Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 20:33

Die KWPN veiling kun je nog wel eens voor weinig wat leuks kopen, maar zitten ook wel echt veel mindere veulens bij, die worden niet geselecteerd.

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 20:39

Ik heb een leuke merrie gezien bij stal de bonte dijk, iemand ervaring met deze stal?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 20:42

jetdekkers schreef:
Ik heb een leuke merrie gezien bij stal de bonte dijk, iemand ervaring met deze stal?

Zij heeft hier een volg topic op bokt

Superleuke meid die het super goed doet :)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 20:43

paljaslaura schreef:
Gisteren bij 5 paarden wezen kijken, 400km verder :+
Er gaat er eentje gekeurd worden. Dus duimen draaien dat ze helemaal goed is :)

Spannend. Wanneer is de keuring?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 20:46

Donderdag is de grote dag voor ons. Als hij goedgekeurd wordt, gaan de ballen er ook gelijk af. Super spannend, hij is al goedgekeurd maar ben toch bang dat 'ie nu opeens niet goed zal zijn ofzo. :x

Voor de Bonte Dijk kan je inderdaad even het topic opzoeken?

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 20:48

oji schreef:
Helaas ga ik binnenkort ook op zoek naar waarschijnlijk een veulen. De bedoeling was er zelf eentje te fokken maar dat lijkt niet te gaan lukken.
Nou heb ik 0,0 ervaring met het aankopen van een veulen. Dus tips waar je op moet letten zijn welkom. Een veulen is toch wel heel iets anders om aan te schaffen als een groene van 3-4 jaar.

Maar ook vooral praktische zaken, zoals:
  • Hoe je dingen afspreekt tot het moment van leveren?
  • Hoe wordt leveren normaal gesproken geregeld? Ik zie het bv niet zitten om een veulen op te halen dat dan net bij de moeder weg is en nog nooit vervoerd is?
  • Wie bepaalt het moment van afspenen? Mijn voorkeur zou uitgaan naar afspenen op 5-6 maanden (Bij mijn eigen merrie zou ik uitgegaan zijn van 6 mnd), maar is dat realistisch om te vragen?
  • Laat je een veulen keuren?
  • Is er een manier om te checken of een veulen voldoende biest heeft gehad omdat dat nogal grote gevolgen voor de gezondheid op latere leeftijd kan hebben. Ik had zelf gepland na de bevalling sowieso bloed te trekken voor controle op antistoffen, maar is dat een kwestie van goed vertrouwen als je een veulen koopt?

Ik had zelf helemaal in mijn hoofd hoe ik het wou voor mijn merrie en veulen, maar wil niet straks alle verkopers voor het hoofd stoten met mijn vragen. Dus wat is realistisch om te vragen als je een veulen gaat bekijken? En wat zijn de huidige prijzen voor gewoon een leuk veulen voor de sport, maar hoeft niet de topsport te zijn. Veulen wordt voor mijzelf en ik ben zelf ook geen topsporter. Dus gewoon voor de basis sport in alle 3 de disciplines, eveninting, springen, dressuur.

Wij hebben een kleine aanbetaling gedaan. Voor de fokker ook wel zo prettig, dat een koper zich ergens aan committeert.
Moeder en veulen zijn samen naar het opfok adres gebracht. Moeder vervolgens weer opgeladen toen veulen bij zijn vriendjes stond.
Afspelen is io met fokker gegaan en datum opfok wanneer alles ingeschaard zou worden.
Keuren niet gedaan, daar heb ik gelukkig zelf redelijk oog voor. Met 2,5 wel volledig xr gekeurd.
Wat de merrie en het veulen bij de fokker hebben gekregen, daar heb je geen invloed op. Welke opfok met juiste brok, ruwvoer en zorg je uitzoekt, dat wel.

Als je een veulen treft tussen de 3500-5000, mag je in je handjes knijpen. Maar verwacht dan geen spectaculair bewegend veulen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 20:52

Bedankt voor de tips Padoertje!

