Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 07:30

Robijntjah schreef:
Iemand een in omgeving Lunteren met mobiele Röntgen?

Dierenkliniek de Vijfsprong heeft als het goed is ook mobiel apparatuur.

Anoniem

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 10:17

Thanks! Die hebben sowieso een geweldige assistente, heb me kapot gelachen aan de telefoon.

Afspraak staat. Nog zo lang wachten....

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 10:59

Robijntjah schreef:
Thanks! Die hebben sowieso een geweldige assistente, heb me kapot gelachen aan de telefoon.

Afspraak staat. Nog zo lang wachten....

Ze hebben ook mooie panterprintschorten voor tijdens de röntgenfoto’s.

Succes met wachten! Wanneer is de keuring?

Hier nog 1 nachtje slapen <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 10:59

Woensdagmiddag pas. Duurt lang :=

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 11:29

esje01 schreef:
carika schreef:
Iemand nog een betaalbaar adres voor een keuring met fotos(alleen benen) in noord Brabant?

Vlas veterinair komt aan huis

Dankje. Helaas hebben die een stop op nieuwe klanten.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 11:30

Ohh spannend! Hoop dat ze allen vlot door de keuring komen :D

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 11:45

Spannend al die keuringen, fingers corssed!

Hier helaas geen match gisteravond, wel een leuk paard, maar niet voor mij :Y) .
Vind het ook wel heel lastig, dressuurmatig heb ik de beste klik met hele sensibele dieren, maar voor het springen zoek ik er juist 1 die mij wat vertrouwen terug kan geven (na een paar keer gelanceerd te zijn van een hele sensibele :+ ). Als ik een paard niet ken ga ik gewoon rijden als een natte krant als ze me geen vertrouwd gevoel geven op de sprong. Vorig weekend 1 waar ik dressuurmatig geen klik meehad, nu met het springen niet.

Zo lastig, zeker nadat ik het perfecte paard eigenlijk al had gevonden maar die afgekeurd werd ;( .

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 12:13

@Eef_Bam dat stukje als een natte krant rijden met springen op een onbekend paard herken ik heel goed :')

Door heel wat vervelende ervaringen met weigerende paarden (en omdat ik helaas geen held ben in wedstrijdsituaties, kleurtjes zijn eng := ) zoek ik er zelf een dat naar de sprong toe rent alsof morgen niet bestond :P over het algemeen heb ik niets met paarden die juist "braaf" springen, ik heb ze liever iets te sterk en te druk dan te rustig, want daar word ik onzeker van. Qua dressuurwerk wil ik ze ook zo voorwaarts en scherp aan de hulpen mogelijk hebben.
Mijn eigen merrietje is met geen kracht tegen te houden als ze een hindernis ziet :D en dit type enthousiasme wil ik ook graag zien bij mijn nieuwe paard :o

Ik ga morgen weer kijken, zooo spannend! Ik heb er zin in.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 12:52

xkusjeirene schreef:
Babootje schreef:
Ja hoor. En een koopcontract is hoe dan ook beter dan geen.

Dat is zeker waar! Dan ga ik maar gewoon daar voor. Tuurlijk is het meer ingedekt via een advocaat, maar ook vele malen duurder haha

Sorry dat ik even kom binnen vallen, maar ik had een vraagje hierover.

Wat als je het paard gewoon per factuur betaald, dan staat het toch sowieso vast dat je hem gekocht hebt en hoef je toch geen koopovereenkomst meer te hebben?

Ik vraag het puur voor mijzelf, geen kritiek op hoe anderen het doen maar vroeg het mij gewoon af.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 13:05

Ik heb nog nooit een koopcontract gebruikt, wel altijd een kwitantie met handtekening dat ik paard a betaald heb idd. Dus ook bij contant betalen en bij overmaken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 13:39

In een koopovereenkomst kun je alles vastleggen wat je de verkoper hebt gevraagd, niet alleen over de gezondheid van het dier maar ook over het gedrag.
Bij sommige gebreken - zoals zomereczeem - is het belangrijk vast te leggen dat het paard daar vrij van moet zijn, want dat wordt niet altijd als non-conformiteit gezien (omdat dit het paard niet ongeschikt maakt om te berijden). Als je een paard koopt voor een beginner of een pony voor een kind dan moet het daar ook braaf genoeg voor zijn. Of verkeersmak, trailer laden, braaf bij de smid. Dit soort dingen vastleggen in een koopcontract maakt het makkelijker om een paard terug te brengen als het daar niet aan voldoet.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 15:27

Ah oké top dankjewel, dan is het mij duidelijk.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 22:52

Moderatoropmerking:
reactie verwijderd, voldoet niet aan de regels van dit topic

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 10:11

_Tarzan schreef:
Ah oké top dankjewel, dan is het mij duidelijk.

