Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 18:26

Had wel scheef meegelezen laatste tijd, maar niet gereageerd en gelukkig gingen jullie niet te hard.

@Promisse, heerlijk dat je weer op een paard kan zitten! Wel beetje voorzichtig blijven he?! Niet even op het paard van je vriendin gaan rijden... gewoon je eigen veilige paard!

@BravoT, heerlijk dat je les hebt kunnen regelen, verslag krijgen we wel he!? En super dat Promisse je heeft geholpen. En het is in ieder geval ontspannen rijden zo te zien op het filmpje en galop komt ook nog wel goed, mits je geen instructies platrijdt.. (wat ik met Heps vorige week ook nog bijna deed... ahum..)
WET.. leuke naam.. nat is het de laatste tijd wel ja..

mirjamalvaro schreef:
Heerlijk :D

Krijg net te horen dat ik zondag kringfinale mag rijden. :=

En vandaag sinds laaaaange tijd bij Zor weer eens trensje ingehangen ipv S&T. :P

Jeeehhh!!!! Ga even kijken of ik mijn dagschema om zeep kan helpen om even om de hoek te kijken.

@Enjoy/ Iriscope, gevoelsmatig wel en dan vooral met de kleine (mijn little worker bee), maar ga ik zelf niet redden :+ , maar snap het idee. Alleen soms heb je heerlijk gereden zit je paar dagen later er weer op, gaat het toch bagger... :D {:)-:(

@Iriscope, blijft grappig, jij met je warmte.. ik moet dan ook steeds denken, o ja.. ander continent... Schouders controleren is nog niet zo eenvoudig.. Ben wel eens aan het rijden en dan wijken appeltje eitje, appyement rechts oke, links nog krakend.. en dan rij je een volte.. en man... dan val je toch ineens door de mand.. zucht.....denderd er dan dwars door heen. En dat je het idee hebt dat andere kant ineens fijner is, kan zijn dat je dan dat stuk getraind had, of dat er juist aan de andere kant iets vast zit, maar dan zou het niet fijner, maar anders moeten voelen met een blokkade.

Overigens vond ik Riens idee, over goede en verkeerde kant wel een passende, niet beginnen met ploeteren op de verkeerde, maar ook de makkelijke meenemen als wij iets moeilijk vinden beginnen we ook niet meteen met het frustrerende niet makkelijke deel, maar even lekker iets wat je kan en dan.... aan het werk en in de knoop. En je kan verkeerde kant vaak vanaf goede kant ook trainen.

Iriscope
Citaat:
Wij hebben gisteren onze laatste les van het jaar gehad, mijn instructrice is er pas weer eind januari.
We zijn met buig oefeningen bezig geweest, meneer wil gewoon echt geen lengtebuiging aannemen op links.
Hij negeert mijn linkerbeen onwijs als ik daar vraag om te buigen, terwijl hij voorheen juist op rechts stijver was en op links heerlijk los liet. Als ik hem met mijn spoor aanraak om te corrigeren dan reageert hij voorwaarts ipv in te buigen. Ik rem hem dan af en geef de hulp nogmaals tot hij de juiste reactie geeft, dan belonen en iets anders doen.

Mijn instructrice heeft me vrij wat oefeningen gegeven om mee aan de slag te gaan, maar als iemand nog goede tips heeft om hem meer in te laten buigen zou dat heel fijn zijn!

Hij heeft een vrij lange rug en begint daar sinds een paar weken eindelijk lekker over te lopen en ook voorwaarts neerwaarts te stretchen, dus ik denk dat het ook deels opnieuw balans zoeken is, maar daar tegenover staat wel dat ie nu meer ruimte heeft in de rug en dus makkelijker zou moeten kunnen buigen?

