Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gerdagorter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 17:09

@Iessie

wat vervelend dat het zo moest aflopen.

Zelf heb ik ook een dergelijke ervaring met het zoeken van een paard, dit as echter in de rijbak.
Wat ik geleerd heb van die ervaring is dat je een paard ALTIJD moet laten voorrijden door de eigenaar.
Als ze zeggen dat het paard verkeersmak is wil ik dat de eigenaar dat laat zien voordt ik het zelf probeer.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 17:16

Nee ze vond het echt niet nodig om mee te gaan. Ik heb het 3x gevraagd en het was echt niet nodig volgens haar.
Achter denk ik, ik had het niet moeten doen... maarja dat is achteraf. Als ze er zo van overtuigd is dat hij zo lief is...

Een bokje kan ik wel uitzitten maar als het hele paard tegen te grond gaat heb je weinig te willen.
Een ongeluk is zo gebeurd maar ik weet niet of deze pony dan wel 100% (dat kun je eigenlijk al nooit zeggen maar oké) betrouwbaar en verkeersmak is zoals mij verteld is.

In de bak laat ik het paard wel voorrijden maar met buiten rijden..tsja ook nog nooit over nagedacht.
Ik vond het ook eng dat hij nog even bleef liggen. Ik dacht heel even dat de pony zou sterven. Raar he dat je dat denkt maar hij lag er zo eng bij, stond gelukkig daarna wel op. Maar kan een pony ook zo blijven liggen van schrik of angst? Vond het maar raar allemaal en ben nu ook nog een beetje beduusd.
Een kennisje van mij is vroeger ook nog bevriend geweest met haar dus ik dacht het zit wel goed.

Volgende keer ben ik nog voorzichtiger..

edit: Ze zei ook nog: ''Ik ben zo vaak met paard en al gevallen, dat kan gebeuren''.
Toen zei ik dat ik nog nooit met een paard was gevallen, en dat ik hoopte dat dit de eerste en de laatste keer was. :7

Cath

Re: Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 17:28

Dat is schrikken Iessie, lijkt me doodeng om met paard en al te vallen.
Aparte eigenaar...

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 17:50

Het was ook geen fijne ervaring. Gelukkig heb ik nergens pijn, alleen mijn gelnagel gebroken. :+

Er stond nog een haflinger van 16, maar ik moest echt gaan (ik ben weekend bij mijn gehandicapte broertje omdat mijn moeder weg is, en de oppas bleef maar tot een bepaalde tijd) en eerlijk gezegd had ik ook niet veel behoefte om nog eens te rijden..
En gezien de omstandigheden (wat maakt hier even niet uit) denk ik niet dat de pony's er volgende week nog zijn..

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 17:52

wreckh schreef:
Ik heb net een heerlijke rit gemaakt op de fries, heerlijk. Lekker weer, fijne gangen, heb echt genoten.

Het paard van je instructrice, toch?
Zou het wat kunnen worden denk je?

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 18:00

Jeetje iessie wat een verhaal! had je ook niemand mee die met jou ging kijken?
dat is ook atlijd wel fijn.
Kan me voorstellen dat je flink geschrokken bent.
Ook stom van die mensen zeg!

Shareek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 18:39

Heeft er nog iemand interesse in een arabier
- van ongeveer 1.50m
- 7 jaar
- b+2
- v. biblion, m. palisa.
- voskleurig met blonde manen
- braaf met rijden, wel gevoelig in z'n mond. Hij is braaf buiten maar wel oplettend. Springen vind hij wel leuk, maar daar moet hij eerst meer vertrouwen in krijgen.
voor meer info pb

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:03

Citaat:
Nee ze vond het echt niet nodig om mee te gaan. Ik heb het 3x gevraagd en het was echt niet nodig volgens haar.
Achter denk ik, ik had het niet moeten doen... maarja dat is achteraf. Als ze er zo van overtuigd is dat hij zo lief is...

Dat ze niet mee gaat is wel apart. Maar het kan best zo zijn dat het paard bij haar ook ECHT zo braaf is...Paarden reageren soms vreemd op anderen mensen op hun rug. Er zijn paarden die heel gevoelig zijn en eventuele spanning van de ruiter oppikken en hierdoor vreemd gaan doen.

Wel eng dat hij helemaal tegen de vlakte ging en bleef liggen. Heb je jezelf geen pijn gedaan %) ?

Jo85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:10

Naar verhaal zeg!

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:13

Pffff mag ik even afreageren.........
Heb in bemiddeling een 7-jarige Z1 dressuur + M springen E-pony uit goede bloedlijn.....ook nog eens superbraaf en verkeersmak.
Komen mensen aan met budget van 1500/2000.......(en niet 1 berichtje hé, wel tig!)
Je kan toch op je vingers wel natellen dat, dat niet kan (of ben ik dan naïef?)
Tja voor deze mensen zal een nieuw paard idd lastig te vinden zijn denk ik...
@Iessie: onbegrijpelijk dat ze niet met je meegingen! Dat zou ik nooit doen, zomaar iemand op mijn paard wegsturen. Een paard kan iets fout doen, maar een ruiter kan ook een inwerking verrichten waar een paard van schrikt omdat deze het niet gewend is. Jasses Iessie wat vervelend dat je zoiets overkomt! Hoe is het nu met je vertrouwen in paard (en mens)?
@Wreckh: Tja een Fries is een fijn paard in de omgang (weet ik uit ervaring), hoop dat het wat wordt voor je!

