Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 23:45

Nou is de Volkskrant wel links georiënteerd dus zo vreemd is het dan niet dat er hiephiephoera verhalen over de wolf te vinden zijn.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 00:05

sterregoud schreef:
aisa schreef:
meestal zijn ze snel dood,als ze in de keel gepakt worden,ze schudden ze zo hard dat de nek vaak breekt en dan is het zo klaar....de rest is gruwelijk om te zien maar voor het dier maakt het niks meeruit hoe cru ook.

Nou, ik heb helaas al tig foto’s gezien van schapen die wel gewond waren aan keel, of buik, maar nog wel leefden. Soms zelfs nog overeind stonden met hun bloederige gewonde lijf. Dus nee, ze zijn niet meestal snel dood….

Klinkt naar, maar die dieren zijn in shock en krijgen amper nog wat mee gelukkig, misschien een mechanisme wat vluchtdeuren hebben. Wij hebben dat ook wel eens met een hert gehad.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 00:13

tienus63 schreef:
Hier bericht van schapenhouder die zich in heeft gezet om zijn schapen zoveel mogelijk bescherming te bieden.

Ondanks dat, veel te veel ellende bij hem en hebben ze besluit genomen om kudde in te krimpen.

[ [url=m/XykRvl.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/sqgUkd.png]Afbeelding[/url] ]

Een paar van zijn schapen lopen bij ons achter, vanmiddag liep daar om 1430 ook weer een wolf. Weet niet of de schapen inmiddels weg zijn. Het is enorm verdrietig allemaal.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 00:15

DuoPenotti schreef:
Ja er moeten er eens een paar de camping in de Veluwe of zo over denderen en daar ook eens iemand bijten wil er wat veranderen.... Iemand daar op vakantie die er anders geen last van heeft.

Hier smoort het van de campings, midden in het aanvalsgebied. Ik hoop dat men er last van gaat hebben.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 00:35

Afbeelding
Als protest de lege weides hier maar mee vullen.
Of de stenen schaapskudde van de rotonde in Beilen maar verplaatsen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 00:42

Bij deze mijn excuses voor mijn vasthoudendheid en verdedigen van wolfwerend hekwerk. Het helpt niet, ik zat fout en velen hier hadden gelijk. Het gaat hier gruwelijk mis overal en veel stond achter goed geplaatst hekwerk. Dus ik zat compleet er naast, wilde ik toch even zeggen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 00:49

Ik kan me wel voorstellen dat mensen dat geloven als de ‘experts’ dat blijven volhouden.
En de aanvallen die er gebeuren worden nauwelijks of niet getoond in de main stream media.
Je hoeft je niet te verontschuldigen, je ging af op hetgeen je verteld werd.
Helaas haalde de werkelijkheid het sprookje in.

Ik heb geen biologische achtergrond in de zin hbo of universitaire studie.
Ben wel een boerendochter en alles wat die wolven doen om de McSchaap binnen te dringen heb ik altijd gezegd. Al in de eerste topics hier op bokt.

Bovendien is het best normaal dat mensen van mening veranderen of genuanceerder gaan denken over een onderwerp.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 07:40

Mijn vasthoudendheid omtrent een wolfwerend hekwerk is niet gebaseerd op de werking ervan. Integendeel. Ik heb al vaker gezegd dat zelfs mijn honden met die hoogten geen moeite hebben, laat staan een wolf. Echter om een vuist te maken, dien je te voorkomen dat EC gaat wijzen naar het hekwerk. Zij staan immers achter de aanbevelingen van de zogenaamde experts. En ook daar heb ik al aangegeven dat ze vervolgens gaan zeggen: 1.20 werkt niet, we verhogen het naar 1.40m. Onze excuses, maar de ervaring leert dat we met ons eerdere advies er naast zitten.
Dat weten wij allemaal allang. Niet voor niets dat dierentuinen enorme hekwerken hebben voor dergelijk slimme prooidieren.
Maar laat dat nou niet de kern zijn. Nee. Het uiteindelijke doel gaat veel verder dan dat.

Dus nee wolfwerende omheiningen zijn niet zaligmakend, dat heb ik ook nooit beweerd. Mijn beweegredenen zijn tweeledig. Ik pleit ervoor om dieren te beschermen. Er staan nog ontzettend veel dieren achter een simpel draadje. En daarnaast, hoe eerder we kunnen zeggen, we voldoen aan de eisen het werkt niet.

Ik weet dat het veel geld en tijd kost en ja, ook ik denk dat het tevergeefs is. Het uiteindelijke doel van minder vee, minder boeren zal werkelijkheid worden. En daar is het ze om te doen…

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 08:17

Wintu schreef:
Bij deze mijn excuses voor mijn vasthoudendheid en verdedigen van wolfwerend hekwerk. Het helpt niet, ik zat fout en velen hier hadden gelijk. Het gaat hier gruwelijk mis overal en veel stond achter goed geplaatst hekwerk. Dus ik zat compleet er naast, wilde ik toch even zeggen.

