Veulen 2015 hoe doe jij het

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 09:33

Zou nog reageren op de andere berichten. Mijn mobiel en wifi spacen hem beetje. Vet irritant.. Maar, over maandje kan ik nieuwe mobiel uitzoeken. :):)

Maar over het beleren/trainen op jonge leeftijd. Ik heb een paard gezien dat met 1,5 jaar beleerd en gereden werd.. En de gevolgen daarvan is écht niet leuk om te zien.. Bij een 3 jarige is het natuurlijk anders en het verschilt per training natuurlijk. Ga je op een knol zitten wat 3 jaar alleen maar op stal gestaan heeft en ga je dus geen spieren e.d trainen of heeft het tot zijn 3e op het land gestaan en ben je gaan wandelen e.d. Geeft ook al een groot verschil.
Paard dat met 1,5 beleerd en gereden werd leeft zover ik weet nog steeds en wordt ook nog gereden. Maar die rug.. Maar ik vraag mij echt af.. Als dat paard anderhalf jaar later beleerd en gereden zou zijn geweest of het dan veel beter was met zijn rug.. Anderhalf jaar tijd is namelijk niet veel verschil en met 3 zijn ze ook niet uitgegroeid e.d.

En je hebt natuurlijk mensen die met 3 jaar al 4 keer per week een half uur rijdt.. Maar ook ruiters zoals ik die het ws zelf ook weer moet opbouwen, dan ga ik 4 keer per week een half uur echt niet redden.. Ja, 1 week kan ik dat misschien nog net aan volhouden. Ben al blij als ik straks 1 keer per week een uurtje kan rijden op hem. Dus kwa rijden zal het echt slakkentempo gaan bij ons. :')
Misschien dat ik volgend jaar naar Hongarije ga op vakantie, waar ik ook ga rijden. Maar dat is het dan ook. Zal dan wel gesloopt zijn, want dan rijd ik in de tussentijd al dik een jaar niet meer. Maar dat zie ik dan wel, eerst nog het geld bij elkaar sparen en wachten tot minimaal mei. :D

@Frum
Wat fijn dat hij zo braaf is!

@Ziva
Wat fijn dat het verhuizen goed is gegaan!

@Renske
Zeker weten dat je ze hebt afgespoten? :+

@kab
Wat een nek! Elano heeft ook nog een rete gave nek als hij denkt een hengst te zijn. Dan zet hij zijn nek helemaal op. :))

@Renee
Jeetje.. PSSM, balen zeg! Heb even snel de symptomen gezocht en wat het precies inhoudt, maar zover ik begrijp een beetje zoals spierbevangen? Dat is niet niks.. :(
Zover ik begrijp moet een paard met PSSM zo min mogelijk suiker erin en zoveel mogelijk vrije beweging?

kaylee0803

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 10:30

Hoi allemaal! Lang niks meer gepost, maar ik heb al die tijd alles meegelezen in stilte :)
Weer zoveel leuke foto's voorbij zien komen!

Om nog even terug te komen op de discussie of het te vroeg is om al een beetje met je twenter aan de slag te gaan, ik vind persoonlijk dat dat goed is voor de ontwikkeling van zo'n jong dier. En daarmee bedoel ik dan de basisdingetjes, zoals netjes meelopen, poetsen, vaststaan, voetjes geven, dekens op doen, wandelen, trailerladen, vliegensprays etc. Fysiek is dat niet belastend en heeft naar mijn idee dus ook geen negatieve invloed op de groei. Longeren doe ik ook nog niet. Maar door zulke dingen gewoon al vroeg "normaal" te maken, hou je er later een fijner paard aan over heb ik gemerkt.

@Renee, wat erg van die ziekte! Heeft dat verdere consequenties voor de toekomst?

@Kabayo, jeetje wat een nek! <3 Hoe vond ze de tunnel?

@Ziva, super dat de verhuizing goed gegaan is en hij al vriendjes aan het maken is!

