Veulen 2015 hoe doe jij het

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 12:26

Ik ben zondag bij mijn ''veulentje'' gaan kijken, 7 Juni is hij 2 jaar geworden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

grote vent geworden <3

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 12:37

Ik heb al best veel, maar ik ben dan ook echt een shopaholic _O-
Best veel spulletjes zoals verschillende borstels, vliegen- en anti klit spray, longeerlijn, hoofdstel, dekje, zo'n lamsvacht handschoen ding :') Oke het valt nog wel mee toch?

Ik werd toenstraks gebeld door de nieuwe staleigenaar waar Jack nu staat. Hij wilde de paarden van de paddock op de wei zetten, maar hij kreeg bij jack zijn halster niet om _O-
Echt zo'n gevalletje van: doet ie anders noooooit!
Ik heb dat nog geen een keer gehad namelijk. Stiekem toch best grappig dat het mij dan wel lukt en hij mij dus schijnbaar wel kent :D

Dus ik moet vanavond na het werk even langs om bij meneer zijn halster om te doen haha, kleine draak.

Frummels

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 12:50

rockey: wat is hij al groot zeg! Mooi dier heb je :j

Annikoe: haha wat een spook :') Bij ons op stal staan alle paarden 24/7 met een halster om, ook als ze op stal gaan in de avond. Ik denk om dat soort dingen te voorkomen. :D Halster af in de stal betekent hier niet naar buiten, dus bijvoorbeeld als je paard boxrust heeft.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 12:54

Citaat:
Ik ben zondag bij mijn ''veulentje'' gaan kijken, 7 Juni is hij 2 jaar geworden.

Hier moest ik wel om lachen.
Hier zijn de twee jarige ook nog steeds de veulentjes en met al wat meer aanpassing "de kleintjes".
Terwijl 1 van de twee al groter is dan de 10 jarige :D

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 13:04

De meeste spullen die ik nog niet nodig heb voor peerd had ik al voordat ik Elano had. Dus die bewaar ik allemaal.. Voor het geval ik het nodig heb en/of als hij het past. Kan het altijd nog verkopen namelijk.

Hier staan ze zonder halster. Niet nodig en alleen maar meer risico als het wel om is. Die van mij sleur ik vaak genoeg zonder halster het halve land door, aangezien ik wel eens te lui ben om dan terug te lopen voor een halster. :')

Toenet even heen gegaan. 3 kruiwagens gemest. Begon te regenen dus dacht: Daaag, straks weer verder. Dan is het toch wel lekker als je dichtbij woont. En voor hoosbuien kan ik gewoon in de bunker schuilen. :P
In de tussentijd van de eerste kruiwagen mocht Elano zijn zand kuurtje eten. Heb nu vlozaad i.p.v lijnzaad. Hij eet dit 100 keer beter, hij vind het volgens mij zelfs gewoon lekker. En schijnt ook beter te werken dan lijnzaad. Nadat de emmer op was mocht hij in de 'opslagruimte' even grazen. Waarom maaien als je ook een paard blij mee kan maken? :+

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 14:41

Gisteren heb ik trouwens voor het eerst met Pepper buiten het terrein gewandeld, ongeveer een half uurtje. Hij deed het echt zó goed! Hij bleef heel netjes en rustig naast me lopen, keek nergens van op. Zelfs niet van een opgevoerde knetterende scooter en een tractor. Ben heel erg trots op hem <3
Uiteindelijk zelfs nog een klein drafje gedaan en hij bleef heel netjes in mijn wandeltempo lopen.
Over een paar dagen gaan we dat nog eens herhalen. :j

Zijn koppie nadat ik hem 10 keer had gezegd hoe knap hij was geweest. Kleine pretletter:

Afbeelding

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 17:26

Frummels schreef:
Gisteren heb ik trouwens voor het eerst met Pepper buiten het terrein gewandeld, ongeveer een half uurtje. Hij deed het echt zó goed! Hij bleef heel netjes en rustig naast me lopen, keek nergens van op. Zelfs niet van een opgevoerde knetterende scooter en een tractor. Ben heel erg trots op hem <3
Uiteindelijk zelfs nog een klein drafje gedaan en hij bleef heel netjes in mijn wandeltempo lopen.

