Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 12:23

boemel schreef:
Ik ga trouwens morgen naar een 5 jarige Gelderse kijken. Recent gekeurd, klinisch en RX.

Hoe gaan jullie daar mee om?
Ik neem aan foto’s laten controleren door eigen dierenarts. Zouden jullie het klinische gedeelte over doen?

Foto's laten controleren en klinisch doe ik altijd opnieuw. Foto's alleen als ze te 'oud' zijn maar dan alsnog de oude laten nakijken.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 12:43

mavantos schreef:
Cioccolato schreef:
Ah bellen kan ook best leuk zijn! Je kan van alles treffen, daar niet van hoor. Maar sommige weten ook nog wel eens andere paarden te koop, dus gewoon proberen. De tegenvallers gewoon vergeten

Kijken jullie ook echt paarden terwijl je nog niet kan kopen? Door bijvoorbeeld een huidige paard nog niet verkocht is.

Ik vind dat je alleen moet informeren en gaan bezichtigen als je ook echt kunt kopen. Maar wat vinden jullie dan van kijken naar paarden die iets boven budget zijn?

Ik doe dat gerust als de vraagprijs ietsje hoger is dan mijn budget, want in mijn opinie is die altijd wel onderhandelbaar.

Ik heb de verkopers altijd eerst gevraagd of de prijs onderhandelbaar was of vast. Als het iets boven budget was en niet onderhandelbaar dan was het voor niemand tijdverspilling.

boemel

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 13:09

Ciocolatto,

Omdat ik stalling achter de hand heb en geen 3 paarden bij huis wil, laat ik een leuk paard dus gewoon komen.

Enige is dat ik m niet mee naar huis neem na aankoopkeuring, maar max 1 week later om een paar zaken definitief te regelen.

Dat lijkt me toch niet zo bijzonder?
Als ik geen paard wil kopen, ga ik ook niet kijken. Heb andere hobby’s :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 13:46

Ik vind dat niet raar, nee. Van alle paarden die wij gekocht hebben is er maar 1 direct meegegaan. De rest allemaal pas later

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 13:50

Daar gaat m'n vraag ook niet over. Het gaat over kopen. Niet over verplaatsen oid, enkel het stuk kopen.

Maar duidelijk. Ik vind het namelijk best gek om te gaan kijken als je eerst nog een ander paard (oid) moet verkopen voordat je kan kopen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 13:58

Ja, ik vind dat ook gek idd. Tijd en plaats is aan te passen, budget niet. Dus als die laatste er niet is moet je nog niet gaan?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 14:02

Maar dat staat er toch helemaal niet?
Ik heb alleen geen plek voor een 3e paard, that’s all.
Er is budget voor een nieuw paard, ongeacht verkoop huidig paard.
Daar wordt een verkoper toch niet door benadeeld?
Ik geloof dat ik het probleem niet begrijp :o

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 14:05

boemel schreef:

Volgs mij gaat het niet over jouw, want jij hebt budget en plek, maar over mensen die dus gaan kijken en rijden en die nog geen budget of plek hebben, of willen en kunnen maken. Tenminste zo lees ik het.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 15:03

Oehlala schreef:
boemel schreef:

Volgs mij gaat het niet over jouw, want jij hebt budget en plek, maar over mensen die dus gaan kijken en rijden en die nog geen budget of plek hebben, of willen en kunnen maken. Tenminste zo lees ik het.

Dit inderdaad. Ik vroeg me af of dit normaal is.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 17:40

Ik vind dat niet normaal. :+

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 17:46

Ik denk ook wel afhankelijk waar je koopt.

De haflinger hadden ze best nog een tijd voor ons laten staan. Stond bij de mensen aan huis en ze hadden geen haast met verkoop.

Stel paard staat in de buurt gestald kun je misschien die stalling overnemen tot hij kan verhuizen naar waar je wilt.

