Veulen 2015 hoe doe jij het

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 17:23

Ah, Jack is dus niet de enige die weinig lust :D Wortels en appel moet ik ook nog steeds in kleine stukjes snijden, omdat hij het zelf nog niet af kan bijten :') Kleine baby.. Ik ben benieuwd met wisselen, vanmiddag zaten al zijn tanden er nog in!

Vanmiddag samen met een vriendin nog even geoefend met voetjes geven, aangezien hij binnenkort naar de hoefsmid zal moeten. Hij deed het wat minder goed dan de vorige keer. Hij probeert echt steeds zijn voet los te trekken of weg te lopen (wat niet zo handig uitpakt wanneer je maar op 3 benen staat, maar dat heeft hij nog niet helemaal door :') ), met zijn achterbeen probeert hij soms ook wel uit te halen lijkt het net. Dat lukt niet, aangezien ik zijn hoef vast heb.
Wat ik probeer is zijn voet op te tillen en deze zo lang mogelijk vast te houden totdat hij stopt met lostrekken. Zodra hij zijn been stil houdt laat ik los en beloon ik hem. Doe ik het zo goed op deze manier? Of vraag ik dan gelijk teveel van hem? Iemand tips? :D

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 17:27

Annikoe schreef:
Ah, Jack is dus niet de enige die weinig lust :D Wortels en appel moet ik ook nog steeds in kleine stukjes snijden, omdat hij het zelf nog niet af kan bijten :') Kleine baby.. Ik ben benieuwd met wisselen, vanmiddag zaten al zijn tanden er nog in!

Vanmiddag samen met een vriendin nog even geoefend met voetjes geven, aangezien hij binnenkort naar de hoefsmid zal moeten. Hij deed het wat minder goed dan de vorige keer. Hij probeert echt steeds zijn voet los te trekken of weg te lopen (wat niet zo handig uitpakt wanneer je maar op 3 benen staat, maar dat heeft hij nog niet helemaal door :') ), met zijn achterbeen probeert hij soms ook wel uit te halen lijkt het net. Dat lukt niet, aangezien ik zijn hoef vast heb.
Wat ik probeer is zijn voet op te tillen en deze zo lang mogelijk vast te houden totdat hij stopt met lostrekken. Zodra hij zijn been stil houdt laat ik los en beloon ik hem. Doe ik het zo goed op deze manier? Of vraag ik dan gelijk teveel van hem? Iemand tips? :D

Als hij wat wiebelt geeft het niks dat je hem langer vasthoudt dat hij stopt. Hij moet zijn evenwicht nog vinden :) als hij gaat schoppen zou ik hem toch wel redelijk corrigeren. Zilver deed dat ook, maar die kreeg er ook een schop onder haar kontje achteraan. Nooit weer gedaan. Ze weet het nu donders goed :+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 18:05

Kabayo schreef:
Dat maakt heel veel uit.

Even een voorbeeld. Ik wil met mijn 3 jarige de friesian talent cup rijden, een cup speciaal voor 3 jaigen. Er word niet veel gevraagd, soort bestgaand rijpaard. Maar ze moet wel correct lopen natuurlijk en op haar gemak. Ontspanning. Als jij pas in januari begint met je paard voetjes geven, vastzetten, longeren, poetsen, vervoeren enz ben je gewoon veelste laat om je doel te bereiken. Als je paard al die kleine dingen al probleemloos kent is het voor het dier zoveel makkelijker te verwerken. Er komt zoveel op ze af.

Verdere wedstrijden zal ze niet lopen hoor, no worries.

Ik denk dat het degelijk invloed heeft op een sportpaard als je laat begint. Rij nu ook op een 3 jarige die 3 jaar niks gedaan heeft , die heeft zoveel moeite met verwerken. Komt gewoon zoveel op ze af...

Daar zit het verschil ik dacht aan sportpaarden in de toekomst en jij denkt aan sport/ wedstrijden op een kortere termijn.

Denk dat het voor de sportcarrière in de toekomst namelijk niet veel uitmaakt, of eerder positief is, als je wat later begint. Als je een paard op jonge leeftijd uit wilt brengen is het logisch dat je ook eerder moet beginnen. Alles overhaasten is ook niet fair.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 18:15

fransje23 schreef:
Kabayo schreef:
Dat maakt heel veel uit.

Even een voorbeeld. Ik wil met mijn 3 jarige de friesian talent cup rijden, een cup speciaal voor 3 jaigen. Er word niet veel gevraagd, soort bestgaand rijpaard. Maar ze moet wel correct lopen natuurlijk en op haar gemak. Ontspanning. Als jij pas in januari begint met je paard voetjes geven, vastzetten, longeren, poetsen, vervoeren enz ben je gewoon veelste laat om je doel te bereiken. Als je paard al die kleine dingen al probleemloos kent is het voor het dier zoveel makkelijker te verwerken. Er komt zoveel op ze af.

Verdere wedstrijden zal ze niet lopen hoor, no worries.

Ik denk dat het degelijk invloed heeft op een sportpaard als je laat begint. Rij nu ook op een 3 jarige die 3 jaar niks gedaan heeft , die heeft zoveel moeite met verwerken. Komt gewoon zoveel op ze af...

