Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 12:35

Kijk! Dat klinkt top! Dan is het redelijk eenvoudig opgelost.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 12:40

Zeker :j Heel fijn! Voor zolang als het duurt natuurlijk, ze moet nog verschillende tanden wisselen. Maar ik weet nu iig waar ik bij haar op moet letten, bij twijfel krijgt ze eerst weer vrij totdat de dop weg is. Moet er goed alert op blijven iig, er was sowieso nog 1 kies die op korte termijn zou kunnen gaan mutsen.

Ze is inmiddels wel gewend aan het tanden poetsen :))

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 14:03

Waarom moet je der tanden poetsen? Dat ken ik helemaal niet.

De mijne wisselt goed volgens mij woensdag een dop gevonden... onder der voet, hoe knap. Liep niet zo lekker.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 14:23

Ja bijzonder hoe ze dat voor mekaar heeft gekregen :))

Pinda heeft een snijtand scheef staan (klap op gehad net nadat ie gewisseld was vorig jaar -O- ), niet heel erg maar er hoopt zich soms toch wat rommel op. Dus dat peuter ik er op advies van de tandarts nu eens in de zoveel tijd uit met de tandenborstel :+

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 18:27

Heerlijk om te zien die Pinda <3 Daar mag je zeker weer trots op zijn!

Ah wat fijn dat het bij jullie ook zo goed gaat Babootje. Ben benieuwd hoe die onder het zadel gaat zijn!

Oh lekker genieten Sizzle zo buiten!

Geniet van je zwangerschap Jodym, de rest komt wel ;)

Daar is Joy weer, die doet het ook goed seg! Ziet er al lekker ontspannen uit.

Leuk s1993! Hier ook de ideale plek gevonden voor paard maar wel wat luxe voor mezelf moeten inruilen. Ik zit er niet zo mee eigenlijk, mijn paard staat zoveel buiten en dat is voor mij een pak belangrijker dan mijn eigen luxe.

Dat moet vast verschieten zijn kruimel := wat een nachtmerrie. Gelukkig zijn jullie beide ongedeerd.
Wat een leuke foto's, na al de tegenslag blij te horen dat het beter gaat en je ook heel blij bent met je paardje. Het is een hele leuke!

Vervelend Noisy :(:) Snap ik, ik zou ook niet op een jong paard kruipen als er niemand bij is. Je weet maar nooit, oke het kan altijd mis gaan maar het risico is toch net iets groter.

Veel plezier op weekend Fransje!

Wat naar PSVanLot, goede beslissing om dan te verhuizen. Hopelijk gaat het op de nieuwe stal beter. Succes!

Hier vandaag terug voor het eerst op Marie gezeten na 4-5 weken rust. Ze was super braaf! Eerst is mijn lesgeefster er op gekropen en daarna ik nog wat uitgedraafd en uitgestapt. Ze zette geen voet verkeerd. We moeten wel gaan zoeken naar een nieuw bit voor haar. Ik had verteld dat ze wat wondjes kreeg op haar lip, ze gaat ook heel erg scheef hangen op haar bit soms. Tandarts is net geweest en dat was allemaal oke, aan de longeerlijn doet ze het niet. Heb nu een enkelgebroken bustrens. We gaan maandag een dubbelgebroken koperbitje proberen. Wil op termijn misschien een bit van Fager of Trust maar die zijn wel heel duur en weet niet of het daarmee beter gaat zijn of niet...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Haar babytandjes moet ze ook even tonen :+

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 20:55

Mooi dekjuhhhh haha :D Fijn dat ze 't weer zo goed deed! +:)+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 23:44

#egopost

We hebben vandaag een prachtige rit gereden, rondje radio Kootwijk.
Joya doet het prima maar is wel onder de indruk.
Merkte ook dat ze op paden met veel kiezels wat gevoelig op de voeten is.

Heerlijk galopje gedaan op de brede zandpaden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Morgen weer op pad, zondag kort rondje en daarna naar huis.

Daarna krijgt Joya weer een paar dagen vrij om bij te komen.

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 07:13

Ziet er heerlijk uit Fransje!