Laatst een clinic gereden die ook niet meteen goedkoop was.. (105 euro, uche uche uche) bij een Portugees, maar die zei iets heel practisch, waarvan ik dacht, hmmm, waarom moet zo'n domme logische opmerking me nu weer 105 euro kosten (kreeg gelukkig meer handige dingen mee naar huis, was het geld uiteindelijk wel waard).
Als bv dat wat jij wilt niet lukt in galop, ga je het eerst in draf doen.. Lukt het niet in draf, dan in stap, dus gewoon 1 versnelling terug schakelen, het daarin proberen, lukt dat, dan weer versnelling omhoog, ipv in een gang te blijven rommelen waarbij het niet lukt.

Nog een leuke vond ik, als je paard 3 x iets verkeerd doet en jij probeert dat 3 x op dezelfde manier te corrigeren, hoeveel zin heeft het dan nog om diezelfde correctie nog 100 x te proberen? Waarom zou het na de 4e, 5e of 60e x dan wel lukken, is net niet handiger om te bedenken, hmmm, deze hulp / correctie heeft niet het gewenste effect, dus moet ik het anders doen? Waarbij dat anders dan soms weer het raadsel is, want wat werkt wel en wat werkt niet??

@SuperZX, handige uitleg, Rien had volgens mij in die cursus ook stukje met oefeningen daarvoor geschikt.

@Caritas,
Citaat:
Vraag me af of dat wel zo makkelijk te stellen is. Een van de paarden die ik rij, is rechtsgebogen, loopt linksom veel soepeler maar springt bij voorkeur aan in de rechtergalop (ook linksom). Ik dacht altijd dat ..gebogen betekende dat aan de kant van .. de korte stijve spieren waren en aan de andere kant de langere soepelere. Volgens de clubjuf is dit paard rechtsgebogen terwijl links bij hem dus de korte stijve kant is.

Dat met het aangalloperen naar de kant waarop ze niet gebogen zijn is op zich niet heel vreemd, want het voorbeen aan de concave (holle) kant heeft meer vrijheid dan het voorbeen aan de convexe (bolle) zijde en is daarom makkelijker naar voren te brengen en hopla..."verkeerde" galop.

@Sambfleur, naast links en rechts gebogen ook altijd in gedachten houden dat buiten dat er nog meer paard is, waardoor er altijd iets kan zijn, waardoor je naar de ene kant gebogen paard aan de andere kant iets beter kan, even heel doemdekend, bv een blessure aan een been.

Zwarte is nog steeds alleen aan het stappen en beige is met bijrijder aan het springen en ik had dus een ietwat dure clinic, maar was geld wel waard.
Man heeft simpele redenatie, wat is je probleem? En waar wil je aan werken? Kan je wel uur dingen laten doen die je wel kan, maar je komt hier om iets te leren of op te lossen..
Dus ik dacht.. Gooi het maar meteen in de groep.. Appyement naar links en vliegende wissels..
Nou dat heb ik geweten... Dat werd dus uur vliegende wissels met knettergekke pony, die dan op haar manier heet wordt, dwars door je been en hand heen gaat denderen (dus door de bak gaat zeilen) en vrolijk door de baan bokt, omdat ze nog niet helemaal begrepen had dat een hulp wissel was en niet kontje boven en voetje omhoog.
Normaal probeer ik ze alleen als ze fijne dag heeft en dan verder niets geks wil oefenen, nu begonnen en eindigeden we ermee. :+ :D . Uiteindelijk nog niet helemaal af project, maar voor mij wel weer aantal handvaten waarmee ik aan de slag kan.

En van de week.. sprong ze ze een paar keer netjes en uiteraard ook een paar keer niet.. en ik kreeg er af en toe een om mijn oren waar het niet de bedoeling was, kwestie van nog wat miscommunicatie.. En tja.. hulpgeven in het zweefmoment... Hebben jullie mijn pony als eens goed bekeken in galop.. zweefmoment... :+ :D _/-\o_ kortom timing is alles.

Uiteindelijk was ze zo nijdig dat ze dwars door je hulpen heen ging lopen, op zich ook wel fijn, want dan leer je dat ook oplossen. :') Was de instructie stukje naar voren gaan zitten omdat het drupte (het goot buiten) door het dak, komen wij langs.. hoef het niet uit te leggen, hij moest snel foetsie met zijn stoeltje.

