Ik denk niet dat het aan jou ligt hoor. Denk eerder een stijf paard op rechts. Een paard heeft een holle en bolle kant. Net hoe ze geboren worden. Mijne wil ook niet rechtsom. Ik heb een heel grappig filmpje van Fly dat ze stiekem pijlsnel op haar “makkelijkere hand” omdraait en dan heel hard gaat galopperen alle commando’s hoort ze dan net alsof niet meer. Ik kan je er in taggen als je Facebook hebt? Dan zet ik hem openbaar Heb zo gelachen. Maar eigenlijk is het natuurlijk werk ontwijkend gedrag
Monique1963
Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-19 20:32
O wat een slimmerd heb jij Mainat. Ik heb wel facebook, ik geloof alleen dat ik taggen heb uitgezet. Je kunt me natuurlijk ook een pb via fb sturen en het filmpje daarbij plakken. Ik ben op fb: Mootje Frankrijk.
MaiNat
Geplaatst: 03-12-19 20:58
Monique1963 schreef:
O wat een slimmerd heb jij Mainat. Ik heb wel facebook, ik geloof alleen dat ik taggen heb uitgezet. Je kunt me natuurlijk ook een pb via fb sturen en het filmpje daarbij plakken. Ik ben op fb: Mootje Frankrijk.
Gelukt!
JudithO
Geplaatst: 03-12-19 21:12
Miracle doet dat ook wel eens, mainat. Maar niet zo stout als jij omschrijft. Meer dat hij extreem oplet waar ik loop en als ik naar een cm te ver naar voren loop is hij om en gaat hij ineens weer linksom. Linksom reageert hij ook heel subtiel, maar niet zoals hij dat rechtsom doet. En hij snijdt rechtsom heel erg af, gaat meer plat door de bocht. Als Miracle niet wil stoppen, drijf ik hem nog wat harder door, totdat ik wel respons krijg. Maar goed, ik werk met mijn eigen 'methode', dus ik weet niet hoe dat werkt met TRT.
Ja, dat heel soepel omkeren naar de makkelijke hand herken ik ook JudithO. Naar de slechte kant gaat het altijd stroef, doen alsof ze het niet gehoord heeft, stiekem dan gras proberen te eten en als het dan iets harder herhaalt dan heel verontwaardigd dan heel hard gaan lopen. Kijkt er dan ook bij van baas, doe niet zo moeilijk Judit0 Ik weet niet of je mijn filmpje bedoeld of film van Monique maar het filmpje van Fly heb ik openbaar gezet. Wel stukje scrollen op mijn tijdlijn. Is Van 12 december 2018 op fb.
Zelf doe ik ook naar de achterhand kijken en mezelf een beetje buigen. Daardoor ontkoppel je de achterhand, oftewel hij draait dan zijn achterhand weg en staat dan met zijn hoofd naar mij gericht. Ik heb wel geleerd dat ontkoppelen ook einde van de oefening is. Dus ik ontkoppel en vraag niet meteen iets van hem maar wacht een paar tellen. Het veranderen van hand doe ik door mijn lijn in de andere hand te pakken en meteen te wijzen ermee en met de andere hand met de stick naar zijn achterhand wijzen en dan een paar passen naar achter te lopen ( zo geef je je paard ook de ruimte om van hand te kunnen veranderen zonder dat hij in je bubbel komt.
Jeetje ik vind het lastig om t via de computer uit te leggen . Ik hoop dat je t snapt.
Jammer dat mijn man nooit mee gaat naar Joey anders deed ik t eens filmen wat ik bedoel.
-Namiro-
Geplaatst: 04-12-19 08:49
Lastig omschrijven maar ik deed het zo:
- iets naar de schouder toelopen (op dezelfde afstand) zodat de voorwaartse drang gestopt wordt; - zelf een paar passen naar achter lopen zodat paard de ruimte krijgt om naar binnen te draaien; - lijn in de andere nemen zodra ik naar achter liep; - als paard naar binnen komt en draait zelf weer je normale positie innemen.
(ik kan het helaas niet meer filmen want ik heb mijn grote vriend afgelopen weekend moeten laten inslapen.. )
Als ik mijn vp wil laten omdraaien met lijn hoef ik alleen een stapje naar achter te doen, te wijzen met de lijn en dan weer een stapje terug te doen. En het woord HO is ho. Als ze niet zou stoppen, zou ik aan de lijn wiebelen.
