Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
rien10 schreef:Ik snap je. Stel nou dat ze wel werken….
Maar. Helaas. Jouw beschermende maatregelen van een Wolfwerend hek (voor schapen een bescherming in theorie)maar een doodvonnis voor reeen, herten, roofvogels, hazen, konijnen, egels, dassen, vossen. Ik snap niet -echt niet- dat daar bijna geen aandacht voor is.
Het nadeel van zo’n hek is zeer groot!
tienus63 schreef:Als de boeren noodgedwongen hun vee jaarrond moeten opstallen, hebben die er nog een probleem bij; waar laten ze de mest?
Plus de extra kosten van stalvoeren en extra mest verplaatsen. Als vee buiten loopt, laten ze heel wat mest en pis op de weide achter.
Boeren die in onzekerheid zitten worden op deze manier geforceerd om de ‘woest aantrekkelijke’ opkoopregeling te accepteren.
En overheid heeft weer stikstofruimte voor woningbouw, en industriële projecten.
Wintu schreef:DuoPenotti schreef:Maar het haalt wel de pers.
Dus had het meerwaarde.
Uiteraard meer bij toerisme.
Ja, maar soms laten ze ze een tijd liggen en dat snap ik dan weer niet. Maar mooi dat het in de krant komt, hopelijk niet enkel in het bokkeblad zeg maar.
Wintu schreef:Afanaisa91 schreef:Het mooie van die pilot van de Provincie Drenthe vind ik dat ze heel specifiek kijken naar de werking van professioneel (I.e. metholodisch gestandaardiseerd) geplaatst hekwerk.
Dat haalt meteen de angel uit de discussie of het hekwerk enkel faalt als het niet goed geplaatst is. En dan kan er al sneller geconcludeerd worden dat de aanbevelingen überhaupt niet werken, en dat er iets anders bedacht moet worden.
Dit soort studies kunnen de aanzet worden naar wat dan wel.
Want eerlijk, ik hoop echt dat zeer iets innovatiefs verzonnen wordt wat m’n loslopende dieren kan beschermen. Al moet er een groene stadsmuur komen met paarse stippen, dan wordt het maar lelijk. Al verwacht ik niet dat er snel een oplossing voor handen is.
Zeker omdat juist in het buitenland gekeken wordt naar hekwerk omdat daar afschot niet voldoende helpt. Dat ging dan ook om potentieel toekomstige probleemwolven, die na zichtmelding in de buurt van vee al werden gevangen of geschoten.
Daarom zitten we nu aan die 120-160cm adviezen vast.
Over het klein wild wat last heeft van de rasters, heb ik vorig jaar vragen gesteld bij enkele natuurorganisaties.
Dit kreeg ik als advies terug:
[ [url=m/KerC2V.jpg]Afbeelding[/url] ]
(Hele artikel: https://media.gelderland.nl/Nieuwsbrief ... 44f93d.pdf)
Ook hier heb ik weinig vertrouwen in. Maar desondanks, zijn er hier toevallig mensen die iets dergelijks hebben liggen?
Ik overweeg er zelf enkele varianten te plaatsen en gewoon met camera te testen of dieren hier überhaupt gebruik van maken. Kan ik dat ook weer teruggeven als het geen zin blijkt te hebben.
De schapenhouder die nu zijn schapen allemaal onder dak heeft, deed mee aan de pilot en is er mee gestopt want het werkt niet. Maar ben weinig hoopvol dat er iets mee gebeurt.
Wintu schreef:Hier in het DFW zijn ze bezig alle recreatie naar de buitenzones te brengen, tenminste dat willen ze graag. Zodat je een grote binnencirkel krijgt met enkel natuur, waar volgens hen die wolf dan prima past.
Die binnencirkel wordt erg groot, aangezien het de bedoeling is dat het boerenland (volgens de landschapsvisie) ook moet fungeren als de buitenzone met recreatie, ook daar moet bos worden aangelegd en moet je kunnen wonen in het groen. De boeren dienen dan voedselbossen te beginnen en waterbuffels te gaan houden. En dan wonen we allemaal in het nationaal park en dan kan gelijk de prijs van de te bouwen woningen flink in de lift. Ze zijn compleet gek geworden.
tienus63 schreef:Hadden jullie dit filmpje al gezien van die grote roedel op de Veluwe met de “gehandicapte” wolf in de roedel?
Bron Theunissen op X
https://twitter.com/ftheunissen3/status ... 5245345819
[ [url=m/a7yw9z.png]Afbeelding[/url] ]
vilheide schreef:tienus63 schreef:Hadden jullie dit filmpje al gezien van die grote roedel op de Veluwe met de “gehandicapte” wolf in de roedel?
Bron Theunissen op X
https://twitter.com/ftheunissen3/status ... 5245345819
[ [url=m/a7yw9z.png]Afbeelding[/url] ]
Ik heb het filmpje gezien en vond het eerlijk gezegd wel aandoenlijk om te zien, zoals ze omkijken naar hun kreupele zusje.