:knuffel:

Het is echt een totaal nutteloze investering van tijd, geld en middelen. Want ze huppelen er zo overheen. Was er laatst niet bij Ermelo in de buurt dat zelfs een schaap aan de andere kant van het intacte raster gevonden was? Dus die slepen ze gewoon mee erover of er doorheen. Totaal nutteloos. Nou ja, op de geadviseerde hoogte dan. Maar ik zit niet te wachten om een 3m hoog hek (en 1m diep) om de toko te moeten gaan plaatsen :(

Ik had afgelopen zomer contact gehad met een hekkenbouwer hier in de regio, die zei, ik bel je over een maand terug. Ik zei al, dat hoeft niet, want als ik een hek van €30.000 wil kopen, dan moet ik eerst al mijn paarden verkopen om het te kunnen betalen, dan hoef ik ook geen hek meer. Ik herinner me nog heel goed dat ik in m’n t-shirtje zat, maar hij heeft toch niet meer terug gebeld.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 08:51

Wintu schreef:

Fijn dat je dit erkent. Wel ontzettend erg dat het nu zo gruwelijk mis gaat. :(

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 09:27

Wintu schreef:

Dank je wel.
Heel top dat je dit durft te zeggen.

:j

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 09:37

Wintu, heel dapper van je maar echt niet nodig. Ik denk dat wij allemaal veel liever gehad hadden dat jij gelijk had i.p.v. wij.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-24 09:49

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 09:53

En dat zit ook vlug bij de 120 in de buurt betreft hoogte.
En stelt niks voor...
agility huppel noemde ik het eerder.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 10:49

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 11:10

Hmm, dat is hier meer in de buurt. Hopelijk is hij mooi doorgelopen naar Duitsland. :wave:

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 11:16

Ik sluit me bij je aan @kaja.

Gisteren had ik een gesprek met mijn vriendin tevens buurvrouw.
Ze zei ik ben weleens jaloers dat je geen paarden meer hebt, geen zorgen meer.
Dat zei ze goed. Ik mis het houden ervan nog iedere dag en ik zou heel graag weer paarden of ander vee hebben lopen.
Maar geen zorgen dat ze of opgejaagd of erger worden door een wolf.

Enige zorg die ik heb, als het zomers bloed heet was zette ik de voor -en achterdeur tegen elkaar open en of ik liet de hond buiten slapen.
Dat zal ik niet meer doen.
Omdat ik denk en vrees dat het bos achter ons een volgende vestigingsplek wordt van een paar.
Tot nu toe alleen maar langstrekkende wolven overlast in mijn naaste regio.

Jaren geleden overlast van vossen op ons huiswrf gehad, onze gehandicapte kat lag tegen de heg te slapen en 3-4 vossen liepen vlak langs haar op, de kat is nooit gepakt.
De vossen sproeiden het huis en terras onder. Wat een meur.
De jager heeft de vossen geschoten.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 11:57

Kaja schreef:
Mijn vasthoudendheid omtrent een wolfwerend hekwerk is niet gebaseerd op de werking ervan. Integendeel. Ik heb al vaker gezegd dat zelfs mijn honden met die hoogten geen moeite hebben, laat staan een wolf. Echter om een vuist te maken, dien je te voorkomen dat EC gaat wijzen naar het hekwerk. Zij staan immers achter de aanbevelingen van de zogenaamde experts. En ook daar heb ik al aangegeven dat ze vervolgens gaan zeggen: 1.20 werkt niet, we verhogen het naar 1.40m. Onze excuses, maar de ervaring leert dat we met ons eerdere advies er naast zitten.
Dat weten wij allemaal allang. Niet voor niets dat dierentuinen enorme hekwerken hebben voor dergelijk slimme prooidieren.
Maar laat dat nou niet de kern zijn. Nee. Het uiteindelijke doel gaat veel verder dan dat.

Dus nee wolfwerende omheiningen zijn niet zaligmakend, dat heb ik ook nooit beweerd. Mijn beweegredenen zijn tweeledig. Ik pleit ervoor om dieren te beschermen. Er staan nog ontzettend veel dieren achter een simpel draadje. En daarnaast, hoe eerder we kunnen zeggen, we voldoen aan de eisen het werkt niet.