Wat fijn dat het zo lekker gaat met Marie, CL. Zo schattig ook die babytandjes hè.

Fijn dat je een ander plekje hebt gevonden PSvanLot. Hopelijk geeft dat rust.

En pinda gaat ook weer goed las ik, echt fijn!

En met Koda op kaptoom geoefend, dat is ook stoer dat dat al zo goed gaat vind ik!

Ik heb normaal gesproken m’n telefoon natuurlijk ook gewoon in m’n eigen zak zitten ergens, precies ik de reden die benoemd wordt (als je valt, kun je zelf nog iemand bereiken). Maar ik had een broek aan waar hij niet in de zak paste en zodoende had ik het dus in m’n zadeltas gedaan. Geluk bij een ongeluk dit keer. Intussen stop ik een oude iPhone in m’n zadeltas en hou ik m’n goeie bij me. Dat werkt gelukkig ook.

We hebben alweer een aantal ritjes gemaakt. Allemaal samen met anderen, want alleen vindt ze wel spannend nu. Zodra het andere paard bij ons wegrijdt, wordt ze onrustig.
Even oefenen dus. Gisterenavond viel dat voor het eerst mee, maar ze is hengstig en m’n ruin hinnikte naar haar. Ze zijn ineens helemaal verliefd op elkaar. Kei schattig <3

Verder gaat hier alles z’n gangetje. Ik kan me overigens bij jullie aansluiten. Ik heb zelf een weiland met een stalletje erop, maar verder geen voorzieningen (wel lieve buren met voorzieningen). Ik heb er geen moeite mee, m’n paardjes zijn gelukkig en dat is echt goed om te zien.

Afbeelding
De heide staat er zo prachtig bij hier, ik dacht ik deel nog even een foto van gisterenavond.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 15:39

Oh wat heerlijk die wandelplaatjes <3

Hier is ons eerste galopje een feit, Marie is echt een droompaard!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 17:54

Wat heerlijk die buiten rij plaatjes. <3

Wel een beetje jaloers! Haha. Maar denk dat mijn baby ook wel snel eens mee naar buiten mag. :j

Wat is Marie Braaf! En heel fijn paard zeg!

Hier afgelopen week wat rustiger gedaan, best slecht weer gehad (heel bijzonder, 2 weken geleden 35/40+ graden en nu vriest het in de nachten...). Maar vooral erg veel harde wind gehad en mijn rijbak ligt direct aan het bos, wat veel geluid geeft. Paarden doen het wel goed, maar voor mij zijn het te veel prikkels door hersenletsel, dat kan ik niet verwerken en ga ik heel traag reageren. Dat is niet zo handig met een groene baby en een gevoelig stresskippie.

Vandaag weer eens aan de longe gepakt, met zadel en eerste keer sinds een jaar weer een bit er ingehangen (niet meer dan alleen er in hangen dus), maar nieuw bitje (happy mouth, dubbel gebroken met roterend middendeel) en daar reageerde ze heel fijn op! Andere bitten trekt ze gekke bekken. _O-

En de eerste keer met zadel dat ze niet één bok gegeven heeft! :D

Moe na het werken :(:)
Afbeelding

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 20:40

Fijn dat Pinda het vertrouwen weer terug heeft Vientje. Nu weer lekker verder bouwen :)

Ohhh Fransje, prachtig zeg! <3

Kruimel ook al zo lekker gereden!

Calipsolover, wauw wat goed! Ze is ook wel echt prachtig hoor :j

Quir, jij zit in Zweden toch? Ik vind het hier al koud 's avonds :') Fijn dat ze op dit bitje wel goed reageert, is toch altijd maar weer afwachten.

Hier is morgen de grote dag *\o/* Dan gaat Rudi officieel in training *\o/* Ik heb er echt super veel zin in :):) Ik ga lekker extra vroeg naar bed, dan is het eerder morgen O:) :D
Ik ben ook heel benieuwd hoe hij het op de trailer zal vinden met zijn zus. Tot nog toe heeft hij altijd alleen gereisd.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 22:18

Ego post
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Beetje stil vanuit deze kant maar druk gehad en eigenlijk bokt in het algemeen wat met rust gelaten....