Zou graag eens bij Rien rijden met 1 of beiden, maar dan moet ik chauffeur zien te regelen en nog iets meer sparen als dat ik voor deze clinic moest neerleggen. Maar die keren dat ik ooit bij Rien heb gereden (maar 4x hoor) waren het geld wel waard, veel aan gehad, toen ook de mazzel dat er steeds aantal wkn tussenzat, zodat je er thuis ook wat mee kon.

mirjamalvaro

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 19:49

Zo wat een verhaal.
Haha arme instructeur :')

Over dat gang terug als het niet lukt, gang vooruit kan ook helpen. Sterre moet ik zowat alles in draf leren, stap heeft ze gewoon het geduld er niet voor.

Zou grappig zijn als je kon komen zondag, maar forceer aljeblieft niets, zoveel stellen wij niet voor. :')

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 10:11

Toch heel tof dat je mag rijden zondag Mirjam, ik wens je veel succes en vooral plezier toe :)

Thanks voor het lange verhaal Sjolvir, leuk dat je zo meeleest en iedereen beantwoordt/tips geeft!
Wat je zegt doe ik inderdaad wel, ik begin heel veel in stap met hem daar los werken en als hij het daar goed doet, dan gaan we pas in draf proberen. Zelfde geldt voor andere oefeningen eigenlijk, dat is wel iets wat mijn instructrice van jaaaaren terug me altijd zei; lukt iets niet, maak het dan wat makkelijker. Hetzij lager instellen als het hoger moeilijk is, hetzij een versnelling lager :)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 11:43

Dank je iris, gaan voor de ervaring. Is ochtend proef rijden en dan mogen de beste 10 door naar middagproef en dan weer 6 naar de regio.
Alleen selectieproeven tellen ook mee, dus maak geen kans of moet 200 scoren. :')
Het is alleen jammer dat erdik 5 uur tussen de proeven zit mocht je door zijn. :=

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:21

En dan toch door mogen naar de middag, heb er zo'n lol om haha.
Sjolvir gemeet. :D

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:36

Geniet ervan Mirjam.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:46

Aaaah super Mirjam! Succes zo!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 15:05

Genieten van die kleine meid doe ik zeker. Zat de proef met big smile, ze deed zo haar best ondanks haar angst.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 21:39

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 21:47

Sorry voor de stukjes, maar dacht dat is makkelijker appen en wist niet hoeveel ruimte telefoon nog had, gelukkig genoeg net!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 22:00

Ben al blij met elk filmpje!

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 22:43

Ziet er echt al veel beter uit dan jullie laatste filmpje, vind ik. Super!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 23:45

Dank je, leuk om te horen.
Komt meer rust en regelmaat in. Alleen dat te diep komen blijft hekel puntje.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 00:13

Als ik me jullie vorige filmpjes goed herinner dan is ze behoorlijk vooruit gegaan!
Om wat te zeuren te hebben, als je je ophoudingen meer met je zit zou kunnen rijden ipv met je handen dan zou dat weer een stapje de ladder op zijn. Goed bezig!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 00:23

Ik moet nog ff aan mijn zit knutselen. Mijn rechterheup doet iets verkeerd waardoor ik geen steun heb op rechterbeugel. >;) Komende tijd dus maar eens recht zetten, zal ook weer schelen met de zithulpen. := :(:)

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 10:00

Wat een vooruitgang zeg Mirjam wow ! Haar galop is ook al veel stabieler en ontspannender!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 10:46

Heerlijk om te zien hoe het nu gaat Mirjam, je bent echt goed op weg!
Ik vind wel dat je zadel wat krap is, nu wordt de druk niet goed verdeeld op haar rug en drukt het vooral op het uiteinde van het zadel. Misschien iets om over na te denken?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 10:56

Voor mij of voor haar iris?
Ben helaas aangekomen, na de feestdagen dus weer streng op dieet. ;(
Galop gaat heel stuk beter ja! Mag nog iets rustiger, kan er nog niet echt in schakelen.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 11:02

