Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 15:49

StalNollie schreef:
Cioccolato schreef:
Bij een ruime jaarling zou ik al ocd onderzoek doen zelfs.

Overigens is laag bieden ook ieders recht. Soms is een koper er wel blij mee ala die geen andere optie meer heeft. Dus gewoon ieder in hun waarde laten, normaal te woord staan. Nee is een antwoord. Lachpoppetjes zijn kinderachtige communicatie.

500 op een pony van 1700 is ook kinderachtig en alles behalve realistisch een goed shet kost nog meer. Nee Sorry dat neem ik absoluut niet serieus en al helemaal niet als het met berichtje is ipv bellen.

Nee dat is hun goed recht.
Een 'nee dankje.' Toont veel meer professionaliteit en eigenlijk toont het gewoon volwassen en normaal.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 16:32

Waidida schreef:
Ik heb mijn post een beetje bewerkt want ik had niet door dat het zo´n soepje was. Ik ben sowieso van plan om klinisch te keuren. Mijn vraag was gewoon of het bij een 2 jarig paard zin heeft om hem volledig op de foto te zetten. Aangezien ze nog niet volgroeid zijn etc?

Juist volledig keuren, dan voorkom je dat je veel tijd en geld in het beleren of laten beleren van het paard steekt en je er later achter komt dat hij door een medisch gebrek helemaal niet geschikt is voor je doel.

Er zijn al genoeg risico's bij jonge paarden, geen klik hebben ohz omdat je dat niet kan testen etc. Dan wil je minimaal wel weten dat ze gezond zijn.
Als je hem bv later zelf wil verkopen oid

Waidida

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 11:10

Deze morgen heb ik met mijn moeder eens gepraat over mijn budget voor een paard en zij beaamde toch ook dat mijn budget te laag is. Dat had ik zelf ook al een beetje door toen ik de markt ging bekijken online.
Zij denkt dat we eerder moeten kijken naar 6 a 7000 euro.
Nu ben ik benieuwd, want veel mensen hier zijn meer thuis in de handelswereld dan ik ben.
Voor een 2,5 jarige (ongeveer) waarmee ik een beetje dressuur kan rijden (geen hoge ambities) en buitenrijden. Het belangrijkste is dus voor mij een nuchter karakter en niet te hoog in het bloed. 150-165cm schofthoogte.
Wat is een eerlijke prijs hiervoor? Kom ik er dan wel met een budget van 6 a 7k? Ik weet natuurlijk dat je er geen exacte prijs op kan plakken. Maar toch.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 11:21

Waidida schreef:
Deze morgen heb ik met mijn moeder eens gepraat over mijn budget voor een paard en zij beaamde toch ook dat mijn budget te laag is. Dat had ik zelf ook al een beetje door toen ik de markt ging bekijken online.
Nu ben ik benieuwd, want veel mensen hier zijn meer thuis in de handelswereld dan ik ben.
Voor een 2,5 jarige (ongeveer) waarmee ik een beetje dressuur kan rijden (geen hoge ambities) en buitenrijden. Het belangrijkste is dus voor mij een nuchter karakter en niet te hoog in het bloed. 150-165cm schofthoogte.
Wat is een eerlijke prijs hiervoor? Kom ik er dan wel met een budget van 6 a 7k? Ik weet natuurlijk dat je er geen exacte prijs op kan plakken. Maar toch.

Ik denk dat je voor dat geld wel een onbeleerde 2,5 jarige kunt kopen. Maar je zal wel even moeten zoeken gok ik.

Je zou eens contact kunnen opnemen met de grote stallen zoals Uytert, Nijhof e.d. Die adverteren meestal niet, maar hebben misschien wel wat staan wat te klein is gebleven of te weinig talent heeft voor hun doeleinden.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 11:34

Zie nu ook op sporthorses.nl een paar 2.5 jarige E pony hengsten te koop staan. Stokmaat nu 1m50. 5 - 6k.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 12:11

Waidida schreef:

Een E pony of paard maakt wel veel verschil.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 12:22

in Belgie maken we dat verschil niet, dus dat is geen probleem hier

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 12:26

Oke want een E pony 3 jarige is minder duur dan een 3 jarige 165cm.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 12:44

Zonnetje81 schreef:
Oke want een E pony 3 jarige is minder duur dan een 3 jarige 165cm.

Klopt, als ik in Nederland zou zoeken dan kocht ik een E pony. De schoft moet ongeveer tussen 150 en 165 zijn

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 13:04

Waidida schreef:

Natuurlijk, er zijn prima paarden in die prijsklasse.

