Veulen 2015 hoe doe jij het

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 08:56

Ja ik kon wel janken toen ik dat zag. Dit is gewoon zijn manier van omgaan met de kleinste stress. En ik vind niet dat dat de goede manier is. Het is ook wel een extreem gevoelig paard hoor. Hij luistert ook gewoon echt heel erg goed, je stem verheffen is al genoeg. Dat is straks met rijden wel erg fijn. Als we zo ver komen... Zo is het nu:

Afbeelding

En daar moet hij gewoon zuinig op zijn. Hij heeft een hele voorraad wilgentakken gekregen voor eventuele tandpijn. Welke tweejarige gaat er nou luchtzuigen 8)7

bruintje123

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 08:58

Is hij al gecontroleerd op maagpijn?
Heeft hij voldoende hooi?
Echt wat enorm verdrietig zo voor je.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 09:03

Yes, dat is het probleem niet. En hij heeft onbeperkt hooi. Het zit hem denk ik echt in de PSSM nu. Al zit het gewoon in het paard. Op zijn vorige stal is hij er (waarschijnlijk) mee begonnen vanwege te weinig ruwvoer. Daar stonden ze de hele nacht zonder hooi...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 09:07

Maar kan hij dan niet toch nog last hebben van die maag door toen?
Kun je niet vragen aan de dierenarts daar medicijnen voor te geven als proef?
Ik zou dat zeker echt niet uitsluiten.
Net als de koliek verschijnselen, dat kan pssm zijn, maar ook maagpijn. Misschien bij hem wel een combinatie.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 09:14

Hij heeft waarschijnlijk last van zijn darmen gehad door de PSSM. Ik zal de dierenarts nog wel even bellen. Er loopt nu een bloedonderzoek, dus we komen er wel achter wat het is. Als uit het bloed blijkt dat het geen PSSM-aanval was dan moeten we het ergens anders in zoeken...

Overigens had hij ook aan de eikenbomen gevreten, dus dat kan ook nog. Het kan van alles zijn.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 09:16

Zo erg hè ;(
Konden ze op dat moment maar praten.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 09:20

Ja het is vreselijk frustrerend. Stiekem hoop ik dat het de PSSM is omdat ik dan kan zeggen "Zie je wel, Tinkers zijn ook gewoon symptomatisch. Ze uiten het gewoon niet zo duidelijk." Ik snap echt niet dat er gewoon nog mee gefokt wordt. Zijn moeder is drachtig nu. Echt te schandalig voor woorden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 09:23

Maar is zijn moeder bewezen pssm dan?

Ik hoor inderdaad ook steeds zeggen dat tinkers weinig/geen symptomen geven. Maar weet ook niet wat er van waar is.
Die van mij zijn niet getest.
Wil ik wel gaan doen als ik later eens een veulentje wil fokken.
Nu is er nog geen reden tot testen.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 09:31

Yes, die staat ook gewoon zo geregistreerd bij het stamboek. Ik ken steeds meer symptomatische Tinkers helaas. Ze worden zo vaak afgedaan als traag, of als paarden die snel struikelen, hun voeten niet optillen, enzovoorts. Maar dikke kans dat zulke Tinkers gewoon een vorm van PSSM hebben.

Als je niet wilt fokken en je paard gewoon gezond oogt is er inderdaad geen reden toe. Miles was al getest omdat hij anders dekhengst was geworden. Als hij dat niet was had ik het ook niet gedaan hoor. Dan had ik het nu afgedaan als koliek. Aan de ene kant is het fijn omdat je je er nu op aanpast en dingen snel herkent, maar het kan ook zijn dat ik gewoon spoken zie en dingen af ga doen als PSSM.

Er is ook vaak verwarring over de term drager en lijder. Als een paard n/P1 is en dus slechts één defect gen heeft wordt hij drager genoemd, met twee genen lijder. Maar mensen denken nu dat ze dus alleen 'drager' zijn en er niet aan lijden. Maar er zit gewoon een fout in die spieren, dat is een feit. Ik krijg echt nog vaak te horen "Oh, maar Miles is toch alleen maar drager?" Een drager is altijd een lijder.

Het onderzoek is nog niet ver, maar het zou kunnen komen dat Tinkers niet zo symptomatisch zijn omdat ze andere spiervezels hebben. Ze weten het gewoon niet. Desondanks vind ik dat je gewoon geen dieren met een afwijking moet willen fokken. Er zijn inmiddels zes vormen van PSSM, ik heb echt het idee dat we nu nog maar het topje van de ijsberg zien...