Kingston gaat morgen ook verhuizen. Hij heeft een paar maanden dag en nacht op het land gestaan en gaat nu weer de nacht naar binnen. Hij gaat naar een pensionstal, tevens fokkerij/opfok, om daar verder te groeien en uiteindelijk met hulp van hun beleerd te worden. Ze hebben daar veel ervaring in het opleiden van jonge paarden en hij heeft leeftijdsgenootjes om mee te spelen! Ik krijg wel echt de indruk dat hij het zat is op de wei, zeker als t zulk weer zoals gisteren was.. Hij doet het wel ontzettend goed, en is eindelijk z'n puppy vetjes aan het kwijtraken :')

Afbeelding

Morgen komt een bedrijf wat paarden traint hem verhuizen, omdat hij een trauma aan de trailer heeft opgelopen doordat ik hem naar de kliniek had gebracht voor de castratie. Ze zullen hem eerst trainen en als hij het goed doet laden ze hem in en gaan we naar zijn nieuwe stal. *\o/*

En ohja, z'n fokker stuurde me laatst een foto van zijn moeder met zijn nieuwe broertje! Hoe lief is dit..
Afbeelding

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 10:40

puppy1128 schreef:
@Renee
Jeetje.. PSSM, balen zeg! Heb even snel de symptomen gezocht en wat het precies inhoudt, maar zover ik begrijp een beetje zoals spierbevangen? Dat is niet niks.. :(
Zover ik begrijp moet een paard met PSSM zo min mogelijk suiker erin en zoveel mogelijk vrije beweging?

Door de PSSM raakt hij spierbevangen, noemen ze tying-up. Gelukkig is het geen extreem erge aanval, maar Quarters en Paints hebben het vaak heel erg en er zijn er ook bij die moeten worden ingeslapen. Bij de Tinkers komt het helaas heel erg vaak voor, maar het stamboek doet er nog niks aan. Bij het ICS mag een PSSM'er niet meer worden goedgekeurd, maar bij het NsvT nog wel. Zo jammer.

Er wordt te vaak gezegd dat Tinkers geen last hebben, ik dacht het ook tot ik dit dus zag. Een leek had het kunnen afdoen als koliekaanval en ik denk ook dat dat vaak wordt gedaan.

Hij mag inderdaad eigenlijk geen suiker, dus geen gras en ook geen graan. Hij stond op een kale wei, maar omdat het zo warm is geweest is het gras super gestrest en dat heeft zijn aanval getriggerd. Daarom is hij nu van de wei af. Ik heb hem verhuisd omdat ik hem hier 24/7 buiten kon zetten en daar ben ik nog steeds blij mee. Het is alleen jammer dat hij nu is gaan luchtzuigen door alle ellende, maar aan de andere kant is dat wel een indicator dat er iets mis is.

Met een goed dieet en management kan hij hopelijk nog wel een rijpaard worden, maar het is wel altijd een extra zorg en kostenpost. Dit wist ik toen ik eraan begon, maar ik trapte ook in 'Tinkers hebben er geen last van'.

puppy1128

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 12:52

Is augustus de verhuismaand ofzo? :+

@renee
Pff jeetje klinkt niet best! Nou hopen maar dat het 'goedkomt' en dat je straks nog kan rijden. :j
En wie weet minderd het luchtzuigen op den duur als het allemaal wat beter gaat. Ik hoop het iig voor jullie!

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 14:37

Hij heeft sinds vanochtend een deken op en ik heb hem nu niet meer zien luchtzuigen. Dierenarts is geweest, bloeduitslag duurt een maand :oo Ze kon me wel helpen met supplementen dus we gaan eens kijken wat er van te maken valt.

Hij is in ieder geval wel weer blijer :D

Afbeelding

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 21:59

Jeetje Renee wat vervelend van Miles! Kan hij, wanneer hij leeft op weinig suikers, gewoon als een 'gewoon' paard functioneren? Of moet je altijd rekening met hem houden?

