Een nieuw paard kopen deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nienke_

Re: Een nieuw paard kopen deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:36

ja, je hebt gelijk. Ik had er achtergezet meestal. Maar het moet wel besproken zijn.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:41

Nienke_ schreef:
Ik heb precies het zelfde gehad lindy!
Het plaatje klopte helemaal dacht ik. Ze zouden contact met me opnemen dus ik andere afspraken verzetten, helemaal niks! En de andere mensen die haakten af.
Echt niet netjes.

Ze nemen niet eens meer contact op vind dat raar en vooral omdat ze niet om de hoek wonen. Als je besluit het niet te doen even goede vrienden maar laat het gewoon even weten

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:52

Lindy1982 schreef:
Wat ik wel irritant vind je hebt leuk contact met koper, komen kijken.. Rijden ging goed mensen waren enthusiast. Zouden thuis de filmpjes laten zien etc en later de week contact opnemen. Geen telefoontje. Na een mailtje te hebben gestuurd of ze nog intresse hadden of niet wel zien dat hij gelezen is maar geen reactie. Vind dat nooit zo netjes. Is toch niet zo moeilijk om te zeggen nee het is toch niet wat we zoeken

Daar wordt je idd wel echt doodziek van... je steekt er je tijd in, kleine moeite om toch even wat te laten weten lijkt mij :Y)

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:02

Tsja, wat is een klik inderdaad?
Destijds gingen we voor mijn dochter op zoek naar een E-pony waar ik ook wat mee zou kunnen rijden. Waren van plan bij een aantal te gaan kijken, hadden een voorselectie geaakt. Eerste pony viel af, was aardig maar dat was het ook wel en te lichtgebouwd om met mij comfortabel te rijden vond ik :o (al vond eigenaar het wel meevallen maar ik voelde hem overhellen bij opstijgen...).

Daarna bij een handelsstal gekeken. Ze hadden verschillende, eerste alleen gekeken, was jong, onzeker, wat nerveus in poetsplaats, vond ik niet geschikt, zocht meer een leerpony. Toen met een andere die zo op het nog niet erg aansprak maar volgens de medewerkster daar wel eens erg mee kon vallen, ze reed er zelf mee. Was wel braaf maar wat schoonheidsfoutjes, meer een wat klein gebleven paard met wat te korte beentjes. Toch geprobeerd: bij het losgooien hadden we een wow-gevoel, echt mooie en zeer tactmatige beweging, meteen heel braaf ook weer bij je komen. Pony kwam ineens totaal anders over. Voorgereden, toen dochter erop. Pony schrok ergens van en sprong halve bak door met mij hangend aan de teugel (dan is gewicht weer een voordeel). Ik dacht dat dochter daar niet zo blij mee was maar die reed vrolijk verder en was er helemaal weg van, gaf zoveel vertrouwen zei ze?! :? Ze had het gevoel gehad dat het trekken en wegspringen gewoon niet naar haar gericht was. Op proef gehad (was voor mij doorslaggevend dat dit kon), in begin vaker opstapproblemen maar steeds het gevoel dat die eigenlijk niet bij de pony hoorde en inderdaad, na twee dagen is het nooit meer gebeurt, je weet nooit wat ze meegemaakt hebben.
Dit was inderdaad een klik, bleek ook perfect bij mijn dochter te passen.

We overwegen nu misschien toch naar paard voor onszelf te gaan kijken maar ik ga er niet vanuit dat je altijd zo'n gevoel van vertrouwen krijgt, zou ook niet het eerste zijn waar we op beoordelen. Wel moet de oogopslag ons meteen aanstaan en de manier waarop het paard naar je reageert. Hoeft niet meteen liefde op eerste gezicht te zijn maar je wel het gevoel te geven dat er een zekere wederkerigheid is, eenkennigheid of voorzichtigheid van het paard hoeft daar helemaal niet belemmerend in te zijn.
Daarnaast moet hij natuurlijk (grotendeels) aan je wensenlijstje voor gebruik voldoen!

