[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-19 16:37

Heerlijk zonnige en warme dag.
Beide paarden meegenomen op wandel. Voor het eerst ook stukje langs de straat. Ging best goed. Van de auto's schrokken ze niet. De putdeksels in fietspad waren wel spannend, en voor spirit was elke brievenbus en verkeersbord spannend.

30 m voor hun wei foto's maken. Maar de paarden konden niet serieus blijven.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een selfie dan?
Nope limo vond mijn jas leuker
Afbeelding

En op de wei terug
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 16:53

Ze zien er heel goed uit joh :j Spirit lijkt ook wel de lucht in te schieten!

Gefeliciteerd met je rijbewijs! *\o/*

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-19 17:35

Leo schreef:
Ze zien er heel goed uit joh :j Spirit lijkt ook wel de lucht in te schieten!

Gefeliciteerd met je rijbewijs! *\o/*
thnx
Heb al een auto op het oog. Maar ik wacht nog tot volgende maand. Haha

Glanzen mooi he. Vooral limo toch, spirit heeft minder glans maar verliest nog enorm veel vacht. Kan zo zien in de wei waar spirit heeft gerold :') allemaal plukken haar op het gras.

Spirit is toch nog steeds wat kleiner dan limo hoor. Maar wel al groter dan Harley was op exact dezelfde leeftijd. :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-19 14:04

Limo loopt kreupel.
Ben zojuist na werk toegekomen en zag het al direct toen hij naar me toe kwam. Het leek eerst of het been op slot stond, maar hij lijkt het stijf te gebruiken. En hij loopt echt kreupel. Het is rechtsachter die erg stijf is en af en toe ontlast hij deze.
(toeval dat het net dat been is??)

Wat denken jullie als je filmpje ziet?

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 15:50

Niks in of aan de hoef te zien? Ergens warm of dik aan zijn been?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 15:55

Oei hij loopt inderdaad best stijf, hoe loopt hij als je er een paar minuten mee aan de hand stapt? Eventueel op het harde? Ik zou de DA even laten kijken omdat er niet echt een duidelijke aanleiding is. Better safe than sorry :Y)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-19 17:45

Heb mijn ouders gebeld voor hulp. Heb limo gelogeerd en mijn ma laten filmen.
Hij is ook best onrustig vandaag. Maar er zijn bulldozers aan het werk geweest vlak naast de wei de gracht proper gemaakt. Misschien daardoor aan het rennen gegaan en uitgegleden? Er zijn namelijk verse remsporen te zien in de wei.

Longeren:

Hij liet zich niet goed aanraken, schoot meteen in paniek en heeft zich 3x Los getrokken weer. Is door de draad gerend die ik gespannen had om het werkgebied te verkleinen (paddockje), alle 4 de prikpalen in stukken vaneen.
Daarna dus gewoon aan de longe genomen. En daarna laten gaan.
Een uur later wel been kunnen betasten. Voel niks vreemds of anders dan het linkerbeen. En de hoeven zijn schoon vanonder.
Echter als hij na wat grazen weer gaat stappen is die weer zo stijf als op het eerste filmpje.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 17:59

Mijn eerste gevoel is dat hij stijf is vanuit de rug/bekken. Hebben jullie misschien de afgelopen dagen ook regen gehad?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-19 18:22

Sizzle schreef:
Mijn eerste gevoel is dat hij stijf is vanuit de rug/bekken. Hebben jullie misschien de afgelopen dagen ook regen gehad?

Heel weinig regen gehad.
Zondag super dag lekker warm. Enkel 's avonds licht geregend.
Gisteren ook licht geregend in de avond.
En vandaag wel overdag geregend maar niet extreem.

Mijn gedacht was ook de bekken of de knie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 18:34

De manier waarop hij zijn achtervoeten neerzet is vrij typisch en karakteriserend voor bepaalde kreupelheden.
Ik ben geen DA dus ga geen diagnoses stellen, maar als het mijn dier was liet ik morgen voor de zekerheid gelijk spierwaardes bepalen en het lendengebied palperen. Met zijn hoge kruis moet je goed alert blijven dat hij geen huntersbump ontwikkeld (chronische pijn in de bekkenaanhechtingen).