Zijn koppie nadat ik hem 10 keer had gezegd hoe knap hij was geweest. Kleine pretletter:

[ [url=m/HS855a.jpg]Afbeelding[/url] ]

Aaaaaaah dat koppie <3 Daar smelt ieder paardenhart toch voor :D

Fijn dat het goed ging! Castratie werpt dus zijn vruchten af!

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 18:35

Ik zal eens bijlezen, want het gaat best wel hard hier.
@xdanique Welkom! leuk paard heb je! Best een grote of niet?
@Kabayo Stoer dat je ook met Zilver fietst. Dat lijkt me nog best spannend met een paar met zoveel energie. Gave foto's ook!
@Renske_W Leuk zeg zo'n projectje! Wordt het te nat in de wei?
@noor14 Heerlijke foto's! Je ziet ze genieten in de wei.
@biancalaylo nu nog 2 weken dus voor je je paardje thuis hebt. Dat duurt niet lang meer. @puppy1128 Ik had je topic gezien, maar vergeten te reageren. Maar wat een ontzettend leuke foto's! Elano speelt nog best veel volgens mij. Zie de mijne bijna nooit spelen, alleen pas met de shetjes.
@rockey Dat is een bijzonder knap veulentje! Lijkt niet perse jonger dan de rest.
@Annikoe dat is wel heel goed voor je ego als iemand anders hem geen halster om kan doen en jij wel haha.
@Frummels Dat gaat goed, fijn zeg. Hij heeft een heel ondeugend lief koppie.

Jullie hadden het over een verhuis maand. Dat klopt bij mij ook wel. Jaro is in augustus twee keer verhuisd en gaat morgen voor de laatste keer dit jaar verhuizen, terug naar zijn basishuis :P.

Hij was verhuisd omdat hij wel erg aan de magere kant was naar een wei met veel gras.
Hij ziet er nu zo uit
Afbeelding
Afbeelding
Nog lang niet dik en hij mag nog wel wat aankomen, maar hij is wel iets gevulder in het geheel en energieker.

Zo was hij toen hij net de volle wei in ging.
Afbeelding
Afbeelding

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 19:59

Oh hij ziet er nual beteruit! Dat die maar gauw nog wat dikker wordt!

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 20:26

Wat goed dat hij nu aan het aankomen is!

Vandaag is het precies 2 jaar geleden heb ik Fflur gekocht heb <3
Klein hummeltje <3
Afbeelding
Afbeelding

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 20:35

Jaro ziet er inderdaad al beter uit, fijn! Op die laatste foto zie je dat het echt wel nodig was, het menneke :(:) Heb je al een idee waar het aan lag? Of heb ik daar overheen gelezen?

Oooh baby fflur! Die voorbeentjes haha. <3 Ze is echt al een hele dame nu en vergelijking met toen!

Ik ben net bij Jack geweest en ik snap wel waarom die staleigenaar zijn halster niet om kreeg..
Bij de pensionstal zit ook een kampeerboerderij. En daar is op het moment dus een (ik denk) soort van schoolkamp. Helemaal vol met gillende kinderen :') Ik denk wel minimaal een stuk of 50, bah.
En de paddock waar hij op het moment in staat, ligt tussen een megagrote speeltuin en een voetbalveld in. Het is wel afgescheiden met heggen, maar dat houdt het geluid natuurlijk niet tegen. Gillende en schreeuwende kinderen, heel veel speeltoestellen, een kabelbaan, voetballen etc.
Ik kwam aan en hij was vrij nerveus, had ook niet echt tijd om bij mij stil te staan en dus inderdaad ook niet de concentratie om zijn halster om te laten doen. En daarnaast werd hij ook nog steeds weggejaagd door de andere paarden, dus hij kon ook niet echt rustig staan eten. Je kon echt gewoon overduidelijk zien dat hij echt compleet overprikkeld was :(:) Hij had echt geen rust in zijn koppie. Misschien ze daarom ook eigenlijk naar de wei moesten.

