Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bielsje

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 12:41

Ik zou ook zeker laten beleren. Dan is de kans op twijfels achteraf waarschijnlijk kleiner, en eventuele kopers kunnen het paard onder het zadel voelen en zo een betere beslissing maken.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 12:45

mavantos schreef:
Zonnetje81 schreef:
Ik vind boven budget kijken niet netjes. Want als het niet lukt is het verspilde tijd en er komt altijd meer bij kijken dan alleen het paard kopen. En dan de reden van ik heb niet meer geld vind ik als verkoper een irritante reden, dat is niet mijn probleem, je wist dat het dier moest kosten, wat je niet hebt kan je niet uitgeven.

Net als bij keukens en autos zijn vraagprijzen van paarden toch vrijwel altijd (iets) onderhandelbaar. Je moet natuurlijk niet gaan kijken bij eentje die veel te ver boven budget is. Ik denk meer dat je jezelf als verkoper in de vingers snijdt als je je zo strak vasthoudt aan de vraagprijs. Elke maand dat het paard er langer staat kost die ook zo maar €500.

Verkoper kan er dan beter direct bijzetten dat het een vaste prijs is als ze zich daar perse aan willen vasthouden. Persoonlijk zou ik eerder incalculeren dat kopers altijd iets willen onderhandelen en daar mijn vraagprijs op aanpassen. Stel ik wil minimaal €12,5k dan zou ik persoonlijk €13-14k als vraagprijs noteren. Even afhankelijk van hoe de markt op dat moment is.

Hier kost een paard niet 500 in de maand extra hoor. Ik laat ze lekker lopen worden van eigens (jonge ponys ) meer waard. Mensen zijn schandelig wat betreft langskomen en dan ook nog 75 af gaan bieden nee was maar thuis gebleven en als je zo begint kan er nog maar verdomd weinig van de prijs af

Bel je me op en zeg je je budget en of waar tot elkaar kunnen komen heb je de eerste 50 € euro als koper al verdient want dan kan er veel meer met de prijs.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 12:52

Ik zou het af laten hangen van het talent van het dier en in welke prijsklasse je wilt verkopen.

Met alle respect maar een dier in laten rijden en zo ver klaar laten maken dat je er een klant, een ruiter waarvan je niet weet hoe ze rijden, mee weg kan laten rijden, kan zo maar 3 maanden kosten en ben je dus zo maar 2000 euro verder (en dan zijn ze niet eens heel ril, er zijn ook paarden waar je na een half jaar of langer pas veilig iemand anders op kan zetten)

Leuk als het dier in de hogere prijsklasse valt, maar anders zou ik mooi onbeleerd verkopen. Zeker als je verwacht dat het paard ril zat is.
Dan is het inrijden mooi he risico, tijd en zorgen van de nieuwe eigenaar, en zit je niet met de gebakken peren als het paard na een maand bij de nieuwe eigenaar toch een keer schrik krijgt onder het zadel omdat deze een keer iets onhandigs gedaan heeft.
Met een beetje pech heb je dan een rechtzaak aan je broek hangen.

Zadelmak maken moet je voor jezelf doen, niet voor een toekomstige klant....

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 12:59

StalNollie schreef:
mavantos schreef:

Net als bij keukens en autos zijn vraagprijzen van paarden toch vrijwel altijd (iets) onderhandelbaar. Je moet natuurlijk niet gaan kijken bij eentje die veel te ver boven budget is. Ik denk meer dat je jezelf als verkoper in de vingers snijdt als je je zo strak vasthoudt aan de vraagprijs. Elke maand dat het paard er langer staat kost die ook zo maar €500.

Verkoper kan er dan beter direct bijzetten dat het een vaste prijs is als ze zich daar perse aan willen vasthouden. Persoonlijk zou ik eerder incalculeren dat kopers altijd iets willen onderhandelen en daar mijn vraagprijs op aanpassen. Stel ik wil minimaal €12,5k dan zou ik persoonlijk €13-14k als vraagprijs noteren. Even afhankelijk van hoe de markt op dat moment is.

Hier kost een paard niet 500 in de maand extra hoor. Ik laat ze lekker lopen worden van eigens (jonge ponys ) meer waard. Mensen zijn schandelig wat betreft langskomen en dan ook nog 75 af gaan bieden nee was maar thuis gebleven en als je zo begint kan er nog maar verdomd weinig van de prijs af

Bel je me op en zeg je je budget en of waar tot elkaar kunnen komen heb je de eerste 50 € euro als koper al verdient want dan kan er veel meer met de prijs.

Bijzondere gedachte.

