Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 19:30

Spannend StableDoor. Voorzichtig al gefeliciteerd!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 21:56

Ik deed ook altijd bellen/appen. Vaak is de mail van stallen niet het best bijgehouden medium :P

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 00:09

Wij hebben de laatste x, eerst appje gestuurd met wat vragen en of zij wat filmpjes hadden.
Paard stond ook 175 km verder, dus wij wilden graag daarom wat meer beeldmateriaal van onder het zadel.

Oza04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 00:20

Oza04 schreef:
Nou totaaaaal niet opzoek en wilde ook geen 2e.. maar waarschijnlijk koop ik mijn vorige pony terug :j

De manege aan wie ze verkocht is vorig jaar november, denkt dat ze het fijner vind als ze 1 a 2 vaste ruiters heeft en dat kunnen zij niet bieden.

Ik kan het niet ver mijn hart verkrijgen als ze evt de handel in gaat. Niet de aantrekkelijkste merrie voor de verkoop (17 en L1 gelopen, nooit een veulen)
Ik wil haar niet uit het oog verliezen, dat kan ik niet aan..

Morgen heen.. ik ben zo benieuwd of ze me nog herkent na een jaar en hoe het voelt..

We zijn gaan kijken vandaag en om alles te bespreken. Ennnn <3 ZE KOMT WEER THUIS!! Oo wat ben ik blij. Mijn harten pony en mijn harten paard *\o/*

Nog zo gek idee en een stal moet uberhaupt nog geregeld worden.. maar ze komt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 00:25

Wat fijn Oza04 ! Gefeliciteerd!

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 00:36

Gefeliciteerd! Wat een leuk nieuws!

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 12:46

StableDoor schreef:
We hebben een aanbetaling gedaan voor een 4-jarige tinkermerrie! Pas een maand onder het zadel, maar super karakter. Ze gaan haar nog +- 6 weken doorrijden, zit bij de prijs in. De koop is wel onder voorwaarde van veterinaire goedkeuring en dat de zadelpasser er een passend zadel op krijgt waar ik ook in pas (ze heeft een wat korte rug). Ik vind het zoooo spannend allemaal! We gaan ook op zoek naar een goede instructeur om ons te helpen met zo'n jonkie.

Leuk, alvast voorzichtig gefeliciteerd!

Wat betreft appen of mailen > een beller is altijd sneller :j
Logisch dat je eerst even via de app checkt of er video's zijn, of dat het paard nog beschikbaar is. Maar als alle info al bij de advertentie staat, dan is het zoveel fijner als een potentiële koper gewoon even belt. Niet alleen om eventuele extra info op te halen of om een afspraak in te plannen, maar ook als verkoper kom je er al vrij snel achter of iemand überhaupt een match zou kunnen zijn. Er zijn veel mensen die zichzelf overschatten in hun kunde :') Je wilt echt niet dat zo iemand eraf valt en je zelf met een jong paard achterblijft die een flinke deuk in het zelfvertrouwen krijgt. Dus even screenen aan de telefoon is voor beide partijen echt wel fijner dan over de app.

Plus dat het beantwoorden van alles echt zoveel tijd kost. Zeker met tig vragen over het maken van extra filmpjes, terwijl er prima video's online staan. Met het mesten van 24 paarden en er dagelijks 14 trainen, is 24 uur krap zat. Dus dan is bellen echt sneller dan zitten wachten tot een verkoper reageert op je berichtjes. Want je bent echt niet de enige geïnteresseerde op dat moment :P

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 13:27

En andersom ook, als koper kon ik on telefoongesprek toch ook al redelijk inschatten of de verkoper eerlijk was. :') Vragen wat de schrikreactie van een dier was of een andere vraag over karakter oid moet aan de telefoon toch directer beantwoord worden als via berichtje. Nu waren het bij ons altijd de particuliere verkopers die dan afvielen, want dan kwam on het telefoongesprek al naar voren dat de advertentie toch wat anders was.

En het is idd sneller. Ik had gewoon mijn lijstje met vragen en die werkte ik netjes af. En ja, ik begon toch heel vaak met de vraagprijs als die niet duidelijk was. Nooit een verkoper gehad die daar moeilijk over deed, ik gaf gewoon aan dat ik geïnteresseerd was, maar enkele vragen had. En om geen van onze tijd te verdoen was de vraagprijs wel een belangrijke.

Maar ook wel telefoongesprekken gehad waar ik dat niet gevraagd heb omdat de prijsrange sowieso in budget paste.

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 14:02

Mijn eerste contact is wel via messenger/whatsapp. Maar dat is dan een simpele vraag of het paard nog beschikbaar is en of het binnen mijn budget past. De volgende stap is dan meestal wel een telefoontje om uitgebreidere informatie. Of er is al een filmpje en dan weet ik al voldoende om aan te geven dat het paard niet bij mij past. Ik zal wel altijd even netjes melden dat ik niet meer geïnteresseerd ben.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 14:37

Zelf vind ik app/messenger/mail wel fijner omdat ik dan dingen nog gewoon een rustig terug kan lezen en/of kijken. Maar ik snap wel dat voor sommigen bellen fijner en sneller werkt.
Ook vind ik bellen ook altijd erg spannend, maar dat is mijn probleem. :Y) .

Gefeliciteerd Oza en Stabledoor!
Zeker je oude pony terug is erg leuk :D .

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 15:14

Josien_ schreef:
Ook vind ik bellen ook altijd erg spannend, maar dat is mijn probleem. :Y) .