Ik weet dat het veel geld en tijd kost en ja, ook ik denk dat het tevergeefs is. Het uiteindelijke doel van minder vee, minder boeren zal werkelijkheid worden. En daar is het ze om te doen…

Ik snap je. Stel nou dat ze wel werken….
Maar. Helaas. Jouw beschermende maatregelen van een Wolfwerend hek (voor schapen een bescherming in theorie)maar een doodvonnis voor reeen, herten, roofvogels, hazen, konijnen, egels, dassen, vossen. Ik snap niet -echt niet- dat daar bijna geen aandacht voor is.
Het nadeel van zo’n hek is zeer groot!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 12:09

@rien10 omdat helaas de groep die voor rewinding is, een hele hand in de media pap heeft.
Zowel landelijk als regionaal, de gedrukte media en tv en radiowereld.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 12:13

tienus63 schreef:
@rien10 omdat helaas de groep die voor rewinding is, een hele hand in de media pap heeft.

Krom. Krom. Krommer dan krom.
Een haas mag verrekken omdat “wij” wolven willen hebben?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 12:14

De haas die echt op de rode lijst staat, kun je van die wolf niet zeggen....

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 12:28

rien10 schreef:
Kaja schreef:

Ik snap je. Stel nou dat ze wel werken….
Maar. Helaas. Jouw beschermende maatregelen van een Wolfwerend hek (voor schapen een bescherming in theorie)maar een doodvonnis voor reeen, herten, roofvogels, hazen, konijnen, egels, dassen, vossen. Ik snap niet -echt niet- dat daar bijna geen aandacht voor is.
Het nadeel van zo’n hek is zeer groot!

Heel eerlijk, dat is elk hekwerk, ook in de normale schapennetten raken dieren verstrikt, in de wildafzettingen op de veluwe raken dieren verstrikt, vooral een gewei wil nog wel eens blijven haken en dan raken ze in paniek met alle gevolgen vandien. Dat is helaas niet voorbehouden enkel aan wolfwerend hekwerk.

Ik snap de tweeledigheid die Kaja benoemt heel goed. Maar ik snap ook dat je als dierhouder geen tienduizenden euro's betaald aan een hekwerk dat niet werkt en eigenlijk dan enkel ten doel dient om de bevolking in het westen te overtuigen dat het niet werkt. Want dan heb je er per saldo niks aan, je dieren gaan evengoed dood immers.

Het meest effectieve is momenteel de dieren binnen halen, harstikke poedersuiker, maar voor de schapen momenteel het veiligst. Stefan Worst is een van de grotere schapenhouders hier, die zich enorm er voor heeft ingezet om de boel naast elkaar te laten leven. Maar het is niet te doen, die wolven komen wanneer ze zin hebben, overdag, in de nacht en gaan overal over en onder door. Ik vraag me af in hoeverre de vacht bijdraagt aan het niet voelen van stroom. Je zou zeggen dat een klap stroom ze af zou schrikken, net als het bij honden doet, maar daar verschillen ze dan wel in met honden, hebben honden er respect voor, zijn niet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 12:31

Maar die hekwerken zijn er nu veel meer, dus meer dieren die verstrikt raken.
Daar waar eerst 2 draadjes gespannen werden huppelen de konijnen enz gewoon rond.
Met die stroomrasters niet meer.
Voor de wolf werkt het niet, de andere dieren zijn de klos.
En niet alleen betreft vast zitten, maar ook dat hun leefgebied kleiner word.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 12:32

rien10 schreef:
tienus63 schreef:

Krom. Krom. Krommer dan krom.
Een haas mag verrekken omdat “wij” wolven willen hebben?

Hier in het DFW zijn ze bezig alle recreatie naar de buitenzones te brengen, tenminste dat willen ze graag. Zodat je een grote binnencirkel krijgt met enkel natuur, waar volgens hen die wolf dan prima past.
Die binnencirkel wordt erg groot, aangezien het de bedoeling is dat het boerenland (volgens de landschapsvisie) ook moet fungeren als de buitenzone met recreatie, ook daar moet bos worden aangelegd en moet je kunnen wonen in het groen. De boeren dienen dan voedselbossen te beginnen en waterbuffels te gaan houden. En dan wonen we allemaal in het nationaal park en dan kan gelijk de prijs van de te bouwen woningen flink in de lift. Ze zijn compleet gek geworden.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 12:33

DuoPenotti schreef:
Maar die hekwerken zijn er nu veel meer, dus meer dieren die verstrikt raken.
Daar waar eerst 2 draadjes gespannen werden huppelen de konijnen enz gewoon rond.
Met die stroomrasters niet meer.
Voor de wolf werkt het niet, de andere dieren zijn de klos.
En niet alleen betreft vast zitten, maar ook dat hun leefgebied kleiner word.

Hier zie ik niet zoveel stroomrasters, Hier kan een haas nog wel onder de onderste draad door, met die oranje rasters wordt dat idd problematisch, maar nu vind ik dat sowieso al ondingen.