Tot dusver heb ik bij de meeste paarden die ik kocht zeker €500-€2,5k van de vraagprijs gekregen zonder hierbij de relatie de beschadigen. Onderhandelen hoef je niet dwingend of denigrerend te doen. Het is de toon die de muziek maakt. Vooraf aangeven wat exact je budget is zorgt ervoor dat je, je onderhandelingspositie schaadt. Die maak ik dus nooit van te voren bekend.

Ik zeg ook niet dat ik ga kijken naar een paard wat duizenden euros duurder is dan mijn budget. Tevens moet je ook bewust zijn dat bij eentje van €2.500 natuurlijk niet zoveel onderhandelingsruimte zit als bij eentje van €25.000.

Over €50-€75 ga ik niet onderhandelen in ieder geval :')

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 13:09

Mavantos je mag het bijzonder vinden maar dat is nu eenmaal zo in de handel. Maar ik denk als je ruim over de 1000 eraf kan krijgen dat je in andere prijsklasse bezig bent.

Hier is 50€ op shet van 200 namelijk wel veel :D :D
Laatst bijgewerkt door StalNollie op 13-11-24 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 13:09

Daarbij kun je de waarde toch pas bepalen als je er geweest bent en gezien hebt.
En ja, de eigenaar bepaald de vraagprijs, dat begrijp ik.
Maar niet iedere eigenaar heeft een duidelijk beeld van wat zijn paard waard is.

Zo zijn wij eens bij een paard geweest die de ene week 5000 moest kosten, 4 weken later, in training gezet gehad ( Beest was niet te rijden, staken etc).... vraagprijs ineens 12.000
En echt, waarop gebasseerd?
Dier stond dus lang te koop dus ik een bericht gestuurd dat we best eens willen komen kijken, maar dat wij een heel ander budget hadden.
Mochten toch komen kijken.

Nou, moest eerst gelongeerd worden, daarna tijdens het opstappen nog steeds staken, bokken etc.
Toen ik gevraagd waar de 12.000 in godsnaam op gebaseerd was.
En ook aangegeven dat het voor ons in de buurt was, maar dat ik echt not amused zou zijn als ik hiervoor 1,5 uur in de auto had moeten zitten.

Dier werd als zijnde braaf verkocht he, ik wist door dat ik ze op social media had een beetje het verhaal achter het paard... En op zich mocht het paard wat we zochten best een project zijn.

Maar dit dier was geen project, deze moest eerst eens flink door de medische molen gehaald worden, want je kon zien dat het eigenlijk een heel werkwillig paard was, die gewoon pijn had ergens.....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 13:14

Het ligt aan de prijsklasse hoeveel onderhandelingsruimte er is.

Vlindy, zou vooral kijken wat je zelf wilt..zie je het nog zitten met dit paard ohz en wil je het een kans geven? Dan laten beleren.
Denk je bij voorbaat al dat deze te gevoelig voor je is, dan zou ik het dier groen verkopen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 13:16

Laatst een bod van 500 op een vraagprijs van 1700
En een bod van 850 op een vrprijs van 2100

Sorry maar koop dan maar elders ik stuur dan ook altijd maar heel veel lach poppetjes

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 13:20

En ook aan de reden van verkoop.
Denk aan stallen te kort, financiële problemen, angst om te rijden etc etc. Die moeten weg.
En je hebt mensen die altijd wat paarden te koop hebben die niet perse weg moeten. Bij de laatste groep zal er minder onderhandelings ruimte zijn.

Hier als verkoper wisselt het heel erg met wat er af is gegaan. Ook wel eens in plaats van geld er af het paard afgeleverd bijvoorbeeld. Er zinn meer dingen om mee te onderhandelen dan alleen geld.

Als koper krijg ik er ook vaak wel wat af.
Ik zou gerust iets boven budget kijken, maar alleen als ik het geld wel heb om eventueel wel dat te betalen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 13:30

StalNollie schreef:
Laatst een bod van 500 op een vraagprijs van 1700
En een bod van 850 op een vrprijs van 2100

Sorry maar koop dan maar elders ik stuur dan ook altijd maar heel veel lach poppetjes

Whaha ja, dat is next level.
Maar dat is wel een andere prijsklasse als waar 80% hier op bokt in zoekt denk ik.

Ik denk dat een onderhandeling van 10-20% van de vraagprijs moet kunnen zonder scheve gezichten.... tenzij al duidelijk aangegeven dat het een vaste prijs is.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 13:38

Voor een ander bepalen dat die 500 euro in de maand onoverkomelijk is (wat ie bij mij niet kost) is invullen voor een ander.............ben ik als verkoper niet van gediend. Had ik laatst met iets anders, ja dan is het fijn dat ie geplaatst is. Uh en dat bepaal jij voor mij? Nou nee dan laat maar lekker lopen. Soms geef ik ze dan nog liever aan een ander voor minder dan dit gezeur.

