[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 18:56

Tast eens goed zijn broekspier af, vanaf zijn zitbeenknobbel naar beneden. Eerst voorzichtig en dan dieper. Een paard met verzuurde spieren zal daar heel heftig op reageren dus wees heel voorzichtig en niet in je eentje.
Heel eerlijk denk ik dat je je antwoord al hebt als ik lees dat je niet bij zijn achterhand kon komen.
Ik had persoonlijk allang bloed getrokken bij zo’n stijf paard. Kost niet veel en dan weet je tenminste of je misschien gerichter moet voeren. Er zijn zoveel weilanden en hooi met te weinig selenium bijvoorbeeld, dat er gewoon iets doodsimpels kan zijn als een selenium te kort.

Newallure

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 19:07

Je kan wel 100 foto's en filmpjes plaatsen maar denk niet dat het tot een conrete diagnose gaat leiden.
Dan zal je toch echt er een dierenarts bij moeten laten komen om te kijken wat er aan de hand is en een behandelplan op stellen naar jou gebruiksdoel voor Limo denk ik.....

Zelf zou ik eerlijk gezegd gek worden van twijfel en duidelijkheid willen voor mezelf en mijn paard.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-19 19:11

Dierenarts is ingelicht. Wacht alleen nog op bevestiging van de afspraak.
Maar meer dan bloed trekken zal ze niet kunnen doen. Benen/heup betasten zal niet lukken als limo het mij al niet toelaat

Over spierbevangen, heb net even gelezen. Er zijn wel wat symptomen die overeen komen. Maar lees ook dat stappen juist nefast is. En het voornamelijk optreed na inspanningen. Bij limo is het eerder na stilstaan.
Maar nerveuzer/angstiger zijn is dan weer wel een symptoom ervan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 19:17

Dat is dan jammer voor Limo. Er zal toch even wat onderzocht moeten worden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-19 19:23

Of jammer voor dierenarts als limo haar omver loopt?
Sorry maar veiligheid speelt ook mee. Hij vertrouwt mij maar sinds gisteren mag ik dus ook niet aan zijn benen komen, uiteindelijk wel als hij weer helemaal tot rust is gekomen.
Als hij in paniek schiet bij de dierenarts hou ik hem ook niet vast. Heb geen zin in blaren of meegesleurd te worden. Moet ook nog gaan werken.
Sedatie zou een optie zijn. Maar wel een dubbele dosis dan. Anders breekt die erdoorheen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 19:25

Art_Ificious schreef:
Dierenarts is ingelicht. Wacht alleen nog op bevestiging van de afspraak.
Maar meer dan bloed trekken zal ze niet kunnen doen. Benen/heup betasten zal niet lukken als limo het mij al niet toelaat

Over spierbevangen, heb net even gelezen. Er zijn wel wat symptomen die overeen komen. Maar lees ook dat stappen juist nefast is. En het voornamelijk optreed na inspanningen. Bij limo is het eerder na stilstaan.
Maar nerveuzer/angstiger zijn is dan weer wel een symptoom ervan.

Mijn pony is vroeger eens flink spierbevangen geweest.Geen bijzondere inspanning daarvoor, haalde hem van stal en hij kon amper nog lopen. Gelukkig had ik mensen om me heen die het herkende, dus weer op stal en meteen de DA gebeld. Die heeft ook maar kort gekeken, bloed getrokken en daarna dus supplementen erbij. Inspanning (zoals een hele lange zware buitenrit oid) was bij hem dus ook niet de oorzaak, maar hij had wel duidelijk wat tekorten waardoor het ontstaan was. Deed ook echt heel lelijk tegen de DA, maar dat is gewoon even pech voor pony. Streng zijn, doortastende DA en dan is het zo weer klaar. Desnoods doe je hem een hoofdstel om, zet je een stuk af bij de inloopstal en pak je de longeerlijn.

Maar er zijn wel meer dingen die het kunnen zijn en bloedonderzoek is sowieso wel handig in combinatie van het oog van de DA.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 19:30

kan je geen hulp aan je stalhoudster vragen?Ik doe het ook voor mijn pensionners de paarden vasthouden bij de Da, dan zijn ze ineens veel braver.
Ik denk dat je toch een beetje te veel denkt dat jij alleen alles met Limo kent en hij daardoor wat verwend gedrag vertoont.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 19:35

Er zit ongeveer een halve kilometer tussen verhoogde spierwaarden (stijf of spierpijn) en full-blown bevangen.
Een paard kan licht bevangen raken als in de klassieke maandagziekte maar ook van stress, langdurige regen, mineralen tekort, te weinig slaap, etc etc.