Padoertje schreef:
Als je een veulen treft tussen de 3500-5000, mag je in je handjes knijpen. Maar verwacht dan geen spectaculair bewegend veulen.

Ik had inderdaad hoger in mijn gedachte, maar daarom was ik zo verbaasd over de veilingprijzen. Bijna alles onder de 5000.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 21:21

oji schreef:
Ik moet zeggen, ik zit net even te kijken naar de KWPN online veulenveiling die over 10 minuten afloopt, maar ik vind de prijzen nogal meevallen. Hoe liggen prijzen op een veiling normaal gesproken ten opzichte van als je een veulen gewoon gaat bezichtigen en bij de fokker kopen? Want de veulens die ik geselecteerd heb om te gaan bekijken de komende weken (als ik zeker weet dat mijn merrie gust is) zijn wel een stukje duurder in vraagprijs....Mijn waarschijnlijk niet bestaande veulen bij mijn merrie heeft al meer gekost als de veilingprijzen die ik zie....

Of komt er bij kopen op een veiling nog een bult aan veilingskosten bij?

Volgens mij komen er idd nog wel wat veilingskosten bij. Heb daar wel eens naar gekeken. Volgens mij valt het bij deze bedragen relatief mee maar durf ook niet meer te zeggen hoeveel het wel precies is.

Ik heb een tijdje naar Gelderse veulens zitten kijken en daar begint het bij 3500-5000 euro. 2500 als je mazzel hebt aan het einde van het seizoen (en vrijwel altijd hengst). Maar, er zit ook wel een verschil tussen vraagprijs en wat je daadwerkelijk betaald. Heb dat bij een vriendin van mij gezien, die vroeg echt geen gekke prijs maar kreeg alleen maar relatief lage biedingen. Tegelijkertijd heb ik die van mij ook fors onder de initiële vraagprijs kunnen kopen, dus dat is de andere kant.
Van dressuurveulens liggen de (vraag)prijzen over het algemeen wel (fors) hoger heb ik het idee.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 21:25

Bij de zangersheide veiling die nu gaande is liggen de prijzen ook iets hoger.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 21:46

Mijn schoonzoon heeft een geweldig merrieveulen van een klant. Vraagprijs 17.500 en gaat straks ook naar de veiling. Zulke gaan meestal naar het buitenland. Dergelijke bedragen voor een veulen gaan mij toch echt te ver. Tel je opfok en andere kosten erbij op en ze hebben al 30k gekost als ze 3 worden.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 21:50

jetdekkers schreef:

Geen ervaring maar van wat ik zie ook wel Paardjes met vaak een maartje.. Dus keuren.

Over veulen aankoop is er vaak van alles mogelijk dit is per verkoper wel verschillend. Hier mag het veulen er gerust tot 6 maanden bijlopen maar vanaf 4 maanden risico koper. Dus t/m 4 maanden voor mijn daarna voor koper.

Kijk goed naar gedrag, gebit, eventuele navelbreuk (niet altijd goed zichtbaar met veulenhaar onder de buik) en even laten lopen (draf)

Ik zelf sta niet open om bloed te trekken op veulen, zeker als het al paar maanden oud is. Zie daar het nut niet zo van in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 22:06

oji schreef:
Bedankt voor de tips Padoertje!

Padoertje schreef:

Ik had inderdaad hoger in mijn gedachte, maar daarom was ik zo verbaasd over de veilingprijzen. Bijna alles onder de 5000.
Wat er geboden wordt is niet altijd wat er ook betaald wordt. Een aanbieder kan bijvoorbeeld een minimumprijs opgeven die niet bekend is bij potentiële kopers of het dier terugkopen of laten kopen om vervolgens privé te verkopen (al dan niet voor een hogere prijs). Tegelijkertijd neem je als aanbieder ook een vrij groot risico: je kunt namelijk flink verlies lijden of je paard weer mee naar huis moeten nemen, maar als je het geluk heb dat er twee of meer partijen zijn met veel interesse in je paard, kan dat de prijs ook veel meer opdrijven dan wanneer je het dier met vraagprijs privé te koop zet.