Heel verhaal, zo moeilijk uit te leggen maar soms voel je iets en dat is dan weer wel duidelijk.

tamara266

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:18

* komt uit meeleeshoekje*
Om even verder te gaan op de vraag van Farah83, wij hebben wat meegemaakt, en omdat hier kopers en verkopers zitten, ben ik benieuwd wat jullie hiervan denken.
Vorig jaar hadden wij ons paardje te koop staan. 5 jaar, maar net half jaar onder het zadel, dus nog niet veel op andere plaatsen geweest. Hadden 'n prijs afgesproken met kopers, als ze goedgekeurd werd zou ze meteen meegaan met hun.
Was goedgekeurd, maar wel erg nerveus bij de dierenkliniek. De moeder moest de paarden elke dag buiten zetten, en die was bang dat ze dat niet zou durven, omdat paardje daar zo nerveus was.
Verder is ze heel koel in der kop, ook op buitenritten enz, maar daar dus niet :+ Nou vond ik het niet erg dat de koop niet doorging, wilde eigenlijk niet dat ze wegging, maar das 'n ander verhaal. Maar achteraf zei m'n instructeur dat dit helemaal niet mag, om je 'n mondelinge overeenkomst hebt..
Wat vinden jullie hiervan?

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:21

ik zoek die klik ook idd. Vind het ook altijd fijn te weten hoe een verkoper met zijn paard(en) omgaat. Is het een gebruiksvoorwerp (zoals je bij veel hogere amazones en handelsstallen ziet) of is het een maatje. Ik ga zelf ook voor het laatste, dus wel belangrijk dat een paard al wat liefde heeft gekend voordat hij bij mij komt.

@farah; gewoon opbellen en zeggen dat je er je bedenkingen bij hebt. Dat het niet jouw paard is en dat je ervan afziet. Ze nog succes wensen bij de verkoop en ophangen. Het hoeft niet moeiljik te zijn, maar ik begrijp jou volledig! Ik zou er ook als een berg tegenop zien. Maar zelf zou je het ook willen weten als jij de verkoper was. Succes!!

coroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:21

Tja, wat is een "klik".... Ik heb met rijden wel echt een klik met mijn "schimmel op proef". In de omgang vind ik het wel jammer dat ze zich niet zo laat knuffelen/niet zo lijkt te genieten van een poetsbeurt. Misschien moet dat groeien? (ze is gewend om door verschillende mensen gereden/verzorgd te worden, misschien maakt dat ook uit?)

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:23

tamara266 schreef:
Om even verder te gaan op de vraag van Farah83, wij hebben wat meegemaakt, en omdat hier kopers en verkopers zitten, ben ik benieuwd wat jullie hiervan denken.
Vorig jaar hadden wij ons paardje te koop staan. 5 jaar, maar net half jaar onder het zadel, dus nog niet veel op andere plaatsen geweest. Hadden 'n prijs afgesproken met kopers, als ze goedgekeurd werd zou ze meteen meegaan met hun.
Was goedgekeurd, maar wel erg nerveus bij de dierenkliniek. De moeder moest de paarden elke dag buiten zetten, en die was bang dat ze dat niet zou durven, omdat paardje daar zo nerveus was.
Verder is ze heel koel in der kop, ook op buitenritten enz, maar daar dus niet :+ Nou vond ik het niet erg dat de koop niet doorging, wilde eigenlijk niet dat ze wegging, maar das 'n ander verhaal. Maar achteraf zei m'n instructeur dat dit helemaal niet mag, om je 'n mondelinge overeenkomst hebt..

Een mondelinge overeenkomst is een wettelijke overeenkomst. Beide partijen dienen zich hieraan te houden.
Jij had haar aan haar afspraak kunnen houden (mits je getuigen hebt, anders wordt het heel moeilijk om je verkoop te ondersteunen).
Alleen wil je dat? Wil je dat je jouw paard meegeeft aan mensen die hem niet willen? Zoek dan nog maar ff verder zou ik zeggen... ;)

coroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:25

tamara266 schreef:

Wilde iets zeggen over bedenktijd maar bij verkoop tussen particulieren geldt dit niet....
Laatst bijgewerkt door coroosje op 14-03-12 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

tamara266

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:29

Zat anderhalve week tussen als ik het me goed herinner..
Ja Calypso84 is voor ons ook zo, hebben uiteindelijk besloten om haar helemaal niet te verkopen, was ik erg blij mee :D Maar is vooral dat we afgesproken hadden dat het van de keuring afhing, en ze was goedgekeurd (ze hebben de keuring wel netjes betaald overigens :) )

Playle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:42

Lowara was dat volgens mij maar er staat nu een super makke shet op de markt hier op bokt misschien is dat wat?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:26

kippiekipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:27

nobel1 schreef:
@Nienke, waarom kijken jullie niet in Frankrijk zelf? daar liggen de prijzen gemiddeld wel wat lager of zijn jullie daar niks leuks tegen gekomen?