Een fatsoenlijke doorgewinterde paardenarts die ook buigproeven moet doen bij 3 jarige hengsten vers uit het land is echt niet onder de indruk van Limo hoor.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 19:48

Art_Ificious schreef:
Sorry maar veiligheid speelt ook mee. Hij vertrouwt mij maar sinds gisteren mag ik dus ook niet aan zijn benen komen, uiteindelijk wel als hij weer helemaal tot rust is gekomen.
Als hij in paniek schiet bij de dierenarts hou ik hem ook niet vast. Heb geen zin in blaren of meegesleurd te worden. Moet ook nog gaan werken.
Sedatie zou een optie zijn. Maar wel een dubbele dosis dan. Anders breekt die erdoorheen.

Er is nog een optie. Je brengt m naar de dierenarts en laat m daar tot er een diagnose is.
Ik geloof er echt niet in dat ze zo'n ponytje niet kunnen onderzoeken. Dan maar een praam erop of een beetje sedatie erin. Dat kan ook gewoon. Je hoeft er niet bij te zijn. Wil je nu echt eens weten wat er aan de hand is, zal hij een keertje goed door de molen moeten en niet half.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 19:56

Vermoedelijk wil de DA hem alleen maar even op een rechte lijn en harde + zachte volte wil zien. Dit is geen typische buigproeven kreupelheid.
Bloed tappen gaat hem heus wel lukken, desnoods even een strik om zijn neus (praam).

Maar als je niet wil, dan moet je het vooral ook niet doen maar dan beter ook stoppen met vragen wat een ander zou doen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 10-04-19 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 19:56

beetje suf maken? Mijne flipte gisteren ook bij de DA die hebben we beetje suf gemaakt. Hebben zo gewoon buigproeven enzo gedaan dus kan wel in principe

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 20:04

Sizzle schreef:
Vermoedelijk wil de DA hem alleen maar even op een rechte lijn en harde + zachte volte wil zien. Dit is geen typische buigproeven kreupelheid.

Als ie specifiek dat been niet wil laten optillen kan ik me maar zo bedenken dat een buigproef op dat been ook geen succes zal zijn. Buigproeven zeggen niet alles, dat weet ik, maar dit alleen al vind ik al niet zo'n fijn signaal.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-19 20:38

Babootje schreef:
Sizzle schreef:

Als ie specifiek dat been niet wil laten optillen kan ik me maar zo bedenken dat een buigproef op dat been ook geen succes zal zijn. Buigproeven zeggen niet alles, dat weet ik, maar dit alleen al vind ik al niet zo'n fijn signaal.

Bijkomend dat het altijd al moeilijk is gegaan met dat specifieke been.

Afspraak staat voor morgen. Heb ook specifiek gevraagd om bloedtest te doen op de spierwaarden. :j heb filmpje ook gestuurd en ze zag idd de stijfheid. Vroeg ook meteen of er esdoornen in de buurt zijn (née nog geen opgemerkt) , of limo goed eet en mest. Dat gelukkig wel, eetlust genoeg en mestproductie werkt ook super.

Nuja in de kliniek met deskundige artsen kregen ze limo ook niet onderzocht. Hebben hem echt moeten verdoven zo zwaar dat buigproeven niet gedaan konden worden. Want zelfs met sedatie konden ze toen niet aan hem komen voor buigproeven van de achterbenen.
En als zelfs volwassen mannen hem niet kunnen houden zodra hij zich wil losrukken, dat zegt genoeg toch?
ALs een vreemde hem vasthoudt is hij juist nog sneller gespannen, gisteren liet ik mijn ma hem vasthouden zodt ik achterbeen kon betasten. Maar dat lukte niet en mijn ma werd bijna meegesleurd door limo. Dus dat is geen optie.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 21:00

Maar Art,in de kliniek zetten ze er toch een praampje op? Mijn paard van 1.75 die echt niet makkelijk was konden ze in de kliniek uitstekend handelen hoor.En soms gaan dingen soms beter zonder eigenaar.
Zelf heb ik altijd de vreselijkste voorstellingen met trailer laden en rijden.Dus ik ben zo verstandig dat door andere te laten doen en ga weg.Zelfs als ik er op sta te kijken dan worden de paarden al lastig van mij.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 21:01

