[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 12:54

Ontspannen zit je lekker zeg. Wat een verschil. Je hele lijf straalt gewoon relaxedheid uit. Je zit is ook beter en meer ontspannen naar achter ipv verkrampt voorover,

Wat betreft Limo heb het filmpje meerdere keren bekeken. Links achter been buigt niet goed mee ter hoogte van spronggewricht. Zijn achterkant manier van lopen lijkt op een dier met hanetred of ataxie alsof hij niet lekker voelt wat er achter gebeurt. Oorzaak geen idee. Niet dramatisch of zo maar ook niet ok.

Kan ongetraind zijn, kan iets medisch zijn, kan je zadel zijn? Kortom geen idee. Zou je aandurven er eens zonder zadel op te stappen en zelfde soort filmpje te maken en die eens naast elkaar zetten voor jezelf? Dan heb je factor zadel eventueel uitgesloten.

Art_Ificious

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-19 13:06

Zonder zadel stappen zou ik durven, maar draf kan ik niet. Doorzitten misschien maar ben bang dat ik teveel ga stuiteren en limo hiervan dan gaat rennen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 13:09

Op dit punt voel ik mij verplicht om toch mijn mening te geven. Ik heb het laatste uur de video steeds weer opnieuw bekeken. Ik zie geen structurele onregelmatigheid in de beweging. Zou het mijn paard zijn, zou ik geen reden zien om het medisch te laten onderzoeken. Ook denk ik niet dat het zadel het probleem is.
Ik zie een paard dat niet voldoende in evenwicht loopt. U geeft het dier te weinig leiding/begeleiding. Paarden die zo gereden worden, met de beste bedoelingen, vallen terug op hun natuurlijk bewegingsapparaat met de oplossingen die niet adequaat zijn voor een onnatuurlijke situatie als het 'gereden worden'. U rijdt 'te' vriendelijk, waardoor u geen leiding geeft. Zodoende geeft u het paard te weinig begeleiding in het vinden van de juiste houding en evenwicht onder het zadel.
Zoals SinneJ ook al heel terecht stelde, ben ik van mening dat u er het beste aan zou doen degelijke instructie te zoeken. Op de lange termijn is dat ook de goedkoopste oplossing. In dit geval is 'goed-rijden', mijn inziens, de beste dierenarts.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 13:25

Stap is al wat. Dan zieje het linkerbeen het beste bewegen. Al zou je maar 5 minuten stukje filmen kun je in alle rust thuis even kijken of je verschil ziet of niet

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 13:30

Zolang hij nog tegen de hand loopt zal hij sowieso niet mooi door het lijf stappen.
Gewoon beginnen met goed gymnastiserend werk. Dan merk je vanzelf of het stijfheid is of niet.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 13:32

Sizzle schreef:
Zolang hij nog tegen de hand loopt zal hij sowieso niet mooi door het lijf stappen.
Gewoon beginnen met goed gymnastiserend werk. Dan merk je vanzelf of het stijfheid is of niet.

Dat is de essentie. Maar ik zie dat de TS niet doen zonder juiste instructie.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 13:34

In aanvulling op vorige spreker: ik rijd momenteel een jonkie in.
En ik hoor al mijn hele leven 'dat ik te lief ben voor mijn paarden'. (Buuuuhhhh.... ;) )

...ik was destijds erg onder de indruk van de grondige kennis van de club van Karin Leibbrandt en heb les van een van haar leerlingen.
;) Ik mag heel vriendelijk zijn...!
...en we concentreren ons op 'verticale balans', gelijkelijk gewicht op beide voorbenen. Gewoon als eerste stap in de africhting.
Daar krijg je een blij en ontspannen paard van!!

(Nadeel: ik dreig chagrijnig te worden bij 80% van de andere combinaties op stal, paarden die worstelen met hun disbalans, niet kunnen ontspannen en toch van alles moeten.)

Mijn jonkie hupst daar vrolijk tussendoor, af en toe is er wat balansverlies ('het zij zo') maar dat weten we allebei binnen een paar passen op te lossen (daar leer je ook weer van) en verder loopt ze met een blij snoetje rond.

En mbt lichte artrose in de rug: de dierenarts Leibbrandt begon haar werk rond het revalideren van rijpaarden (en is inmiddels uitgebreid naar preventie van ellende).

