Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

proven02

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 17:43

Ja echt @Promisse ik was zo blij he! Me vriend was toevallig weer eens mee na 2 weken en die snapte er ook al niks van mijn 2 weken geklaag hij vroeg wat gaat er nou zo slecht dan.. En ik met een smile van oor tot oor het gaat niet slecht ze is super braaf haha!
Doe je goed @iris het is geen lekker weer om te rijden (tenzij je een binnenbak heb)

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 18:04

Haha het is hier super weer om te rijden! Als je van rijden in 35 graden houdt! Het is nu afgekoeld, rond de 30, dus tijd om hem even te longeren :)

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 18:27

Oh jij woont in afrika inderdaad! Poeh dat is aardig warm haha

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 09:06

Geeft inderdaad een prima beeld op de video. Maar je rijd daar zeker niets te hard.
Kan mij voorstellen dat ze op 'slechte' dagen ook nog wel iets meer tempo nodig heeft om in balans te blijven. Dus weet niet of je dat haar kwalijk moet nemen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:42

De 3 jarige die opeens zo terug houdend was?
Vandaag een andere paardentandarts erbij gehad. Het stukje tand bleek een extra snijtand, welke gelukkig zo eruit wipte. 
Bleek ze potverdorrie nog 2 flinke doppen met haken te hebben! 
Tandarts netjes alles verwijderd en alles mooi bijgevijld. 

Afbeelding
Hopelijk nu geen problemen meer, heb er al ff niet meer opgezeten.

Fijn dat het weer goede kant op gaat Proven!

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 18:58

Oei dat zou het kunnen verklaren Mirjam. Hopen dat het beter gaat nu!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 19:47

Toch maar goed dat er weer iemand bij is geweest, MirjamAlvaro.

Proven, ziet er heel anders uit dan je verhalen deden vermoeden. Dit helemaal niet verkeerd.

Ik ben in jubelstemming, Heps omdat ze bleef hangen in haar vooruitgang v. Achter helemaal op de foto geweest. Alles goed. Gewoon spierenkwestie wat ik al dacht, dus die mag gewoon hard aan het werk met gymnastiek. Fijn dat DA hetzelfde vond als ik.

Heb het meteen overdreven :+ door er s&T in te hangen ( was mijn kofferbaksleutels thuis vergeten, dus had haar hoofdstel niet en dat van de AV op stal past haar niet en dat vd Cleydsdale ook niet) eigenlijk staat Toobs zijn S&zT haar mooier dan Toobs. ( zit niet helemaal goed maar had geen zin om hem te vergespen)
Afbeelding
Was eenmalige actie, maar ze liep er zo mee weg, geen probleem. Nu pony weer recht en lenig zien te krijgen.heb d'r ook al weer uitbesteed voor springles, dat is lekker voor de souplesse.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 15:24

Wat fijn sjolvir dat je daarin bevestigd bent door de DA! Weer lekker aan de gang nou!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:09

Lieve, brave Heps :D

Hier vandaag weer stukje gefilmd. Ben nog niet tevreden over hoe het ging, krijg dat fijne losse gevoel niet meer terug. (En ja het stort regende :+ )
Ben erg bezig met losse voorkant en tempo controle. Zorro wil graag tempo overnemen en strak in de bovenlijn worden.
https://youtu.be/2qYtkiMuxCY
Moet echt hoognodig weer les afspreken.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 16:00

Ik zie wat je bedoelt Mirjam, maar er zijn altijd wel wat mindere dagen denk ik! Ik denk dat je hem nog wat meer met je zit zou kunnen terug rijden, soms lijkt het alsof je wat te veel met je hand remt?
Verder mag ie van mij wel een paar kilo kwijt, hij lijkt wat te zijn aangekomen sinds andere video's?

Arrow loopt heel fijn de laatste tijd! Die stap terug die was echt nodig.
Ik ben nu bezig met meer lang en laag werken om zijn rug meer te stretchen. En nu hij in draf dat snapt ging hij vandaag voor het eerst uit zichzelf in de galop echt over de rug galopperen met lengte in de hals en meer los in zijn rug <3
Ik was zo gelukkig! Ik denk echt dat het goed is geweest om er een WoW op te leggen!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 16:11

@MA, achter komt ie niet helemaal mee, het is wat stijvig allemaal, heb hem wel eens fijner zien lopen. Lekker buitje ook dat je daar op je hoofd kreeg.

