Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

absque_dubio

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 16:22

Paard wat blind is aan een oog zou ik ook zeker niet gelijk afslaan. Je kan met proefrijden toch eens vragen om op een vreemde locatie te rijden of een sprongetje te maken. Maar mijn ervaring is dat ze alles wat ze eerder deden ook prima met één oog kunnen.
Al moet ik bekennen dat ik er ook een ken met een lichte beschadiging aan het oog. Springen crossen etc geen probleem hoor. Maar aan één kant wel gevoeliger op overgang schaduw/licht in de zin van wat schrik achtiger. Maar nog zou ik die er niet op laten staan.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 17:25

Ik vorige jaar mijn paard gekocht maar na drie kwart jaar gedoe met maagzweer begin ik me af te vragen of ik ook niet een van 7 had moeten kopen. Een jonkie kan er zo veel me gebeuren..

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 17:27

Met een jonkie toch ook ?!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 17:46

Dat zegt ze Lukasje.

Gemlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 17:59

Ik plaats hier ook nog even een keer mijn zoekertje. Het paard dat ik lease loopt nu al een aantal weken niet goed en mijn contract loopt in augustus af, dus ik ga weer rustig op zoek. Ondanks dat ik mijn huidige paard echt fantastisch vind, uiteindelijk wil ik niet een paard huren om er alsnog niet op te rijden en beperkt te zijn in de mogelijkheden om bijvoorbeeld rust op het land te geven. Er kan altijd iets gebeuren maar er zitten nu ook gewoon veel beperkingen aan wat ik kan doen.

Ik zoek:

Merrie of ruin
Max. 13/14 jaar
Liefst minimaal 1.65, kleiner kan maar wat breder gebouwd.
Gereden en het liefst wat ervaring met springen
Verkeersmak
Budget is tot +- 9.000 zit wel wat rek in als het echt aan alles voldoet wat ik zoek.

Hoeft ook geen extreem talent te zijn, ik wil alleen uiteindelijk een B parcours kunnen springen, maar het paard moet het wel leuk vinden om te doen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 20:00

jennglenn schreef:
Ik plaats hier ook nog even een keer mijn zoekertje. Het paard dat ik lease loopt nu al een aantal weken niet goed en mijn contract loopt in augustus af, dus ik ga weer rustig op zoek. Ondanks dat ik mijn huidige paard echt fantastisch vind, uiteindelijk wil ik niet een paard huren om er alsnog niet op te rijden en beperkt te zijn in de mogelijkheden om bijvoorbeeld rust op het land te geven. Er kan altijd iets gebeuren maar er zitten nu ook gewoon veel beperkingen aan wat ik kan doen.

Ik zoek:

Merrie of ruin
Max. 13/14 jaar
Verkeersmak
Budget is tot +- 9.000 zit wel wat rek in als het echt aan alles voldoet wat ik zoek.

Hoeft ook geen extreem talent te zijn, ik wil alleen uiteindelijk een B parcours kunnen springen, maar het paard moet het wel leuk vinden om te doen.

Ik heb in het voorjaar hetzelfde gezocht (en gevonden :) ) en denk dat het prima haalbaar is al je open staat voor bijv. een volbloed. Bij KWPNers vrees ik dat je al gauw concessies moet doen op stokmaat, gezondheid, rijdbaarheid of springervaring. Niet dat het erg is, maar iets om rekening mee te houden :o

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 20:04

AlwaysH schreef:
Dat zegt ze Lukasje.

Oja sorry, ik was behoorlijk in de war…

Met een oudere ook … Je moet toch een portie geluk hebben ook.

Gemlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 20:40

Fly_high schreef:
jennglenn schreef:

Ik zoek:

Merrie of ruin
Max. 13/14 jaar
Verkeersmak

Ik heb in het voorjaar hetzelfde gezocht (en gevonden :) ) en denk dat het prima haalbaar is al je open staat voor bijv. een volbloed. Bij KWPNers vrees ik dat je al gauw concessies moet doen op stokmaat, gezondheid, rijdbaarheid of springervaring. Niet dat het erg is, maar iets om rekening mee te houden :o

Ik ben zeker bereid naar andere rassen te kijken, ook bewust geen soort paard genoemd al sta ik voor de een meer open voor de ander. Het gaat mij erom dat ze met plezier en ook een beetje gemak kunnen springen vooral en dat er een klik is. Heb ook een ottb in Canada gereden en zij waren prima geschikt om een leuk parcourtje mee te springen.

Voor een kwpn'er of gelijksoortige kan mijn budget wellicht ook nog wel schuiven. De merrie die ik nu rij is een afstammeling van Nabab de Reve en moet zeggen, dat rijdt wel heel fijn over de sprong, zonder dat ze extreem heet wordt. Zoek eigenlijk haar, maar dan gezond, maar mijn portemonnee gaat dan heel hard huilen. Zou haar zelfs nog wel willen kopen en kijken of ik haar beter krijg, maar verkopen doen ze haar niet.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 20:48

Lukasje schreef:
AlwaysH schreef:
Dat zegt ze Lukasje.