Vandaag mijn Jack verhuisd, nou ik heb er weer wat grijze haren bij :D
Toen we op zijn oude stalling aankwamen moest ik hem de wei uit halen en in zijn eentje meenemen, weg bij al zijn vriendjes. Nou, ik dacht dat ik een slome sukkel had, maar hij veranderde ineens in een heel ander paardje! Hij werd wel twee keer zo groot van alle spanning haha.
Daarna de trailer op. Bij de eerste poging liep hij zo te trailer op! Helaas stond hij net niet ver genoeg naar voren, toen wij de klep dicht wilden doen kwam deze tegen zijn billen aan. Doodeng natuurlijk, dus hij ging met zijn 500 kilo tegen de klep aan hangen, dus moesten wij wel loslaten anders kwamen we zelf onder de klep te liggen. Dus hij weer achteruit eraf gerend, daarna wilde hij niet meer de trailer op :n
Idee om Jack mee de loopstal in de nemen en dan zouden ze de trailer voor de opening van de stal parkeren. Er was eigenlijk net te weinig plek voor de auto+trailer, dus hij moest eerst 10 keer steken voordat de trailer goed voor de deur stond. En ik stond daar maar, met een drentelende Jack die rondjes om mij heen draaide en steeds naar buiten probeerde te rennen :') Hij wilde zelfs zo graag de stal uit, dat hij gelijk de trailer weer op liep. Alleen ik was te sloom met onder de stang door gaan, dus terwijl ze de klep dicht deden, stond ik op de zelfde plek als Jack, dus ik werd helemaal geplet haha. Thanks paardje! Mijzelf uit de trailer gered, alles dicht gedaan en hij maar stampen en kabaal maken. Snel maar gaan rijden, onderweg was hij gelukkig erg rustig, je voelde hem alleen af en toe zijn balans houden in de bochten.

Op zijn nieuwe stalling aangekomen bleef het muisstil in de trailer :+ Ik had alvast het hek van de buitenbak open gezet, want daar mocht hij eerst even in.
Dus wij doen die bovenste klep van de trailer open: Kiekeboe zegt Jack! Hij steekt zo zijn hoofd over de laadklep heen! Oortjes naar voren: Hallo allemaal! Blijkt dat hij (ik denk in het begin dus gelijk) zijn halster kapot heeft getrokken en zichzelf heeft omgedraaid in de trailer :')
Bang dat hij zou proberen om over de klep heen te springen, deze voorzichtig open gedaan. Iedereen verwacht dat dat paard eraf komt stormen. Maar wat doet meneer: Klep gaat open, hij kijkt even rustig een keer naar links en naar rechts, loopt op zijn dooie gemakje van de trailer af, lekker relaxt met zijn hoofd omlaag loop hij zo, hop, de buitenbak in _O-
Nou ik dacht dat ik gek werd haha, er zat minimaal 3-4 meter tussen de trailer en de buitenbak, dus hij had alle kanten op kunnen schieten en gewoon kunnen wegrennen! (Nou stonden wij natuurlijk wel met een paar man om de trailer heen om hem evt tegen te houden) Stom paard! _O-

Net in de bak aangekomen, daarachter zie je al de bosrand van de LDD *\o/* :

Afbeelding

De buren hebben onderhand een halve kinderboerderij: kleine pony's, geitjes, en varkens! Die vond Jack toch wel heel raar! Hij heeft de hele tijd die kant op zitten staren :))

Afbeelding

Hij staat nou ook bij een shetlandpony in de wei, nou die vond hij toch gek! Zo'n klein paardje hahaha. Hij de hele tijd achter die shet aan rennen met zijn oren naar voren, die shet op de vlucht.