Guusje was van schoonzus, die heeft nog 3 maanden op de stalling gestaan zodat we thuis de 2e stal en nog een opslaghok in orde konden maken.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 17:49

Wij gaan binnenkort rondkijken voor een jong paard met dressuuraanleg, erg spannend en ik kijk er erg naar uit! Ik moet zeggen dat ik me een ongeluk schrok van de prijzen. En het lijkt net of elk jong paard grand prix potentie moet hebben.
Ik wil gewoon een fijn paard die niet te hoog in het bloed staat waarmee ik lekker kan dressuren, niet de nieuwe totilas :')

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 18:34

Ik ken iemand die haar paard op afbetaling heeft gekocht. Eerst een (groot) deel van het geld, daarna de rest, maar dat is destijds wel besproken met de verkoper

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 21:33

denisesilver schreef:
Ik ken iemand die haar paard op afbetaling heeft gekocht. Eerst een (groot) deel van het geld, daarna de rest, maar dat is destijds wel besproken met de verkoper

Dat kon je vroeger ook bij een bepaalde handelsstal doen, kreeg je paard mee. Betaalde een gedeelte en rest op afbetaling. Dieren gingen als zoete broodjes daar, mede denk ik doordat ze als 1 van de weinige aanboden de dieren te kunnen kopen op afbetaling. (Uiteraard kwam er wel verhoging overheen. Dus ipv 3000 was die 3750,- )

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 22:53

boemel schreef:
Ik ga trouwens morgen naar een 5 jarige Gelderse kijken. Recent gekeurd, klinisch en RX.

Hoe gaan jullie daar mee om?
Ik neem aan foto’s laten controleren door eigen dierenarts. Zouden jullie het klinische gedeelte over doen?

Ik laat altijd overkeuren als het niet bij mijn VA gekeurd is of een van de VA's waar ik ook heen zou gaan voor keuren.
Veel te vaak gezien dat een paard ergens goedgekeurd was en mijn VA door meer foto's uit net een andere hoek of gewoon betere foto's wel iets vond.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 11:09

Spaansepony schreef:
denisesilver schreef:

Dat kon je vroeger ook bij een bepaalde handelsstal doen, kreeg je paard mee. Betaalde een gedeelte en rest op afbetaling. Dieren gingen als zoete broodjes daar, mede denk ik doordat ze als 1 van de weinige aanboden de dieren te kunnen kopen op afbetaling. (Uiteraard kwam er wel verhoging overheen. Dus ipv 3000 was die 3750,- )

Ik weet welke stal je bedoelt :D
Dit was bij een particulier en een ander slag paard zeg maar :o

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 11:20

Ik vind boven budget kijken niet netjes. Want als het niet lukt is het verspilde tijd en er komt altijd meer bij kijken dan alleen het paard kopen. En dan de reden van ik heb niet meer geld vind ik als verkoper een irritante reden, dat is niet mijn probleem, je wist dat het dier moest kosten, wat je niet hebt kan je niet uitgeven.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 11:25

Ligt er ook aan hoeveel boven budget en of je dit van te voren met de verkoper overlegd hebt.
Zo van: mijn budget is .... , heeft het zin, dat ik langs kom.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 11:26

Dat is al een prijs onderhandeling dan kan je net zo goed al over de telefoon een prijs afspreken. Ik vind dat wat gevraagd is het uitgangspunt is en je kan een bod doen maar nee kan je ook krijgen. Je moet eerst maar zien of iets je past want voor dat lagere bedrag wil je het beest ook niet als het niet past.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 11:57

Zonnetje81 schreef:
Ik vind boven budget kijken niet netjes. Want als het niet lukt is het verspilde tijd en er komt altijd meer bij kijken dan alleen het paard kopen. En dan de reden van ik heb niet meer geld vind ik als verkoper een irritante reden, dat is niet mijn probleem, je wist dat het dier moest kosten, wat je niet hebt kan je niet uitgeven.

Net als bij keukens en autos zijn vraagprijzen van paarden toch vrijwel altijd (iets) onderhandelbaar. Je moet natuurlijk niet gaan kijken bij eentje die veel te ver boven budget is. Ik denk meer dat je jezelf als verkoper in de vingers snijdt als je je zo strak vasthoudt aan de vraagprijs. Elke maand dat het paard er langer staat kost die ook zo maar €500.

Verkoper kan er dan beter direct bijzetten dat het een vaste prijs is als ze zich daar perse aan willen vasthouden. Persoonlijk zou ik eerder incalculeren dat kopers altijd iets willen onderhandelen en daar mijn vraagprijs op aanpassen. Stel ik wil minimaal €12,5k dan zou ik persoonlijk €13-14k als vraagprijs noteren. Even afhankelijk van hoe de markt op dat moment is.
Laatst bijgewerkt door mavantos op 13-11-24 12:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 11:59

Nee dat vind ik inderdaad niet netjes, wel een beetje afhankelijk van hoe ver boven het budget het is natuurlijk, en of je echt niet meer geld hebt of hij boven het budget is dat je met jezelf had afgesproken.
Ik ben me nu nog aan het orienteren en nog niet 100% zeker van mijn budget, dus voor ik dat 100% zeker kan zeggen neem ik ook geen contact op met verkopers. Ik vind dat wel zo eerlijk.
Ik zag laatst een advertentie op facebook, en er stond bij: onder de [emoji wortel][emoji appel]
Nu weet ik dat wortels vaak de prijs indiceren maar ik ben helemaal in de war met de appel, iemand hier die weet wat dit wil zeggen?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 12:13

Wortel is eur 1000
Appel is eur 500

Boven budget gaan kijken, zou ik alleen doen als het verschil overkomelijk is.