Dus ik zou zeggen : zoek iets in die hoek.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 13:35

Kadankovitch schreef:
Op dit punt voel ik mij verplicht om toch mijn mening te geven. Ik heb het laatste uur de video steeds weer opnieuw bekeken. Ik zie geen structurele onregelmatigheid in de beweging. Zou het mijn paard zijn, zou ik geen reden zien om het medisch te laten onderzoeken. Ook denk ik niet dat het zadel het probleem is.
Ik zie een paard dat niet voldoende in evenwicht loopt. U geeft het dier te weinig leiding/begeleiding. Paarden die zo gereden worden, met de beste bedoelingen, vallen terug op hun natuurlijk bewegingsapparaat met de oplossingen die niet adequaat zijn voor een onnatuurlijke situatie als het 'gereden worden'. U rijdt 'te' vriendelijk, waardoor u geen leiding geeft. Zodoende geeft u het paard te weinig begeleiding in het vinden van de juiste houding en evenwicht onder het zadel.
Zoals SinneJ ook al heel terecht stelde, ben ik van mening dat u er het beste aan zou doen degelijke instructie te zoeken. Op de lange termijn is dat ook de goedkoopste oplossing. In dit geval is 'goed-rijden', mijn inziens, de beste dierenarts.

Hiermee ben ik eens. Ik zie geen kreupel paard, wel een paard dat uit balans loopt. Met een ruiter die de ervaring / handigheid nog niet heeft om het paard daarmee te helpen.

Goede les is stap 1 ( met uiteraard een goed passend zadel) in mijn optiek en dat regelmatig 1x in de week of 2 weken voor een paar maanden. Dán zou je echt verschil moeten gaan zien.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 13:37

Dat met de les klopt, maar het heeft ook geen zin als ze dadelijk weer zo gestressed op haar paard zit dat hij alleen maar slechter wordt.
Dat was bij de vorige instructie duidelijk aan de orde. Iedere dag alleen wel lekker maar steeds slechter in de les. De faalangst van TS neemt het dan gewoon te veel de overhand heb ik het gevoel (al ken ik TS niet). Dat is niet anders bij het autorijden.

Belangrijk is dis hier vooral om iemand te vinden waarbij je je op je gemak voelt.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 13:45

Sizzle schreef:
Dat met de les klopt, maar het heeft ook geen zin als ze dadelijk weer zo gestressed op haar paard zit dat hij alleen maar slechter wordt.
Dat was bij de vorige instructie duidelijk aan de orde. Iedere dag alleen wel lekker maar steeds slechter in de les. De faalangst van TS neemt het dan gewoon te veel de overhand heb ik het gevoel (al ken ik TS niet). Dat is niet anders bij het autorijden.

Belangrijk is dis hier vooral om iemand te vinden waarbij je je op je gemak voelt.

Uiteraard hebt u daar helemaal gelijk in. De instructie moet passen bij de pupil. En die zoektocht is moeilijk, dat zie ik ook in. Maar ik zie geen andere oplossing om tot verbetering te komen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 13:53

Sizzle schreef:

Maar opzich zit ts duidelijk beter in haar vel, dus wie weet lukt lessen opdeze lokatie wel.

Ts hij loopt ergens niet echt fijn maar die tips etc heb je nu gehad.
Ondanks dat ik vaak heb gedacht ihje wat nu dan weer en jeetje iets loopt fout etc.
Je doet het momenteel goed, dat moet echt gezegd worden, succes en verder zo

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 13:56

Fijne discussie is dit, top!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 14:26

Getup schreef:
Babootje, jij bent verbaasd, dat mensen hier blij van worden?

Ik ben nooit blij als ik een paard kreupel zie.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 14:43

Getup schreef:
ik ben een van degenen, die zeggen blij te zijn. Om het feit, dat ze nu lekker met haar paarden aan het werk is, met ze kan gaan wandelen, meer zelfvertouwen heeft en haar paarden in t hoofd ook rustiger.
,

Volgens mij is er niemand blij met een kreupel paard. maar Limo heeft nooit een lange periode van rijden ( of: rijden zonder stress) gehad, ben heel benieuwd, hoe hij zich nu verder ontwikkelt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 14:48

Kadankovitch schreef:
Op dit punt voel ik mij verplicht om toch mijn mening te geven. Ik heb het laatste uur de video steeds weer opnieuw bekeken. Ik zie geen structurele onregelmatigheid in de beweging.

Dat heb ik ook gedaan en ben ik toch zeker niet met je eens. LV onregelmatig/kreupel, linksom duidelijker. Voor de rest stijver dan ik van m gewend ben (in oudere filmpjes van hem heb gezien).

De stijvigheid zou nog kunnen als gevolg van het andere regime. Hij heeft het in de eerste weken best koud gehad. Dat zie ik ook niet direct als probleem en zou met goed en gelijkmatige beweging beter kunnen worden. Ik denk ook niet dat het zadel een probleem is.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 14:48

Getup schreef:
Getup schreef:
ik ben een van degenen, die zeggen blij te zijn. Om het feit, dat ze nu lekker met haar paarden aan het werk is, met ze kan gaan wandelen, meer zelfvertouwen heeft en haar paarden in t hoofd ook rustiger.
,

Volgens mij is er niemand blij met een kreupel paard. maar Limo heeft nooit een lange periode van rijden ( of: rijden zonder stress) gehad, ben heel benieuwd, hoe hij zich nu verder ontwikkelt.