Maar mevrouw vind dit superleuk, vooral omdraaien. Zonder lijn doen we het omdraaien ook vanuit galop, er is weinig zo grappig als dat volgens haar hahaah. Zonder lijn til ik 1 hand op, waar ze ´tegenaan loopt´ (hierop remt ze). Doe een stapje terug, en wijs met mijn andere hand laag naar waar ik wil dat ze heen gaat (hierop draait ze om). In het donker doe ik hier nog een vingerknip geluid bij. Daarna zet ik het stapje weer terug naar voren (hiermee gaat ze verder in dezelfde gang als waar ze in was).
Monique, ik ga ook even in op je longeerverhaal van gisteren. Als Callas problematisch doet op rechts dan zit ze aan de linkerkant vast. Die linkerkant moet dan nl. boller worden oftewel iets opgerekter en dat vertikt ze duidelijk. Sommige paarden proberen dan het werk te ontduiken door keihard zonder instructies te gaan rennen en vallen dan zodanig erg naar binnen dat ze je bijna ondersteboven kunnen lopen. Het lichte steigergedrag is duidelijk een protest waar je naar mijn mening niet aan moet toegeven. Door te stoppen met wat je vroeg van haar geef je haar haar zin.
Je kunt die linkerkant soepeler krijgen door erop te gaan zitten en op een volte van 2 meter het hoofd naar je voet te vragen. Ze moeten op die kleine volte blijven lopen dus niet om de as draaien. Je buitenteugel laat je helemaal los hangen en je binnenteugel breng je desnoods naar je borstbeen en vraagt dan vriendelijk haar hoofd en hals in te buigen naar je voet. Gegarandeerd dat ze deze oefening met 2 hoefjes in d'r neusgaten linksom prima doet en rechtsom veel minder ver kan inbuigen. Een andere oefening is aan de longe en dan een hele kleine volte om je heen vragen. Bijv. de longeerlijn op 1,5 á 2 meter lengte. Aldoor het hoofd iets naar binnen vragen. Zonder dat ze met haar achterhand uit zwaait.Op een gegeven moment zul je merken dat ze zichzelf meer en meer gaat dragen op 4 benen
Monique1963
Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-19 11:21
O Namiro wat afschuwelijk! Gecondoleerd. Wat verdrietig voor je. Wat is er gebeurd?
Hi Allemaal, dank voor jullie adviezen. Ik zie veel overeenkomsten met wat ik ook (kan) doe(n) volgens de TRT-methode. Inderdaad kan het in tekst uitleggen minder duidelijk zijn, filmpjes zijn echt beter.
Met TRT is het dus de bedoeling dmv oefeningen het paard zich bewust te laten worden van zijn eigen ik en lichaam door hem soepel en in balans te krijgen. Hij mag als beloning zichzelf ontspannen. Je begint met een basispatroon, waar je dan altijd op kunt terugvallen. Als dit stukje goed is, ga je verder en kun je meer buiging gaan vragen en daarna ga je met beweging, geluid etc aan de gang om het paard minder schrikachtig te krijgen. Uiteraard kun je zijn techniek ook gebruiken als je paard helemaal niet schrikachtig is.
Patroon is bij Callas wel ok. De volgende stap is de klok, waar ik het al over had. Jij staat stil in het midden en hebt het paard aan de halsterlijn vast bij het hoofd, ongeveer met een arm/halslengte afstand van jou. Jij blijf staan, je houdt het hoofd van het paard naar jou toegericht en vraagt met de stick tegen het lichaam aan gedrukt het paard er opzij van te bewegen. Aangezien het paard met zijn hoofd bij jou moet blijven, gaat hij op een cirkel om je heen bewegen. Dus NIET longeren. Zijn voorbenen lopen een korte cirkel om je heen en zijn achterbenen de grote cirkel. Het is ook niet zijwaarts om je heen, maar een tussenvorm van zijwaarts en buiging. Dat doe je beide kanten op. Je verandert dus niet van hand of zo, want het is geen longeren, maar je wisselt je stick en je vraagt het paard de andere kant op. Als het paard te dicht in je kruipt, wat veel paarden doen, dan bewaak je je bubbel door hem wat meer achterwaarts te zetten in de oefening.
En dat heb ik een aantal maanden geleden goed gekregen bij Callas, maar vanmorgen voor het eerst weer gedaan. Ik was immers verder gegaan nadat de klok goed ging, maar nu blijkt dat ik toch een stapje terug moest doen, dus terug naar deze klok oefening.
