Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 12:39

met stroomrasters bedoel ik die oranje dingen, want die worden meestal geplaatst bij de verplaatsbare weides
Vaste omheiningen hebben vaak de meerdere draden

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 12:53

DuoPenotti schreef:
met stroomrasters bedoel ik die oranje dingen, want die worden meestal geplaatst bij de verplaatsbare weides
Vaste omheiningen hebben vaak de meerdere draden

Ja, ik weet wat stroomrasters zijn, die bedoelde ik ook, die zie je hier bijna niet. Als het wolfwerend staat is het allemaal prikpalen met 6 draden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 13:03

@Wintu: dat ben ik niet met je eens.
Het scheelt heel veel als je op je dagelijkse fourageer ronde:
1 of 2 hekken tegenkomt in plaats van 25
een hek met draadjes tegenkomt waar je wel onderdoor kan kruipen versus een ingegraven hek waar je niet onderdoor kan
een hek zonder stroom erop zodat je je lijfje erdoorheen kan wurmen versus een hek wat je niet durft aan te raken.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 13:13

rien10 schreef:
een hek met draadjes tegenkomt waar je wel onderdoor kan kruipen versus een ingegraven hek waar je niet onderdoor kan
een hek zonder stroom erop zodat je je lijfje erdoorheen kan wurmen versus een hek wat je niet durft aan te raken.

Hier komen ze geen 25 extra hekjes tegen en rasters ook bijna niet. Maar goed ik spreek over eigen omgeving. Hekken zijn hier sowieso niet veel. En wolfwerend is vooral 20 cm van de grond met 6 er boven, aangezien het geen vaste percelen zijn.
Rasters zijn rotdingen, maar dat vind ik al jaren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 13:26

Haas is heel plaatselijk volgens mij bij ons in de wei struikel je erover. Zelfde met fazanten trouwens.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:16

Het mooie van die pilot van de Provincie Drenthe vind ik dat ze heel specifiek kijken naar de werking van professioneel (I.e. metholodisch gestandaardiseerd) geplaatst hekwerk.
Dat haalt meteen de angel uit de discussie of het hekwerk enkel faalt als het niet goed geplaatst is. En dan kan er al sneller geconcludeerd worden dat de aanbevelingen überhaupt niet werken, en dat er iets anders bedacht moet worden.

Dit soort studies kunnen de aanzet worden naar wat dan wel.
Want eerlijk, ik hoop echt dat zeer iets innovatiefs verzonnen wordt wat m’n loslopende dieren kan beschermen. Al moet er een groene stadsmuur komen met paarse stippen, dan wordt het maar lelijk. Al verwacht ik niet dat er snel een oplossing voor handen is.

Zeker omdat juist in het buitenland gekeken wordt naar hekwerk omdat daar afschot niet voldoende helpt. Dat ging dan ook om potentieel toekomstige probleemwolven, die na zichtmelding in de buurt van vee al werden gevangen of geschoten.
Daarom zitten we nu aan die 120-160cm adviezen vast.

Over het klein wild wat last heeft van de rasters, heb ik vorig jaar vragen gesteld bij enkele natuurorganisaties.
Dit kreeg ik als advies terug:

Afbeelding

(Hele artikel: https://media.gelderland.nl/Nieuwsbrief ... 44f93d.pdf)

Ook hier heb ik weinig vertrouwen in. Maar desondanks, zijn er hier toevallig mensen die iets dergelijks hebben liggen?
Ik overweeg er zelf enkele varianten te plaatsen en gewoon met camera te testen of dieren hier überhaupt gebruik van maken. Kan ik dat ook weer teruggeven als het geen zin blijkt te hebben.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:29

Afanaisa91 schreef:
Het mooie van die pilot van de Provincie Drenthe vind ik dat ze heel specifiek kijken naar de werking van professioneel (I.e. metholodisch gestandaardiseerd) geplaatst hekwerk.
Dat haalt meteen de angel uit de discussie of het hekwerk enkel faalt als het niet goed geplaatst is. En dan kan er al sneller geconcludeerd worden dat de aanbevelingen überhaupt niet werken, en dat er iets anders bedacht moet worden.

Dit soort studies kunnen de aanzet worden naar wat dan wel.
Want eerlijk, ik hoop echt dat zeer iets innovatiefs verzonnen wordt wat m’n loslopende dieren kan beschermen. Al moet er een groene stadsmuur komen met paarse stippen, dan wordt het maar lelijk. Al verwacht ik niet dat er snel een oplossing voor handen is.

