Maar over het beleren/trainen op jonge leeftijd. Ik heb een paard gezien dat met 1,5 jaar beleerd en gereden werd.. En de gevolgen daarvan is écht niet leuk om te zien.. Bij een 3 jarige is het natuurlijk anders en het verschilt per training natuurlijk. Ga je op een knol zitten wat 3 jaar alleen maar op stal gestaan heeft en ga je dus geen spieren e.d trainen of heeft het tot zijn 3e op het land gestaan en ben je gaan wandelen e.d. Geeft ook al een groot verschil.
Paard dat met 1,5 beleerd en gereden werd leeft zover ik weet nog steeds en wordt ook nog gereden. Maar die rug.. Maar ik vraag mij echt af.. Als dat paard anderhalf jaar later beleerd en gereden zou zijn geweest of het dan veel beter was met zijn rug.. Anderhalf jaar tijd is namelijk niet veel verschil en met 3 zijn ze ook niet uitgegroeid e.d.
En je hebt natuurlijk mensen die met 3 jaar al 4 keer per week een half uur rijdt.. Maar ook ruiters zoals ik die het ws zelf ook weer moet opbouwen, dan ga ik 4 keer per week een half uur echt niet redden.. Ja, 1 week kan ik dat misschien nog net aan volhouden. Ben al blij als ik straks 1 keer per week een uurtje kan rijden op hem. Dus kwa rijden zal het echt slakkentempo gaan bij ons.

Misschien dat ik volgend jaar naar Hongarije ga op vakantie, waar ik ook ga rijden. Maar dat is het dan ook. Zal dan wel gesloopt zijn, want dan rijd ik in de tussentijd al dik een jaar niet meer. Maar dat zie ik dan wel, eerst nog het geld bij elkaar sparen en wachten tot minimaal mei.

@Frum
Wat fijn dat hij zo braaf is!
@Ziva
Wat fijn dat het verhuizen goed is gegaan!
@Renske
Zeker weten dat je ze hebt afgespoten?

@kab
Wat een nek! Elano heeft ook nog een rete gave nek als hij denkt een hengst te zijn. Dan zet hij zijn nek helemaal op.

@Renee
Jeetje.. PSSM, balen zeg! Heb even snel de symptomen gezocht en wat het precies inhoudt, maar zover ik begrijp een beetje zoals spierbevangen? Dat is niet niks..

Zover ik begrijp moet een paard met PSSM zo min mogelijk suiker erin en zoveel mogelijk vrije beweging?