De eerste keren waren moeilijk, want stick betekent volgens Callas altijd vrijheidsdressuur en dus komen er jambettes, reverences etc. Want dan kan er toch ook een koekje komen. Dus even moeilijk om haar weer duidelijk te maken dat de stick vele mogelijkheden kent en dat de klok er eentje van is. Toen dat weer helder was, ging het een stuk beter. Er was een moment dat ze me niet begreep en dat ik wat meer beweging maakte met de stick en dat er toen bijna weer een steigertje kwam. Doorgezet en boos nee gezegd en dat accepteerde ze en uiteindelijk heb ik een paar goede klokken neergezet en waar ik vooral blij mee was, was het vele kauwen dat ze deed en we hebben ook een lage hals gehad in een rustmoment.
Als mijn knie wat meer buigzaam is, dan ga ik weer rijden en deze oefening herhalen onder het zadel. Voorlopig vind ik dit erg fijn gaan en had ik eerder naar terug moeten grijpen. Ik blijf nog even klokken Hoop het snel te kunnen (laten) filmen.
henny_w
Geplaatst: 04-12-19 11:43
Monique is moest gistermiddag nog aan je denken met het longeren hier Ik heb 4 paarden. Twee seniordames van 22 en 23 jaar en van beide hun jonkie van inmiddels 9 jaar oud. Quinta is de oudste en is leidster van onze mini kudde. Quinta is een lieverd en laat zich zelden gelden richting de anderen als ze over haar grens gaan. Bijten doet ze niet en trappen in hun richting komt ook maar zelden voor en is dan ook nog met afhangende achterbenen dus ze deelt nooit een trap uit. Echter als er eentje echt te ver gaat dan komt ze licht op de achterbenen en laat zo duidelijk merken dat zij de baas is. De paarden die in rang op plek 2 en 3 staan knokken veel meer met elkaar. Op plek 4 staat Vinquaro. Een ruin die graag de ondeugende clown uithangt en met longeren met z'n vieren graag even de anderen hapt in de billen of hals om vervolgens gauw de benen te nemen en in te halen. Tijdens het longeren wordt er uiteraard ook gemest wat ik direct opruim omdat ze anders de mest zo uit elkaar lopen. Tijdens die stops had Vinquaro het gistermiddag op Quinta voorzien. Vanuit mijn ooghoeken zag ik hoe hij geregeld naar Quinta hapte en over haar grenzen ging. Quinta ging een paar keer op de achterbenen voor zijn neus. Pas toen ze een keer flink omhoog kwam droop Vinquaro af. Ze had hem even laten zien wie de baas was
Ik sta tijdens het longeren altijd in het midden. Als ze van hand moeten veranderen kom ik uit het midden, loop iets richting de hoefslag en zeg: Let op, om. Ze draaien dan alle 4 zo ongeveer tegelijk om. Ik laat het in stap maar ook wel in draf of galop doen. Dan maken ze allemaal een rollback. Nou scheelt het dat ze met z'n vieren zijn en ik dus weinig last heb welke kant ze op gaan. Echter ze hebben wel allemaal hun voorkeur en als ik ze apart longeer in de roundpen is dat ook wel duidelijk. Vinquaro wil dan nog wel 's flink bokken uit protest op zijn minst favoriete kant maar ik drijf hem er doorheen zodat hij toch echt die kant ook op moet. Uiteraard zet hij het dan op een rennen. Wil ie rennen, nou ren maar een poosje, hij wordt vanzelf wel moe om daarna beter mee te werken
Fijn Monique dat de klok zo goed gaat. Het is best een lastige oefening omdat het paard dichtbij staat, een armlengte afstand is als je 1.57 bent, zoals ondergetekende best dichtbij . Sommige paarden hebben toch te neiging om steeds een stapje naar voren te doen zeker als je net begint met de klok. Worden ze losser in hun lijf en begrijpen ze de oefening gaat het vaak beter.
Klopt Fardoe, ik ben zelf ook niet enorm 1.65m. En Callas wil toch al helemaal in me kruipen, dus bb (bubbelbewaking ) is van het grootste belang. En bij deze oefening sta je toch al dicht op elkaars bubbel. Moet het dan ook goed bewaken en corrigeren, maar als het dan ineens goed gaat... Ik hoop snel een filmpje te kunnen maken, want ik vind dit een fijne oefening, met snel resultaat.