Een vraagje aan jullie in het algemeen;
Sommigen hebben al best veel paarden gezien en niet gekocht omdat er geen klik was, maar wat misten jullie dan specifiek aan dat paard?
Mijn ruin heb ik een keer een half uurtje gereden en ik vond hem leuk en een uitdaging, maar om nou te zeggen dat ik meteen een enorme klik ermee had...nee.
Naar mijn idee moet dat met de maanden groeien en heb je dat niet meteen.
Tuurlijk, een paard zijn karakter of bewegingen kunnen je niet liggen, maar ik zou na een keer rijden niet meteen een klik hebben.
Hoe denken jullie daarover?

Klik is denk ik lastig te bepalen.. je kent het paard immers pas net en het kan natuurlijk zijn dat
hij die dag net een goeie of juist minder goeie bui heeft. Wel hadden wij net wat iemand anders
hier al zei, bij Gigo toen we hem zagen direct een 'wauw' effect

grauwman schreef:
Nienke_ schreef:
Keuren klinisch kost ong.150 euro. Bij afkeuring zijn de kosten voor de verkopende partij. Zo gaat dat meestal.

En dat klopt dus niet. Ik zie steeds meer advertenties waarbij staat dat alle keuringen voor de kopende partij zijn ook als het paard wordt afgekeurd. Dus dat zou ik eerst goed navragen.

Je kan beter zo snel mogelijk bellen dat je van de koop afziet Farah want de verkoper rekent er nu wel op dat het paard binnenkort door jullie wordt opgehaald.

is het niet zo dat je als koper éigenlijk verplicht bent om het paard zelf te laten keuren?
zelfs als hij al gekeurd is, onderzoeksplicht ofzo. Dacht ik eens ergens gelezen te hebben

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:33

thuesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:34

Oke, ik ga morge voor het eerst bij een paard kyken. Hebben jullie tips waar ik op kan letten? En waar je bijvoorbeeld om moet denken als je het paard echt daadwerkelijk gaat kopen, dan bedoel ik mbt paspoort en dergelijke, hoe gaat t eigelijk met het betalen?

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:38

Maak voor mezelf altijd een lijstje. Paard moet in ieder geval correct lopen, checken op verwondingen, stand van hoeven en benen. Reactie van het paard op bepaalde dingen. Met betrekking tot het paspoort check ik de inentingen. Betaling kan bij ophalen/brengen. Ik heb wel meer dingen waar ik op let maar dit zijn een paar dingen die je kan meenemen.

kippiekipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:39

Leuk! Wat voor paardje ga je kijken? waar je op moet letten hangt denk ik ook
een beetje af van wat je met het paard wil, gewoon recreatie of echt sport want
dan is de beweging/springtechniek natuurlijk wel iets om goed naar te kijken.
Verder zou ik een filmcamera meenemen en iemand laten filmen als jij zelf gaat
rijden, is toch altijd anders om het op film terug te zien dan dat je er op zit en
ik vind het zelf ook wel handig om dat thuis even rustig terug te kunnen kijken

Playle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:51

thuesday schreef:
Oke, ik ga morge voor het eerst bij een paard kyken. Hebben jullie tips waar ik op kan letten? En waar je bijvoorbeeld om moet denken als je het paard echt daadwerkelijk gaat kopen, dan bedoel ik mbt paspoort en dergelijke, hoe gaat t eigelijk met het betalen?

Leuk! Misschien iemand meenemen die al eens een paard gekocht heeft en wat advies kan geven..

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:09

Wat vinden jullie?
We weten nog niet zeker of we voorlopig paard blijven leasen op pensionstal (ons jonge paard hebben we vorige week moeten laten inslapen) of toch weer voor eigen paard gaan. Je zit echter toch steeds bij advertenties te kijken en een soort verlanglijstje te maken.
We aarzelen nl. ook een beetje tussen weer een jong paard 4/5 jaar (het opleiden was toch wel leuk, moet wel minimaal goed zadelmak zijn) of juist eens kijken bij een M/Z-paard (kan je wel meteen mee verder en starten) om te zien of je dan toch liever dat voortraject zou overslaan :D . Budget is beperkt dus je moet altijd ergens op toegeven. Zou dan dus ouder paard moeten zijn wat ook weer beperking geeft.

