Een nieuw paard kopen deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsemarie

Re: Een nieuw paard kopen deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:00

Als je buikgevoel zegt dat het niet lekker zit moet je daarop vertrouwen!

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:03

Leuke foto's komen er voorbij! Leuke nieuwe aanwinsten :D

Is het niet mogelijk om foto's te maken bij een kliniek in de buurt en deze door je eigen dierenarts te laten beoordelen, Linni :)?

Ik snap eerlijk gezegd wel dat de handelaar het paard niet graag onbetaald van het terrein ziet vertrekken, maar ik snap ook jouw standpunt :)

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:06

nou ik zou als eigenaar ook niet zomaar toestemming geven om met het paard het terrein af te gaan.
daarnaast zou ik wel aanbieden om de bezinekosten te vergoeden voor de moeite.... over 70 km rij ik met trailer wel een een dik uur hoor.....(als er dan in de buurt ook een goede kliniek zit dan kun je toch ook daarheen gaan).

ow tis een handelaar...(uhm daarvan verwacht ik wel iets meer flexibiliteit..../mogelijkheden...) n vergelijking tot een particulier.
In dit geval dus gewoon laten staan en verder kijken
Laatst bijgewerkt door orkaan op 17-04-12 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:07

Als je er geen prettig gevoel bij hebt Linni moet je het niet doen.

Ik vindt het maar een vreemde gang van zaken zeker voor een handelaar.

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:19

Ik mocht (bij een handelaar) het geld thuis overmaken toen het paard was goedgekeurd.. Dat is misschien wel heel goed van vertrouwen.. (maar zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten?) Zou zelf ook niet zomaar mijn paard meegeven, maar 70 km rijden naar een keuring vind ik niet heel veel gevraagd hoor!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:31

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:48

Wilawander schreef:
Ik weet niet of het mag maar ik zoek om medische redenen (mezelf) een goed blijven tehuis voor mijn jonge merrie. Prijs is voor goed tehuis ook ruim bespreekbaar.
http://www.bokt.nl/markt/ad/29772/3-jar ... ii-gelders

leuke advertentie! Heel persoonlijk, daar hou ik altijd wel van.
Ik zoek alleen een ervaren paard. maar wie weet is hier iemand die het wel wat vindt! Succes met de verkoop.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:53

En er staat op het moment ook zoveel onbeleerd / net zadelmak te koop.. bluuh.
Ik wil een volleerd peerd haha :D

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:58

Romanoff schreef:
En er staat op het moment ook zoveel onbeleerd / net zadelmak te koop.. bluuh.
Ik wil een volleerd peerd haha :D

Ik ook!!

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:01

Heb al heel wat leuken gezien, die toch wel in mn budget vallen. Tussen de 6000-7000
Majaaa eerst moet mijn mannie verkocht zijn, voordat ik me daar echt op stort :)

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:04

Romanoff schreef:
Heb al heel wat leuken gezien, die toch wel in mn budget vallen. Tussen de 6000-7000
Majaaa eerst moet mijn mannie verkocht zijn, voordat ik me daar echt op stort :)

Wat kan jou mannie dan allemaal?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:14

Iris__Bennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:28

Hoi Dames,

Ik heb jullie advies en ongezouten mening nodig ;)
Ik heb twee paarden gevonden die qua leeftijd, lengte en karakter aan mijn eisen doen.
Alleen de één weeft na het eten (alsdus de eigenaar)
en de ander doet aan lucht zuigen na het eten (aldus de eigenaar).
Er word wel bij gezegd dat dit tijdens/na het eten is maar ik vraag me af, in hoeverre zouden jullie een paard (budget 3000 euro) afhouden vanwege luchtzuigen of weven.
De vraag hoe ernstig het daadwerkelijk is hangt in het midden aangezien ik dat dus niet weet!

Thank you!!

Daarnaast Bertine jij zoekt een leuke tinker?
http://dieren.marktplaats.nl/paarden/55 ... nd=11&fs=1

Toevallig ken ik hem en het is werkelijk een schat van een paard!! Meer info via PB!