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 09:36

Kom er even tussendoor banjeren ivm pssm, wij hebben een tijdje een positief geteste tinker op stal gehad (homozygoot zelfs). Die had dus ook gewoon echte aanvallen. Het wordt hier door veel fokkers weggewuifd, maar er zijn dus echt wel probleemgevallen.
Diertje was ster en had meerdere nakomelingen lopen, te bizar voor woorden. Vanwege pssm ook weggegaan. Vanwege het spiertype is er tov warmbloeden minder risico of uit het zich minder sterk, maar dat ze er standaard geen last van hebben is een fabel.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 09:44

_Reneee schreef:
Ja het is vreselijk frustrerend. Stiekem hoop ik dat het de PSSM is omdat ik dan kan zeggen "Zie je wel, Tinkers zijn ook gewoon symptomatisch. Ze uiten het gewoon niet zo duidelijk." Ik snap echt niet dat er gewoon nog mee gefokt wordt. Zijn moeder is drachtig nu. Echt te schandalig voor woorden.

Dat had ik ook met Elano toen hij enorm afviel. Toen hoopte ik dat het aan zijn tanden lag. Maar de tandarts had nog extra gekeken voor mij omdat ik daar naar vroeg. Gewoon hardstikke goed gebit. Dus toen was ik ervan overtuigd er is niet genoeg ruwvoer (want met beetje sp ging het goed) of er is iets aan de hand en kan je de da laten komen. En dan heb je met geluk bloedonderzoek en weet je het.. Maar anders.. :=

Maar nu hij weer gewoon goed te eten krijgt is ie weer bijgekomen en weer zichzelf. Dus heb zomaar het idee dat het te weinig ruwvoer is. Want in de middag wilde hij gewoon zijn stal in en niet het land.. Want in stal is eten en land was al op. Nou dan klopt het al niet in mijn ogen. :n

Maar koudbloeden kunnen ook soms zo hard voor hunzelf zijn, dat als er wat mis is.. Het ook goed mis is. Gelukkig heeft Elano het tot nu toe wel laten merken als er wat is. Want ik ben daar altijd bang voor.. Dat iets alleen maar erger wordt omdat hij het niet laat merken.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 09:46

Goed om te horen! Voor het paard minder maar het zou goed zijn als de Tinkerwereld zich meer bewust werd. Maar dat werd dan zeker toegeschreven aan het feit dat hij homozygoot was? Er zijn ook gewoon een aantal goedgekeurde hengsten met PSSM (en waar mee gedekt wordt, ik snap niet dat je zo'n hengst voor je merrie gebruikt maar goed) en die lopen in de sport. Maar je weet natuurlijk nooit hoe ze thuis in het management staan.

Ja je moet echt zo goed naar ze kijken. Je mist echt snel iets. Ik denk dat het luchtzuigen echt al een noodkreet was.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 09:54

Wat voor aanvallen had dat paard mooney.
Ik merk nu nog niks bij mijn 2 tweejarige, maar het wel herkennen zou wel prettig zijn.
Al hoop ik natuurlijk dat ze vrij zijn.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 10:15

Bij dit paard uitte het zich vooral in zomaar op de knieen laten vallen als ze stilstond en na het werk overmatig liggen en rollen en niet willen lopen, ook zwaar gaan ademen (en dan gerust 1-2 uur lang). Als je je paard na het rijden gewoon in de wei zet en weggaat zou je het heel makkelijk kunnen missen, maar ze had echt duidelijk pijn als je ging kijken.

Is vaak wel vrij subtiel bij dit soort paarden, deze is enigszins vergelijkbaar (maar dus niet het paard waar ik het over had)

Over de wat meer subtielere tekens kan ik niet veel zeggen, het was niet mijn paard en ze is niet lang aangehouden (kwamen er vlak na de aankoop achter).

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 10:25

Dit vind ik niet eens zo subtiel.
Als mijn paard zo zou staan draaien zou ik hem echt in de gaten houden.
Inderdaad wel denkend aan koliek en niet direct aan pssm.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 10:38

Tja veel eigenaren doen het toch af van 'hij is moe van het werken'. Bij de quarters etc gaan ze vaak ook heftig trillen en dat soort dingen, vandaar dat ik het subtiel noemde. Wij vonden het ook absoluut niet normaal, maar hebben zelf mogen ondervinden doe dit door veel mensen werd afgeschreven als moe of lui.
Maar fijn om te zien dat er ook mensen goed op letten +:)+ Ik zit zelf niet in de Tinkers, maar ik probeer het hier op bokt wel een beetje te sturen dat mensen iig testen voor ze gaan fokken.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 10:50

Nou precies dat was dus wat hij deed. Het leek wel of hij zich gewoon geen raad met zichzelf wist. Ik dacht eerst ook aan koliek en ben nog met hem gaan wandelen ook. Hartstikke stom achteraf. Zo liep hij erbij:

En ter vergelijking drie dagen later toen hij een deken op had gehad en aan de supplementen was gezet:

]

Bij Quarters ziet het er inderdaad veel heftiger uit. Misschien dat het er ook mee heeft te maken dat koudbloeden gewoon hard voor zichzelf zijn. Het is in ieder geval echt een poedersuiker.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:23

Ja een heel verschil je eerste en tweede filmpje.
Dat alerte hoort gewoon, zeker bij een jonkie.
Dat je bent gaan wandelen begrijp ik wel, voor zoveel dingen goed, behalve net dit niet.