Nu heb ik de neiging om daarom toch eens een keertje bij een/enkele handelsstallen te kijken en wat paarden te proberen, ook om een beter idee te krijgen wat ons zou passen. Dan zoek je gerichter en wie weet zit er toch een erg aansprekende bij. Bij een handelsstal voel ik me minder bezwaard om gewoon wat te proberen (en natuurlijk ook eerlijk situatie aan te geven) en heeft als voordeel dat er vaker kans is op een proefperiode. Bij particulier ben ik bang verwachtingen te wekken alleen al door te komen terwijl we misschien nog weken/maanden wachten met de definitieve beslissing. Als we er voor gaan, zijn we ook serieus! Dus dan is particulier wel een optie.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:14

Martie:Ik zou even wachten tot je daadwerkelijk weet of je ook iets wil gaan kopen.Een handelsstal zit ook niet op kijkers te wachten die nog niet willen aanschaffen.
Maar wat betreft gaandeweg duidelijk worden wat je zoekt,dat heb ik ook gehad.Eerst dacht ik namelijk dat ik ook wel een kleintje wilde maar nu weet ik dat ik toch graag een normale maat wil,dus rond de 1.65.
Ook ga je een beetje een beeld krijgen van wat je zoekt en wat je kunt krijgen binnen je eigen budget,

thuesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:15

grauwman schreef:
Maak voor mezelf altijd een lijstje. Paard moet in ieder geval correct lopen, checken op verwondingen, stand van hoeven en benen. Reactie van het paard op bepaalde dingen. Met betrekking tot het paspoort check ik de inentingen. Betaling kan bij ophalen/brengen. Ik heb wel meer dingen waar ik op let maar dit zijn een paar dingen die je kan meenemen.

Oke top!! Ga ik zzeker ff bekijken allemaal,
en ik laat me vader sowieso wel ff filmen. Wil toch ff weten of ik er goed op sta.. :j
Ik ga bij een paardje van Bokt kyken!! Leuk paardje, van 1.63, das het enige waar ik nog wat over twijfel,
maar daar kom ik morge achter :D :D

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:19

Nienke_ schreef:
Dan kun je ook nog een klik in de omgang hebben die je met rijden niet hebt. Ik kan zelfs al een klik hebben met een pony op de foto haha
Zo keek ik nu net nog even naar de pony op mp waar ik helemaal fan van ben maar helaas...
http://link.marktplaats.nl/540074903

ik kom weer even binnen vallen, :D
haha ik ken dat paardje! heet mel, ontzettend lief dier, haha wat leuk dat je haar zo leuk vind!
Laatst bijgewerkt door xchanel01 op 14-03-12 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:21

Hey ja, die ken ik ook. Staat op m´n stal.
(nouja, waar m´n paard stond |( )
Is wel een leuk dier. :j
Ben daar nog wel eens mee naar het bos geweest.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:35

Ambre: klopt hoor, daarom aarzel ik ook. We zouden het ook eerst telefonisch bespreke en kijken hoe er gereageerd wordt.
Aan de andere kant kan het wel duidelijkheid brengen. Als we zo merken dat het toch wel veel fijner is met rijden, kan dat precies zijn wat ons over de streep haalt en dan kan het wel snel gaan. We zijn gewoon wel eens wat te voorzichtig, alles van alle kanten willen bekijken. We hebben soms een duwtje nodig :D
We weten wel vrij duidelijk wat we zoeken in een paard, aarzelen alleen een beetje over in welk stadium we het paard willen hebben en hoe doorslaggevend dat voor ons is. ;) Jong paard weten we hoe het voelt, beter doorgereden paard ook, op M+ niveau hebben we nog niet gereden. Willen ook weten of die stap niet te groot zou zijn. Denk het niet, hebben wel redelijk ervaring maar ja, voorzichtig dus hè...

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:37

Paard met Ocdtje op het achterbeen wel of niet gaan kijken ?