Callas haar linkervoorbeen wordt steeds CPL-iger. Haar typische tinkertalgklier in haar linkerknieholte is de laatste weken overactief. Ik krijg de korstjes niet meer weg. Nu is het een dikke ribbel in haar knieholte geworden. Ze loopt er niet kreupel of wat dan ook van, heeft geen jeuk, bijt er niet aan, maar sinds eergisteren vond ik het écht te dik worden en het leek me ongemakkelijk voor haar. Dus ik ben begonnen om met babyolie de korst zachter te krijgen zodat ik het kan weghalen en kan behandelen met zinkzalf erna. Dag 1 kon ik het nog wel aanraken, dag 2 werd al moeilijker en vandaag kan ik niet eens meer in de buurt komen van haar knie. Ze is panisch als ik eraan kom.
Omdat ik het toch wilde behandelen, gevraagd of mijn vriend een van haar andere benen wilde optillen, maar dat werd daarstraks een enorm gevecht. Ze kwam recht overeind, no matter welk ander been we optilden. Ik ben in shock. Mijn lieve tinker die met poetsen honderd procent stil staat, zo lief is, dan moet het wel heel vervelend zijn voor haar als ik eraan kom.
Ik wil het nu eigenlijk scheren zodat ik vanaf een afstand in ieder geval iets erop kan spuiten, maar ik kan niet eens naar dat been wijzen. Ik heb wel doorgezet en wel gewoon voetje gevraagd, dat deed ze dan wel netjes maar ik voelde de stress.
Nu denk ik, had ik er nou maar helemaal niet aangekomen dan was er misschien niets aan de hand geweest. Wil ik het nou weer te goed doen? Ze leek er geen last van te hebben.
Of moet ik nu doorzetten en bijv de dierenarts vragen om een plaatselijke verdoving zodat ik het kan scheren en alsnog kan behandelen.
Waar ik verder van baal is dat haar voorbenen dikker beginnen te worden. Ik moet denk ik volledig hooi gaan voeren, want ik heb (door kabir en B-A, 6 weken) te kort gras, dus teveel fructaan, en omdat ik weinig echt met haar gewerkt heb, kan ze denk ik haar afvaltstoffen niet kwijt. Gaat de kant van CPL op.
Ik ga in ieder geval brandnetels drogen en kijken of ik nog kleefkruid kan vinden om te drogen, dat kan helpen om de afvalstoffen af te voeren.
Maar ik ben niet blij. En arme Callas nog minder.
pien_2010
Geplaatst: 05-12-19 13:02
Mo wat Hercule heel erg hielp, is niet wassen of aan pulken, maar alleen dikke Mitosyyl zalf elke dag erop doen die je kunt kopen bij de farmacie. Ik heb die tip van de dierenarts en dat bleek de gouden tip te zijn. Die zal is vrij goedkoop, heel erg vettig en wordt gebruikt voor baby's. Mok kan heel erg zeer doen en erg hardnekkig zijn. Het kan te maken hebben met voeren, maar bij Hercule was het psychisch meestal. Solidago kan helpen om afvalstoffen af te voeren van binnen uit. Dat gaf ik ook Hercule soms paar dagen bij deze klachten daar hij vaak ook wat nier probleempjes had.
Monique1963
Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-19 13:51
HI Pien, dank voor je tips. Ik heb nu vaseline, maar ik ga eens kijken naar mitossyyl. Ik neem aan dat je dat in Frankrijk hebt gekocht, omdat je over Hercule vertelt?
Solidago ken ik niet, zal ik ook op snuffelen.
Het is geen mok. Het zit niet in haar kootholte. Het zit in haar knieholte. Het is een bekend probleem bij tinkers. Tinkers hebben daar een talgklier zitten die de rest van hun been naar beneden waterdicht maakt. De haren althans. Het is zo'n dik pak haar dat er geen druppie water bij hun huid komt. Mooi systeem. Maar zoals alle systemen als het mis gaat, gaat het goed mis. Dus haar talgklier is overactief en dat uit zich in witte korstjes. Maar het is zoveel dat het niet meer normaal afgevoerd kan worden kennelijk en het dus een dikke korst is geworden. Althans zo voelt het onder haar haar, want ik kan door de haren het niet zien. Mijn vrees is dat er onder die korst broei vormt en dat ze dan wondjes krijgt, als dat al niet gebeurd is. Het lijkt me ook ongemakkelijk. Maar ze heeft er totaal geen last van, dus misschien heb ik nu iets bij haar overhoop gehaald, dat ik beter met rust had kunnen laten.
Ik heb vanmorgen ook wat posts gezet in het CPL topic, mijn grootste zorg is of ze pijn heeft of niet. Als het verder niet stoort of niet pijn doet, dan blijf ik er liever af. Als ze pijn heeft móét ik er wat aan doen. Ik probeer nu in dat topic helder te krijgen hoe die mensen denken dat hun paard het ervaart. Totdat ik eraan ging zitten, was er namelijk niets aan de hand, kon ik ook gewoon poetsen en kleine plukjes schilfertjes gewoon weghalen. Nu ik eraan gezeten heb met babyolie en uierzalf vindt ze het niet fijn, dus daarmee geeft ze aan dat het denk ik zeer doet, want waarom zou ze het anders zo vervelend vinden?
