Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 13:44

Over veulentjes kopen kan ik niet mee praten, maar ben nog steeds heel blij met mijn onbeleerde 3-jarige merrie!
Afbeelding

Overigens nog niet ingereden dus of ik daar wat ga tegen komen moet ik nog meemaken :D !

Phonix

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 13:46

Weet niet of iemand dot me aan auctions, maar KWPN heb nu eentje gaande. Let wel op dat sommige niet de best keuringsrapporten hebben :)

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 14:03

Ik had nooit gedacht dat ik ooit een veulen zou kopen. Dat hele slechts eens in de zoveel tijd even langs gaan bij de opfok en alle andere variabelen met een veulen trok me totaal niet. En eerlijk gezegd kan deze periode me nog steeds gestolen worden.

Ik ben wel heel blij dat ik hem vrij impulsief gekocht heb, want ik weet zeker dat hij anders nog steeds in mijn hoofd rond gespookt had. Mijn veulen (fijne beweger met KWPN papier) zat verder een stuk onder de prijzen die eerder genoemd werden.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 15:57

Phonix schreef:
Weet niet of iemand dot me aan auctions, maar KWPN heb nu eentje gaande. Let wel op dat sommige niet de best keuringsrapporten hebben :)

Waar zie je dat? Ik zie geen veiling die nu bezig is.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 15:58

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 16:09

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 16:12

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 16:22

Die heeft wel een keuringsrapport met aardig wat aantekeningen

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 16:23

fokfanaat schreef:

Ik kan niet inloggen (ben geen lid) dus niet gezien, wel balen met 2 elite merries die prok zijn op rij. Dan zal deze geen prok en dus geen elite kunnen worden tenzij ze dan weer D-OC doen... := ingewikkeld allemaal.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 20:55

.
Laatst bijgewerkt door janna op 01-09-24 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 22:01

Zijn wel aardig aan de maat voor drie jarigen veel van ze.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 07:43

janna schreef:
fokfanaat schreef:

Valt toch wel mee? Er staat van alles op maar onder andere een vlekje door viezigheid op de huid en hals klasse 1.

Ik vind het nog geen heel schokkend verhaal, of ik begrijp het niet.

ik kan het heel slecht lezen, maar iig een chip in het kootgewricht, iets met de knie rechts en een lichte afwijking in de hals.

Rug klasse 1

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 08:34

ik kom even tussendoor melden dat mijn zoektocht naar een nieuw maatje voor mijn paard alweer klaar is. heb een shetlander gekocht, van de buur(t)vrouw :)

Afbeelding

hij mag nog wat afvallen :+ maar dat mag mijn paard ook, komt goed uit!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 08:38

fokfanaat schreef:
ik kan het heel slecht lezen, maar iig een chip in het kootgewricht, iets met de knie rechts en een lichte afwijking in de hals.

Rug klasse 1

Bij een paard wat geselecteerd is voor de NMK zou ik dat chippie er toch uit hebben gehaald := tenzij dit niet kan natuurlijk. Zonde hoor paard komt uit een fijn lijntje...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 10:19

Wat heeft dat met de NMK te maken? Daar keuren ze alleen op exterieur en beweging, niet op de röntgenfoto.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 10:35

lies schreef:
ik kom even tussendoor melden dat mijn zoektocht naar een nieuw maatje voor mijn paard alweer klaar is. heb een shetlander gekocht, van de buur(t)vrouw :)

[ [url=m/w9OGyz.jpg]Afbeelding[/url] ]

hij mag nog wat afvallen :+ maar dat mag mijn paard ook, komt goed uit!

Mooi vriendje heb je gekocht !

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 10:58

SophievdV schreef:
Wat heeft dat met de NMK te maken? Daar keuren ze alleen op exterieur en beweging, niet op de röntgenfoto.

Ik denk dat Mer doelt op commerciële impact, een NMK merrie zonder een dergelijke bemerking brengt misschien meer op.
Anderzijds vind ik dat dus wel heel dubbel...iets waar geopereerd aan moet worden is dan voor de sport wel schoon maar als ze als fokmerrie ingezet zouden worden verandert de mogelijke aanleg niet :o

Edit: dan beter zo. Als het geen kwaad kan dan is het wat het is.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 11:25

Voor die aanleg hebben ze nu een andere selectiemethode, de D-OC toestand. Er wordt dan letterlijk gekeken naar het dna en of er inderdaad sprake is van genetische aanleg voor OCD. De PROK keuring is alleen nog bij de tuigpaarden en de Gelderse paarden omdat die populaties te klein voor voor de D-OC methode.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 11:39

Mer1980 schreef:
fokfanaat schreef:

Rug klasse 1

Bij een paard wat geselecteerd is voor de NMK zou ik dat chippie er toch uit hebben gehaald := tenzij dit niet kan natuurlijk. Zonde hoor paard komt uit een fijn lijntje...