2,5 en onbeleerd is ook goedkoper en als je geen hoge ambities hebt hoef je ook geen bewegingstopper.

Bij jouw wensen past ook Iberisch bloed, geen idee of het je aanspreekt maar daar zou je ook naar kunnen kijken.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 13:06

Elisa2 schreef:
Waidida schreef:

Natuurlijk, er zijn prima paarden in die prijsklasse.

2,5 en onbeleerd is ook goedkoper en als je geen hoge ambities hebt hoef je ook geen bewegingstopper.

Bij jouw wensen past ook Iberisch bloed, geen idee of het je aanspreekt maar daar zou je ook naar kunnen kijken.

Nee inderdaad, ik hou echt van Iberische paarden maar durf het niet goed aan om te gaan importeren. Af en toe komt er wel eentje voorbij maar die in vaak ook pittig geprijsd en het helpt ook niet dat ik geen schimmel wil :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 13:07

Dat begrijp ik, volg je ook de facebook groepen? Daar staat veel meer aanbod.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 13:10

Elisa2 schreef:
Dat begrijp ik, volg je ook de facebook groepen? Daar staat veel meer aanbod.

Ja ik zit er in drie intussen maar ook pas sinds eergisteren en ga na dit weekend waarschijnlijk ook een zoekertje plaatsen. Zaterdag ga ik bij een bevriende fokker langs om te horen of hij wat heeft staan en voor welke prijs die dan weggaan. Zij gaan me zeker niet bedriegen, alleen zijn hun paarden vaak groter dan wat ik zoek en staan ze er niet om bekend goedkoop weg te gaan helaas.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 13:12

Dat begrijp ik, hoe groter hoe duurder ook vaak..maar wellicht hebben ze nog ergens een te klein uitgevallen exemplaar. Zoekertje kan inderdaad ook wel helpen. Zal in ieder geval mijn oren en ogen ook open houden.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 13:19

Waidida, wat is de reden waarom je naar een 2-2,5 jarige gaat kijken? Het klinkt nl een beetje alsof dit je eerste paard gaat worden en dan is het vaak toch verstandiger om een dier te kopen dat al wat van de wereld gezien heeft. Onbeleerd/groen kopen ivm budget is vaak een hele slechte keuze. Onbeleerd/groen kopen kan heel leuk zijn, maar wordt door onervaren mensen vaak geromantiseerd als "het samen groeien". Het is gewoon eerlijker naar een jong paard toe als je dan ervaring hebt met het opleiden van jonge dieren. Maar misschien heb je die ervaring, dan heb ik niets gezegd.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 13:24

Ik heb je een pb gedaan. Heb een e merrie van 2 jaar staan

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 13:37

oji schreef:
Waidida, wat is de reden waarom je naar een 2-2,5 jarige gaat kijken? Het klinkt nl een beetje alsof dit je eerste paard gaat worden en dan is het vaak toch verstandiger om een dier te kopen dat al wat van de wereld gezien heeft. Onbeleerd/groen kopen ivm budget is vaak een hele slechte keuze. Onbeleerd/groen kopen kan heel leuk zijn, maar wordt door onervaren mensen vaak geromantiseerd als "het samen groeien". Het is gewoon eerlijker naar een jong paard toe als je dan ervaring hebt met het opleiden van jonge dieren. Maar misschien heb je die ervaring, dan heb ik niets gezegd.

Nee het is niet mijn eerste paard hoor, ik heb hiervoor een pony gehad en mijn merrie heb ik 7 jaar gehad. We kochten toen alleen meer projectpaarden en die waren lager geprijsd. Maar het is wel zo dat ik niet vaak paarden koop en het de eerste keer is dat ik volledig zelf in sta voor de kosten. Maar ik rijd al meer dan 15 jaar paard en heb goede begeleiding.
De reden is dat ik niet weer een projectpaard wil waar al vanalles aan gebeurt is, ik merk dat mij dat veel onrust gaf. Daarom wil ik nu graag zelf alles doen zodat ik erop kan vertrouwen dat niemand er rare of onvriendelijke dingen mee gedaan heeft.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 14:14

Ik vind het vaak zo belerend op bokt, ja veel mensen overschatten zichzelf maar zo door de computer heen kan je niet zien wie de ander is.