Daar zit het verschil ik dacht aan sportpaarden in de toekomst en jij denkt aan sport/ wedstrijden op een kortere termijn.

Denk dat het voor de sportcarrière in de toekomst namelijk niet veel uitmaakt, of eerder positief is, als je wat later begint. Als je een paard op jonge leeftijd uit wilt brengen is het logisch dat je ook eerder moet beginnen. Alles overhaasten is ook niet fair.

Nee oke. Als jij met een 6 jarig paard graag een B proef wilt rijden is er inderdaad niet veel verschil.
Ik wil mijn paard zeker niet overhaasten daarom is het fijn dat ze al wat kent

Mijn pony had ik overigens pas op 4 jarige leeftijd beleerd. Dat was wel zo'n puppy. Het is natuurlijk per paard verschillend :)
Afbeelding
En zilver is nu al heel 'volwassen'. Mocht ze er mentaal en fysiek niet klaar voor zijn had ik haar ook laten staan :D
Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 19:19

Kabayo schreef:
Nee oke. Als jij met een 6 jarig paard graag een B proef wilt rijden is er inderdaad niet veel verschil.

Nuanceren is niet je sterkste kant volgens mij. :D
Zit ook weer veel andere opties tussen een driejarige uitbrengen in een competie en met 6 jaar een B proef.

Je pony was echt een puppy inderdaad, wel een mooi puppy!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 19:21

fransje23 schreef:
Kabayo schreef:

Nuanceren is niet je sterkste kant volgens mij. :D
Zit ook weer veel andere opties tussen een driejarige uitbrengen in een competie en met 6 jaar een B proef.

Je pony was echt een puppy inderdaad, wel een mooi puppy!

Ik weer niet eens wat nuanceren betekend, denk ook dat mijn antwoord nee is _O-

Jaa ze was heel knap. Helaas 6 april overleden op 9 jarige leeftijd ;(

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 19:25

:+

Ja had je afscheidstopic gelezen, vreselijk als dingen zo een nare wending krijgen.

biancalaylo

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 21:00

Kofu eet alles, maar die heb ik vanaf het begin gelijk alles mee laten eten bij moeders haha

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 21:18

puppy1128 schreef:
Er zijn idd ook heel veel manieren. Ik zelf hou er niet van om een paard tot 3 niks te laten doen en dan plots moet ie van alles kunnen en doen. Ik raak ook vaak overprikkeld en dat is niet bepaald iets wat fijn te noemen valt. :=
Maar zo vind een ander dat juist weer fijn omdat ze dan zogenaamd jong kunnen zijn. Terwijl in mijn ogen, ze dat ook gewoon kunnen zijn als je wel wat doet met ze.. :')

Die van mij eet ook niet alles. Als de andere paarden het eten of je stopt het voor zijn mond, gaat hij het wel proeven. Zo at hij gister dus een stukje frikandel. Hij vond het nog lekker ook. _O-

Ik zag echt nog geen minuut terug het filmpje, een FB vriend had hem gedeeld, wat geweldig _O- Maar die reacties ook echt :')

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 21:27

KittyDylan schreef:
puppy1128 schreef:
Er zijn idd ook heel veel manieren. Ik zelf hou er niet van om een paard tot 3 niks te laten doen en dan plots moet ie van alles kunnen en doen. Ik raak ook vaak overprikkeld en dat is niet bepaald iets wat fijn te noemen valt. :=
Maar zo vind een ander dat juist weer fijn omdat ze dan zogenaamd jong kunnen zijn. Terwijl in mijn ogen, ze dat ook gewoon kunnen zijn als je wel wat doet met ze.. :')

Die van mij eet ook niet alles. Als de andere paarden het eten of je stopt het voor zijn mond, gaat hij het wel proeven. Zo at hij gister dus een stukje frikandel. Hij vond het nog lekker ook. _O-

Ik zag echt nog geen minuut terug het filmpje, een FB vriend had hem gedeeld, wat geweldig _O- Maar die reacties ook echt :')

(zal morgen reageren op de rest)

Ja die reacties idd. Druk maken om een paar gram frikandel.. En zielig vinden dat hij zijn soortgenoot eet. Nou als ik het hem vertel kijkt hij net zo blij naar mij hoor. En hij staat nog steeds overeind dus zó slecht is het nou ook weer niet. Stiekem heb ik gewoon een onsterfelijk paard.. _O-

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 21:39

Pepper is net naar de hoefsmid geweest en hij deed het zo goed! Nou is onze smid gelukkig ook enorm aardig en geduldig. Pepper wilde een keer gaan zitten en raakte even zijn balans kwijt, maar daarna was het een engeltje <3 hij vond het allemaal maar interessant en stond constant gebogen te kijken wat de smid aan t doen was en aan zn oor te frunniken. Arme man :+ kreeg wel complimenten dat hij zo braaf was al dus ik ben een trotse moeder, haha.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 23:09