Afijn, meer bewegen, dus meer rijden, dus meer op het veldje aan de gang, dus daarstraks een half uur gereden op het veldje. Met poetsen was ze weer superbraaf, ik heb uiteraard niet aan de plek gezeten en met rijden was ze zoooooo lief! Het was een test of het oornetje dat ik kleiner gemaakt heb bleef zitten onder het eenoortje en geen centje pijn. Nu heeft ze ook niet geschud of zo, maar het zat prima. Mijn vriend was in het dal weer bezig met hout in de aanhanger te gooien en we hebben een poos staan kijken maar het was wel goed. Veel gecirkeld verder, lol wat kun je anders op zo'n klein veldje doen en de stap verruimd en verklein, blijft raar vindt ze, en dat ook in de draf. Verruimen in de draf betekent nog te vaak over willen gaan naar een veel gemakkelijker gallopje, dus dat mocht niet van mij. Galloperen gaat ook bijna niet op het veldje, dus sowieso een no-go.
Heb bewust geen jambette en zo gevraagd omdat ze eerder zo geïrriteerd was dat ik aan haar been zat, niets met dat been gedaan. Wel voor ik ging rijden de klokoefening gedaan, wat even wat makkelijker ging omdat ze een bit in had natuurlijk. Daardoor deed ze het wel heel snel erg netjes waardoor ik haar eerder haar beloning kon laten zoeken. Dat deed ze ook veel sneller dan normaal omdat ze bij ontspanning met bit in haar mond altijd op haar bit even kauwt. Dus ik vond het heel fijn gaan en was blij dat ik na de vervelende ervaring van vanmorgen haar een halfuurtje vol complimenten heb kunnen geven.
Balen dat ze nu zo´n last heeft van haar knieholte.. Maar positief dat het vandaag goed ging met trainen! We hebben voor vptje nu ook zo´n oornetje gekocht, kijken of het helpt. Ze heeft altijd zo´n last van de wind/ hoosbuien en wind. Een gewoon oornetje vindt ze prima dus anders is het gewoon mooi, ook goed.
En ik heb de eer vandaag bitloos te proberen. Ik vind het wel eng hoor .
Gaaf bitloos! Was mijn droom ooit. Wie weet ooit weer. Ga je eerst in een bak het uitproberen? En als je in het zadel zit, doe even een paar keer diep inademen en weer uitademen. Dan ontspan je je beter. En kun je niet twee hoofstellen over elkaar doen? Dus bit hoofdstel eerst en erover heen het bitloze. Dan rijdt je op het bitloze maar kun je in geval van paniek het bit hoofdstel oppakken.
En het gekke is eigenlijk dus dat Callas er helemaal geen last van heeft, het is meer dat ik denk dat het onprettig moet zijn. Ik had er denk ik niet aan moeten komen.
Ja ik ga het in de bak doen, ondanks dat de bak voor haar wel eens spannend is nog.. Maar dan kunnen we er snel mee ophouden als het toch niks is.
Maar ik ga gewoon zoals altijd los beginnen met rijden en zie het wel. Ik vertrouw erop dat de eigenaresse ons wel weet te vangen als het TE Toos stuurloos wordt (zoals met de sidepull. Maarja, ze heeft zich toen wel goed vermaakt )
Ik denk dat het in mijn Parijstijd ineens erger is geworden. John en vrouw hebben hun best gedaan om alles netjes te houden, maar hebben niet gepoetst. Had ik ook niet gevraagd. Leek me erg veel voor hen worden. Ik zag meer dingen in mijn verbeelding fout dan goed gaan.
Sintara
Geplaatst: 05-12-19 17:31
Monique1963 schreef:
Begrijp ik goed dat je niet met een sidepull gaat rijden, maar wel bitloos? Wat voor optoming gebruik je dan?
Klopt, we gaan nu voor een wiel hackamore met een brede, zacht onderlegde neusriem. Een heel kleine hefboom dus. Met de sidepull raakte ze me kwijt zodra ze wat spanning kreeg, en daarna was de focus compleet zoek. Met deze kan ik iets duidelijker inkomen op zo´n moment, en ik hoop dat we dan gewoon weer verder kunnen. We zullen zien