Zo kocht jaren geleden een stalgenote van mij een paard om lekker mee naar buiten te kunnen en recreatief dresuur te rijden. Dus haar was met droge ogen verzekerd dat het paard dat ze kocht echt verkeersmak was.
Op locatie bij de verkoper was ook niet een plek om dat even uit te testen. Achteraf bleek het paard langs de weg staatsgevaarlijk te zijn. Een aantal professionals hebben het geprobeerd maar het was niet te doen. Verkoper weigerde het paard terug te nemen. Later hoorden we via via dat de vorige eigenaresse nooit met het paard naar buiten ging omdat ze dat niet aandurfde.
Of (ook wel eens meegemaakt) is je een menpony verkocht en deze blijkt mogelijk door een eerdere slechte ervaring daar absoluut niet geschikt voor te zijn, sta je ook met iets dat je eigenlijk niet wil.

Dus als je een paard koopt en verkeersmak is echt een eis, dan moet je dat in een koopcontract regelen. Want achteraf is altijd moeilijk aan te tonen wat je mondeling is beloofd. En schrijf ook op met wel doel je het paard koopt (bv geschikt voor de sport).

Ik heb - werkelijk waar - ooit eens voor de rechtbank gestaan in een geschil over een paard waarbij de tegenpartij doodleuk verkondigde dat het paard was gekocht om mee te wandelen. Gelukkig geloofde de rechter het niet want anders laat je natuurlijk geen sportkeuring doen, maar je kunt het proberen natuurlijk.

Met een koopcontract heb je gewoon wat meer in handen. Mondelinge afspraken zijn bij een geschil altijd moeilijk aan te tonen. Het dwingt ook de verkoper eens goed na te denken over wat hij allemaal belooft.
Wil de verkoper geen koopcontract tekenen, zegt dat in ieder geval ook iets over de geschiktheid van het paard.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 10:16

Dat is bij ons allemaal niet van toepassing gelukkig, waarom ik het vroeg is meer omdat jullie allemaal zeiden dat het belangrijk is wie dan de eigenaar is, maar dat staat op factuur en is gewoon overgemaakt.

Het gaat om een volledig groene 2 jarige die gekeurd is en voor de recreatie gebruikt gaat worden dus is verder zo'n koopovereenkomst niet van toepassing. Ik snap inderdaad dat het bij de voorbeelden die je geeft wel van toepassing is! Alleen is het paard in kwestie groen dus hebben we ook geen verwachtingen :P

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 16:28

Jaaa ik ben geslaagd! Volgende week keuring en dus heel hard duimen dat het goed is!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 16:31

Bokker Christel1 uit dit topic had me een berichtje gestuurd toen ik zei dat ik wel een fjord zou willen kopen.
Dat klikte en vandaag is ze naar mij toe gekomen <3 Dus ik ben ook geslaagd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 16:33

Gefeliciteerd Selina! Heel veel plezier samen.

@Cijsalover: Leuk! spannend nog even, ik zal voor je duimen!

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 16:39

Proficiat Selina!

Ik duim mee voor je Cijsalover.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 16:48

Selina schreef:
Bokker Christel1 uit dit topic had me een berichtje gestuurd toen ik zei dat ik wel een fjord zou willen kopen.
Dat klikte en vandaag is ze naar mij toe gekomen <3 Dus ik ben ook geslaagd.

[ [url=m/KC930N.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Lx2NeQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/1C6dFu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat leuk gefeliciteerd!!

@cijsalover ik duim voor een goede keuring!

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 16:54

Ik heb een bod gedaan en het is ff afwachten...

Als deze koop niet doorgaat dan wil ik mijn zoektocht op een laag pitje zetten want vergeleken met deze zijn alle paarden niet zo bijzonder :n

mpc_rijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 17:06

Gefeliciteerd Selina! Leuk om zo via via tegen je paardje aan te lopen ;)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 17:14

Gefeliciteerd Selina en succes Cijsalover met de keuring, ik ga duimen!

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 17:24

Bedankt allen! :) Gefeliciteerd Selina wat een mooie fjord!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 17:37

Fly_high schreef:
Ik heb een bod gedaan en het is ff afwachten...

Als deze koop niet doorgaat dan wil ik mijn zoektocht op een laag pitje zetten want vergeleken met deze zijn alle paarden niet zo bijzonder :n

Heb je dan een gek bod gedaan of wel iets wat acceptabel is? Als deze zo naar je zin is?