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:22

Ik wil haar ook niet helemaal afkraken. Het blijft toch een levend dier. Ik was niet gespannen (in ieder geval niet bewust). En de pony was gewend aan meerdere mensen op zijn rug in de bak. Hoe dat met buiten rijden zit weet ik dat eigenlijk niet, ik weet alleen dat hij zogezegd 100% verkeersmak was en ook geschikt voor minder ervaren ruiters.

Nee ik heb me geen pijn gedaan gelukkig. Alleen (zoals ik al zei) een gebroken gelnagel. Maar die is alweer gemaakt. ;)

De pony had voor zover ik kon zien ook niks. Het zadel was ook nog heel. De eigenaresse heeft ook nog naar hem gekeken en volgens haar was er niks met hem aan de hand.

Torius ik was gewoon aan het stappen, ik zag dat hij die beesten eng (gespannen en snurken) vond en toen sprong hij. Ik bleef goed zitten, maar had wel mn benen eraan en teugels op maat (om hem erlangs te laten gaan). En toen ging ie liggen. :+

En ik ga de volgende keer echt niet meer zonder begeleiding naar buiten. Voor hetzelfde geld breek ik een been en lig ik ergens in een bos ofzo.
Ik ben niet meer opgestapt omdat ik het niet verantwoord vond, maar ik hoop dat ik de volgende keer als ik opstap niet heel bang ben. Ik ben al zo'n held..

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:24

Een paard kent 4 overlevings-instincten Flight (vluchten) Fight (vechten) Freeze (verstijven) Faint (flauwvallen) :')

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:28

Ja kan een paard echt flauwvallen? Ik dacht misschien dat het zoiets was, omdat hij de dieren eng vond.
Maar volgens de eigenaresse kon dat niet. :D
Torius het valt te proberen toch? Ik denk zelf dat zo'n pony wel 6000 euro moet opbrengen?

Tsja ik zal nog even in dit topic blijven helaas. Als iemand nog een bomproof knuffel pony (d/e maat) omgeving limburg/gelderland/brabant weet hoor ik het graag.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:33

ik wil volgen, vind het echt interessant al die zoektochten xx

yliljeey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:34

meestal zijn de beste hadelaren en fokkers op marktplaats te vinden

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:42

yliljeey schreef:
meestal zijn de beste hadelaren en fokkers op marktplaats te vinden

dat is dus echt flauwekul, sorry hoor.
De beste handelaren/fokkers hoeven bijna niet te adverteren, dat gaat gewoon van mond tot mond etc.

Gerdagorter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:52

elisedcl schreef:
ik wil volgen, vind het echt interessant al die zoektochten xx

Ik ook, en als je zelf een zoektocht maakt dan leer je daar enorm veel van.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 20:03

Jeetje wat een ervaring! Even bijkomen dus!

Jo85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 20:48

@ Torius16: Tja mensen proberen het... Zeker nu er zo ontzettend veel paarden te koop staan.

Heb zelf ook wel echt maanden gezocht naar mijn paardje. Soms qua rijden en type paard gewoon geen klik, maar ook doordat paarden bij voorrijden al kreupel liepen (ja echt!!) en paarden die niet door de keuring heen kwamen.
Vind wel dat het moeilijk in te schatten is qua karakter van een paard. Toen ik mijn merrie net had moest ze weinig van mij hebben en leek ze vrij nukkig. Twee maanden verder is ze mijn beste vriendinnetje en vindt ze alles leuk en een echte knuffel. Blijkbaar had ze gewoon lang nodig om te wennen.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:04

WinBinChes schreef:
Jeetje wat een ervaring! Even bijkomen dus!

Ik zoek gewoon door, hoor.
Dat paard moet en zal er komen.
Ergens zal toch wel een leuk paardje voor mij zijn?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:04

Tuurlijk! Hij is echt al wel geboren! Ik welke omgeving zoek je?

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:07

Limburg, maar deel Brabant/Gelderland kan ook nog wel. Of regio den Haag.
Woon zelf in zuid-Limburg, nogal een uithoek, dus..

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:33

Pffff.... Ja mijn buurvrouw heeft een leuk 14 jarige paardJE staan die ze te koop heeft. Braaf, maar zij heeft er geen klik mee in niet concequent genoeg. Maar ja, das in drenthe :D

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:53

(wordt dit een soort van slowchat? als dat vervelend is moeten jullie het zeggen hoor!)

Ik wil sowieso geen paard dat hoger is dan 160m. Dat vind ik al aan de grote kant namelijk. Liever wat kleiner.
En Drenthe is echt te ver weg. :)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:54

Paard is 1.60 ja en ik was al bang dat Drenhte te ver was ja. Ach genoeg paardjes, dus ook voor jou echt wel!