Ik heb op mijn 17de een bijna 3 jarige gekregen omdat we niks geschiks vonden aan gereden dieren. Dit paard hebben we professioneel laten zadelmakmaken en met veel begeleiding ben ik er zelf mee aan de slag gegaan. Ik had met de pony Z gereden en dit paard heb ik tm het M2 afgericht. Je moet ook gewoon een beetje mazzel hebben.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 14:15

Dat is wel een prijs waarmee je uit de voeten kunt.
Je ziet ze nu ook goedkoper staan, die inderdaad te klein blijven. Ze komen op stal, kosten gaan omhoog. Mensen willen er toch wel vanaf..
Kan er zo wat gooien die op mp staan voor dat budget

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 21:35

Is er hier nog iemand op zoek naar een leuke 4 jarige Arabische merrie van 1.48m?
Is van vriendin van mij en is te koop omdat paardje nog te jong is voor haar dochter.
Ze heeft haar zelf gefokt uit haar AV merrie.
Paardje is zadelmak maar nog wel groen.

Frydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 21:50

Nog steeds bezig met mijn zoektocht naar een fijn sportpaard, maar die zoektocht is lastiger dan ik verwacht had. Helaas pindakaas.

Ik had hier al eens eerder mijn wensenlijstje gedropt in de hoop van een kans van slagen, maar helaas heeft het nog niet zo mogen zijn.

Psst, op 5 Dec zit dat sportpaard gewoon in mijn schoen verstopt :') 8-)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 22:01

Ik vraag me even af wanneer ik weer op een paard kan rijden. Zoektocht is even on Hold.

Gisteren een paard geprobeerd. Ik had er schik mee. Ze ging steeds fijner lopen. Eigenlijk net nadat ze fijn nageeflijk werd, ging ze zonder aankondiging ineens stijl omhoog.

Ik dacht dat ze bovenop me zou klappen, maar dat is gelukkig niet gebeurd. Wel erg hard gevallen en veel last van m’n stuitje.

Eigenaresse is er direct na mij opgestapt. Zij lag er 5 minuten na mij ook op de grond. En heeft ook een flinke smak gemaakt. Ik snap nog steeds niet wat er mis gegaan is.
Zo kan het dus ook gaan. Erg vervelend.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 22:13

Frydis schreef:
Nog steeds bezig met mijn zoektocht naar een fijn sportpaard, maar die zoektocht is lastiger dan ik verwacht had. Helaas pindakaas.

Ik had hier al eens eerder mijn wensenlijstje gedropt in de hoop van een kans van slagen, maar helaas heeft het nog niet zo mogen zijn.

Psst, op 5 Dec zit dat sportpaard gewoon in mijn schoen verstopt :') 8-)

Patience my dear. Beter iets langer wachten dan impulsief beslissen :)

boemel schreef:
Ik vraag me even af wanneer ik weer op een paard kan rijden. Zoektocht is even on Hold.

Gisteren een paard geprobeerd. Ik had er schik mee. Ze ging steeds fijner lopen. Eigenlijk net nadat ze fijn nageeflijk werd, ging ze zonder aankondiging ineens stijl omhoog.

Ik dacht dat ze bovenop me zou klappen, maar dat is gelukkig niet gebeurd. Wel erg hard gevallen en veel last van m’n stuitje.

Eigenaresse is er direct na mij opgestapt. Zij lag er 5 minuten na mij ook op de grond. En heeft ook een flinke smak gemaakt. Ik snap nog steeds niet wat er mis gegaan is.
Zo kan het dus ook gaan. Erg vervelend.

Wat naar! Werd het paard verkocht als braaf of als projectje? Op zich is het enige voordeel hieraan dat je hem nog niet gekocht had en hij het pas daarna begint te doen. Dodged a bullet there. Maar natuurlijk niet fijn voor jou. Komt helemaal goed!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 22:26

Als braaf.
Er was niets geks aan de hand, ik reed ook met een licht contactteugeltje. Ze begin zelf mijn hand op te zoeken.
Ik zat rechtsom op de volte. Ze trok naar links, dus ik doe mijn rechter hand wat verder van de hals om richting aan te geven en begrens met m’n buitenbeen.

Ik voelde geen stress, spanning of wat dan ook en ineens staat ze rechtovereind. :(

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 22:28

Feit dat de eigenaresse gelijk opstapte doet toch vermoeden dat hij dat eigenlijk normaal niet doet waarschijnlijk.
Ik heb ook ooit een heel braaf paard compleet af zien gaan, Singel zat niet goed....

Nu is het alleen wel bijzonder dat het pas halverwege gebeurde.
Wel vervelend joh. hopelijk houdt je er zowel lichamelijk als geestelijk niks aan over....