Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 10:09

Je moet vooral "iets " met een paard hebben, of er nu werk aan zit of niet. Dat je echt denkt: jaaaaaa deze is leuk!

Christel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 10:13

lies schreef:
Gister weer een paard bekeken.
Heel leuk en lief dier, maar zit nog wel wat werk aan, ze maakte me ook wat onzeker, maar dat ligt meer aan mij dan aan haar. Niet precies wat ik zoek, maar nu na zo'n 2 maanden zoeken heb ik wel het idee dat er, voor het geld wat ik wil uit geven, gewoon niet veel beters is momenteel.
Nu is het dilemma; ga ik voor een paard waar nog wat werk in zit en betaal zo rond mijn budget voor dit dier, of ga ik wachten tot deze idiote markt over zijn piek is en koop dan precies wat ik hebben wil.. Maar gaat die markt wel afnemen binnenkort of wordt het alleen maar gekker. Ik wil ook geen jaren wachten (heb sowieso weinig geduld).
Een andere optie is natuurlijk meer geld bij leggen, maar dat krijg ik er hier niet door heen thuis.. Plus ik vind dat mijn budget (rond de 7000) prima is, voor wat ik wil (een braaf opstappen en wegrijden paard of grote pony, bloedlijnen en afstamming interesseren me niet, zolang het dier me maar aanspreekt en lief is).

Wat is wijsheid jongens (vooral meisjes hier), help mij :D

Maakt de gedachte je onzeker? Want als je je ook onzeker voelde op het paard zelf zou ik het niet zo snel doen... maar als het alleen gaat om de gedachte dat er nog veel werk aan zit, zou ik het wel doen denk ik en dan natuurlijk goede begeleiding zoeken.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 10:16

Getup schreef:
Je moet vooral "iets " met een paard hebben, of er nu werk aan zit of niet. Dat je echt denkt: jaaaaaa deze is leuk!

Dat vind ik ook! Heb zelf ook wel heel erg aan het twijfelen geweest over een maar ik dacht, als ik dit paard koop, ga ik dan blijven kijken naar andere mensen hun paard of is deze hét voor mij? En dan dacht ik.. oke nee ik ga blijven verliefd kijken naar de paarden van vriendinnen :o dus ik ben verder aan het zoeken naar eentje waarvan ik denk KIEK T IS MIJNE <3 Of die nu perfect is of niet, dat maakt op zich niet uit.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 10:54

Oh wat fijn, zo veel reacties!
Ik probeer ze even stuk voor stuk te beantwoorden (meer voor mezelf om alles op een rijtje te zetten, want wat hebben jullie er aan :+ ) Dank allen, heel blij met veel feedback! :o

cijsalover schreef:
Ah bekend dilemma! Voelde je een klik?

Er naast staand wel, er op zittend weer helemaal niet.. We begrepen elkaar ook niet goed, maar ja, das natuurlijk allemaal ook wennen en trainbaar.
Autumnn schreef:
Ik heb uiteindelijk gekozen voor een dier waar nog wel wat werk aan zit. Nog steeds heel blij met mijn keuze. Ik verwacht namelijk niet dat de piek in zicht is en met dit dier had en heb ik nog een steeds een klik. Wie weet stort de markt over 3 jaar pas in, maar vind je geen dier waar je een klik mee hebt

Ja, dat is idd zo lastig en niet te voorspellen. Als je toch eens alles van te voren weet. Maar die klik die jij wel had, had ik dus niet toen ik er op zat. Zoals ik al zei; er naast staand (voor het rijden) dacht ik wel; Ja! dit is ze! Nadien was ik dus direct al behoorlijk in twijfel.
Alja schreef:
Mij lijkt je budget ook meer dan toereikend
Zeker voor een grote pony of klein paard.