Oja sorry, ik was behoorlijk in de war…

Met een oudere ook … Je moet toch een portie geluk hebben ook.

Ja, heb ik blijkbaar niet, mijn oude staat zamen met 20 andere oudjes gras te eten :D

Maar het is wel waar, het is een portie geluk. Mijne was volledig goedgekeurd, maar ja, maagzweer kan je niet van te voren zien :)

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 22:08

Maar... Een maagzweer hoeft er bij aankoop niet te zijn geweest natuurlijk. Die kan op elk moment ontstaan :j dat is gewoon (on) geluk

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 22:12

Het heel kopen is 1 ding en daarna het heel houden.

Ik had mijn merrie met 7 gekocht, niets aan de hand. Had ernstige ecvm en daar keuren artsen niet op af, zeker 4 jaar terug niet. Daarna ben ik samen met haar aangereden, niet eens onze schuld. De jongen in de auto reed zo hard dat hij het niet kon beremmen. Super dom geen verzekerings werk van gemaakt en uiteindelijk bleek waarschijnlijk daardoor haar SI compleet kapot gedrukt.
Paardenhouden is gewoon moeilijk...
Het is net een loterij, je moet mazzel hebben :D

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 22:18

Een maagzweer is niet heel gek als dat ontstaat bij een nieuw paard.

Nieuwe omgeving, nieuwe baas, mogelijk een ander voerbeleid. Ik calculeer altijd wel een behandeling voor maagzweren in bij nieuwe paarden. banketstaaf is dat die medicatie zo bizar duur is.
Laatst bijgewerkt door upendo op 28-07-22 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 22:18

Geluk is idd een groot aandeel.
Mijn eerste twee paarden mankeerden nooit wat. Terwijl ik, vooral bij mijn eerste paard, echt nog veel over de verzorging moest leren.

Mijn derde, waarbij ik dus al wel het nodige wist om hem gezond te houden, was regelmatig niet helemaal lekker en brak uiteindelijk zijn griffelbeen op de wei. En waar dit normaal geen ernstig iets is, kreeg hij er complicaties bij en was het einde verhaal.

Jaarling die ik daarna kocht is ingelapen met heftige koliek. Was ook gewoon domme pech.

Mijn huidige paard, inmiddels 2 jaar oud, gaat tot nu toe goed. Maar eerlijk gezegd ben ik nog altijd bang dat er iets mis gaat. Maar heb ik met ons andere paard van 9 ook. :=

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 22:25

upendo schreef:

Nieuwe omgeving, nieuwe baas, mogelijk een ander voerbeleid. Ik calculeer altijd wel een behandeling voor maagzweren in bij nieuwe paarden. banketstaaf is dat die medicatie zo bizar duur is.

Ja, precies. Heb ik nu wel van geleerd. Had een heeeeul leuk paard kunnen kopen voor het geld dat ik nu in de maagzweer heb gestoken.

Achteraf had ik het ook kunnen voorspellen aangezien ze kwam van een kleine privé stal naar een grote drukke stal. Is wel misschien iets voor andere om even aan te denken ook :)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 22:34

Jup. Wij hebben maagzweermedicatie in een kleine hoeveelheid op voorraad liggen om preventief te geven als we de paarden bijvoorbeeld een paar dagen meenemen naar een andere stal.

Daarnaast is Ulcergold een stuk goedkoper dan Gastroguard, dat kan ook nog schelen.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 23:04

Phonix schreef:
upendo schreef:

Ja, precies. Heb ik nu wel van geleerd. Had een heeeeul leuk paard kunnen kopen voor het geld dat ik nu in de maagzweer heb gestoken.

Achteraf had ik het ook kunnen voorspellen aangezien ze kwam van een kleine privé stal naar een grote drukke stal. Is wel misschien iets voor andere om even aan te denken ook :)

Kijk anders ook nog even naar nexium. In de UK gebruiken ze dat veel, is een heel stuk voordeliger dan de reguliere medicatie.

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 23:39

Ik kocht mijn veulen in September vorig jaar en eind November moest ik de keuze maken, inslapen of koliek operatie.. met mijn merrie in 7 jaar nog nooit gezeur gehad..

Ieder paard kan iets overkomen.. maakt niet uit wat.

Mijn merrie is verzekerd! Betaal dus al jaren €60pm verzekering en vrijwel nooit gebruik van gemaakt.. Maar het veulen was niet verzekerd en ik kan vertellen die (spoed)operatie om 03:00 op een Zaterdag is niet goedkoop haha ;(

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 08:45

xsensibel schreef:
Ik kocht mijn veulen in September vorig jaar en eind November moest ik de keuze maken, inslapen of koliek operatie.. met mijn merrie in 7 jaar nog nooit gezeur gehad..

Ieder paard kan iets overkomen.. maakt niet uit wat.