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 16:24

Hoe rijden jullie warming up..?
Lange teugel stretchen hoofdje naar beneden, contact op teugels of losse teugel?

Laatst had ik een clinic gereden met Jessica Michel en die was heel erg op warm-up met kleine tempo, losse teugel et heel laag naar beneden rijden. Echt stretchen in stap, draf en galop.
Mijn eigen coach zei dat dat is goed voor paarden die heel goed evenwicht en balans hebben. En ze vindt dat na een warm up (lang en laag) zijn ze weer moeilijk om op het achterbeen te zetten. (Te veel gewicht op voorhand)

Meningen, please? Wat zegt Rien over dat?

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 16:33

Mijn mening is dat je de methode op het paard moet aanpassen en niet het paard op de methode :)
Die van mij zit heel erg vast in zijn rug en moet leren loslaten, daar doe ik het juist mee. Andere paarden krijg je er inderdaad misschien teveel mee op de voorhand en weer andere paarden reageren weer anders.

Kijk welke manier voor jouw paard het fijnst werk. Ik denk wel dat afwisselen dus langer en lager en meer opgericht/minder lengte in de hals heel belangrijk is in de training!

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 16:36

Ja, ik ben met je eens. Wat bij éne paard werkt, zal misschien minder goed doen bij een ander..
Mijn paard is heel soepel in het rug, beetje zwak en liefs drukt hij hem weg

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 16:38

Afh. van het paard en het seizoen.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 17:23

Ik blijf het zo veel prettiger eruit zien dan de filmpjes van een tijd geleden. Hij krijgt hier mooi de tijd om zijn bewegingen af te maken terwijl het er vroeger door de hectiek stekerig en gehaast uit zag.
Het zou mooi zijn als hij de tempowisselingetjes mooier verwerkte in zijn lijf want nu geeft het steeds de aanblik van storinkjes. Ik denk dat ik dat zou proberen op te lossen door op de momenten dat je weet dat hij zich op gaat drukken, hem juist uit te nodigen iets te zakken in de hals. Zodat zijn automatische reactie van opdrukken en dus verstrakken misschien vervangen kan worden door mooier over de rug gaan. Je moet hem als het ware een nieuwe manier van lichaamsgebruik leren. Hem leren dat hij het ook anders op kan lossen.
Maar ik vindt echt dat je op het goede spoor zit. Mooie uitgestelde overgang naar de stap daar ergens in het begin. Goed bezig.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 17:35

Nog een keer gekeken. Ik zie je dat ook soms doen en ik zie dat het werkt. En ik zie ook dat je hem ergens even terug rijdt en er weer uit en wat verruimt. Vroeger zou hij dan meteen strak worden en stekerig naar voren gaan. Nu blijft hij veel mooier door zijn lijf lopen

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 18:31

Dank je allemaal.
Dikker is hij niet geworden hoor, altijd al flink buik. Hij staat sinds kort zelfs op ander minder rijk hooi. :o
Hij reageert inderdaad veel te slecht op mijn ophoudingen terug, waardoor ik ook naar mijn mening veel te veel hand moet gebruiken, maar anders blijft hij doordenderen. :\
Promisse dank je, fijn om te horen. Probeer steeds weer die neerwaartse drang te krijgen van hem. De overgangen naar voren worden (denk ik :P ) steeds meer van mij, ipv dat hij weg dendert. Kan nu ook 1 pas vragen en weer terug, dat was eerst wel ff een dingetje.
Ga wel weer met de recuptex deken beginnen, was daarmee opgehouden, maar het idee dat hij nu stijver loopt. >;)

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 21:08

Mirjam werkt zo'n deken echt?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 21:54

Bij Zorro lijkt het te werken. Bij de rest niet, tenminste merk ik geen verschil. Nu is Zorro een paard dat razendsnel in de bovenlijn vast zet, ik gebruik de deken dan voornamelijk om de afvalstoffen sneller uit het systeem te krijgen.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 22:21