Leek mij ook, maar in de praktijk zie ik ze weinig. Ik woon in jouw regio. Weet jij niet nog iets? :D
Dilan93 schreef:
Ik zou, gezien jouw budget, zeker verder kijken. Lijkt mij dat er voor 7000 echt wel een fijn rijpaard te vinden is waar jij je fijn bij voelt :)

Weet niet of je hogere sport ambities hebt? Dat kan natuurlijk nog uitmaken. Maar een fijn te rijden allrounder moet er toch in die prijscategorie te vinden zijn

Geen sport ambities, misschiene een keer een proefje of een parcourtje lopen, maar gewoon voor de lol. Verder vooral lekker buiten rijden en wat in de bak tuffen. Wil natuurlijk altijd het paard goed aan het lopen krijgen, maar niet om (vaak) mee op concours te gaan. Heb ook geen trailer (+geschikte auto).
LunarEclipse schreef:
Dat lijkt me lastig Lies.
Ik denk dat je bij jezelf moet afvragen of jij het er voor over hebt om er tijd/geld in te steken? Vind je het erg (of misschien zelfs wel leuk) om er wat werk aan te hebben? Heb je een goede instructie op het oog die je hiermee eventueel mee kan helpen? En hoe is de klik met het paard? Maakt dat het waard om er wat extra werk in te steken dan je had gewild? Ook niet onbelangrijk; vind je dat de prijs waard? Je budget lijkt best ruim.

Ik begrijp je gedachtegang, maar laat je niet te veel opjagen door de markt. Wat flexibeler zijn en concessies sluiten in je wensenlijstje voor het juiste paard is denk ik niet erg, maar je moet 'm niet kopen omdat je denkt dat je niets beters gaat vinden. Paarden zijn nu duur en gaan snel, maar tegelijkertijd komen er ook dagelijks weer nieuwe paarden bij. Als je niet zeker bent van deze, dan zou ik toch gewoon rustig verder zoeken.

Een opstappen en wegrijden paard zou mijn ideaal zijn. Maar als er wat werk aan zit, is dat ook geen probleem. Maarrr.. ik wil me niet onzeker voelen, dat is wat me tegenhoudt bij deze. En dat is gelijk het antwoord op de vraag van Getup en Christel.

Getup schreef:

Christel1 schreef:
Maakt de gedachte je onzeker? Want als je je ook onzeker voelde op het paard zelf zou ik het niet zo snel doen... maar als het alleen gaat om de gedachte dat er nog veel werk aan zit, zou ik het wel doen denk ik en dan natuurlijk goede begeleiding zoeken.

Ze maakte me dus echt onzeker. Weet niet wat het was, soms heb je dat gewoon, denk ik.. Ben een half jaartje geleden behoorlijk hard van een bijrijdpaard afgeklapt en heb me nadien ook vaak op dat paard onzeker gevoeld. Dat gevoel was opeens helemaal terug, heel naar gevoel. Terwijl ik bij de vorige 2 bezichtigingen (toevallig (of niet?) beide grote pony's) had ik dat helemaal niet.

Kiwiaa schreef:
Dat vind ik ook! Heb zelf ook wel heel erg aan het twijfelen geweest over een maar ik dacht, als ik dit paard koop, ga ik dan blijven kijken naar andere mensen hun paard of is deze hét voor mij? En dan dacht ik.. oke nee ik ga blijven verliefd kijken naar de paarden van vriendinnen :o dus ik ben verder aan het zoeken naar eentje waarvan ik denk KIEK T IS MIJNE <3 Of die nu perfect is of niet, dat maakt op zich niet uit.

Eigenlijk heb ik hier mijn antwoord; Nee, dit is niet de mijne denk ik..

