Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

moniek21

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 10:10

Wat super NN wat een braverd, 65 punten .. Moet je er 75 hebben om door te gaan ? Je gaat de Pavo rijden dit was oefenen toch ? Komt goed lekker gaan sturen en idd niet te truttig ze willen wat lef zien.
Waar was je ?
Jeeyj wij gaan van het weekend op vakantie naar de Veluwe hahaha maar daar zit het KNHS terrein vlakbij.. En nou is daar 8 juli de Pavocup en de centrale keuring *\o/* ben ik ff blij hahaha lekker even op het fietsje heen en kijken :D

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 11:09

Polo: Gefeliciteerd met je Z2-winst. Altijd leuk als je iets niet verwacht maar wel lukt. Wel balen van je enkel...

Moniek: Volgens mij 70 of 75 punten. Maar daar doen we het niet voor. Wil gewoon een eerlijke beoordeling. Naar Ermelo gaan we toch niet. Ik ben een trainings-ruiter. Wil altijd een fijn gevoel hebben in de ring. En tja, dat gaat ten koste van een constant beeld en met lef rijden.. Dat is een leuk vooruitzicht naar de Veluwe :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 13:11

Moniek: Brave Hudson. Fijn als ze na schrik zo makkelijk afvloeien. Daar heb je veel voordeel van bij je wedstrijden Doet History ook zo gemakkelijk. Kan even flink schrikken, maar dan is hij de spanning ook gelijk weer kwijt.
NN: Super voor de ervaring dat soort evenementen. Spannend wel zo aan de weg afladen, fijn dat ie zo braaf is.
Polo: Gefeliciteerd met je Z2 punten!

Babette zou met History weer starten komend weekeinde, maar overweegt af te zeggen. History ziet eruit als een dalmatier...

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:39

Snap ik wel NN, ik ben zelf meer een proefjes rijder hahaha mooi zitten en gaan.. Trainingsruiter heb ik echt moeten " leren" . Ja zeker lekker 2 wk in de bossen en omgeving ;)

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:42

Bobootje, Hudson is geen kijkerig paard gelukkig maar bouwt puur en alleen spanning op als er een merrie van stal ( van ZIJN stal ) hinnikt.. Alsof hij haar dan moet beschermen.. Dan ontploft hij daar een keer door en dan is het weer weg.. Dit soort gedrag vertoont hij niet op wedstrijd gelukkig, dan kan de hele wereld ontploffen maar hij blijft braaf ;)

He vervelend van History, hoe komt hij aan die dalmatiër stippen ?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 17:29

moniek21 schreef:
He vervelend van History, hoe komt hij aan die dalmatiër stippen ?

Door de schuiver die hij heeft gemaakt. Het valt allemaal nog mee gelukkig maar hij ziet er niet uit.
Linker voorbeen aan de achterkant nog een flinke schaafwond en op zn achterbenen en kogel nog een paar kleinere. In totaal 12 grotere en kleinere plekken. Allemaal aan de linkerkant. Hij kijkt er ook zielig bij. Kan je niet mee aankomen natuurlijk :D :D

Afbeelding

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:08

Ahhhh ja dat was ook zo was ik even vergeten sorry..
Ahh hij ziet er idd wel heel zielig uit, ik snap dat ze overweegt om af te zeggen.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 07:06

Gefeliciteerd met de winst polo :)

Heeft die toch weer last van zijn hormonen Moniek ?

Ziet er idd akelig uit babootje Gelukkig alleen uiterlijke schade

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 14:06

Babootje wat fijn dat het beter gaat met het oog van History maar helaas dus lelijk gevallen, pech vogel.

dresjoepie gefeliciteerd met je nieuwe trailer, fijn hoor!

moniek21 Alvast fijne vakantie!

Marije_jiplover wow drie uur onderweg! Wat ontzettend knap en fijn dat het zo goed ging.

nickynicole fijn dat paard zo braaf was, weer een hele ervaring rijker zo te horen.

pol013 gefeliciteerd met je Z2 debuut en beterschap met je enkel.

Wij hebben dit weekend compleet onverwachts en na een slechte start twee winstpunten gereden tijdens onze eerste officiële wedstrijd. Dus ben giga trots! We hadden met laatste trainingen hem er net niet lekker aanstaan (oa door hele natte bak) en met losrijden ging het ook niet fijn. Maar eenmaal in de ring deed hij weer zo zijn best! Echt leuk om ook de progressie te zien, vorige maand heb ik nog een aantal extra rondjes gedaan tijdens de proef omdat ik niet uitkwam en nu rijden we gewoon twee winstpunten bij elkaar!

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 16:33

NN, ik heb geen idee volgens mij is het aardig onder controle, maar misschien schreeuwde ze wel om hulp hahaha.