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:30

Ik ga zaterdag weer op stap!!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:38

Iris__Bennie schreef:
Hoi Dames,

Ik heb twee paarden gevonden die qua leeftijd, lengte en karakter aan mijn eisen doen.
Er word wel bij gezegd dat dit tijdens/na het eten is maar ik vraag me af, in hoeverre zouden jullie een paard (budget 3000 euro) afhouden vanwege luchtzuigen of weven.
De vraag hoe ernstig het daadwerkelijk is hangt in het midden aangezien ik dat dus niet weet!

Thank you!!

Als het ongezouten moet zijn: laten staan, geen handvol maar een land vol!

Als enige nuance geaccepteerd wordt, is de eerste vraag die bij mij opkomt: hoe worden deze paarden gehouden en wat wordt ermee gedaan?
Als dit weven/luchtzuigen voortkomt vanuit spanning en/of stress; ben jij dan in de mogelijkheid om zodanige omstandigheden te scheppen dat ze geen spanning en/of stress meer hebben?

Als "tegenvoorbeeld"; wij hebben een paard gekocht dat een spanningsluchtzuiger bleek te zijn. 24/7 weiland en wat maagcompositum hielp het probleem uit de wereld, naast een nuchtere eigenaar die niet in de stress ging van het gespring van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:24

Linni, waarom bel je je eigen veearts niet om te vragen of hij een geschikte veearts weet in de buurt?

Ik heb er echt geen moeite mee als een paard onlangs röntgen gekeurd is door een erkende veearts die bekend is bij mijn veearts. Neem dan de foto's mee voor mijn veearts en er is dan vaak genoeg onderling contact.

SimoneX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:37

Iris__Bennie schreef:
Hoi Dames,

Thank you!!

Daarnaast Bertine jij zoekt een leuke tinker?
http://dieren.marktplaats.nl/paarden/55 ... nd=11&fs=1

Toevallig ken ik hem en het is werkelijk een schat van een paard!! Meer info via PB!

De meningen zijn hier heel verschillend over!
Ik heb 1 1/2 jaar geleden een luchtzuiger gekocht en ben blij dat ik het gedaan heb.
Het is bij haar een gewoonte geworden en ik laat haar lekker zuigen. De ene keer is het wat erger als de andere keer.
Je moet jezelf er niet aan storen want waarschiijnlijk blijven ze het wel doen. Veel weidegang en veel ruwvoer beperkt het wel wat maar ze blijft het doen. Ziet er super uit en is (afkloppen) nooit ziek. Dus ja........wat is wijsheid!

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:39

Met sommige kan het prima met band. Dus als je het 'het paard' vind zou ik hem niet laten staan.

Iris__Bennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:39

Mm.. Ik merk inderdaad al dat het vrij dubbel is en ik weet ook niet zo goed wat ik er mee moet.
Daarnaast had ik een super fijn plekje gevonden waar de paarden in ruime stallen (3,5 x 4) staan, hele dagen het weiland in gaan en een fijne rijbak bij ligt, is de stal voor mn neus weggekaapt. Ik had ook niks vooruit betaald hoor dus is natuurlijk ook mijn eigen schuld, maar wel erg jammer! Het was zo'n mooi plekje! :(

Emma: Over zo'n luchtband hoor ik ook weer tegenstrijdige verhalen, het zou mishandeling zijn e.d. Dus ja dat weet ik ook zo net nog niet. En nee het betreft niet direct HET paard.. Meer een leuk paard die aan de eisen voldoet ;)

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:41

Iris__Bennie schreef:
Mm.. Ik merk inderdaad al dat het vrij dubbel is en ik weet ook niet zo goed wat ik er mee moet.
Daarnaast had ik een super fijn plekje gevonden waar de paarden in ruime stallen (3,5 x 4) staan, hele dagen het weiland in gaan en een fijne rijbak bij ligt, is de stal voor mn neus weggekaapt. Ik had ook niks vooruit betaald hoor dus is natuurlijk ook mijn eigen schuld, maar wel erg jammer! Het was zo'n mooi plekje! :(

He vervelend. Ik blijf stalling gewoon betalen. Dan gaat het ook niet mis.