Voor jouw billen, zonder banketstaaf te doen. Er past geen vlakke hand achter jouw billen en dat is belangrijk voor correcte verdeling van het gewicht.
Sorry, vind het zo flauw om zoiets te zeggen, maar bedoel het echt goed!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 11:15

Neuhh broek en jasje zaten ook opeens aan strakke kant, moet dus echt weer wat af. En was daarvoor eigenlijk nog niet klaar met afvallen maar moticatie ontbrak wat. :+
Dus toch weer braaf beginnen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 19:56

mirjamalvaro schreef:
Neuhh broek en jasje zaten ook opeens aan strakke kant, moet dus echt weer wat af. En was daarvoor eigenlijk nog niet klaar met afvallen maar moticatie ontbrak wat. :+
Dus toch weer braaf beginnen.

Is wel ountje want ze is maar een Sterretje in real life vond ik haar kleiner lijken dan ik had gedacht adh van eerder beeldmateriaal.

Overigens heb ik het inrijden ook gezien, daar had Sterre echt de sokken er flink in, doort zoef galop, gelukkig ging dat steeds beter en in proef echt netjes voor de hoeveelheid spanning die ze nog had. Maar je zag het per minuut verbeteren dat was zo leuk om te zien.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 20:14

Ja ze was behoorlijk gespannen met losrijden. Kon eerst ook niet aanspringen en toen ze eindelijk kalm genoeg was om aan te springen was de rem foetsie. Gewoon ff laten gaan, stuur werkt wel, kalmeert ze vanzelf. Met rem erop word ze enkel gespannender.
Heb je bij losrijden niet opgemerkt, mijn handen te vol blijkbaar. :')

Ja Sterre is echt maar D-pony, al geloven weinig mensen dat.

Ik dacht trouwens echt dat het niets ging worden zoals de ring inkwam. :=

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 11:53

Net op de dag dat ik mijn camera op het hek aanzet tijdens het rijden, loopt meneer alleen maar onder me vandaan. Hij heeft het de laatste 4-5 dagen super gedaan, dus ik denk dat hij wat spierpijn heeft omdat ik meer door kon vragen. Helaas bleek de camera ook niet scherp te stellen :(
Morgen heeft ie een dagje rust, maar zal vrijdag een nieuwe poging wagen!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 18:39

Iriscope schreef:
Net op de dag dat ik mijn camera op het hek aanzet tijdens het rijden, loopt meneer alleen maar onder me vandaan. Hij heeft het de laatste 4-5 dagen super gedaan, dus ik denk dat hij wat spierpijn heeft omdat ik meer door kon vragen. Helaas bleek de camera ook niet scherp te stellen :(
Morgen heeft ie een dagje rust, maar zal vrijdag een nieuwe poging wagen!

Zo'n dag had ik laatst ook en mijn camera bleek achteraf ook echt overleden... Komt weer goed, echt!!

Na een vreselijk hopeloos mislukte kerst 2018, vandaag reddingspoging gedaan, gelukt!!
Vooral niets met andere mensen en niets met serieus paardrijden :+
Afbeelding

Dressuur, aanleuning is bende, galop, kan ze ondertussen weer terug in tempo en wat verzamelen, krijg allen nogal eens te pas en te on pas een wissel of een bok om mijn oren. Moet maar weer eens een filmpje insturen...

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 07:30

Oh oliebol wat vervelend zeg, al hoort een off day er gewoon bij natuurlijk. Hoe vervelend het ook is.

Lekkere foto Sjolvir. Bleef die muts de hele weg zitten?

Hier een paard die al de hele week een beetje moe is dus we doen een beetje rustig aan. We zijn nog steeds aan het opbouwen vanuit blessure. Mag nu 16 min draven. Klinkt veel maar valt echt tegen. Ik deed eerst 4x4 minuten met 2 minuten rust. Nu doe ik 2x 8min met 5min rust.