Daarbij zijn mensen vaak beledigend, had ik een pony te koop voor 12,5K ja 8000 of 10 was de max ja moet je zelf weten lekker verder zoeken.

Onderhandelen over dieren vind ik eigenlijk al niks, dat een ander het normaal vindt wil niet zeggen dat iedereen dat vindt. Ik vraag een prijs die ik wil ontvangen en ga daar niet bewust nog tig % bovenop zetten omdat mensen toch gaan bieden. Dan krijg je onrealistische prijzen.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 13:45

Ik ben heel slecht in onderhandelen maar had bij 1 paard dat er in het eerste contact al 3x werd gezegd dat de prijs onderhandelbaar was voor een goed huis en nadat ik afstapte bij het proefrijden een soort van lofzang kreeg heb ik wel een stuk onder de vraagprijs geboden. Vond de verkoper niet zo leuk. :+ uiteindelijk toch akkoord gegaan maar is het op het negatieve aankoopadvies stukgelopen.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 13:50

Een vraagje voor de meer ervaren kopers hier: ik ben sowieso van plan klinisch te keuren maar heeft het rx keuren zin bij een jong paard? denk aan 2 a 3 jarigen die nog niet onder het zadel zijn
Laatst bijgewerkt door Waidida op 13-11-24 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 13:58

Waidida schreef:
Een vraagje voor de meer ervaren kopers hier: ik ben sowieso van plan klinisch te keuren maar het rx keuren zin bij een jong paard, denkaan 2 a 3 jarigen die nog niet onder het zadel zijn

Stel de vraag andersom....waarom zou je niet willen weten wat je koopt?
Koop je een grasmaaier, of een dier waar je mee wilt sporten en die geschikt moet zijn om op te kunnen rijden?

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 14:00

Sky_As schreef:
Waidida schreef:
Een vraagje voor de meer ervaren kopers hier: ik ben sowieso van plan klinisch te keuren maar het rx keuren zin bij een jong paard, denkaan 2 a 3 jarigen die nog niet onder het zadel zijn

Stel de vraag andersom....waarom zou je niet willen weten wat je koopt?
Koop je een grasmaaier, of een dier waar je mee wilt sporten en die geschikt moet zijn om op te kunnen rijden?

Ik heb mijn post een beetje bewerkt want ik had niet door dat het zo´n soepje was. Ik ben sowieso van plan om klinisch te keuren. Mijn vraag was gewoon of het bij een 2 jarig paard zin heeft om hem volledig op de foto te zetten. Aangezien ze nog niet volgroeid zijn etc?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 14:07

Kunnen er nog dingen veranderen in de loop der jaren qua röntgenfoto, zeker weten.
Maar je wilt wel weten of de basis gezond is om er mee te kunnen rijden. Maar is ook beetje afhankelijk in welke prijsklasse je koopt.
Sommige dingen kunnen ze echt al goed zien op jonge leeftijd. Of als er een ocd/ chip zit op een plek die last gaat geven kun je beter tijdig opereren.
Ook kissing spines etc ( in dit topic meen ik dat iemand een paard had met een volledig kapotte schoft of iets, waarschijnlijk al in opfok gebeurt) kun je er al vast uit halen.

Daarom mijn vraag ook, wat zou voor jou de reden zijn om te het niet doen?

In mijn ogen is de enige reden om het niet te doen is als je het paard wat je wilt kopen al jaren kent en je per se dat paard Wilt hebben. Of als je het niet erg vind met een dure grasmaaier te eindigen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 14:09

Vanaf 2 jaar heeft röntgenologisch keuren zeker zin en zou ik altijd doen.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 14:18

Sky_As schreef:
Ik zou het af laten hangen van het talent van het dier en in welke prijsklasse je wilt verkopen.

Met alle respect maar een dier in laten rijden en zo ver klaar laten maken dat je er een klant, een ruiter waarvan je niet weet hoe ze rijden, mee weg kan laten rijden, kan zo maar 3 maanden kosten en ben je dus zo maar 2000 euro verder (en dan zijn ze niet eens heel ril, er zijn ook paarden waar je na een half jaar of langer pas veilig iemand anders op kan zetten)

Leuk als het dier in de hogere prijsklasse valt, maar anders zou ik mooi onbeleerd verkopen. Zeker als je verwacht dat het paard ril zat is.
Dan is het inrijden mooi he risico, tijd en zorgen van de nieuwe eigenaar, en zit je niet met de gebakken peren als het paard na een maand bij de nieuwe eigenaar toch een keer schrik krijgt onder het zadel omdat deze een keer iets onhandigs gedaan heeft.
Met een beetje pech heb je dan een rechtzaak aan je broek hangen.

Zadelmak maken moet je voor jezelf doen, niet voor een toekomstige klant....