Kijken naar wat een paard nodig heeft vind ik al een methode op zich.
Goede methode is mi een goede basis waarnaar je altijd terug pakt op welk niveau ook en waarvan je altijd op elk punt in je training en bij elk type paard met dito lijf,controleerd of deze voldoende bevestigd blijft.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 22:41

Dat zijn veel mooie woorden maar komt voor mij uiteindelijk nog op weinig neer.
We hebben het hier nu specifiek over de lang en laag losrijden methode, er zijn natuurlijk nog veel meer andere methodes.
Ik ben het geheel met je eens dat we per paard moeten kijken hoe we deze het beste kunnen losrijden, trainen en ga zo maar door.
Maar er zijn meerdere methodes die je kunt toepassen op de training van het paard. Om die allemaal samen te vatten in het woord methode maakt het wellicht te allesomvattend en daardoor ook te algemeen en dus vaag?

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 23:09

Je hebt gelijk.
Wat ik zelf denk is dat een paard die zichzelf bv. vastzet in zijn bovenlijn geen, of niet voldoende goede basis heeft.
Dat het ene paard dit makkelijker doet dan het andere, daar ben ik het mee eens.

Los daarvan, een goede basis is voor mij een paard vanaf de grond opleiden en sterk en lichaamsbewust en bewegingsbewust te maken zonder ruitergewicht.
Dus veel grondwerk, werken in de hand waarin de ruiter goed kan kijken naar het lichaam en beweging van het paard en wat het nodig heeft.
Altijd vanuit respect, ontspanning, balans.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 23:44

Skogan. Ik werk mijn paarden verschillend los.
Sterre stap ik aantal rondes en let daarbij goed op dat ze ruimte gaat pakken en haar passen afmaakt. Bij haar draaf ik al vlot aan omdat zij door haar ongeduld anders steeds slechter gaat stappen. In draf ook wat langer en goed op de ruimte letten. Loopt ze echt fijn los, probeer ik nu tempowisselingen mee te pakken.
Zorro stap ik langer los, dat hij lekker soepel word. Dan aandraven, ook wat langer en meer naar beneden. Zodra hij fijn los voelt, tempowisselingen en meer oppakken.
Eli is zeer wisselend, net hoe haar petje staat. Haar doe ik minder naar lang naar beneden zakken omdat ze het anders volledig overneemt.
Kyara moet ik nog kijken hoe en wat. Al tijdje niet meer gereden ook.

jillaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 23:57

Zo, weer even bijgelezen, liep wat achter.

@Promisse - wat een ontzettend goede beschrijving over het oplossen van het rennen bij het paard van @proven. Fijn ook dat het werkt. Ik ga dit ergens uitprinten, want ik blijf het erg lastig vinden om goed uit te leggen. Kort begrenzen en wel duidelijk, zonder benen af te steken en dan ook nog snel genoeg weer loslaten om het paard een 'uitweg' te geven. Poeh! Echt complimenten voor deze uitleg!

@Skogan - de juiste warming-up is volgens mij heel erg afhankelijk van je paard, diens bouw en africhtingsniveau. Mijn 8-jarige Fries begint nu (hij is net M1) sterk genoeg te worden om het zelf aan te bieden om lang en laag en in balans te stretchen. Dat kan hij niet als hij koud is, want dan heeft hij nog onvoldoende balans en dondert hij op de voorhand. Dat vraag ik dus ook niet in de warming-up, dan mag hij zijn hoofd hoger houden, zolang hij maar voldoende ritme heeft, op mijn been reageert en ik hem op twee teugels kan rijden. Als hij eenmaal wat gewerkt heeft kom ik pas aan het lager zakken en rekken van de bovenlijn toe. Hij kan dan wel zijn achterbeen eronder houden, maar nog niet heel lang. Mijn KWPN-merrie doet dit vanzichzelf aan de longe in het opwarmen. Maar die zit gewoon heel anders in elkaar. Dus elk paard heeft eigen methode, wat Mirjam ook al zei. En naarmate de training vordert en hun lijf verandert, verandert dat ook weer.