Waarschijnlijk heeft hij gewoon beter opbouwend werk nodig met veel structuur zodat zijn bovenlijn sterker wordt. Eenmaal goed in de spieren zou het wel eens een totaal andere pony kunnen zijn die beter in zijn vel zit.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 18:36

Mss zich wat geforceerd in de wei, en licht spierbevangen? Al vind ik het draffilmpje best wel ok, in stap zie je duidelijk dat de beweging niet over de rug doorloopt, maar afbreekt in het bekken. Neutradex vind ik n fijn product tegen verzuurde spieren, en is vrij verkrijgbaar.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 18:40

Ik vind hem niet echt kreupel lopen. Net wat hwn zegt. Of hij heeft zich verstapt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 18:44

Hij is sowieso niet klassiek kreupel als in 1 been ontlasten. Het is wel een typisch beeld wat ik al vaker gezien heb bij paarden die gevoelig zijn op de spieren rond het kruis en broekspier. Stijve broekspieren hangt vaak weer samen met knie problemen (kip/ei).
Dan is het wel handig om te weten of hij evtl mineralen/vit E te kort heeft en inderdaad richting bevangen gaat of gewoon een spierpijntje heeft.
Uiteraard kun je ook zelf gewoon spiersupport middeltjes geven maar dan weet je achteraf niet wat het was.

Hoe dan zou het het tijd worden dat hij een goed opbouwend trainingsplan krijgt, maar dat moet je uiteindelijk zelf weten of dat iets is wat je wel/niet kunt bieden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 18:50

Heeft hij niet gewoon te enthousiast lopen ravotten met Spirit?
Misschien tijdens het rennen uitgegleden. Daarvan kunnen ze ook flink spierpijn krijgen.
Ik zou het een paar dagen aankijken en als het dan niet over is een dierenarts laten komen.

Ben het wel met mijn voorganger eens dat het van belang is dat hij meer spieren op gaat bouwen. Dan kan hij ook 'meer hebben'.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 19:18

Dit lijkt wel wat op het loopje van mijn ruin een tijdje geleden. Die had iets idioots gedaan in de paddock en daarna op buitenrit en had z’n SI-gewricht vast gezet. Osteo hielp goed :) maar ik heb wel altijd een osteo die ook dierenarts is. Bij twijfel stuurt ze door naar de kliniek voor uitgebreid kreupelheidsonderzoek.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 20:37

Ik zou het een dagje aankijken. Als hij donderdag nog niet lekker loopt ff advies inwinnen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-19 21:17

ik ging sowieso een dagje aankijken.
kreupelheidsonderzoek doen is helemaal uit den boze bij limo. Is al meermaald geprobeerd en het lukt geen enkele arts om de achterbenen te tillen. Of hij de osteo nog toelaat is nog een vraagteken nu hij alle ruimte heeft om te rennen. (op manege kon hij niet bepaald vluchten door het weinige ruimte, al lukte het bij de smid wel steeds)

Wat betreft trainen... is wandelen als start goed? adh als ohz km maken?
echt gericht trainen onder zadel is niet zo aan mij besteed daar ik meer recreatief rij, maar heb even genoeg gehad van alle kosten aan lessen of trainers/doorrijders.
Tevens komt er maandelijks een kost bij nu ik rijbewijs heb en voor een auto ga kijken. En het samenwonen met vriend zal ook iets meer kosten met zich meebrengen (alswel minder als bij mijn ex :) ). Daarnaast wil ik geld opzij hebben voor de training van spirit over enkele jaren, hij zal wel weg gebracht worden namelijk. Indien mogelijk naar FLH dus het geld moet ik dan echt wel opzij hebben. Al denk ik er ook aan hem voor de kar te laten beleren en daar zelf lessen in te nemen ook.

dus plan voor limo:
puur recreatief, wandelen aan de hand en bosritjes te zijner tijd.
een opbouwschema is natuurlijk altijd welkom aangezien ik daar niet echt een idee van heb.
Ik weet wel dat balkjes lopen ook erg goed is, en door laag water (maar dat ziet limo niet zitten, en weet niet of er een "plas" in de buurt is). Bergop en bergaf kan ik vast wel vinden in de buurt.
En training dmv gewichten (met lood verzwaarde getten bv) aan de benen ga ik helemaal niet aan beginnen (werd door kliniek aangeraden voor harley's knie enkele jaren terug)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 21:29

Maar juist met zijn bouw en 'klachten' nu zal je wel gericht moeten trainen. Dat hoeft niet altijd in de bak puur dressuur te zijn, maar wel op zo'n manier rijden/aan de hand trainen die goed voor hem is. Dus bepaalde spieren trainen,juist om hem de kracht te geven / goed te houden voor de bosritten. Ook in het bos kan je trainen namelijk ;) Eigenlijk hoor je elk paard te trainen op een manier waarop ze hun lijf goed gebruiken. Dingen als balkjes lopen kan heel goed zijn, als een paard er op een juiste manier overheen gaat.