Bij een veiling is de vraag meer leidend dan het aanbod: je hebt een kleine, selecte poule van mensen die geld willen betalen voor iets wat hun interesse wekt, maar die het ook niet erg vinden om leeghandig naar huis te gaan. Het trekt vaak ook een ander soort koper dan iemand die paarden als hobbydier zoekt, namelijk investeerders en/of (semi-)profs. Je moet daarin ook maar net de mazzel hebben dat je aanbiedt wat op dat moment goed in de markt ligt en voldoende potentie heeft in de ogen van de potentiële kopers. Die kopers zijn niet op zoek naar een lief karakter of een mooi koppie, die willen een paard waarmee de kans op topsport en/of een goede ROI het grootst is. Voor hun is elke euro die ze uitgeven aan een "net niet" dier er een teveel. Het is daarmee ook meteen een andere markt dan die van hobbyisten; een paard dat voor 2500 verkocht wordt op een veiling, of misschien niet eens verkocht wordt omdat het voor de "professionele" (noem ik het even) partijen niet interessant genoeg is, kan misschien net zijn waar een hobbyist wel naar op zoek is en daarmee voor die 5000+ naar een hobbyist gaan.

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 22:17

Nog een aanvulling daarop: hou er rekening mee dat vriendjespolitiek en vooraf verkochte paarden ook meedoen op een veiling ;) Dit drijft de prijs kunstmatig omhoog..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 22:25

Kalea schreef:
Nog een aanvulling daarop: hou er rekening mee dat vriendjespolitiek en vooraf verkochte paarden ook meedoen op een veiling ;) Dit drijft de prijs kunstmatig omhoog..
Dat ook, hoewel mensen daar wel spaarzaam mee om (moeten) gaan, want te doorzichtig en de kans is groot dat het aanbieden van paarden in de toekomst veel moeilijker gaat worden voor diegene. Het veilingcircuit is ook weer niet zo groot en vaak gaat het ook wel om hogere bedragen dan die paar duizend die hier genoemd worden. Meestal wordt het gedaan als er duidelijk iemand is die een paard graag wil hebben en daar duidelijk ook bereid is veel voor te betalen. Bij een paard waarbij de veilingmeester het eruit moet trekken, of waarbij de biedingen niet zo hard gaan, heeft dat weinig zin.

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 22:55

Ik raad het iedereen aan om een veulentje te kopen. Ze zien opgroeien is zó leuk <3 vandaag weer bij de mijne geweest na hem 5 maanden niet gezien te hebben Afbeelding
Afbeelding

Ik heb hem afgelopen September kunnen kopen voor een leuk bedrag en de gok genomen. Tot nu toe ben ik erg enthousiast! Maar ik moet zeggen dat ik soms veulens voorbij zie komen voor bedragen waar ik ze toch écht voor zou laten staan.. Mensen durven wel geld te vragen hoor tegenwoordig :=

Hij was 6 maanden toen ik hem kocht, op de dag dat hij hier kwam afgespeend. Heb hem bij aankoop laten keuren op de standaard dingen, dus ogen, hart etc. Ik laat hem keuren met 2,5 eventueel chipje oid opereren en dan zet ik m nog 6mnd-1jaar weg! Daarna ga ik er pas mee aan de slag :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 07:56

Way een leukerd xsensibel :j
Ik begin ook wel steeds enthousiaster te worden over een veulen, maar leuk om ook een ervaring mee te lezen.
Heb jij hem in de opfok?

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 08:25

Wat een mooie xsensibel! Maar dat je dat kunt, 5 maanden niet naar je paard heen.. dat zou mij veel te lang zijn. 1 keer per maand zou ik mijn veulen toch echt wel even in handen willen hebben als ik er 1 had.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 09:23

5 maanden niet naar je veulen gaan, wat is er dan precies leuk aan dan?