De paddock grenst aan de buitenbak, dus toen de andere paarden een beetje aan de andere kant stond, had ik het hek van de paddock open gedaan zodat Jack de bak in liep. Daar kon hij even weg van de andere paarden, nog meer om zich heen kijken, schrikken van een voetbal enzovoorts :Y)
Na 10 minuten kwam hij eindelijk een heel klein beetje tot rust en begon hij grasjes van de rand te snoepen. Met behulp van het gras zijn halster aan gekregen. Uiteindelijk het touw vast gemaakt en samen even een rondje door de bak gedaan zodat we samen even overal naar konden kijken :)
Ondertussen ook de 'kom' en 'ho' geoefend zodat hij een beetje normaal mee leert lopen aan het halster, dit pikt hij gelukkig erg snel op! Hij biedt maar een paar keer weerstand tegen de druk en daarna snapt hij wat ik bedoel.

Alleen omdat hij dus zijn halster kapot heeft getrokken heb ik hem zijn halster om moeten doen wat ik kado heb gekregen. De andere paarden staan met van die simpele weidehalster, komt hij aan met zijn fluffy blauwe halster met zilveren paardjes erop gestikt, verschrikkelijk... :')
Oude foto:
Afbeelding

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 22:43

Jeetje wat is Jaro mager, weet je zeker dat hij wel helemaal gezond is? Hij mag wel wat vetjes van Miles hebben, die heeft er voor drie :+

Arme Jack, ik zou gillend gek worden als ik de hele dag in het kindergekrijs zat :+ Maar hier wordt ie wel lekker mak van!

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 13:50

@KittyDylan wat gaat dat snel hé, de tijd vliegt. Fflur had en heeft ook zo'n lekker smoeltje.
@Annikoe Wel goeie schriktraining dan haha. Heeft hij het naar zijn zin op zijn nieuwe stal?
Ik weet niet precies waardoor Jaro zo mager was, ik dacht/denk aan het gras wat weinig voedingsstoffen bevatte, maar hij kwam niet super snel aan van de hele dag vet gras, dus zeker weten doe ik het niet. Aan de tanden en aan wormen ligt het in ieder geval niet. Misschien dat hij z'n voedsel niet zo goed kan opnemen ofzo dat zou nog kunnen. Ik heb nog geen bloedonderzoek gedaan.
@_Reneee Haha als dat kon om vetjes uit te wisselen, zou dat wel heel makkelijk zijn! Vind het overigens niet erg als zo'n jonkie schraal is, maar zou graag geen ribben meer zien en dat hij dus ook niet echt snel aankomt als hij zeker niet te weinig binnen krijgt baart me wel wat zorgen.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 14:24

Annikoe schreef:
Frummels schreef:

[ [url=m/HS855a.jpg]Afbeelding[/url] ]

Aaaaaaah dat koppie <3 Daar smelt ieder paardenhart toch voor :D

Fijn dat het goed ging! Castratie werpt dus zijn vruchten af!

Ja ik was ook opslag verliefd toen we voor hem gingen kijken en dat ben ik nog steeds elke dag! <3

De castratie heeft zeker zijn vruchten afgeworpen, ik heb een hele andere pony :j Lief, braaf, aanhankelijk, met respect voor mij en mijn ruimte (daar heeft grondwerk ook wel aan mee geholpen)

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 14:26

Ja jonkies mogen schraal zijn, maar ik heb die van mij liever wat ronder zodat ie echt alle energie in zijn groeien kan stoppen. Hij is in een paar maanden tijd weer 3 cm gegroeid :oo En nog steeds een centimeter of 8 overbouwd... Groeien die van jullie nog hard?

Fijn dat de castratie heeft geholpen! Ik heb de laatste tijd spijt dat ik Miles heb laten castreren, er zit maar weinig pit in op het moment.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 14:32

Balen Reneee.. heeft hij geen lage bloedwaarden? Hengst van een vriendin van mij werd maanden lang bestempeld als sloom en traag, maar het dier bleek te weinig witte bloedlichaampjes aan te maken waardoor hij enorm futloos was (kreeg hem op het strand amper in draf, laat staan galop := ) Nu is hij super fit en voorwaarts met energie voor 10.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 14:49

Ik zal zilver zo ook weer eens opmeten. Laatst was ze 159 cm

Knap koppie frummels!

Renee ik heb ze liever ook wat dikker dan schraal. Mager is in mijn ogen nooit goed. Niet bij een oud paard, veulen, jaarling, twenter of een drachtige of zogende merrie.