Alja

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 10:58

Lies toevallig had ik laatst wat doorgestuurd naar mijn ex bijrijdster...
Maar voor de rest weet ik weinig, zit in de IJslanders dus totaal andere tak van sport.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 11:01

Wat werk eraan is prima, maar als je er bij het erop zitten de klik miste, zou ik toch verder kijken.
Snap dat je de neiging hebt om te denken 'laat maar, ik wacht wel even' Maar je zou je zoektocht ook op een wat lager pitje kunnen zetten en gewoon af en toe wat rondkijken?
Ik heb geen ervaring met een paard zoeken buiten de coronacrisis, dus ik weet eigenlijk niet hoe het toen allemaal ging.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 11:10

lies, als ik je vorige post lees denk ik ook niet dat dit jouw paard is. Jammer he, want gevoel en verstand komen ook niet altijd overeen. Ik probeer mezelf nu de vraag te stellen als ik twijfel: hoe erg baal ik als dit paard voor m'n neus verkocht wordt?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 11:20

Ik merk dat voor de coronacrisis prijzen gewoon wat lager waren, destijds had ik binnen budget van 7000 een leuke, gezonde springgefokte allrounder met wedstrijdervaring in B en L, op het moment kan ik er alleen maar van dromen :') Als je nu een filter tot 7000 op marktplaats instelt zie je enkel import uit Spanje en Ierland, onbeleerde jonkies, koudbloeden en allerlei projectpaarden die heel wat mankeren qua gezondheid en/of gedrag en waarmee je niet zomaar een B proefje doorheen komt. Ik heb er laatst eentje gezien in dergelijke prijsklasse, beest was 10 of 11, niet eens fatsoenlijk zadelmak en druk bezig met volcontinu omhoog komen :+

Ik heb inmiddels mijn budget tot 10000 verhoogd maar deze prijsklasse stelt ook nogal teleur, meestal krijg je alsnog paarden met bemerkingen en/of aardig spannend gedrag onder het zadel. Ik hoop echt dat het lukt met het paard dat ik nu op het oog heb! Ik zou er echt van balen als die voor mijn neus verkocht is |o

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 11:22

Als je er geen klikt mee voelt zou ik doorzoeken! Bij mij was die klik er eigenlijk vanaf het eerste moment al :)

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 11:24

Bij mij was de klik er ook gelijk bij Wolf. Wolf had ik al gekocht in mijn hoofd voor ik in zijn stal stond haha. Toen ik in zijn stal hem aan het aaien was zei ik al tegen mijn vriend: "deze gaat mee hoor" waarop de eigenaar antwoordde moet je hem niet even los zien. Uhhm ja laten we dat maar doen dan :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 11:35

Ik zou bij onzeker worden van het paard en het missen van een klik ook verder zoeken.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 12:03

Lies, ik weet natuurlijk niet hoe groot je toekomstige topper minimaal moet zijn, maar ik zie dat er op de bokt markt net een heel braaf schimmeltje van 1.50 is geplaatst. Ik ken het dier of de eigenaar verder niet hoor maar ziet er sympathiek uit. Misschien is dat iets voor je, valt echt heel ruim binnen jouw budget

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 12:14

Haha, dit is mijn schimmel. je mag me een bericht sturen hoor

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 12:31

lies, zelfs als een paard niet 100% aan al je eisen voldoet, vind ik toch dat er een bepaalde 'spark' moet zijn wanneer je het paard ziet en berijdt. Dat je toch het gevoel hebt van 'ondanks dat er wel wat werk in gaat steken, ben ik enorm aangetrokken tot dit paard'.
Als dat niet het geval is, zou ik er niet voor gaan. 'Ik zal deze maar pakken bij gebrek aan beter' is niet de basis van een goede, duurzame aankoop.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 13:46

Getup schreef:

Zoek jij nou eigenlijk nog wat?

Weet nog wel een kwaliteitsvolle 3 jarige beleerde C. Nog niet online. Kan me heugen dat er in dit topic er een gezocht werd, maar kan het niet terug vinden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 15:05

Weet je, paarden met een makkelijke leeftijd, een mooi koppies en bijpassend lijf waar je prima een proefje of een klein parcours mee rondkomt, geschikt voor volwassenen, gezond en dan ook nog zo braaf dat ook ietwat onzekere ruiters er mee kunnen rijden.....