's avonds nog een keertje terug geweest om te kijken hoe het met hem ging, hij stond in zijn eentje aan de andere kant van de paddock, want hij mocht nog niet bij het hooi in de buurt komen van de andere paardjes :(:)
Dus ik heb hem maar even een plukje gebracht :D

Afbeelding

Ook complimentjes gekregen over dat ik een mooi paard heb, altijd leuk om te horen <3
Sorry voor mijn mega lange verhaal, ik moest het even kwijt haha! Respect als jullie alles gelezen hebben :')

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 22:05

Heb je geen stang achter zijn kont (of toen hij gedraaid was, voor zijn borst :+)? Aangezien hij er uit kon rennen? :P

En ik hoor wel vaker dat paarden achter kleine powns aanrennen als ze die niet gezien hebben.. Wat moeten die kleintjes zich rot voelen op dat moment.. :=

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 22:11

puppy1128 schreef:
Heb je geen stang achter zijn kont (of toen hij gedraaid was, voor zijn borst :+)? Aangezien hij er uit kon rennen? :P

En ik hoor wel vaker dat paarden achter kleine powns aanrennen als ze die niet gezien hebben.. Wat moeten die kleintjes zich rot voelen op dat moment.. :=

Op een of andere manier hebben ze die inderdaad niet vastgezet nee :') Ik denk in de haast met de klep dicht doen, voordat hij er achteruit weer vanaf kon lopen dat het ze is ontschoten.

Gelukkig was een andere pony erg verdedigend tegenover de shet, dus Jack mocht niet echt dichtbij komen :+ Ik heb er een filmpje van op mijn instagram staan, zie onderschrift :)

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 23:07

Maar je doet toch eerst de stang erachter en dan de klep pas dicht? :+
Ik zet ze nooit zonder stang op de trailer.
Het risico dat je onder de klep komt als het paard eraf wil is mij te groot.
Daarnaast is het ook een stukje stevigheid in je trailer.

Maar fijn dat Jack nu op zijn nieuwe stekje staat! :j
Ik mis de LDD wel, stond er met mijn vorige paard dichtbij, die stond in Helvoirt gestald.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 23:10

[ITP] Alex in het water! dumpt link naar fototopic hier ook even, want desondanks dat ie niet in de titel staat, staan er ook foto's van Jorie in. Ik lees later wel eens een keer bij :j

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 23:18

Gelukkig is de verhuizing van grote Jack uiteindelijk ook goed gegaan.
Je hebt wel ontdekt waar die achterstand voor dient. Ook mazzel dat het helemaal dicht was boven de klep.. Straks was hij er onderweg uit gesprongen.

Ziet eruit als een mooie plek! :j

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 23:19

Ik vind Jack trouwens ook erg mooi met die lichte snuit.

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 23:26

Renske_W schreef:
Maar je doet toch eerst de stang erachter en dan de klep pas dicht? :+
Ik zet ze nooit zonder stang op de trailer.
Het risico dat je onder de klep komt als het paard eraf wil is mij te groot.
Daarnaast is het ook een stukje stevigheid in je trailer.

Maar fijn dat Jack nu op zijn nieuwe stekje staat! :j
Ik mis de LDD wel, stond er met mijn vorige paard dichtbij, die stond in Helvoirt gestald.

Ik moet zeggen dat ik hem amper kon houden met het inladen en daarna zat ik klem :') En ik denk tegen de tijd dat iemand de klep op moest lopen om die stang dicht te doen, dat Jack dan weer achteruit er af was gegaan. Helaas, maar ik ben zeker van plan om dit nog goed te gaan trainen, het moet wel veilig gaan :j

Oh echt? Jack stond in de opfok in Helvoirt! Toevallig :D

@fransje dankjewel! Ik ben stiekem ook erg trots op mijn knollie <3

xdaniqueee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 11:49

Ook hier 1 uit april 2015! We zijn vooral bezig met haar 'mak' maken. dwz, rustig stil kunnen staan, voetje geven, meelopen aan het halster, hoofdstelletje in om straks buiten meer controle te kunnen hebben. En vooral veel gewoon in het land staan.

Afbeelding
Afbeelding

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 17:47

Het is idd de week van de verhuizing.
Dex kan morgen weer naar de wei :D

Heb even geen tijd om alles bij te lezen, dat zal ik later nog doen.

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 18:11

xdaniqueee schreef:
Ook hier 1 uit april 2015! We zijn vooral bezig met haar 'mak' maken. dwz, rustig stil kunnen staan, voetje geven, meelopen aan het halster, hoofdstelletje in om straks buiten meer controle te kunnen hebben. En vooral veel gewoon in het land staan.

