tegen waardoor het nog spannender is om er tussen te rijden?

Ikzelf wordt er namelijk minder blij van om tussen een paar jonge schietijzers te rijden dan tussen een paar ervaren paarden.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 11:33

CalipsoLover schreef:
Nee ik heb nog steeds geen gevoel van onzekerheid :+ Als het aan mij lag kroop ik er vandaag gewoon weer op. Kwestie van zulke situaties proberen wegfilteren uit je hoofd. _O-

Mag Marie anders een paar centimeter lenen van Pinda? O:) en ach, dat is echt niet fijn. Op dat vlak ben ik heel blij met mijn stalgenootjes, maar ook dat ik zo kleinschalig sta. Ik denk dat Pinda en Marie ook heel erg op elkaar lijken, dat is ook zo’n bommetje als ze gestrest is maar die ontploft niet echt. En ik ben zelf ook zo snel overprikkeld, dus ik begrijp je echt. Misschien toch eens aankaarten op stal dat je dit niet zo fijn vind en of ze met jou willen meedenken? Want zo is het echt niet fijn voor jou.

Wat leuk Candalisa! En dat bokje haha!

Wat fijn dat het eindelijk beter gaat PS, hoe groot is die nu mss?

Ik ben bang ruim over de 170, terwijl ze in mei 169 was. Een behoorlijke groei in korte tijd.
Hopelijk ben je snel weer fit om te gaan rijden.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 12:03

Haha als Pinda over de 1.75m gaat doneren we de extra cm's wel aan Marie :)) Wel fijn dat je mentaal niks over hebt gehouden aan je stuiters, dat is al heel prettig!

PSvanLot schreef:
Maar kom je op een stal gericht op jonge paarden niet alleen maar jonge paarden tegen waardoor het nog spannender is om er tussen te rijden?

Ikzelf wordt er namelijk minder blij van om tussen een paar jonge schietijzers te rijden dan tussen een paar ervaren paarden.

Paarden erbij in de bak is geen punt, ook niet als de anderen wat schieterig zijn. Gisteren zat er een makke voorspelbare bij in de bak, dat geeft vaak juist iets meer steun zelfs voor Pinda. Het zijn de omstandigheden buiten de bak die met regelmaat echt de spuigaten uitlopen.
Ter illustratie, gisteravond alles tegelijk tijdens mijn les: 3 paarden om de beurt die uit hun stekker werden gelaten in soortement van longeren in de paddock naast de bak, merrie die voor het eerst 10 minuten bij veulen weggehaald werd dus de hele stal was aan het gillen en hoop hectiek, zadelmaker met een hoop gedoe midden op het erf naast de bak, een kliek stalgenoten die aan de bakrand liepen te kletsen en keten, en bij de schuur werd vanalles gelast en met groot materieel gereden. Dat was naast de gebruikelijke andere paard(en) erbij in de bak, paarden die af en aan over het erf en de weg vanaf de boerderij liepen, en legio vrachtwagens en trekkers op de weg rond de boerderij. Die laatste 3 zijn normaal gebruik en moet ze inmiddels wel tegen kunnen natuurlijk, ook volk langs de bak moet tot op zekere hoogte kunnen, longeren ernaast in normale vorm moet kunnen....maar het hele eerste riedeltje zitten er nu ook wat tussen die niet heel tof zijn zo. Alles tegelijk was niet goed voor Pinda's bloeddruk, en daardoor ook niet voor de mijne :=

Het gaat me ook vooral om de mentaliteit en het begrip, een stal waar men gewend is om veel met jonge paarden te werken wordt wat beter nagedacht over wat slim is om te doen bij een jong paard en wat niet. Ik heb het meermaals aangegeven dat ik hier echt tegenaan loop, maar men vindt dat ik zeur. Een paard is een paard dus als de brave volwassen paarden het kunnen hebben moet Pinda dat ook maar kunnen, die insteek.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 12:06

Lastig zo‘n binnenvetter, maar ik denk dat jullie er echt wel uit gaan komen samen :)
Of een stalwissel helpt? Geen idee. Ik vond tot nu toe juist dat professionele stallen de grootste onrust hadden eerlijk gezegd en die hebben ook altijd wat te zeiken dat je paard AL 4 is en nu echt wat meer zou moeten kunnen. Zo kreeg ik een keer een hele preek omdat mijn paard niet gewend was tussen 8 andere te lopen waar ook gesprongen werd en daar ook van dichtsloeg (zoals Pinda). Hoe had ik dat nog niet geoefend, ik domme idioot :=
Een goede en fijne stal vinden waar alles klopt is niet eenvoudig. Mijn stal is top maar de bak is ronduit ruk.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 12:12

Vientje schreef:
Haha als Pinda over de 1.75m gaat doneren we de extra cm's wel aan Marie :)) Wel fijn dat je mentaal niks over hebt gehouden aan je stuiters, dat is al heel prettig!