Ja als het er van komt willen we hier een keer een veulentje. Dat is echt de grote wens van mijn vriend.
Maar voorheen altijd hengsten/ruinen gehad en dan gaat dat wat moeilijk :+
Maar die test komt er zeker, ik wil geen ellende op de wereld zetten, dat is er al genoeg aan paarden.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 17:50

Verschil is idd goed te zien op de filmpjes.

Nou, ben vandaag al 3 keer langs Elano gegaan. Na het mesten lag meneertje weer heerlijk. Als hij kon praten had hij mij geroepen om te knuffelen. Gelukkig zegt zijn hoofd alleen al genoeg. :))
Dus heb weer lekker met hem staan knuffelen en tussendoor snel een foto gemaakt. :D
Afbeelding
Gister had ik hem weer meegenomen naar mijn tuin.. Zijn koker was weer 1 gore bende. Snel gewassen met lauw water en een handdoek. Het maakt hem echt geen drol uit. Maar man, wat een troep kwam daar uit zeg! Hopelijk kan ie nu weer een tijdje verder.
Kon vandaar naar zijn pielemans kijken, maar zag geen bonen. Dat scheelt weer een hoop. Hij stond het dit keer gewoon toe dat ik er aan zat en zijn huid opzij deed om te kijken. :D

En heb vandaag mijn tekening van Elano afgemaakt. Voor degene die hem willen zien:
puppy1128 @ [UK] [DIGI][WIP] Elano

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 22:34

Raar dat van die pssm bin Tinkers.. inderdaad wat jullie zeggen, met een ziek dier wil je toch niet fokken..
Ik hoop dat het luchtzuigen minder wordt bij Miles, hij heeft maar 1 stel tanden.. kun je de rand van de drinkbak/voerbak niet bekleden met rubber oid?

Ik werk dit weekend bij horse event, vandaag een nieuw halster voor Jack gescoord :Y) nu hopen dat ie past!

Bij de Albert Heijn hebben ze nu die sportactie. Beetje nieuwschierig op die site zitten neuzen, geven ze bij een dressuurstal bij mij in de buurt longeerles. Misschien dat ik dat maar eens ga doen, lijkt me wel handig :D

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 22:49

Ojaa, rubber is slim! Dat ga ik eens doen :D

Ja longeerles, waarom niet? Wie weet steek je wat op.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 12:03

Vaak beginnen ze met luchtzuigen als ze problemen hebben in hun maag- darmstelsel. Eenmaal aangeleerd komen ze er zelden helemaal vanaf.. Is wel sneu, hij is nog zo jong.

Misschien overwegen om bijvoorbeeld een kuur Abler te proberen om eventuele maag- en darmzwren te behandelen. Maar eerst wachten op de bloeduitslagen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 12:05

Wat zijn er toch veel rotziektes trouwens..Snap niet dat mensen die willens en wetens in stand houden door met de dragers te blijven fokken. Uiteindelijk wordt je ras op deze manier alleen maar zwakker.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 22:31

Wat sneu voor Miles zeg. Hopelijk herken je nu een volgende keer meteen dat het de PSSM is.

Puppy Elano is een knappe toverbal zeg! Hij verandert echt telkens van kleur. Wel leuk!

Jorie ging gisteren opeens voorop lopen dus toen had ik geen stuur meer met mij halstertouw dus heel lichtjes contact met de leidsels genomen en toen deden we een soort van lange lijnen even. Hij vond het helemaal geweldig. Ik vind het echt mooi om te zien dat ie van een bang veulen naar een 'stoere' twenter is gegaan. Ik twijfelde wel even om de foto's te plaatsen, want ik krijg elders nogal kritiek erop, want dit is werk kennelijk en geen wandelen meer...
Afbeelding

En zijn favoriete loopje is de stofzuiger :')
Afbeelding

Ach hij komt binnenkort toch wel weer stil te staan vanwege castratie en daarna begin ik eerst weer met wandelen en fietsen. Dus van overvragen is geen sprake.

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 07:49

Ik vind het juist leuk om te zien dat je dit met hem doet! Beetje leren sturen via wandelen is juist erg handig!