SimoneX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:51

Een band zou ik ook zeker niet doen. Ze kunnen er wonden van krijgen zowel uitwendig als inwendig.
Je kan beter de plek waar ze op zuigen beschermen met rubber om de tanden te sparen.
Ik zou gewoon eens gaan lezen over luchtzuigen dan weet je wat meer. Ik zou een echt leuk paard
er niet voor laten staan. Maar goed........dat ben ik hahaha. In het bezit van een prachtig, leuke, brave
luchtzuigende merrie.

Zie foto's: Amyyy @ [ITP] Black beauty Viënna op de foto
Laatst bijgewerkt door SimoneX op 17-04-12 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:53

emma525 schreef:
Met sommige kan het prima met band. Dus als je het 'het paard' vind zou ik hem niet laten staan.

Bedenk wel dat er op veel plekken de hardnekkige overtuiging heerst dat andere paarden dit gedrag overnemen.
Wanneer het stalmanagement niet deugd, dan is dat ook een risico; echter is intussen wel duidelijk dat goed management luchtzuigen voorkomt en soms zelfs kan laten stoppen.

Probleem blijft dat sommige mensen niet te overtuigen zijn.

SimoneX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:54

ikke schreef:
emma525 schreef:

Bedenk wel dat er op veel plekken de hardnekkige overtuiging heerst dat andere paarden dit gedrag overnemen.
Wanneer het stalmanagement niet deugd, dan is dat ook een risico; echter is intussen wel duidelijk dat goed management luchtzuigen voorkomt en soms zelfs kan laten stoppen.

Probleem blijft dat sommige mensen niet te overtuigen zijn.

Klopt en dat is heel vervelend :(

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:13

Iris__Bennie schreef:
Hoi Dames,

Thank you!!

Lastig, mijn idee ook; lees er eens meer over. Mijn idee is dat luchtzuigen (en kribbebijten, doen ze vaak samen) of weven een 'stalgebrek' is. Het luchtzuigen komt voort uit het spontaan overgaan van moedermelk en gras naar brokken. Het maagzuur begint te werken, want de maagjes van die jonge veulens zijn helemaal niet klaar voor de brokken die ze toen kregen. Luchtzuigen kan verholpen worden / verminderd worden door beter stalmanagement en maagzuur remmers.
Als het eenmaak litteken gedrag is, worden ze er blij van als ze het doen door de aanmaak van endorfine (zoals sporten voor ons, of een tik die wij hebben - neuspulken bijvoorbeeld).
Het is een fabeltje dat gaskoliek voortkomt uit luchtzuigen. De lucht die ze inzuigen gaat er ook direct weer uit blijkt uit onderzoek.

Weven doen ze vooral als bezigheidstherapie, ook littekengedrag door slechte stalmanagement. Weven zie je niet vaak als ze buiten wat te doen hebben. Weven kan dus vaak verholpen worden door direct bij het zien van weven je paarden naar buiten te gooien, het liefst 24/7 en laat ze iets doen buiten. Bal in de wei, fourangeren.. iig iets.
Doe je niets dan kan een ander paard die zich ook verveelt het weven overnemen. Het is dus niet besmettelijk ;)

Al met al, door een betere stalmanagement en een Rennie kan je heel veel doen aan deze 2 stalgebreken.
Feit is dat ze er niet dood aan gaan ;) Dus als jij het de moeite waard vindt en je kan erbij zijn als ze het gaan vertonen, dan zie ik niet in waarom je het niet zou doen!

Succes met je keuze meid!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:20

Calypso84 schreef:
Al met al, door een betere stalmanagement en een Rennie kan je heel veel doen aan deze 2 stalgebreken.
Feit is dat ze er niet dood aan gaan ;) Dus als jij het de moeite waard vindt en je kan erbij zijn als ze het gaan vertonen, dan zie ik niet in waarom je het niet zou doen!

Dat laatste is niet helemaal waar. Weven geeft slijtage en dus arthrose-verschijnselen aan de benen, waardoor ze eerder dan gebruikelijk versleten kunnen zijn en afgemaakt moeten worden.