Hoop dat het nu beter word annikoe

Ach wat lief kittydylan

Jaro ziet er wat beter uit, maar heeft nog een lange weg te gaan! Komt vast goed

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 14:56

Ik krijg zijn bloeduitslag over een week of drie, dan gaan we het zien. Ik ga nog eens goed nadenken over wat ik met hem wil als straks blijkt dat hij wel last heeft van zijn PSSM...

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 15:50

@Frum
Ahh wat een schattig koppie heeft ie zo! <3
En wat fijn dat ie braaf netjes bij je liep!

@ilayla
Jeetje wat een verschil zeg! Hier ben ik blij dat Elano weer wat vetjes krijgt. Weet natuurlijk niet of hij heel makkelijk de winter door komt of dat hij iets zal afvallen. Wintervacht aanmaken kost ook nog energie. Gelukkig heeft ie een bunker als schuilstal ter beschikking. Dus voor het geval dat kan hij zich nog een beetje warm houden door daar in te staan. Of die sukkel dat ook doet is wat anders. :')
Ik zie soms nog wel lichtjes de ribben bij Elano, maar hij ziet er verder heel goed uit dus ik ben blij. Hopelijk komt die van jou ook nog goed bovenop. Al seniores priores geprobeerd erbij te geven? Al zou het 250 gram droog gewogen zijn, toch nét dat kleine beetje extra. :j

@kitty
Nog gefeliciteerd met de 2 jarige jubileum! :D

@Annik
Ik zou ook gek worden van gillende kinderen.. Nee niet waar.. Dat word ik al als die 2 van mijn zus hier rond rennen. _O-

@renee
Elano heb ik paar dagen terug laten opmeten. 1.41 groot. Dus anderhalf CM in +/- 3 of 2 maanden tijd.. Beetje tijdloos geworden nu, maar heb 3 maanden op die andere stal gestaan.. Dus het is max 3 maanden geleden. Dus er is nog hoop dat hij 1.50 wordt en blijft. Kleiner mag ook, des te makkelijker het wordt met opstappen straks. :))
Hoe gaat het verder met hem op dit moment?

Hier doe ik het even rustig aan. Lekker knuffelen, mesten en onkruid wieden want de groene bakken zijn weer geleegd dus die kunnen weer gevuld worden. Het schiet al aardig op. Gelukkig kunnen de brandnetels en distels geknipt worden en blijven liggen. Maar dat giftige spul gaat eruit en het liefst met wortel en al.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 16:39

Ik hoop op 1.50 hoor, ideaal maatje. Hoe het met hem gaat vind ik lastig te peilen. Vorige week was ik super blij dat hij eindelijk zijn volwassen paardentanden kreeg, want zijn melkgebit was helemaal kapot door het zuigen. Deze week is hij echter weer zo aan het zuigen... Wat een klotezooi zeg. Eerst dacht ik dat het pijn was van de PSSM, maar hij staat inmiddels een week op de supplementen dus daar is het niet van. Hij kan natuurlijk ook last hebben van het wisselen, maar luchtzuigen is zo verslavend dat ik denk dat hij het gewoon doet voor de endorfine. Ik heb gisteren alles volgesmeerd met cribbox, hielp goed. Maar hij doet het ook op de hooibak buiten en daar regent het af, dus hij krijgt ook weer een band om. Ben ik echt op tegen maar ik kan zó slecht tegen het zuigen. Naar iets is het. Je zou denken dat een paard dat 24/7 buiten staat met een vriendje niets te klagen heeft, maar wel dus.

Hij loopt verder prima. Heb een hele wilgenboom gesnoeid voor het geval dat het tandpijn is. Verder weet ik ook niet wat ik nog kan doen. Afwachten wat de bloeduitslagen zeggen denk ik. Koop er in ieder geval nooit meer een met PSSM :Y)

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 21:00

@Renee, volgens mij doen ze overdag wel spelletjes in de bossen enzo, dus heeft hij af en toe een paar uurtjes rust :+
Het luchtzuigen is idd wel een naar iets. Aan de ene kant snap ik wel dat je een band om doet, maar als hij het daadwerkelijk voor de endorfine doet dan beperkt je hem eigenlijk in zijn 'geluk' zegmaar. Maar dat is gewoon mijn bescheiden mening :) Het is een beetje een dubbel iets, dat luchtzuigen.
@Ilayla: Inderdaad een goeie schriktraining! Hij is ook al een stuk meer gewend nu. Misschien toch wel een idee om bij Jaro bloed te prikken als hij zo schraal blijft? Misschien heeft hij dan toch een tekort aan iets oid. Hopen dat hij snel opknapt in ieder geval!