Dus stel mijn max bepaalde budget zou eur 12.500 zijn, dan zou ik niet kijken naar paarden boven de 13.500.

Ik vind onderhandelen altijd lastig. Het lukt altijd wel om er iets af te krijgen, maar als ik een paard graag wil hebben, ben ik al vrij snel overstag :D

Wat vinden jullie een normale prijs voor een 5 jarige ruin, recent klinisch en RX incl hals en rug goedgekeurd ?
165cm, stamboek, braaf, L1 klaar, maar niet gestart. Wel braaf op vreemd terrein en in het bos.

Iemand schreef hier dat de paarden zo duur zijn, maar ik vind de prijzen momenteel een stuk lager lijken dan de voorgaande jaren. Maar wellicht vergis ik me.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 12:19

boemel schreef:
Wortel is eur 1000
Appel is eur 500

Boven budget gaan kijken, zou ik alleen doen als het verschil overkomelijk is.

Dus stel mijn max bepaalde budget zou eur 12.500 zijn, dan zou ik niet kijken naar paarden boven de 13.500.

Ik vind onderhandelen altijd lastig. Het lukt altijd wel om er iets af te krijgen, maar als ik een paard graag wil hebben, ben ik al vrij snel overstag :D

Wat vinden jullie een normale prijs voor een 5 jarige ruin, recent klinisch en RX incl hals en rug goedgekeurd ?
165cm, stamboek, braaf, L1 klaar, maar niet gestart. Wel braaf op vreemd terrein en in het bos.

Iemand schreef hier dat de paarden zo duur zijn, maar ik vind de prijzen momenteel een stuk lager lijken dan de voorgaande jaren. Maar wellicht vergis ik me.

Bedankt voor je appel wortel uitleg!
Ik was die persoon die zei dat ik het duur vond, wij kijken momenteel naar 2 jaars en onbeleerd en vind er toch aardig wat van 15000 euro tussen zitten. Misschien ook niet onhandig om te vermelden dat ik niet echt thuis ben in het handelwereldje en ik pas voor de eerste keer naar een paard zoek van een degelijke prijs. Wij kochten meestal een kneusje en die zijn natuurlijk een stuk goedkoper. Daarbij is het ook de eerste keer dat ik hem zelf moet gaan betalen, dat zal ook niet helpen denk ik. Wij hebben nooit meer uitgegeven dan 2500 euro moet ik zeggen

Vlindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 12:26

Ik ben eigenlijk op zoek naar andere inzichten/advies betreft aankoop/verkoop.

Vorig jaar heb ik met een vriendin (die professioneel zadelmak maakt) mijn 3 jarige beleerd. Dit ging erg goed samen. Het was echt mijn droompaard maar heb ik door ECVM helaas moeten laten inslapen. Ik heb toen enkele maanden later een 3 jarige onbeleerde merrie gekocht met de intentie het zadelmak maken middels dezelfde methode te doen. Ik zou eerst beginnen met het grondwerk en rustig toewerken naar het beleren.
Nu komt m'n struggle: ik vraag me af of dit paard en ik wel bij elkaar passen. Dat klinkt altijd zo vaag,maar toch vraag ik het me af. Bij mijn vorige paard werkte ik onregelmatig en was ik kinderloos dus had er veel tijd voor. Nu heb ik regelmatige werktijden en een kindje, dus veel minder tijd. Mijn huidige paard is ook wat gevoeliger en ik word daar onzeker van. Ik vraag me af of ik het allemaal wel ga kunnen met haar.
Wat zouden jullie doen? Laten beleren en kijken hoe het gaat, of onbeleerd uitkijken naar een andere plek? (En zelf dus uitkijken naar een paard die al wat van de wereld heeft gezien en ik ook een keer kan wegzetten)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 12:30

Ik zou i.i.g. laten beleren. Al is het maar om je paard aantrekkelijker te maken voor verkoop.
En je kunt natuurlijk op deze manier toch rustig uitproberen of de klik er echt niet is.