Ik persoonlijk heb uw opmerking ook in die zin opgevat. En inderdaad dat is de eerste en de beste stap om verder te gaan met paardrijden.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 15:02

Babootje schreef:
Kadankovitch schreef:
Op dit punt voel ik mij verplicht om toch mijn mening te geven. Ik heb het laatste uur de video steeds weer opnieuw bekeken. Ik zie geen structurele onregelmatigheid in de beweging.

Dat heb ik ook gedaan en ben ik toch zeker niet met je eens. LV onregelmatig/kreupel, linksom duidelijker. Voor de rest stijver dan ik van m gewend ben (in oudere filmpjes van hem heb gezien).

De stijvigheid zou nog kunnen als gevolg van het andere regime. Hij heeft het in de eerste weken best koud gehad. Dat zie ik ook niet direct als probleem en zou met goed en gelijkmatige beweging beter kunnen worden. Ik denk ook niet dat het zadel een probleem is.

Dan kunnen wij het houden op 'an agreement to disagree' met betrekking tot de kreupelheid.
Dat een paard dat een periode uit de running is stijver is dan voordien, is stating the obvious.
Ik ben blij dat u ook de mening bent dat goede en regelmatige beweging het probleem [deels] oplost. waarbij ik van mening blijf dat, het vinden van goede begeleiding/instructie, noodzakelijk is.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 15:36

Echt lekker loopt limo inderdaad niet maar van zo redelijk kort filmpje ook moeilijk te beoordelen wat het nu precies is.
Denk als ik jou was dat ik het stap voor stap zou aanpakken. Eerst afspraak met zadel passer anders als eerst kan opzich prima maar waar je dan wel op voorbereid moet zijn is dat je zadel ongeschikt wordt verklaard. Mijn ervaring is dat zadelpassers toch meestal elkaars werk afkraken en graag verkopen. Dus daar moet je van te voren al een duidelijk idee over hebben wat jou mening is en of je dit zadel wilt inruilen voor een andere.
En als je een passend zadel hebt gewoon lekker gaan rijden met af en toe les erbij ga maar eens kilometers maken zodat limo sterker wordt. En als je weet dat je regelmatig kan gaan rijden/longeren evt iets bij geven voor spieropbouw.
Blijft hij toch de onregelmatigheid en stijfheid laten zien dan zou ik afspraak bij kliniek maken voor onderzoek.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 15:43

Ik zie niet echt wat vreemds aan de beweging. Ik zie wat Karuna bedoelt, maar denk dat het ene achterbeen gewoon wat sterker is dan de andere. Zoek idd goede instructie, niet iemand die het paard in de krul wil trekken, maar iemand die wat meer verstand heeft van de klassieke dressuur.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 16:46

Geef hem de tijd, hij staat nu in een goede omgeving krijgt de nodige zorgen. Ik denk bijlange niet dat je hem overvraagt. Laat hem sterker worden. Zeker nu hij meer rust vindt kan hij in alle richtingen groeien.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-19 19:38

Thnx voor de adviezen. Ga ze rustig even bijlezen.

Hoefjes bekapt, zwaar werk hehe. Rechtsachter is er meer vanaf gekomen wat best logisch is aangezien deze 2x niet bekapt is wegens niet meewerken en linksachter wel. De kreupelheid kan misschien ook hierdoor komen - > scheve belasting.
Afbeelding

Spirit ook vastgebonden gehad en geoefend op voetjes geven en laten uitkrabben. Ging best goed,leert snel. Helaas zag ik op het been van het wondje dat er een grotere korst zat. Deze zat los dus heb die weg gehaald. En toen zag ik dit:

Even in spoiler voor de zekerheid
Is het nu een abces dat moet uitbreken? (mijn eerste vermoeden was abces en geen wondje met ontsteking maar ik ga dierenarts niet tegenspreken)
Heb aan de zijkanten wat druk uitgeoefend maar er kwam geen vocht vrij.
Spoiler:
Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 19:47

Dat is gewoon een licht ontstoken oppervlakkige wond. Gewoon in de gaten houden, die trekt al mooi dicht.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-19 20:00

Ja ok maar het was zo groot niet. Zou hij zichzelf dan toch steeds aantikken waardoor de eerst kleine wond groter geworden is?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 20:09

Is dat de kogel of de hak?
Als het jeukt kan het ook zijn dat hij het kapot bijt. Aantikken kan uiteraard ook

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 20:16

Art_Ificious schreef:
Ja ok maar het was zo groot niet. Zou hij zichzelf dan toch steeds aantikken waardoor de eerst kleine wond groter geworden is?

Het zou kunnen, maar als hij dat doet dan doe je daar toch niet zoveel aan vrees ik. Je kunt m lastig de hele dag met beschermers op de wei zetten. Als de smid er is kun je hem misschien eens om raad vragen.