[ [url=m/nlA6Ki.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Jtgm6m.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een leukerd! Ze heeft er een lief koppie op zitten :)

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 19:03

@Annikoe Het zal wel altijd in mijn achterhoofd blijven spoken. Er zijn paarden die in het Z lopen met PSSM maar ook die worden ingeslapen omdat de symptomen te erg zijn... Het is gewoon afwachten nu. Hij knapt gelukkig langzaam weer op, maar ik vind hem nog steeds veel te sloom.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 19:05

xdaniqueee schreef:

[ [url=m/nlA6Ki.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Jtgm6m.jpg]Afbeelding[/url] ]

Welkom! Wat een mooi peerd heb je zeg! :D

_Reneee schreef:
@Annikoe Het zal wel altijd in mijn achterhoofd blijven spoken. Er zijn paarden die in het Z lopen met PSSM maar ook die worden ingeslapen omdat de symptomen te erg zijn... Het is gewoon afwachten nu. Hij knapt gelukkig langzaam weer op, maar ik vind hem nog steeds veel te sloom.

Nou, hier een 13 jarige hond met epilepsie. Meeste worden max 7.. En sommige halen niet eens de 1 jaar.. :=
Kan wat dat betreft met zulke ziektes echt heel anders lopen per dier/mens.

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 21:05

Wat een verhaal Annikoe! wat erg.. ik zou er ook grijze haren van krijgen! pfff... wat een stress..
ik ga trouwens zondag naar het horse event.. ik heb er erg veel zin in! misschien zie ik je nog al heb ik geen idee of ik je zal herkennen haha..

Ook al zo'n beauty xdaniqueee! En welkom! Erg lief koppie!

Ik ben opzoek naar een hoofdstel waarmee ik in het begin kan trainen, longeren zonder bit en evt. wel een bitje aan kan hangen in de toekomst ook mee kan rijden..
Ik heb er een aantal bekeken en met een beetje hulp en advies uiteindelijk op de barefoot contour physio uitgekomen icm kaptoom.. nu is het meten wel een uitdaging natuurlijk en dan hopen dat het hoofd niet al te groot groeit anders past die niet meer. -O-
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met dit hoofdstel. :)*

oly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 21:18

wij hebben een micklem Multi bridle
heel tevreden over kan je met bit zonder bit longeren is ook een kaptoom
maar mijn paardje kan voorlopig geen halster aan we weten niet hoe het gebeurd maar ze heeft een stuk van haar oor eraf is heel gevoelig

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 21:40

Oh wat erg Oly! De Rambo Micklem vond ik ook heel netjes maar daarvan heb ik de ervaring gehoord dat deze hard is en vaak tegen het jukbeen aanzit. Ik hou wel van zacht en soepel materiaal.

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 23:05

Lamarxhorse schreef:
Oh wat erg Oly! De Rambo Micklem vond ik ook heel netjes maar daarvan heb ik de ervaring gehoord dat deze hard is en vaak tegen het jukbeen aanzit. Ik hou wel van zacht en soepel materiaal.

Het hoofdstel wat ik voor Jack heb gekocht is toch te groot, en ik betwijfel of zijn hoofd nog zo veel gaat groeien :Y) Dus ik zal m weer moeten verkopen en toch een maat cob moeten kopen..
Maar dat is gewoon een sidepull, dus ik denk niet dat je daar interesse in hebt haha.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 07:50

Ik heb hoofdstellen full. 2-3 maanden geleden gepast en 1-3 gaten te groot zegmaar. Dus daar is een hele grote kans dat hij er wel in past. :P

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 08:31

Lastig!! Maat 1 is cob/full
ca. 91-107 cm / frontriem 42 cm.
Maar durf te wedden dat hij uiteindelijk wel een ruime full nodig heeft want het is toch een Groninger ;-) maar ja wanneer?

xdaniqueee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 13:28

Dankjullie wel! Hoop met deze straks wat te kunnen dressuren en springen. En voor mijn vader ( maar natuurlijk ook voor mezelf ) word ze voor de kar gezet