Bianca, wauw wat super goed gefeliciteerd met je punten , dank je wel gaat lukken :D

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 07:09

Ben aan het oefenen met laden Maar het lukt niet echt Hoe hebben jullie dat gedaan? En zijn er misschien nog tips?

Hij loopt op de laadklep met 2 voeten heel soms zet die zijn achtervoeten er ook op! Hij blijft dan ook staan loopt er weer af en zo weer erop Maar verder dan met zijn neus in de trailer gaat die niet!

Wil hem er liever niet in dwingen Tenzij het niet anders kan natuurlijk

Heb al geprobeerd hem voor de trailer aan het werk te zetten en op de klep rust te geven en belonen met stem

Geprobeerd zelf steeds weer achterwaarts eraf te laten gaan en weer terug naar voren

Belonen met voer

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 08:14

History is op de fokkers manier geladen toen we hem ophaalden. Trailer tussen twee staldeuren en een bezem en toen was t zo gepiept. Dat hebben we daarna nog een keer gedaan. Daarna m gewoon ervoor gezet, rust en laten kijken.
Beter dat je hem niet achterwaarts laat gaat totdat hij erop staat. Mag best voetje voor voetje maar alleen voorwaarts. Ook al staat hij er scheef voor (hij kan best ook zijwaarts op de klep stappen) hij moet weten dat hij niet achteruit mag. Ik laad wel met een trainingshalster (zo'n Monty Roberts ding). Dan kun je de druk erop houden en laten vieren op het moment dat je paard een stap naar voren zet.
Eraf gaat eigenlijk altijd goed. De eerste x wilde hij natuurlijk niet achterwaarts eraf en hebben we met wat tikjes met de zweep hem achterwaarts laten gaan. Daarna heeft hij 1 x geprobeerd onder de trailerstang achteruit te wurmen zodra de klep open ging. Toen heeft hij wel even een mep tegen zn kont gehad.
Met wat lekkers wordt hij verleid om nog even te blijven staan als we de stang weghalen.
Inmiddels laadt hij in en uit alsof hij nooit anders heeft gedaan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 08:16

Eerste paar x dat we hem met de trailer hebben vervoerd hebben we gereden met t zeiltje dicht. Voor de zekerheid.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 09:02

Bedankt voor je reactie

Zo is hij idd ook gekomen op de fokkers manier :=

Ipv van hem zelf achteruit laten lopen had ik gelezen dat je hem dan beter op jou commando achterwaarts kan laten gaan Hij blijft ook gwn staan op de klep een aantal minuten

Ik ga eens zo een halster proberen

Zit dan van die filmpjes te kijken en dan lijkt het allemaal zo makkelijk te gaan

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 07:00

Dresjoepie, hier is dat een hele klus geweest. Bij de fokker was het achter een bakje eten aan lopen en vliegensvlug de klep dicht. Zeker niet onvriendelijk maar ook dat trucje heeft maar een beperkte houdbaarheid en je moet er met zijn 2en voor zijn. Ik wil gewoon alleen op pad kunnen.

We zullen nog wel ooit er wat langer over doen maar geloof niet dat ik ooit hog in de situatie ga komen dat hij er niet meer op gaat.
Eerst de basis los van de trailer even controleren. Heb je controle over richting, snelheid en vooruit en achteruit.
Daarna naar de trailer. Ik vraag in 3 fases voorwaarts. Druk op het halster, geluid en tikje met de zweep. In het begin is bij wijze van spreken voorwaarts kijken al genoeg om alle druk er af te halen. Zo pasje voor pasje. Soms tussendoor juist ook terug. 1 pasje of 10, net wat jij wil. Vooral omdat ze het moment dat hun lijf echt naar binnen gaat blijkbaar vaak het engste vinden. Ik ga er bij in in de trailer. Sommigen zeggen dat je naast de klep moet blijven staan. Net wat jij en je paard fijn vinden. Snoep krijgt hij pas als hij er helemaal in staat met de klep dicht. Ook daar zijn de meningen over verdeeld (wel of niet geven) maar ik vindt dat er best iets anders positiefs mag zijn dan alleen druk er af.
Daarnaast heb ik hem heel vaak geladen zonder te gaan rijden, of alleen schudden aan de trailer of alleen 2 meter, of een rondje en terug komen op eigen terrein, of 40 meter verderop weer uitladen om hem daar weer in te laden etc etc etc. Heb hem na het uitladen ook bijna altijd er eerst weer een keer opgezet
Heeft me bijna een jaar gekost voor ik dacht dat we er alleen op uit konden om te gaan rijden :') maar ik heb er wel vertrouwen in dat nu een goede basis gelegd is.
Nou vindt die van mij het ook wel echt spannend. Ik kan er rustig een kruiwagen naast zetten want hij blijft maar stress poepen.