Afgelopen vrijdag heb ik weer les gehad met Gentle bij mn instructrice op lokatie en hij liep heerlijk! Zaterdag stond Gentle zn 1e ervaring met koeien op het programma maar omdat mijn rug snelle of abrupte bewegingen niet fijn vind heb ik manlief lekker laten spelen met de koeien en zoals jullie zien op de bovenstaande foto's ging dat verbazingwekkend goed :)

Morgen thuis lessen, woensdag worden bij ons op stal de paarden geënt dus donderdag heeft Gentle een vrije dag, vrijdag licht trainen, zaterdag wat zwaarder want zondag staat onze 1e clinic bij Tiara van Dongen op de planning... heel erg nieuwsgierig hoe we dat gaan vinden :D

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 10:36

Fijn dat Pinda weer zo hard vooruit gaat!

Super dat Marie zo goed gaat na haar vakantie!

Lekker Joya bij Kootwijk, ziet eruit als een goed weekend :)

Een verliefde merrie en ruin, wat schattig! Gelukkig gaan ritjes met anderen nog wel goed.

Quir hoevaak heeft ze nu het zadel op gehad? Dat het eerste keer was zonder bok :p

Leuk dat Rudi in training gaat!! Voor hoelang? En hoe intensief trainen ze dan?

Oh Gentle tussen de koeien, dat wil ik ook ooit <3 Maar eerst het stuur iets meer bevestigen.

Gister weer een keer met bit gereden, was denk ik zo'n 3 weken geleden maar het ging echt heel fijn. Aanleuning was ineens heel goed en echt wat bezig geweest met buigen enzo, hij deed heel knap *\o/* Morgen huur ik weer een trailer om naar het bos te gaan :D

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 10:52

Spannend Noisy! Super leuk als ze eindelijk echt gaan werken! :))

Woon inderdaad in Zweden, maar in augustus (oké nu september :+ ) nachtvorst is wel echt bijzonder. Meestal is het nu gewoon nog 30 graden, september langzaam koeler en oktober nachtvorst (met heel soms sneeuw). Overdag nu ongeveer 15 graden, paarden vinden het wel prettig. :j

Bitten... Altijd afwachten hoe ze reageren ja. :+

Afbeelding
_O-

Sprenger ging ze ook fijn op, maar eigenlijk te groot en maat kleiner moest ze dan weer niet...

Paint_lover wat leuk tussen de koeien!

S1993, ehmm dit jaar 2x en vorig jaar misschien net 10x. :+
Dus van mij mag ze nog wel bokken haha. Het is ook niet echt op het zadel of singel, maar meer gewoon spelen.

Wat fijn dat hij het zo goed deed! Soms vallen er ineens heel veel muntjes. :))
Heerlijk naar het bos!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 11:38

Hier is het ook echt omgeslagen Quir, vorige weken een hittegolf, nu bewolkt, koud en regen... Heb het gevoel dat de zomer nu echt over is, maar vind het wel jammer dat we niet gewoon zonnig en aangenaam warm gehad hebben. Fijn dat het zo braaf ging! Enjha bitten... Ik ben blij dat ik er een paar kan lenen van mijn lesgeefster.

Veel succes Noisy! Spannend!

Wauw knap hoor Gentle <3

Wat fijn s1993, dat het zowel zonder als met bit goed aanvoelt!

Hoe het nu gaat met Marie zie ik onze wedstrijd zeker wel goed komen. Ik ga wel nog eens op verplaatsing rijden deze maand bij een andere lesgeefster samen met mijn lesgeefster. Zij volgt daar zelf ook les, ben er heel benieuwd naar! Met het koperbitje ging het gisteren al wat beter. Donderdag ga ik terug rijden.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 11:52

Wat gaaf Paint! Is het toevallig in Eersel?

Wat fijn Calipso dat je zo lekker vooruit gaat!

Het is idd koud nu! Brrr dan heb ik liever gewoon winter in de winter haha.