Mijn merrie is verzekerd! Betaal dus al jaren €60pm verzekering en vrijwel nooit gebruik van gemaakt.. Maar het veulen was niet verzekerd en ik kan vertellen die (spoed)operatie om 03:00 op een Zaterdag is niet goedkoop haha ;(

Daar ben ik dus ook een beetje bang voor. Ik heb denk ik ongeluk aan mijn handen hangen. Mijn ouders hebben van 2010 tot 2016 mijn haflinger zelf betaald en daarna mocht ik gaan betalen. Hij is in die jaren misschien 1x naar de da geweest voor een plekje verder nooit. De maand dat ik begonnen ben met hem te betalen kreeg hij een schop met als gevolg een mega schiefel die niet verwijderd kon worden en maar bleef door groeien. Na 8 maanden was dat eindelijk rustig, tikte hij zich nog een keer aan... ingespoten en daar werd hij ernstig bevangen van, 2 weken later had hij ontschoening met ontsteking en kwam het hoefbeen door de zool....
Toen kocht ik mijn merrie van het verhaal hierboven, ik heb denk ik een vloek op mijn handjes. Vandaar dat een verzekering misschien niet verkeerd is

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 08:58

Phonix schreef:
upendo schreef:

Een ouder paard kan ook een maagzweer ontwikkelen, dat heeft niks met leeftijd te maken. Ook type stal hoeft niet altijd iets te zeggen. Wij hebben ook een nieuwe merrie, die is van rustige privestal naar rustige privestal verhuisd en staat nu ook met een maagzweer. Geen van onze andere paarden hebben dat ooit gehad. Ook de stresskipjes niet.

Kijk ook eens naar ABprazole, is ook fijn spul :)

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 09:03

Hier had ik dus al een onbeleerde 3 jarige die atactisch bleek met keuren en nu weer eentje geprobeerd maar die was helaas echt niet te rijden. Flink project is dat en dat zoek ik nu net niet :+

Dus we zoeken weer stug door, vind er niks aan hahaha

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 10:41

jennglenn schreef:
Ik ben zeker bereid naar andere rassen te kijken, ook bewust geen soort paard genoemd al sta ik voor de een meer open voor de ander. Het gaat mij erom dat ze met plezier en ook een beetje gemak kunnen springen vooral en dat er een klik is. Heb ook een ottb in Canada gereden en zij waren prima geschikt om een leuk parcourtje mee te springen.

Voor een kwpn'er of gelijksoortige kan mijn budget wellicht ook nog wel schuiven. De merrie die ik nu rij is een afstammeling van Nabab de Reve en moet zeggen, dat rijdt wel heel fijn over de sprong, zonder dat ze extreem heet wordt. Zoek eigenlijk haar, maar dan gezond, maar mijn portemonnee gaat dan heel hard huilen. Zou haar zelfs nog wel willen kopen en kijken of ik haar beter krijg, maar verkopen doen ze haar niet.

Als je volbloed niet erg vindt dan kun je bokker kyrkelover een pb'tje sturen, misschien weet ze iets leuks :)

Volbloeden zijn niet de meest krachtige en technische springers (vergeleken met KWPNers dan) maar meestal wel hele fanatieke en dappere, meer is er in de B eigenlijk niet nodig. Ik ken ook wat tuigpaarden en Gelderse die het leuk doen met springen, die zijn ook vaak redelijk goedkoop :P

Grotere springgefokte KWPNers met enige springervaring en goed genoeg karakter voor een handige amateur beginnen pas rond 10-15K is mijn ervaring, tenzij ze uiteraard iets van bemerking hebben (rx of stalondeugd oid) die de prijs omlaag drukt.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 11:28

Ben ik het niet mee eens. Decennia lang gebruikten velen Volbloeden voor showjumping en de meesten sprongen tot 1,30m, een deel 1,40m en er waren er ook redelijk wat die tot de 1,60m geraakten.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 11:47

Waar ben je het niet mee eens? ik zei niet dat ze geen 130 of 140 aan kunnen hoor, alleen dat ze minder technisch en krachtig springen dan KWPNers. En als je naar getallen kijkt, ook van vroeger, doen ze het op hogere niveaus niet zo goed als warmbloeden. Niet dat het voor de B zoveel uitmaakt ;)

Ik heb mijn hele jeugd trouwens alleen op volbloeden en anglo-arabieren gesprongen en heb er echt niets tegen, ze zijn wel heel anders in hoe ze op de sprong aanvoelen dan springgefokte warmbloeden. Niet dat het slecht is, maar anders. Ze hebben over het algemeen andere sterke kanten (fanatieke instelling :D ).

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 12:56

Ah, ik dacht dat je bedoelde dat een 1,30m echt wel de max is.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 13:46

Ons bezoek bij de jonge hengst was onwijs leuk en het klikte gelijk, ook tussen ons en de fokker. We gaan hem nogmaals laten checken en als ‘ie ook daar goed uitkomt wordt hij geruind en gaat ‘ie naar ons! :D

Heerlijk geknuffeld.
Afbeelding

Duimen jullie mee? :):)