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 13:00

NN....Netjes hoor, is een mooie ervaring voor die jonge paarden.
Babootje....Wat een pechvogel zeg, gelukkig alleen oppervlakkig maar snap dat babette wilt afzeggen.
Biancaaa....Gefeliciteerd met de punten!!
Marije....Wat goed uit, aardige rit dus met 3 uur...

w.b.t Laden loopt die van mij eigenlijk zo de vrachtwagen op. Met ophalen destijds liep ze er zo op en is eigenlijk niet anders geweest. Ze twijfelde een beetje na al die keren van opvoelen en insemineren etc maar met een handje springt ze er zo in eigenlijk.

Ik heb besloten om wel de kring mee te rijden in juli maar besloten e Pavo Cup te laten voor wat het is, vind het anders allemaal een beetje teveel worden voor d'r.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 13:06

Ik had een paard dat bij de fokker al regelmatig op de trailer had gestaan om te verweiden.
Bij het ophalen was het dus gewoon op een normale manier laden.
En toen hij naar de kliniek moest voor zijn operatie was er ook geen probleem en terug naar huis ook niet.
Verder heb ik hem nog niet met een trailer vervoerd het afgelopen jaar, maar ik verwacht dat hij dat gewoon al goed geleerd heeft en normaal zal blijven doen.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 23-06-16 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 13:14

Ja, zo was mijn oudere paard ook. 1 keer er in en er gelijk weer uit rennen (wat heb ik hier te zoeken?) Nog 3 keer moeten vloeken op hem als hij er niet in wilde en daarna super makkelijk. Nooit problemen.
Dat heb ik dus ook voor ogen met de deuzige jongeling. Vandaar dat ik er zoveel tijd in heb gestoken. Ik ga NIET staan kloten op wedstrijd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 13:49

Ons vorige paard liep als jong paard er ook zo op. Ik stond altijd met een grijns te kijken bij al die mensen die met bakjes voer stonden te rammelen en waarbij het paard er "tralalala-ik-ga-er-lekker-niet-op" bij stond.
Tot wij een poosje alleen maar met de trailer weg gingen naar les. En daarvan werd meneer moe. Dus toen wilde hij ineens niet meer op de trailer. Een draak was t. Hij sprong over de longeerlijn heen. Ab-so-luut niet meer erop willen. En er was echt niets gebeurd op de trailer. Toen ben ik dus met dat MontyRoberts halster begonnen. Daar had hij wel respect voor. Daarna ging hij weer als een zonnetje erop. Maar als ik de lijn dan soms aan het verkeerde ringetje had, ging hij mooi niet. Of ie slim was :D :D :D :D.
Daarna heb ik nog heel wat mensen met dat halster geholpen hun onwillige paarden te laden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 14:53

Ik gebruik bij de lastigere klusje ook een touwhalster. En ik vindt een menzweepje super handig. Precies de juiste lengte om van voor je paard, aan de achterkant een pets te geven.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 15:05

Bedankt weer voor de tips

Hij loopt over langs en overheen (parasols zeiltjes vlaggen) allemaal geen probleem Drm had ik ook verwacht dat die er zo op zou gaan! Grondwerk doen we ook vind die allemaal leuk en luistert ook goed

Maar we oefenen gwn rustig verder als het niet regent oefen ik elke dag even Vandaag iig al met 4 voeten op de klep :)

Moet nog even om zo een halster idd

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 10:43

Ik laad alles met monty roberts halster tot ze zo braaf zijn dat het niet meer nodig is. En bij sommige blijf ik het gebruiken. Doe ook vaak grond werk met dit halster.

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 21:07

Met Sjef ben ik ook bezig met trailerladen. Als er iemand bij is gaat het prima, maar ik wil hem ook alleen kunnen laden.

Hij heeft nu een trucje dat hij dwars draait en hij weet dan dat ik de druk er af haal omdat ik bang ben voor zijn benen. Dus dat wordt nog even oefenen :D

Heeft zo'n monty Roberts halster echt veel toegevoegde waarde?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 23:18

Heb net even zitten kijken vind ze wel loei duur!!! tussen de 60 en 70 euro

Ga wel even zelf knutselen met een extra touw voor over zijn neus :o

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 08:05

Geen idee. Maar ik merk wel verschil tussen een gewoon halster en een touwhalster. Op een touwhalster reageren ze net iets scherper.
Bijkomend voordeel is dat ik die fatsoenlijk onder mijn hoofstel kan stoppen. Dat is dan weer handig voor de eerste keren weg. Kan ik hem opgezadeld en wel in de trailer zetten. Scheelt een hoop gepriegel ter plekke.