Dingen als gewichten moet je ook niet aan beginnen zonder begeleiding. Want ook daarmee kan je juist een hoop fout doen als het niet goed gebruikt wordt. En dat is ook maar heel zeldzaam nodig, er zijn ook andere manieren.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 21:34

Het lijkt van hoger op te komen heup/lendenen. Ik zou het even paar dagen aankijken. Kan heel goed dat hij spierpijn heeft of een spierverrekt. Daar kan een da ook niks aandoen. Hij kan 24/7 bewegen wat het alleen maar ten goede komt. Mocht hij extremer kreupel gaan lopen kun je altijd nog bellen.

Opbouwen zou ik idd doen met wandelen 1-2 keer per week. Kun je ook ergens door het bos? Beetje op opgelijke paden lopen/ helling/ slootjes.
Longeren 1-2 keer per week met drafbalkjes/evt iets verhogen op den duur.
Rijden 1 keer per week.
En dan eerst beginnen met 10-15 minuten en dan opbouwen naar 20-30-40 enz .

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 21:54

Art: voor mij loopt hij kreupel. Als dat niet overmorgen over is, echt gewoon da bellen!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 07:23

Filmpje lijkt een paard dat een beetje dom heeft gedaan en is uitgegleden oid. Wel zou ik als het niet snel over is laten nakijken.

Wat betreft het wandelen. Het nederlandse wandelen ja het belgische nee. Oftewel meters maken aan de hand ernaast is slim als hij weer goed loopt. Erop zittend buitenritten maken zou ik even laten tot je een goed zittend zadel hebt. Eenmaal een goed passend zadel en weer kreupelvrij dan is dat zeker een goed plan. Rechtuit spieren en conditie opbouwen

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-19 10:29

karuna schreef:
Filmpje lijkt een paard dat een beetje dom heeft gedaan en is uitgegleden oid. Wel zou ik als het niet snel over is laten nakijken.

Wat betreft het wandelen. Het nederlandse wandelen ja het belgische nee. Oftewel meters maken aan de hand ernaast is slim als hij weer goed loopt. Erop zittend buitenritten maken zou ik even laten tot je een goed zittend zadel hebt. Eenmaal een goed passend zadel en weer kreupelvrij dan is dat zeker een goed plan. Rechtuit spieren en conditie opbouwen
er staat toch ook duidelijk bosritten te zijner tijd. Limo moet hiervoor ook eerst in de bak goed op halt reageren.
Ik gebruik het woord bosritten als wandelen onder zadel. Is wel zoveel duidelijker voor jullie. :)
Wandelen aan de hand doen we al maar wil dit dus gaan opbouwen naar langere afstanden. En uiteraard laat ik hem eerst nakijken als die kreupel blijft. Ga dus ook niet wandelen vandaag.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 10:33

Ah ok, zoiets vermoedde ik al. Maar ik las dat je dat vanaf vandaag al wilde gaan doen. Iets met duf horofd hier en zo. :') Niet dus.gelukkig. Maar ik denk dat Limo idd mogelijk beter geschikt is voor meters maken rechtuit dan toch best belastend bakwerk

Je zou hooguit wat door de wei kunnen scharrelen met ze vandaag.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 17:34

poes schreef:
Art: voor mij loopt hij kreupel. Als dat niet overmorgen over is, echt gewoon da bellen!

Ik vind hem niet veel kreupeler dan de vorige x (het rijfilmpje). Hij is voor alles heel erg stijf.
Het is gewoon niet zoals een jong paard dat niet of nauwelijks wordt gereden hoort te bewegen.
Ik vind hem slechter dan toen hij nog op stal stond, dat wel. En dat zou je eigenlijk niet verwachten, met meer beweging. Het meest simpele is een bloedonderzoekje om te kijken of hij misschien in lichte mate spierbevangen is. Zo ja, kun je hem daar in ieder geval snel mee helpen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-19 17:51

Maar waarom spierbevangen, waardoor denk je dat?

Het gaat niet echt beter dan gisteren. Als hij even stilgestaan heeft is hij stijf in de heupen. Heb hem vastgezet maar hij werd half panisch van moment hij vasthing, en probeerde zich los te trekken zodra ik naar zijn achterhand wou gaan.
Wou namelijk foto's maken van achteren bekeken.

Heb er enkele gemaakt
Hij staat wel gespannen omdat hij dus onrustig werd zodra hij vast hing.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zelfs van veraf stapte hij al weg omdat ik achter hem stond.
Afbeelding

Ik heb werkelijk geen idee. En aangezien hij bij mij al onrustig is en wil lostrekken zal hij bij de dierenarts al helemaal willen losrukken. Weet ook niet hoe dat zo ineens komt dat hij weer angstig is. Van het weekend geen problemen gehad namelijk.
Benen aanraken gaat ook maar moeizaam en met zeer veel geduld.