Bitten is altijd wat moeilijk, heb toevallig een simpele dubbelgebroken van HH besteld van gewoon materiaal. Heb een sprenger anatomisch gevormde van aurigan ofzo en een D trens met een anatomisch mondstuk. Gaat op zich wel oke, maar eens proberen met een simpel bitje, daarmee is ze zadelmak gemaakt.

Ik ga zo eens naar stal, rijden, wassen, spullen pakken en om 15:30 verhuizen!

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 13:00

Succes met de verhuis!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 13:23

Succes!

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 15:10

Hier zijn we weer terug.
Het laden ging hartstikke goed, hij liep er in 1x op. Zijn zus had iets meer overtuiging nodig maar ook zij stond er binnen 5 minuten op.

Afbeelding
Afbeelding

Ze waren onderweg heel rustig en stonden lekker met elkaar te keuvelen.
Afbeelding

Eenmaal daar was het wel even wennen voor ze. Allemaal vreemde luchtjes en paarden natuurlijk.
Morgen gaat Wendy erop en volgende week heb ik voor het eerst les, als alles goed gaat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 19:07

@Vientje aan de slag met een tandenborstel :D :D . Sowieso niet verkeerd om bij die jonge paarden het gebit goed na te kijken op verzamelde voedselresten. De tanden/kiezen staan nog wat verder uit elkaar.

@Calipsolover: ik volg je natuurlijk ook via Marie's eigen topic. Ik vind het een lekker bewegend heel aansprekende merrie. Wanneer staat je eerste wedstrijdje gepland?

@Fransje23: Wat geweldig die heide. Kootwijk is super!!

@ Kruimellover: In neem aan dat dat Loonse Drunense Duinen is? Prachtige omgeving ook.

@ Quir en @PS van Lot; Hahahaha die bittenverzameling. Heb er ook aardig wat al moet ik zeggen dat dat ook wel van verschillende paarden is. Het ook zeker niet makkelijk en kan echt flink verschil maken of je het juiste bit hebt. Wij hebben eigenlijk altijd Sprenger KK Ultra Dynamic Bus/D trens dubbel gebroken en daar lopen alle paarden eigenlijk fijn op. Dus wij voor ons jonkie ook maar gelijk eentje aangeschaft. Nu kreeg hij ook blaren in de mond en zijn we aan uit uitproberen of hij mss niet tegen een koperlegering kan. Voor nu een HH dubbel gebroken goedkoopste van het goedkoopste watertrensje erin. Daar loopt hij eigenlijk heel goed mee :') _O- _O- . Ik laat het bit nog even liggen en over een poosje nog even een keer proberen. Misschien was het toeval Zo niet, dan zit ik met een duur bit maat 11,5. Zie dat maar weer eens kwijt te raken. _O- _O-

@ Noisy: afgelopen met het gelanterfanter van Rudi. Ben benieuwd hoe hij het gaat vinden.

@PL: wat gaaf zeg zo'n koeientraining. Volgens mij voor een paard ook leuk om te doen.

@s1993. Ook lekker op weg.

Hier gaat het zadelmak maken voortvarend. Na even een weekje stop in verband met andere grondpersoon het werk in de longeerton weer opgepakt. Afgelopen zondag fase 2 ingezet, voor het eerst in de grote binnenbaan. Vandaag fase 3 voor het eerst in de buitenbaan :+ :+
Fase 4 = los in de grote baan en fase 5 het slofje eraf.
Mijn dochter heeft ingeschreven voor de VWF jonge paarden competitie voor 3 jarigen op 10 oktober op manege Prinsenstad. Heeel ambiteus, maar volgens de instructrice (grondpersoon) moeten ze dat makkelijk halen. Stelt natuurlijk niet zoveel voor qua rijderij.

https://www.youtube.com/watch?v=oKWqhb94ql4

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 22:42

Wat doet Marie het goed, CL *\o/*
Netjes in galop!

Quir,ze ziet er echt moe uit!
Vooral mentaal moe, denk ik?

Gaaf dat koeienwerk met Gentle!

Veel plezier in het bos S1993, of ben je inmiddels al geweest?