Mijn eerste pony kocht als jaarling, bijna 2 jarige en heb ik eerst een jaar veel in handen gehad. Daarna nog een jaar in de opfok waar ik iedere maand heen ging.

Het is wel een mooie 8-)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 09:28

Ik ken aantal mensen die hun veulen naar de eifel brengen. En ja, dan zie je ze maanden niet. Maar eerlijk, het is wel ideaal opgroeien qua heuvels, ondergronden en gewoon groeien. Ipv kleine postzegels, stal, geen speelmaatjes en op jonge leeftijd al heel moeten ipv opgroeien.(wat ik helaas ook zie, want ze moeten elke dag in handen komen en leeftijdsgenootjes nergens voor nodig en dat vind ik ook niet gezond opgroeien.)

Nu heb je ook echt goede opfokken in Nl, maar dat wordt wel steeds lastiger. Dus dan liever ver weg en veulen maar af en toe zien.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 09:30

Ik heb m’n paard ook 2 jaar in de opfok gehad, ging ook 3 of 4 keer per jaar heen.
Ieder moet het voor zich weten maar ik vind het onzin om zo vaak te gaan.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 09:38

Ik vind veulens heel schattig en als ik geld voor twee had, had ik er ook een gewild, maar ik kan er naar eentje houden en wil niet twee/drie jaar niks doen. O:)
Rijden hoeft niet, maar vind het wel fijn als ik elke dag naar stal kan.

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 12:08

AlwaysH schreef:
Ik vind veulens heel schattig en als ik geld voor twee had, had ik er ook een gewild, maar ik kan er naar eentje houden en wil niet twee/drie jaar niks doen. O:)
Rijden hoeft niet, maar vind het wel fijn als ik elke dag naar stal kan.

Herkenbaar....alleen kreeg ik een veulen cadeau van mn merrie.
Veulen was veel te leuk, eigenlijk precies wat ik wilde, dus toch gehouden, ondanks dat 2 eigenlijk teveel is.
Ze is nu 15 maanden, staat in een kleinschalige opfok, echt een perfecte plek, ga er 1x in de maand heen

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 13:07

Ik woon zelf in de omgeving van Rotterdam, hij stond hier ook in de buurt, op dezelfde stal als mijn merrie. Maar na zijn koliek operatie moest hij 3 maanden revalideren waar mn stal eigenaar het niet mee eens was. Lang verhaal kort, ik heb hem hals over kop naar de opfok moeten brengen. Alles hier in de omgeving was vol óf hij moest met 1,5 gecastreerd worden dat wilde ik niet.. dus ik had niet echt een andere keus helaas. Hij staat nu in Winterswijk, dik 2 uur rijden dus.. Dan ga je niet zomaar iedere week langs..

Ik moet zeggen door zijn operatie en revalidatie is hij wel méga goed opgevoed. Hij loopt netjes mee aan het halster, geeft voetjes etc. Nu ook na 5 maanden vind hij alles prima, komt direct zodra ik hem roep etc.. Tuurlijk baal ik dat hij ver weg staat maar hij doet het mega goed en hij staat daar echt fijn.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 13:12

Hier kriebelt een veulen ook wel! Vooral omdat die nu wel aangeboden worden die ik leuk vind. Maar eigenlijk wil ik ook geen jonkie. Moet een braaf paard hebben die niet 4 keer per week gereden hoeft te worden zegmaar.. met een veulen weet je dat niet van te voren :+

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 13:38

Ik vind veulens ook leuk en lief en schattig :) maar een jong paard onder mijn kont dat ik niet van tevoren heb kunnen testen heb ik weer niet zo'n behoefte aan... Mijn ervaring leert namelijk dat zelfs paarden die in omgang allerbraafste knuffels zijn, niet altijd even mak en vriendelijk willen blijven als je er eenmaal op gaat zitten :+