Heb je wel is een hengsten ketting geprobeerd? Ik ben er geen fan van maar middel heiligt het doel denk ik als je je paard niet eens kan onderzoeken om te kijken wat er aan de hand is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 21:14

Gewoon even afwachten. Bij een stijf paard valt sowieso niets te buigen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 21:55

Art_Ificious schreef:

Word het niet gewoon eens tijd dat hij iets gaat doen wat hij niet leuk zal vinden? Als je de dierenarts alleen of met iemand anders even de gang laat gaan heb je een diagnose en weet je waar je aan toe bent.
Er zullen ook nog zat andere keren aankomen dat hij gewoon even door de zure appel heen moet bijten
En de dierenarts is echt wel kundig genoeg om te beslissen of het veilig is.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 07:52

en hulp vragen van iemand die hem beter vast kan houden, een handige iemand die met(jonge) paarden werken gewend is. Vasthouden, praam erop en doen wat die moet doen.
Ik moet ook wel eens jonge paarden vasthouden die niks gewend zijn om te behandelen, dan is het vaak ook gewoon handig zijn
De arts moet zijn werk kunnen doen en vertrouwen op diegene die het paard vastheeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 08:12

Ben ik de enige die hem meer vind lopen alsof hij slappe kniebanden heeft achter? Dit is voor mij een heel herkenbaar loopje en kan prima opgelost worden met binnendoor bekappen door een goede smid.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-19 08:50

:') echt jullie kennen limo duidelijk niet.
Heb al tig keer gezegd dat ik er niet bij Ben als hij op manege bekapt moest worden, en hij dan nóg erger reageert. Heeft dus totaal niks te maken of ik erbij ben of niet.

Op kliniek was ik er de 2e dag ook niet bij en konden ze helemaal niks meer met hem doen. Zelfs de voorbenen niet aanraken terwijl dat wel kon toen ik erbij was. Hij heeft toen een arts tegen de grond doen vallen.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 11-04-19 08:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-19 08:50

Newallure schreef:
Heb je wel is een hengsten ketting geprobeerd? Ik ben er geen fan van maar middel heiligt het doel denk ik als je je paard niet eens kan onderzoeken om te kijken wat er aan de hand is.

Jup heeft die gewoon Los gerukt ook.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-19 08:52

bobje26 schreef:
Ben ik de enige die hem meer vind lopen alsof hij slappe kniebanden heeft achter? Dit is voor mij een heel herkenbaar loopje en kan prima opgelost worden met binnendoor bekappen door een goede smid.

Kan ook. Ik herken dat alleen als hij op slot staat echter. En dat heeft hij ook al 2x gehad op de manege.
Dacht eergisteren ook eerst dat die op slot stond en daardoor zo stijf ging.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 09:05

Tuurlijk zal hij dat niet leuk vinden, zeker als het allemaal de eerste keer is.
Tijdens mijn werk genoeg jonge paarden gehad die kreupel waren, wonden hadden of een bult hadden door spelen.
De eerste keer dierenarts deden ze net of de dierenarts die beesten ging villen in plaats van helpen en dat heeft soms best voor ruzie gezorgd.

Hij gaat het niet leuk vinden, maar ik denk dat hij dan even niet moet zeuren, iemand meenemen die hem echt goed kan houden, liefste jongen paarden ervaren en dan even door de zure appel heen bijten.

Mijn merrie denkt ook dat ze dood gaat als ze een wormenspuit krijgt of als ze getemperatuurd moet worden (gevalletje, voorbeen optillen en met een hele lange arm thermometer in haar bips stoppen), maar dan moet ze zich maar niet zo aanstellen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 09:23

Ik kan eigenlijk ook niet geloven dat limo erger is dan een jonge hengst die niet in handen is geweest

Er is geen paard die niet behandeld kan worden. Je hebt gewoon iemand nodig die goed weet wat die aan het doen is

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 09:54

En soms hebben ze gewoon even een hele strenge hand nodig die heel duidelijk grenzen aangeeft en precies op het juiste moment weet aan te geven/straffen nu is het klaar je gaat normaal doen. Juist bij de paarden die stresserig/gevoelig kunnen reageren zijn eigenaren te voorzichtig ook die paarden moeten de grenzen weten en dat ze voorzichtig met baasje moeten zijn.