Morgen ga ik jack verhuizen, vind het zo spannend :=

Houd altijd weer mijn hart vast over hoe de kudde gaat reageren. Hij mag eerst een paar uur kennismaken met een hek er tussen gelukkig :))
En ik heb wortels zodat ze misschien afgeleid zijn :')

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 11:12

Spannend! Succes daarmee :)

Lars gisteren lekker helemaal afgespoeld. Hij zweette eind van de middag, hij had het zo warm.. arme schat. Alleen op zn hoofd vindt hij niet leuk maar verder ging het super. Ga het vanmiddag denk ik weer ff doen, wordt weer zo heet :o

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 11:29

Succes vandaag xZiva! Hopelijk is Jack daar beter op zijn plek :)

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 20:54

Hier vandaag de pony's ook even lekker afgespoten.
En daarna natuurlijk heerlijk rollen in het losse zand.
Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 21:52

Heerlijke foto Renske :D

Vandaag met zilver door de tunnel voor huis gewandeld. Onder de snelweg door. Heb ik niet per ongeluk een hengst gekocht? Afbeelding

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:26

Renske_W schreef:
Hier vandaag de pony's ook even lekker afgespoten.
En daarna natuurlijk heerlijk rollen in het losse zand.
[ [url=m/hFHIej.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oooooh smeerkezen :=

@Kabayo, inderdaad een flinke nek zo! :D

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 15:35

Wat een nek zeg! Gaaf! :oo

Miles heeft gisteren een PSSM aanval gehad :(:) Ik kwam 's avonds op stal en toen lag hij en stond weer op. Ik ben gewoon gaan voeren en hij at, maar toen ik ging uitmesten ging hij weer liggen. Plat en hij trappelde met zijn benen. Dus ik dacht die heeft koliek. Hij ging nog een keer liggen en ik ben met hem gaan wandelen (achteraf stom!). Na 50 meter mestte hij al en had ik meteen mijn vraagtekens bij het koliekverhaal. Hij wilde ook echt niet doorlopen en toen ik langs een wei kwam met paarden die helemaal gek werden, merkte ik dat hij wel mee wilde doen, maar dat hij het gewoon niet kon.

Achteraf gezien heeft hij al weken last. Mijn pony van 25 daagt hem de hele tijd uit om te spelen, maar hij gaat er niet op in. Het fructaangehalte in het gras is nu natuurlijk gigantisch en dat heeft hem de das omgedaan waarschijnlijk. Morgen komen ze bloedtrekken om de spierwaardes te meten en dan weet ik het zeker. Ga hem nu maar ondersteunen met magnesium en vitamine E.

Zo keek hij, duidelijk geen blij paard:
Afbeelding

Hij is ook echt te sloom voor een tweejarige. Staat vaak maar een beetje voor zich uit te staren.

Afbeelding

Zijn manen groeien wel hard :D

Afbeelding

Is het gelukt met de verhuizing van Jack?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 21:13

Heftig hoor pssm :oo

Heb je dat laten testen en weet je ook welke variant het is?er wat n Hopelijk gaat hij zich snel wat beter voelen.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 21:36

Ja hij is getest, hij heeft PSSM1. Net stond ie ook weer lucht te zuigen, dus hij heeft echt last :(

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 22:13

Ahh zielig reneee!! Ik ga duimen dat het goed komt maar beterschap gewenst!!

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 22:23

Ja het is nu even uitvogelen welke supplementen voor hem werken. Het is zo sneu, je ziet het bijna niet aan hem en daardoor denk ik ook dat veel mensen de symptomen bij Tinkers simpelweg "missen". Het zag er echt uit als koliek...

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 22:41

Verhuizing is goed gegaan! Moest hem weer tegen houden om niet de trailer in te rennen :+

Met kennismaken deed het trekpaard heel lelijk maar degene die juist bekend staat als 'jager' en degene die lelijk doet was hij gelijk vriendjes mee!

Voor nu staan de 3 shets (waar het goed mee gaat) samen op de grote paddock en de grote nog apart op de wei :)) (ze kunnen hier op meerdere plekken snuffelen en kriebelen enz)

Maar het voornaamste: ze kregen hooi en hij mocht gewoon uit dezelfde bak mee knabbelen <3

Afbeelding
Afbeelding

Viel mij pas op toen hij bij de andere shets stond hoe fijn hij gebouwd is eigenlijk :o

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 23:03

_Reneee schreef:
Ja hij is getest, hij heeft PSSM1. Net stond ie ook weer lucht te zuigen, dus hij heeft echt last :(

Arm dier :(:) Wel goed dat je weet wat het is en hopelijk vind je een manier zodat hij zoveel mogelijk klachtenvrij kan leven.

xZiva, wat fijn dat de verhuizing goed gegaan is en Jack waarschijnlijk al vrienden heeft.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 08:43

Fijn dat de verhuizing goed is gegaan!

Ja als ik niet had geweten dat het PSSM was had ik het afgedaan als koliek. Erg sneu, want zo'n aanval duurt best lang. Vanochtend stond hij nog te zuigen. Heb een deken opgedaan om zijn spieren warm te houden, hij krijgt vitamine E en genoeg hooi. Meer kan ik nu niet doen...