Zeker omdat juist in het buitenland gekeken wordt naar hekwerk omdat daar afschot niet voldoende helpt. Dat ging dan ook om potentieel toekomstige probleemwolven, die na zichtmelding in de buurt van vee al werden gevangen of geschoten.
Daarom zitten we nu aan die 120-160cm adviezen vast.

Over het klein wild wat last heeft van de rasters, heb ik vorig jaar vragen gesteld bij enkele natuurorganisaties.
Dit kreeg ik als advies terug:

[ [url=m/KerC2V.jpg]Afbeelding[/url] ]

(Hele artikel: https://media.gelderland.nl/Nieuwsbrief ... 44f93d.pdf)

Ook hier heb ik weinig vertrouwen in. Maar desondanks, zijn er hier toevallig mensen die iets dergelijks hebben liggen?
Ik overweeg er zelf enkele varianten te plaatsen en gewoon met camera te testen of dieren hier überhaupt gebruik van maken. Kan ik dat ook weer teruggeven als het geen zin blijkt te hebben.

De schapenhouder die nu zijn schapen allemaal onder dak heeft, deed mee aan de pilot en is er mee gestopt want het werkt niet. Maar ben weinig hoopvol dat er iets mee gebeurt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:31

Wintu schreef:
rien10 schreef:

Hier komen ze geen 25 extra hekjes tegen en rasters ook bijna niet. Maar goed ik spreek over eigen omgeving. Hekken zijn hier sowieso niet veel. En wolfwerend is vooral 20 cm van de grond met 6 er boven, aangezien het geen vaste percelen zijn.
Rasters zijn rotdingen, maar dat vind ik al jaren.

Het gaat er niet om of jij ze tegenkomt, het gaat erom dat dit soort hekken geprmoot worden als oplossing tegen doodgebeten vee.
Vee blijft leven, de rest gaat dood. Nou ja, overdreven uiteraard, maar je snapt mijn frustratie ...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:36

Als de boeren noodgedwongen hun vee jaarrond moeten opstallen, hebben die er nog een probleem bij; waar laten ze de mest?
Plus de extra kosten van stalvoeren en extra mest verplaatsen. Als vee buiten loopt, laten ze heel wat mest en pis op de weide achter.
Boeren die in onzekerheid zitten worden op deze manier geforceerd om de ‘woest aantrekkelijke’ opkoopregeling te accepteren.
En overheid heeft weer stikstofruimte voor woningbouw, en industriële projecten.

Mijn broer is boer, die heeft helaas niet meer kunnen mesten voor de sluitingsdatum (augustus jl) dat de boeren mest uit mogen rijden.
Hij heeft een mestopslag bij ons achter en thuis bij het vee.
Op beide locaties stroomt de mestkelder over.
En hij is niet de enige boer met overvolle mestkelder.

En de percelen zijn veel te nat om mest over uit te rijden. Morgen of 15 februari mag het weer. Ik hoop dat de boel snel opdroogt.

tienus63

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:39

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:41

Die oranje netten/rasters zie ik hier dus eigenlijk alleen nog maar.
Op de hoeken een vaste paal met een pvc buis er omheen voor het makkelijker strak trekken.
Dat is denk ik toch sneller verplaatst dan losse draden.
Dus staat er keurig bij. Maar toen GW1625M hier nog rondliep heeft hij al tig keer laten zien dat dat niet werkte.
Ook de 8 draden stroom van 150 niet. Die had al heel snel geleerd hoe je daar over kon.

En jaar rond opstallen dan verdienen ze er ook niets meer aan.
Want dan moeten ze hooi bijvoeren.
Nu staan ze voor weinig of zelfs gratis op plaatsen waar het fijn is dat het gras kort is in de winter zodat het niet stikt.

Wij hebben eerder ook schapen van de buren gehad.
Die zijn er mee gestopt, die hadden geen zin in nog een keer zo'n aanblik.
Ook zijn schapen stonden achter een oranje net, maar dan maar een meter hoog. Zo zette hij altijd al af.
Behalve dan bij ons omdat wij al een hekwerk hebben :P

Maar ik wil ook geen schapen van andere meer, we hebben een bloter gekocht en houden zo het gras kort in de winter.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:42

tienus63 schreef:
Als de boeren noodgedwongen hun vee jaarrond moeten opstallen, hebben die er nog een probleem bij; waar laten ze de mest?
Plus de extra kosten van stalvoeren en extra mest verplaatsen. Als vee buiten loopt, laten ze heel wat mest en pis op de weide achter.
Boeren die in onzekerheid zitten worden op deze manier geforceerd om de ‘woest aantrekkelijke’ opkoopregeling te accepteren.
En overheid heeft weer stikstofruimte voor woningbouw, en industriële projecten.