PSvanLot schreef:

Paarden erbij in de bak is geen punt, ook niet als de anderen wat schieterig zijn. Gisteren zat er een makke voorspelbare bij in de bak, dat geeft vaak juist iets meer steun zelfs voor Pinda. Het zijn de omstandigheden buiten de bak die met regelmaat echt de spuigaten uitlopen.
Ter illustratie, gisteravond alles tegelijk tijdens mijn les: 3 paarden om de beurt die uit hun stekker werden gelaten in soortement van longeren in de paddock naast de bak, merrie die voor het eerst 10 minuten bij veulen weggehaald werd dus de hele stal was aan het gillen en hoop hectiek, zadelmaker met een hoop gedoe midden op het erf naast de bak, een kliek stalgenoten die aan de bakrand liepen te kletsen en keten, en bij de schuur werd vanalles gelast en met groot materieel gereden. Dat was naast de gebruikelijke andere paard(en) erbij in de bak, paarden die af en aan over het erf en de weg vanaf de boerderij liepen, en legio vrachtwagens en trekkers op de weg rond de boerderij. Die laatste 3 zijn normaal gebruik en moet ze inmiddels wel tegen kunnen natuurlijk, ook volk langs de bak moet tot op zekere hoogte kunnen, longeren ernaast in normale vorm moet kunnen....maar het hele eerste riedeltje zitten er nu ook wat tussen die niet heel tof zijn zo. Alles tegelijk was niet goed voor Pinda's bloeddruk, en daardoor ook niet voor de mijne :=

Het gaat me ook vooral om de mentaliteit en het begrip, een stal waar men gewend is om veel met jonge paarden te werken wordt wat beter nagedacht over wat slim is om te doen bij een jong paard en wat niet. Ik heb het meermaals aangegeven dat ik hier echt tegenaan loop, maar men vindt dat ik zeur. Een paard is een paard dus als de brave volwassen paarden het kunnen hebben moet Pinda dat ook maar kunnen, die insteek.

Als ik je verhaal zo hoor, ben je niet op zoek naar een stal waar ze meer ervaring hebben met een jong paard, maar naar een minder grote stal, waar minder klanten zijn.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 12:16

Dat laatste is zeker waar Sizzle! En qua hoe ze gehouden worden is het er top en er is heel veel mogelijk dus in het algemeen mag ik me in mijn handjes knijpen met onze stal voor de paarden. Ik wil dan ook niet weg hier := Maar ik weet ook niet of ik dit opgelost ga krijgen zonder ongelukken zelf zo. Maar eens even zien, denk dat ik voorlopig maar gewoon weer alle spitsuren ga vermijden dan loop ik alleen tegen groot materieel gebruik tijdens het rijden aan. Dat betekent wel dat ik doordeweeks bijna niet ga kunnen rijden aangezien fulltime werk betekent dat je in spitsuur op stal bent.

Die sportmentaliteit is ook iets wat me tegenhoudt bij sportstallen idd (jeej binnenbak) want ik sta daar lijnrecht tegenover, Pinda is PAS 4 en ik zit er AL op, dat vind ik al meer dan vooruitstrevend zat met het jonge beest maar wordt op de sportstallen gezien als een jaar achterlopen :P Jouw situatie zou ons ook zeker kunnen overkomen daar :=

*edit: hmmm, op zich is het een vrij kleine stal (15 persionpaarden waarvan een groot deel pensionado's). Als ik kleiner ga dan kom ik hier in de omgeving particulier terecht denk ik, dat is dan ook weer niet ideaal. Maar idd, meer volk brengt meer gedoe met zich mee en dat is wel een deel van het probleem.
Laatst bijgewerkt door Vientje op 18-09-20 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 12:20

Ik ben altijd na de spits. Ik ga eerst eten en kind in bed en ben dan pas na 8 uur op stal. Vaak is de rust dan al weer wedergekeerd op de meeste stallen. Zelfs op een grote stal met +50 paarden was ik na 20:30 vaak een van de laatsten. In het weekend ga ik rond lunchtijd dan is het ook rustig.
Mijn paarden hebben nooit moeilijk gedaan over drukte maar ik ben gewoon niet zo sociaal :o

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 12:25

Hier op zich wel sociaal, maar niet zo sociaal dat alles maar kan := Ook geen makkelijke hoor, maar ik kan een beetje volk op stal wel waarderen.

De wekker gaat hier 's ochtends te vroeg om om die tijd nog te gaan rijden helaas, in principe willen ze ook graag wel dat je tegen een uur of half 10 gewieberd bent want wekker van de staleigenaren gaat ook vreselijk vroeg natuurlijk. Wellicht in geval van nood wel een optie van de winter hoor!