Altijd lastig lezen die DA handschriften maar zoals ik het lees:
LA mineralisatie (korstje) plantair (kogel) - betekent wondje kogel
LA mineralisatie dorsaal v.d. sprong (wondje achterkant sprong) + wat vervuiling van de huid
RA OC knie (fragment, niet los, in de knie)
Milde remodellage hals (occiput) dat zijn de 1e 2 halswervels C1/2 de atlas en de axis; problemen daar kunnen leiden tot headshaking.
Rug: dorsaal, spinaaluitsteeksels een klasse 1. Dat is echt minimaal.

Bij de fragmenten (OCD) is het kootgewricht aangekruist met de toelichting miniscuul.

De onbelangrijke bevindingen daargelaten, heeft het paard dus
Een OC in de knie. Een OC zit vast (kan op termijn wel losraken) en de knie is een niet goed operabele plek.
Risico op kreupelheid op OC is niet zo groot, als de OC niet losraakt, maar liever zit het er niet.
OCD kootgewricht zou ik eruit halen.
Artrose alhoewel minimaal van de hals op die plek is ook niet bepaald fijn.
Best veel 'dingetjes' voor een jong paard.

Het chippie is dus niet de enige bemerking en waarom zou je opereren al de merrie meer bemerkingen heeft die je niet kunt opereren?

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 14:53

Ik heb een vraagje vanuit de andere kant van het kopen van een veulen :P
Voor degenen die op zoek zijn/gaan naar een veulen, waar zoeken jullie? FB, KWPN for sale, sporthorses?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 15:06

Fb kwpn veulens en sporthorses. Het hoeft mij geen kwpn te zijn. Holstein, Oldenburg, Zangersheide enzo ook goed. Ik selecteer met name op hengsten die ik interessant vind en kok wat ik daarvan kan vinden.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 15:09

Zeker een valide punt Babootje dat laatste.
En de invloed van de keuringsarts, het zal de eerste niet zijn die een minuscuul chipje wel opschrijft waar een ander die mist.

Maar goed, wat ik wel vind is dat het KWPN op FB zegt 'all selected based on quality, pedigree and good x-rays' en dat laatste is dus wel een punt van aandacht.
Ook de 3 jarige met een schaal 4 als 'significant remark on the back' moet je maar willen.

Maar goed, de foto's zijn beschikbaar, rapporten netjes erbij. Dan is het ook gewoon aan de bieders om op te letten.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 18:05

MariekeS_ schreef:
SophievdV schreef:

Ik denk dat Mer doelt op commerciële impact, een NMK merrie zonder een dergelijke bemerking brengt misschien meer op.
Anderzijds vind ik dat dus wel heel dubbel...iets waar geopereerd aan moet worden is dan voor de sport wel schoon maar als ze als fokmerrie ingezet zouden worden verandert de mogelijke aanleg niet :o

Edit: dan beter zo. Als het geen kwaad kan dan is het wat het is.

Klopt ik dacht even 'commercieel'. Paarden zeker in de 'beter bewegende dieren categorie' gaan echt voor veel geld van de hand. En een paard die op de NMK loopt behoort toch meestal tot die top jonge dieren. En het is dan zonde dat er een chip in zit. Maar goed als ze al meerdere bemerkingen heeft dan zou ik het ook laten zitten. Dat wist ik echter nog niet.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 12:50

Drie keer is scheepsrecht, hij is goedgekeurd en gecastreerd! *\o/*
Nog even geduld want hij blijft bij hun tot we een plekje hebben hier. Kan hij nog even bijkomen van de castratie.

Afbeelding

Wil niet willekeurige mensen op internet gooien dus even deze foto tijdens de check. :P

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 12:57

Gefeliciteerd!

Wat voor paardje is het, weer een volbloed of deze keer wat anders? :)
Zo van de foto zou ik KWPN / rijpaard gokken (?) Hoe oud is die eigenlijk?