Mijn broer is boer, die heeft helaas niet meer kunnen mesten voor de sluitingsdatum (augustus jl) dat de boeren mest uit mogen rijden.
Hij heeft een mestopslag bij ons achter en thuis bij het vee.
Op beide locaties stroomt de mestkelder over.
En hij is niet de enige boer met overvolle mestkelder.

En de percelen zijn veel te nat om mest over uit te rijden. Morgen of 15 februari mag het weer. Ik hoop dat de boel snel opdroogt.

Hier zijn ze al aan het mest uitrijden vandaag.

Rundvee gaat hier overdag wel buiten, maar je moet als schapenhouder maar net de ruimte hebben aan huis en een stal bij de hand. De percelen hier waar overdag is aangevallen zijn hier veelal wat meer afgelegen. Dus hopelijk kan het aan huis wel.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 15:09

Vanaf morgen mag het geloof ik weer.
Ik snap de boeren wel die vandaag alvast beginnen als percelen toegankelijk zijn en gras kort is.

Hier is gras best lang. Eigenlijk te lang voor sleepslangen.
Op de straat nog de reststanten van de strontoverstroming.
Odeur locale is nu wel weg.

Afbeelding

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 15:43

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 15:52

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 16:10

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 16:11

Ik kwam vanmorgen door de Hoeve. Daar lagen al die verscheurde schapen open en bloot op bult in de berm. Bord met bedankt wolven er bij. Zo verschrikkelijk om te zien, ik ben wel wat gewend maar kreeg echt tranen. De pers stond er ook bij, dat is misschien wel gunstig.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 16:13

pillow schreef:
Ik kwam vanmorgen door de Hoeve. Daar lagen al die verscheurde schapen open en bloot op bult in de berm. Bord met bedankt wolven er bij. Zo verschrikkelijk om te zien, ik ben wel wat gewend maar kreeg echt tranen. De pers stond er ook bij, dat is misschien wel gunstig.

Het is dieptriest ! |( En de wolven zijn gewoon dieren die doen wat hun instinct aangeeft, de echte schuldigen zijn de pro wolvers met hun nog steeds onjuiste informatie en voorlichting.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 16:20

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 16:22

pillow schreef:

Helaas wel de enige manier om het te manifesteren.
Denk dat de overgebleven dierhouders deze tactiek vaker zullen toepassen, en met name waar veel fietsers langskomen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 17:06

tienus63 schreef:
Vanaf morgen mag het geloof ik weer.
Ik snap de boeren wel die vandaag alvast beginnen als percelen toegankelijk zijn en gras kort is.

Hier is gras best lang. Eigenlijk te lang voor sleepslangen.
Op de straat nog de reststanten van de strontoverstroming.
Odeur locale is nu wel weg.

[ [url=m/ZBPXNX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier stond de mestcontainer vanochtend bij een perceel land, maar daar staat dan weer geen gras :? Het stinkt ontzettend, niet die typische gierlucht, misschien gemengd met varkensmest?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 17:08

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 17:10

tienus63 schreef:
pillow schreef:

Helaas wel de enige manier om het te manifesteren.
Denk dat de overgebleven dierhouders deze tactiek vaker zullen toepassen, en met name waar veel fietsers langskomen.

Er zijn momenteel amper toeristen en de mensen die hier wonen zijn er wel mee bekend. Dus ik zie momenteel de meerwaarde er niet van. Hopelijk blijven ze geen weken liggen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 17:12

Maar het haalt wel de pers.
Dus had het meerwaarde.

Uiteraard meer bij toerisme.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 17:18

DuoPenotti schreef:
Maar het haalt wel de pers.
Dus had het meerwaarde.

Uiteraard meer bij toerisme.

Ja, maar soms laten ze ze een tijd liggen en dat snap ik dan weer niet. Maar mooi dat het in de krant komt, hopelijk niet enkel in het bokkeblad zeg maar.