Vanavond even bij Jack langs geweest, ze staan nu op de wei ipv de paddock.
Sinds ik hem heb, hebben we voor het eerst echt iets samen gedaan. Het stelt voor de meeste mensen niks voor, zo laagdrempelig was het. Maar toch, voor mij is het speciaal, voor het eerst met mijn eerste echte eigen paard <3
Dus ik heb hem voor het eerst uit de wei gehaald en tussen alle gillende kinderen door naar de bak gebracht :') Hij deed het beter dan verwacht! Halverwege staakte hij even en begon hij achteruit te lopen, maar uiteindelijk kreeg ik hem wel mee. In de bak ook alles eng eng eng :Y) Hij moest eerst even een paar rondjes om mij heen draven aan het halstertouw. Ik gaf heb even de kans om tot rust te komen en daarna hebben we samen, heel simpel, gewoon rondjes door de bak gestapt.
Hij was in het begin enorm kijkerig, hij is gewend aan de kinderen dus nu had hij eindelijk tijd om eens naar zijn omgeving te kijken dus alles was vreemd. Knorren jonge, alsof ik een varkentje uitliet :')
Ik heb hem overal rustig naar laten kijken en daarna vriendelijk weer meegevraagd. Hij bleef zo lief schuin achter mij lopen. Op gegeven moment duwde hij zelfs heel zachtjes zijn neus tegen mijn hand aan <3

Van al dat lopen en kijken krijg je natuurlijk wel ontzettende dorst:
Afbeelding

Conclusie: Hij was zo ontzettend braaf en ik ben zo ontzettend trots op hem! Hij was voor de eerste keer in zijn uppie en hij heeft helemaal niks geks geprobeerd! Op de terugweg naar de wei liep hij ook rustig mee, helemaal geen haast :)
Wat is het toch een heerlijk paard, ik ben helemaal happy <3

Afbeelding
(een nieuw halster komt nog, ik vind deze echt verschrikkelijk :') )

Oh, dit was ook nog wel grappig. Terug in zijn wei begon een jongetje allemaal dingen te vragen:
"Is dat jouw paard?"
"Ja, dit is mijn paard"
"Doe je de hele dag zo met hem lopen?"
"Nee, overdag werk ik gewoon"
"Hoe heet ie?"
"Jack"
"Is het een jongen of een meisje?"
... :')
"Een jongen, anders had ik hem geen Jack genoemd"

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 21:10

Grappig Annikoe ik begrijp je gevoel wel.. ik doe ook weinig tot niets met hem en vond het ook heel speciaal dat ik hem toen hij net geholpen was naar zn stal moest brengen!

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 21:27

Lamarxhorse schreef:
Grappig Annikoe ik begrijp je gevoel wel.. ik doe ook weinig tot niets met hem en vond het ook heel speciaal dat ik hem toen hij net geholpen was naar zn stal moest brengen!

Ja stom eigenlijk he.. :') Maar op een of andere manier voelt het dan in een keer zo 'echt'

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 08:47

@annikoe ik weet niet het "geluk" is. Het is meer een verslaving. Hij is gewoon een junk. Net als roken. Plus dat heel zijn gebit eraan gaat:

Afbeelding

Dat was dus zijn melkgebit. Om te janken gewoon. Een normaal paard hoeft ook niet te zuigen om blij te zijn, waarom hij dan wel? Verder oogt hij gewoon vrolijk en hij krijgt nu supplementen voor zijn spieren. Hij heeft waarschijnlijk of vanwege de PSSM óf vanwege tandpijn een paar keer gezogen en nu blijft hij het doen. En ik zit ook niet te wachten op koliek omdat hij zichzelf opblaast. Op mijn vorige stal stond een tinkerjaarling die ook zoog en die had om de haverklap gaskoliek.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 08:49

Wat heftig zeg die stomp tandjes :oo