[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-19 21:10

Het is ook dieper dan de wond die hij er in de zomer had. Zit ook veel vocht rondom want het blijft dik.

Is op de kogel.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 21:33

Een smid kan een beetje anders bekappen zodat bv de achterbenen wat wijder gaan of de voorbenen wat sneller weg zijn.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-19 22:51

Heb even alle beeldmateriaal bekeken die ik heb. Spirit tikt niet aan en loopt wijder dan limo. Verbaasd me soms dat limo geen wondjes heeft die staat zeer vaak smal vanachter, zelfs vaak 1 voet voor de andere, terwijl spirit vaak breed staat.

Vraag me dan toch af hoe hij aan dit wondje komt. Want ze doen helemaal niet wild in de wei. >;)

Sowieso laat ik wel een smid naar de beenstand kijken, al staan de benen mijn inziens beter dan die van limo. Maar ik vind heel spirit zijn bouw wel beter mbt de overgang van de lendenen naar de kroep. Dat gaat niet zo hoekig als bij limo.
Wel heb ik de indruk dat spirit iets te dik is :+ zijn buik lijkt hem soms in de weg te zitten als hij wil draven.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-19 01:03

heb tevens een probleem en hoop dat iemand een tip heeft.

Ik heb 2 vastzetringen gekocht, de stevigere van 10cm lengte.
Deze soort, maar dan dus iets langer:
Afbeelding

Nu is het probleem: De schroefdraad loopt niet door tot in de punt (brede punt ook dus niet zo zeer scherp dat die goed in het hout te duwen is), schroefdraad begint pas boven de punt. Ik krijg ze hierdoor niet in de houten balk van de stal geschroefd. :(

Daarstraks heb ik Limo en spirit dus aan een weidepaal gebonden als noodoplossing.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 02:26

Waarschijnlijk is die bedoeld als bout. Dan moet je dus eerst een gat boren en aan de andere kant met een moer vastzetten.
Zo bedoel je?
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-19 02:32

Née het is echt een punt maar de schroefdraad stopt net boven de punt. Die jij toont lag er ook in de brico maar ik heb geen boor dus dat ging ik niet nemen, ook omdat dan de achterkant uitsteekt en ik niet wil dat ze zich daaraan kunnen pijn doen.

Ik ga proberen eerst met een scherpe schroef een gat voor te schroeven en dan de vastzethaak erin draaien. Hoop dat dit gaat werken.

Edit even gegoogled op andere benaming
Deze type heb ik alleen bij de mijne loopt de schroefdraad iets langer door naar oven toe (tot met ongeveer dat kort stukje glad deel)
Afbeelding

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 03:22

Misschien dat je die er met een hamer o.i.d. eerst even een stukje in kan tikken om daarna te schroeven.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 08:01

Wanneer heb ke ze voor het laatst ontwormt? Dit kan namelijk wel eens resulteren in een dikke buik bij jonge paarden

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 11:27

Gewoon eerst even een kuiltje boren in het hout, dan schroef erin

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 12:59

Art_Ificious schreef:
Het is ook dieper dan de wond die hij er in de zomer had. Zit ook veel vocht rondom want het blijft dik.

Is op de kogel.

Toen je hem kocht zat er ook een wondje op de zelfde plek zei je toch?
Dan lijkt het wel te komen door aantikken/strijken. Misschien is er wel zoiets dat om zn been kan blijven overdag zonder dat t afsluit/afdekt en het strijken voorkomt. Eens even denken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 13:19

Je kunt niet iets hebben dat afsluit of tegen het wondje aanwrijft maar je wil het kogeltje wel beschermen tegen aantikken.
Het is er niet voor bedoeld maar misschien toch een oplossing voor jouw probleem:

Afbeelding

Een springschoen die je op maat kunt maken door verschillende "blaadjes" tussen te voegen of weg te halen.
Je moet hem dan natuurlijk niet als springschoen gebruiken maar een "etage" hoger hangen. Zo beschermt hij het kogeltje zonder af te sluiten of tegen het wondje aan te wrijven. Het is van zacht rubber dus dat lijkt me geen kwaad te kunnen. Het been warmt er niet door op.

https://www.equimatch.nl/westropp-westr ... steem.html

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-19 15:39

Bedankt voor het meedenken Babootje :)

De schroef is gelukt. Een dikke schroef met een rakjak sleutel in het hout gedraaid. Terug eruit gedraaid dan de vastzethaak erin en wat met de rakjak geklopt. Toen ging het.
Heb er 1 gehangen, dat leek me wel voldoende eigenlijk. Ook goed diep erin gedraaid.
Afbeelding

Op het wondje heb ik honingzalf gedaan. Mijn ma was mee en heeft spirit vastgehouden en afgeleid met wortel. Dan ging het vlot om de zalf te smeren.

En... Limo weer gereden. Stalbaas geeft goede tips en heeft een balk gelegd waar ik over moest rijden. Ging allemaal best goed.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-19 20:24

Vriend en ik zijn aant kijken voor een huisje.
Nu hebben we ons oog gericht op een huis vlakbij ons werk (5 minuten van mijn werk) en ook zeker niet onbelangrijk op 10 minuten van de paarden. :D
Hopelijk gaat het door, zou al een hele verbetering zijn qua reistijd elke dag.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 21:00

Wat een leuke plannen allemaal, erg leuk om te lezen dat het zoveel beter gaat allemaal en dat jezelf ook veel beter in je vel zit.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-19 21:31

Ik ga ook afspraak maken met zadelmaker voor de nacontrole. Zadel schoof vandaag naar links. Maar singel zat ook los zei weidebazin. (Ik kan niet Aansingelen als ik in zadel zit, uit angst dat limo dan wegrent ineens).
Maar... Weidebazin ik noem haar voortaan "L" zei dat limo het maar moet leren. En toen is zij komen bijsingelen langs.... Rechts!! Jaja gewoon aan de rechterkant van limo, en limo ? Die bleef staan. Wel iets spanning maar toch blijven staan. En daarna schoof zadel nog maar minimaal. Maar zei weidebazin zadelmaker laten nakijken is sowieso niet overbodig aangezien limo wel dikker (mooier gevuld) is geworden na het aanmeten van het zadel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 21:50

Klinkt of je eindelijk fijne nuchtere paardenmensen getroffen hebt die gewoon weten hoe ze met paarden moeten omgaan. Geven zij zelf geen les misschien?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-19 22:46

Sizzle schreef:
Klinkt of je eindelijk fijne nuchtere paardenmensen getroffen hebt die gewoon weten hoe ze met paarden moeten omgaan. Geven zij zelf geen les misschien?

Zij staat in of naast de bak en geeft tips. Maar echt les niet nee. Maar met de tips kan ik natuurlijk ook wel erg veel.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 09:01

En als jehet eens aan haar vraagt Art van Wil je mischien les geven? Of geef je misschien les? Nu wil ze zich misschien niet te veel bemoeien en houd ze zich afzijdig.Maar wel fijn dat ze in ieder geval al met tips komt.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 09:23

ziet er goed uit Art! :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 14:50

beatje schreef:
En als jehet eens aan haar vraagt Art van Wil je mischien les geven? Of geef je misschien les? Nu wil ze zich misschien niet te veel bemoeien en houd ze zich afzijdig.Maar wel fijn dat ze in ieder geval al met tips komt.

Kan het vragen idd.

Vanmorgen de draad naar andere stuk open gezet. Spirit kwam me al achterna en was dus als eerste op het lekkere gras.
Limo keek wel en liep rondjes maar leek niet door te hebben dat hij ook naar daar kon.
Zelfs toen hij hooi at op 3m van de opening had hij nog niets door. :') of was hij nou angstig want het was een hap hooi, opkijken rennen en terug naar het hooi en rideltje herhalen.
Uiteindelijk is die na 15 minuten toch met een pluk hooi in de mond door de ingang gestormd.