Dat hebben heel erg veel mensen hoor! Zo veel dat het eigenlijk normaal is. Dat is volgens mij echt een kwestie van een paar keer doen en dan wordt het beter.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 15:53

Ik heb als verkoper zijnde graag het eerste contact via app of mail. Ik heb namelijk nog een fulltime baan naast de paarden met wisseldiensten. Uiteraard is een belafspraak dan ook zeker mogelijk, maar wordt liever niet wakker gebeld na een nachtdienst.

hildemenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 22:40

Bedankt voor alle antwoorden over de vorm van contact met de verkoper! Vind bellen altijd wel wat spannend maar denk dat ik me daar toch even overheen moet zetten, in ieder geval voor het 2e contact moment.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 23:15

Wacht maar tot dat je telefoon vol staat met nr’s van onbekende die paarden te koop heb staan omdat je ze moet opslaan om in whatsapp te gebruiken. Dan begin je zelf gewoon te bellen. Haha

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 08:07

Ah bellen kan ook best leuk zijn! Je kan van alles treffen, daar niet van hoor. Maar sommige weten ook nog wel eens andere paarden te koop, dus gewoon proberen. De tegenvallers gewoon vergeten

Kijken jullie ook echt paarden terwijl je nog niet kan kopen? Door bijvoorbeeld een huidige paard nog niet verkocht is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 10:03

Cioccolato schreef:
Ah bellen kan ook best leuk zijn! Je kan van alles treffen, daar niet van hoor. Maar sommige weten ook nog wel eens andere paarden te koop, dus gewoon proberen. De tegenvallers gewoon vergeten

Kijken jullie ook echt paarden terwijl je nog niet kan kopen? Door bijvoorbeeld een huidige paard nog niet verkocht is.

Niet als het niet kan, wel als de planning was pas later te kopen. Dus financieel was het gewoon mogelijk, stalling was al geregeld maar het zou beter uitkomen als het pas later zou zijn. Eindstand was dus 3 maanden eerder paard op stal als wanneer de start van de zoektocht zou zijn. :+

Kijken als je niet kán kopen vind ik niet helemaal eerlijk naar verkopers ook. Of naar mezelf, want dan zal je juist zien dat je de perfecte match vindt en er niks mee kan. De meeste verkopers gaan geen weken tot maanden wachten, vooral niet als er meer interesse is, en terecht.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 10:18

Tijdtechnisch kwam een paard kopen me niet uit. Daar zag ik zo’n 1 a 2 jaar later pas voldoende tijd voor. Financieel gezien was het geen probleem. Eindstand: impulsief een veulen gekocht toen ik, met wat geluk, vlak voor het inscharen nog een hele fijne opfok kon regelen. De periode van te weinig beschikbare tijd stond hij in de opfok.

Qua contact had ik eerst een berichtje met korte uitleg waarom ik interesse had gestuurd, gevraagd om een filmpje en wanneer de verkoper telefonisch goed bereikbaar zou zijn. Ik vind het wel fijn om te bellen als ik weet dat iemand ook echt in de gelegenheid is om me te spreken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 10:28

Na het overlijden van onze ruin in augustus wilde ik voorlopig geen nieuw paard.
Maar mijn dochters waren zo verdrietig en kwamen "toevallig" een paard tegen, eigenlijk iets boven budget (kosten kliniek en crematie waren behoorlijk hoog), maar toch gaan kijken en uiteindelijk gekocht.
Gevoelsmatig vind ik het nog steeds te vroeg.
Maar als je gaat kijken en het paard voldoet, dan je het lastig om het niet te doen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 10:56

Cioccolato schreef:

Ja, ik kijk. Paard in verkoop en nog niet verkocht. En kan geen 3 paarden bij huis hebben in de winter.

Ik heb Pensionstalling achter de hand.
Niet ideaal. Maar het zou anders ook maar zo kunnen dat ik 1 paard alleen thuis heb staan . Ook niet wenselijk.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 11:26

Ik ga trouwens morgen naar een 5 jarige Gelderse kijken. Recent gekeurd, klinisch en RX.

Hoe gaan jullie daar mee om?
Ik neem aan foto’s laten controleren door eigen dierenarts. Zouden jullie het klinische gedeelte over doen?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 11:27

Cioccolato schreef:

Ik vind dat je alleen moet informeren en gaan bezichtigen als je ook echt kunt kopen. Maar wat vinden jullie dan van kijken naar paarden die iets boven budget zijn?

Ik doe dat gerust als de vraagprijs ietsje hoger is dan mijn budget, want in mijn opinie is die altijd wel onderhandelbaar.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 11:30

Altijd over keuren zeker klinisch (is hier al vaak besproken )

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 11:53

Ons paard was in 2021 en in maart 2024 röntgen goedgekeurd.
Onze dierenarts was met vakantie om de foto's te beoordelen.
Daarom begin september klinisch en volledig röntgen laten keuren, ook omdat dit voor de verzekering nodig was, maar ook ter geruststelling voor mijzelf.
Paard was ook (iets) hogere prijsklasse en ik wilde toch zekerheid.
Al is het natuurlijk een momentopname en kan hij morgen zijn been breken of koliek krijgen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 12:06

Paard iets boven budget bekijken, zou ik doen als het plaatje verder helemaal klopt.

En dan kijken of ik dieper in de buidel moet tasten of dat de verkoper wat wil zakken.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 12:12

boemel schreef:
Cioccolato schreef:

Ik heb Pensionstalling achter de hand.
Niet ideaal. Maar het zou anders ook maar zo kunnen dat ik 1 paard alleen thuis heb staan . Ook niet wenselijk.

Maar je zou dus wel kopen als alles klopt.
Dus je kijkt als je kan kopen uiteindelijk.

Ik ben overigens verkopende partij in het verhaal en weet niet zo goed wat ik er mee aan moet.
Ja, ik kijk. Paard in verkoop en nog niet verkocht. En kan geen 3 paarden bij huis hebben in de winter.