Die kun je op ieder moment van de dag met gemak voor 7K verkopen.
Die gaan niet zakken in prijs, die waren altijd al aan de prijs. Imo terecht.
Laatst bijgewerkt door Dees op 21-04-21 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 15:07

Dees schreef:
Weet je, paarden met een makkelijke leeftijd, een mooi koppies en bijpassend lijf waar je prima een proefje of een parcoursrecord mee rondkomt, geschikt voor volwassenen, gezond en dan ook nog zo braaf dat ook ietwat onzekere ruiters er mee kunnen rijden.....

Goed punt. Zulke brave basispaarden zijn ook gewoon goud waard. :)

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 15:41

Dees schreef:
Weet je, paarden met een makkelijke leeftijd, een mooi koppies en bijpassend lijf waar je prima een proefje of een klein parcours mee rondkomt, geschikt voor volwassenen, gezond en dan ook nog zo braaf dat ook ietwat onzekere ruiters er mee kunnen rijden.....

Ik weet niet of het reactie op mijn post was maar ik zoek geen mooie koppies, perfecte gezondheid noch paarden geschikt voor onzekere ruiters voor dat bedrag :o Maar voor 7K zou ik naast pittige karakters en vervelend aangeleerd gedrag ook nog iets van kwaliteit willen zien, anders vind ik het nogal veel voor een paard dat niets kan en dan ook nog meer op 2 benen loopt dan op 4 :+

Ik zag laatst een paard waarop niet eens proefgereden mocht worden vanwege gevaarlijk gedrag voor 7K en ja, zoiets blijf ik bizar vinden. Tussen oh zo braaf en beginnerproof en opstappen-is-een-zelfmoordpoging ligt naar mijn idee nog aardig wat ruimte voor leuke basispaarden he :P

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 16:26

Ik vind 7K voor een project ook belachelijk veel geld hoor.

Zag er laatst een voor die prijs staan die 'uitprobeerde'.
Dit werd omschreven als dat ie omhoog kwam als je erop zat. Nou dankjewel, staat genoeg leuks wat wel met de voetjes op de grond blijft en eventueel nog groen is :+

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 16:49

Ik meld mezelf hier ook..

Ik ben afgelopen week bij een vos wezen kijken van 4 jaar oud. Deze toen ook proefgereden nadat die alreeds was voorgereden. Aan het meisje die voorreed ook gevraagd of ze iets wilde verruimen of tempo wisselingen wilde doen. Dit deed ze echter niet echt, toen ik erop zat was zijn muntje eigenlijk wel op.

Nu ga ik aankomende zaterdag weer kijken en ga ik er direct zelf op en kijken of die dan wel wat meer voorwaarts wilt komen.

Paard is volledig nagekeken door de dierarts en zijn ook foto's enz gemaakt.
Als dit paard hem wordt, wat raden jullie dan aan? Compleet opnieuw na laten kijken of alleen de standaard buigproeven enz?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 16:53

Ik denk dat de meesten van ons het erover eens zijn dat er op dit moment gewoon echt belachelijk veel geld gevraagd wordt voor paarden.

Ik had nooit verwacht meer dan 10k te betalen voor een leuk maar niet bijzonder talentvol sportpaard. Maar op dit moment is het onder de 10k om te huilen, en soms zelfs daarboven nog.

Zelf een leuke net zadelmakke 4/5 jarige moet al snel 13k of meer kosten. 6 jaar geleden betaalde ik daar nog letterlijk de helft voor. Maar goed, ik ben jong en ik wil wat, weer lekker met een eigen paard aan de slag. Dus maar mijn budget opgehoogd.