Maar ik denk dat ik met de prikpalen de helft van de nieuwe wei ga afzetten zodat ze niet teveel eikels kunnen eten. Betrapte limo op het eten van eikels terwijl hij nu weer lekker veel gras en ook veel hooi heeft. :roll: *zucht*

Het zijn wel bruine eikels die er al bijna een jaar liggen. Dus kan misschien minder kwaad dan vers afgevallen eikels.

Vanavond ga ik weer heen om ze terug op hun vorige stuk te zetten. Zo blijft de nieuwe wei hopelijk langer beschikbaar. Want ze staan er nog maar een maand en de ene kant waar ze dag en nacht staan is al best goed kaal.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 15:19

Waar blijf je nu met je mest? Mss kan je een mesthoopje maken op de eikel plek, worden ze ook al minder aantrekkelijk!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 17:50

k_m schreef:
Waar blijf je nu met je mest? Mss kan je een mesthoopje maken op de eikel plek, worden ze ook al minder aantrekkelijk!
die heb ik in een hoek van de inmiddels kale wei. Waar ze sowieso al veel gemest hadden.

Probleem is dat 2 zijdes van de groene wei eikenbomen bevat. Dus helaas niet 1 hoekje. Vandaar ook dat ik vanaf september wanneer de eikels het meest vallen op een 3e stuk wei mag staan. Zo wordt het eten van groene eikels toch al voorkomen.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 08:44

Wat ben je goed bezig! Had niet verwacht dat je er al zo snel weer op zou zitten. Maar als je eigen gevoel goed is dan is het goed. Nu zie je dat limo een heel ander paard is nu hij lekker zijn energie in de wei kwijt kan. Mooi om te zien dat jullie samen zo op de goede weg zijn. Had je spirit in de wei gelaten?
Ik zie op het filmpje geen kreupel paard hoor! Een paard wat net onder het zadel is en balans mist. Maar dat is niet meer dan normaal. Hoevaak is hij immers onder zadel geweest met telens tussen pozen. Ik zou lekker zo verder gaan. 1-2 keer rijden in de week en dmv grondwerk hem sterker maken. Weet zeker dat je dan over paar maanden een heel ander paard ziet. Ik zou nog niet de da inschakelen. Mocht er nu na een half jaar nog geen verbetering zijn kan dat altijd nog. Paard moet gewoon niet spieren kweken en balans krijgen.
Wel zou ik je zadel dan even na laten kijken als die schuift.
Misschien dat het wel verstandig is om hem nu je het rijden weer gaat oppakken even te laten nakijken door een osteo/fysio en dan over een aantal maanden weer. Dat is een hele mooie aanvulling op de training. Diegene kan je de zwakke plekken aanwijzen en daar gerichte trainings oefeningen voor geven.

Wat leuk dat je misschien dichterbij de paarden kan wonen. Succes!

Ga zo door je bent goed bezig!!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-19 14:55

Dank je voor het compliment.

Spirit blijft idd alleen achter als ik met limo wil rijden. Hij roept maar als ik terug kom zie ik hem van ver alweer grazen of hooi eten.

Zadelmaker is gecontacteerd idd. Merkte ook al op dat de zweetbladen /kussens eronder niet mooi meer aansluiten aan limo's lichaam van vooraf bekeken.
Rijden staat daarom even stil. Heb geen ander zadel of BBP en zonder zadel is mijn eigen evenwicht niet om naar huis te schrijven. :+

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 20:33

Nee ik zou ook niet zonder zadel gaan rijden. Zou zonde zijn als hij schrikt als je uit balans raakt. Beter dan even paar weken wachten en vanaf de grond kan je hem ook goed trainen.