Ik ben in mijn zoektocht op een aantal gaan zitten die 2-4 weken beleerd waren en zo zijn er wel meer. Paard is bijna 4 gok ik, dan gaan mensen weer denken "waarom nog niet beleerd, of is er een poging gedaan maar niet succesvol...". Tenminste, die gedachten lees ik wel eens op Bokt geloof ik :')

Ik persoonlijk zou het liefst een paard kopen dat zadelmak is naar niet doorgereden, en dat is wel ook een doelgroep. Maar het is maar net waar je op mikt.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 14:23

Waidida schreef:
Een vraagje voor de meer ervaren kopers hier: ik ben sowieso van plan klinisch te keuren maar heeft het rx keuren zin bij een jong paard? denk aan 2 a 3 jarigen die nog niet onder het zadel zijn

Zeker doen! Mocht er iets zitten wat bijvoorbeeld operatief verwijderd moet worden, dan kun je dat onderhandelen in de prijs. En daarnaast, wij beginnen niet eens met een jong paard voordat we weten hoe ze in elkaar steken. Zelfs eigen fok wordt XR gecheckt met 2,5 jaar. Zonde van je tijd als onderweg blijkt dat ze iets mankeren, of dat je je nek breekt omdat ze pijn hebben.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 14:32

Dankje! Ik ga denk ik ook rx keuren, de reden dat ik het niet zou doen was omdat ik niet wist of het zin had, maar dat blijkt hier zeker wel. Het is namelijk een duur grapje om zo maar even te doen. Ik denk dat mijn paard ergens tussen de 3000 en 4000 euro zal liggen

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 14:53

Waidida schreef:
Dankje! Ik ga denk ik ook rx keuren, de reden dat ik het niet zou doen was omdat ik niet wist of het zin had, maar dat blijkt hier zeker wel. Het is namelijk een duur grapje om zo maar even te doen. Ik denk dat mijn paard ergens tussen de 3000 en 4000 euro zal liggen

Ik raad je wel aan om voor de bezichtiging te vragen of je mag keuren. In die prijsklasse gaan verkopers soms ook liever voor de snelle verkoop, aangezien er genoeg kopers zijn die het dier zo ophalen. De keuringen zijn tegenwoordig bijna altijd kosten koper. Ook bij negatief advies.
Een warmbloed met dressuur aanleg + gezond voor 3000/4000 lijkt mij eerlijk gezegd wel een opgave. :o

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 14:56

Bij een ruime jaarling zou ik al ocd onderzoek doen zelfs.

Overigens is laag bieden ook ieders recht. Soms is een koper er wel blij mee ala die geen andere optie meer heeft. Dus gewoon ieder in hun waarde laten, normaal te woord staan. Nee is een antwoord. Lachpoppetjes zijn kinderachtige communicatie.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 15:10

MightyJoe schreef:
Een warmbloed met dressuur aanleg + gezond voor 3000/4000 lijkt mij eerlijk gezegd wel een opgave. :o

Ja daar vrees ik voor, dat bedoel ik dus met dat de prijzen een stuk hoger zijn dan ik dacht. Het dressuur aanleg laat ik al weg in mijn zoektocht, want ik heb door dat het idee bij dressuur aanleg heel anders ligt dan bij andere mensen. Ik zoek gewoon een fijn paardje waarmee ik lekker kan dressuren. Ik hoef echter geen wedstrijden ofzo. Maar ik zoek ook geen draver of tinker :')

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 15:19

Cioccolato schreef:
Bij een ruime jaarling zou ik al ocd onderzoek doen zelfs.

Overigens is laag bieden ook ieders recht. Soms is een koper er wel blij mee ala die geen andere optie meer heeft. Dus gewoon ieder in hun waarde laten, normaal te woord staan. Nee is een antwoord. Lachpoppetjes zijn kinderachtige communicatie.

500 op een pony van 1700 is ook kinderachtig en alles behalve realistisch een goed shet kost nog meer. Nee Sorry dat neem ik absoluut niet serieus en al helemaal niet als het met berichtje is ipv bellen.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 15:28

Waidida schreef:
MightyJoe schreef:

Ja daar vrees ik voor, dat bedoel ik dus met dat de prijzen een stuk hoger zijn dan ik dacht. Het dressuur aanleg laat ik al weg in mijn zoektocht, want ik heb door dat het idee bij dressuur aanleg heel anders ligt dan bij andere mensen. Ik zoek gewoon een fijn paardje waarmee ik lekker kan dressuren. Ik hoef echter geen wedstrijden ofzo. Maar ik zoek ook geen draver of tinker :')

Dan kan een leuk springpaard of allrounder ook zeker voldoen dus ruimer kijken is zeker aan te raden :j Vaak zijn de basis gangen prima en zijn ze nuchter in het hoofd.