Christel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 16:54

Welkom Bentuh!
Leuk dat je al een paard op het oog hebt. Ik zou klinisch sws doen, wanneer zijn de röntgenfoto’s gemaakt? Daar zou het bij mij van afhangen en daarnaast speelt de prijs van het paard ook wel een rol. Wat je ook zou kunnen doen is de foto’s laten herbeoordelen door je eigen dierenarts

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 17:01

Bentuh schreef:

Ik ben afgelopen week bij een vos wezen kijken van 4 jaar oud. Deze toen ook proefgereden nadat die alreeds was voorgereden. Aan het meisje die voorreed ook gevraagd of ze iets wilde verruimen of tempo wisselingen wilde doen. Dit deed ze echter niet echt, toen ik erop zat was zijn muntje eigenlijk wel op.

Nu ga ik aankomende zaterdag weer kijken en ga ik er direct zelf op en kijken of die dan wel wat meer voorwaarts wilt komen.

Als dit paard hem wordt, wat raden jullie dan aan? Compleet opnieuw na laten kijken of alleen de standaard buigproeven enz?

Leuk, hopelijk bevalt het zaterdag :)
Ik zou 'm klinisch opnieuw laten keuren door eigen DA en bestaande foto's opnieuw laten beoordelen.

Waar ik vooral versteld van sta als ik marktplaats/etc bekijk is de hoeveelheid geblesseerde paarden die als weidemaatje, fokmerrie etc. worden verkocht of 'misschien ooit nog geschikt om te rijden als je het wat tijd geeft'. Ik weet niet of dat van alle tijden is, of dat mensen nu extra makkelijk zijn, maar ik kan daar gewoon niet bij gewoon met oog voor het paard (zeker gezien alle verhalen van verkapte handelaren die zo'n geblesseerd paard uiteindelijk weer als rijpaard verkopen). Het kan natuurlijk zijn dat het herstel lang duurt en je ineens écht niet meer voor je paard kan zorgen voor wat voor reden dan ook, maar heb zo'n flauw vermoeden dat dit vaak niet aan de orde is.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 18:07

absque_dubio schreef:
Getup schreef:

Zoek jij nou eigenlijk nog wat?

Weet nog wel een kwaliteitsvolle 3 jarige beleerde C. Nog niet online. Kan me heugen dat er in dit topic er een gezocht werd, maar kan het niet terug vinden.

Hi

Nee nichtje heeft n D pony gevonden en mijn kinderen moeten nog even op mn welsh A ;)

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 19:24

LunarEclipse schreef:
Bentuh schreef:

Leuk, hopelijk bevalt het zaterdag :)
Ik zou 'm klinisch opnieuw laten keuren door eigen DA en bestaande foto's opnieuw laten beoordelen.

Waar ik vooral versteld van sta als ik marktplaats/etc bekijk is de hoeveelheid geblesseerde paarden die als weidemaatje, fokmerrie etc. worden verkocht of 'misschien ooit nog geschikt om te rijden als je het wat tijd geeft'. Ik weet niet of dat van alle tijden is, of dat mensen nu extra makkelijk zijn, maar ik kan daar gewoon niet bij gewoon met oog voor het paard (zeker gezien alle verhalen van verkapte handelaren die zo'n geblesseerd paard uiteindelijk weer als rijpaard verkopen). Het kan natuurlijk zijn dat het herstel lang duurt en je ineens écht niet meer voor je paard kan zorgen voor wat voor reden dan ook, maar heb zo'n flauw vermoeden dat dit vaak niet aan de orde is.

Die zijn er altijd al geweest denk ik, ik zie al een tijdje "paard heeft een peesblessure en/of is oud geworden dus ik heb er geen tijd en geld meer voor over" advertenties regelmatig op mp verschijnen.

Maar normaalgesproken stonden allerlei projecten voor 2-3K te koop en nu zie ik dat mensen 6-7K durven te vragen voor een paard van 10 jaar of ouder waar geen land mee te bezeilen is en dat ook nog elke keer heel vervelend omhoog komt oid. En hier verbaas ik me wel over want zo'n probleempaard ga ik het liefst nog bijbetaald voor krijgen :P