Verhuizing goed gegaan, PSvanLot?

Rudi veilig aangekomen op bestemming. Mogen jullie beiden hard aan het werk!

Bitten zijn toch iets wat erg paard afhankelijk is. Mijn eerste paard liep het fijnste op een enkel gebroken watertrens. Ik begon destijds met een dubbelgebroken bit maar dat vond ze echt niet fijn.
Bij Joya weet ik het nog niet. Die is nog nooit met bit gereden.

Babootje, soort van deadline die competitie. Maar gaat vast lukken.

Ik spam nog even wat foto's

Stroese heide
Afbeelding

Spoorwegovergang ook geoefend

Afbeelding

En tunnelproof

Afbeelding

Joya deedt het nog beter dan verwacht. Reizen ging goed, niet onrustig op de vreemde locatie, goed gegeten en gedronken, braaf onderweg.

Er waren wel herteluisvliegen en die vond Joya maar ook ik erg irritant.
Dacht dat dazen erg waren maar die herteluisvlieg is minstens net zo erg.
Ze rennen, na het landen, en over het paard. Ze schuilen zich op bij de zachte delen zoals tussen de billen en bij het uier/de koker.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 22:57

Heerlijk Fransje! Herteluisvliegen ken ik niet. Zo eens opzoeken.

Verhuizing is goed gegasn.

Was op tijd op stal, even op de club gaan rijden, toen haar gewassen, spullen gepoetst en laten grazen. Toen was het tijd om naar de stal te lopen (250m verderop haha)

Ze was wel wat onrustig, zo is ze een beetje, maar er lag een wortel in de voerbak en die eet ze meteen op. Gevoel voor mij was meteen goed.

Hele mooi lichte box. Veel ramen, uiteraard met tralies en mooi rustig in de hoek. Stallen zijn 4.5x5.0 en 2.4 hoog.

Naast haar een ruim bejaarde dame van 25. Morgen voor het eerst naar buiten. Op de wei! Gaat op een wei waar redelijk wat onkruid staat zodat ze zichzelf niet achterover vreet. Hebben echt enorm veel weides, staan allemaal apart, heel fijn. Om 1230 komt de smid, kan ik der mooi even observeren op de wei vooraf.

Afbeelding

Afbeelding

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 23:31

Calipsolover, dat gevoel heb ik inderdaad ook en ergens ook nog helemaal niet toe aan de winter. :=
Best een gek jaar geweest eigenlijk, kwakkel winter en zomer.

Heb super veel bitten, maar allemaal paardformaat. Dit is een D pony en maatje 115 nodig en die had ik juist niet zo veel. _O-

Fijn dat de wedstrijd wel goed gaat komen! Mooi als ze het zo goed gaan doen. :j

Noisy, wat top dat ze er allebei goed opgingen! Hopelijk gaat alles goed. <3

Babootje, sprenger lopen veel inderdaad heel fijn op! Had 125 waar ze heel fijn op ging, maar eigenlijk te groot voor haar. Alleen zelfde in 115 moest ze echt niet. _O-
Gelukkig wel weer snel kunnen verkopen, ook een Fager titanium, moest ze ook niet...

Heel fijn paard heb je! Moet vast goed komen. :j

Fransje, ja vooral heel moe in haar koppie. :j
Fysiek doet ze nog niet zo veel

Afbeelding

Afbeelding

Maar mentaal is het allemaal nog best moeilijk voor haar, maar ze doet ongelooflijk haar best. <3

Wat gaaf dat ze zo braaf door een tunnel gaat!

Hertenluisvliegen zijn echt verschrikkelijk. We hebben ze hier echt veel, alleen noemen wij ze elandvliegen. Als ze in je haren komen, om gek van te worden. Gelukkig werkt ultrashield wel goed. :j

PSvanLot, wat fijn dat het goed ging! Mooie stallen!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 09:57

Krijg net al een foto dat ze heerlijk in het gras staat met het bericht dat het na wat wilde rondjes goed gaat en dat ze 2 uurtjes mag blijven staan om op te bouwen. Daar word je toch blij van!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:53

Wat is dat voor een app Quir?