de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Anneruth

Re: de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:49

Leuke foto's van Guusje, ziet er goed uit Anonymous!
Je verhaal volg ik helemaal wat betreft zweepje / sporen. Voor mij is dat inherent aan een inconsequente rijtechnische opvoeding en niet zozeer aan het wel of geen zweep of spoorgebruik.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:25

Wat loopt Guusje al volwassen!

En zo te zien heb jij ook helemaal geen spoortje of zweep nodig...die van jou lijkt erg voorwaarts te lopen :D

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:31

Wauw knappe Guusje! <3

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:19

Guusje ziet er top uit zeg!!

Vraag wat voeren jullie je jonkies en hoe is het voerschema ?

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:23

Garola staat momenteel 24/7 op het land. Ik voer haar om de dag wat Seniores Priores bij omdat ze erg mager was. Binnenkort wil ik haar ietsjes op iets zetten voor de conditie, omdat ze toch meer gereden wordt. In de winter krijgt ze 5 keer per dag ruwvoer.

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:42

Bedankt voor de leuke reacties. Het zijn uiteraard de beste foto's haha. Ze denkt nog best vaak dat ze een giraffe is en ze is vrij lang in dr lijf, wat op deze foto's niet te zien is overigens, vanuit een goede hoek genomen. Ik ben vooral blij dat ze braaf is. En ze heeft inderdaad genoeg go, erg fijn. Maar als ze moe is is ook ineens de pap op hoor haha. Voerschema's staan en paar pagina's terug maudenmarc ;-) Guusje krijgt 2 kilo basisbrok. 1 kilo probread, 1 schep slobber, wat olie en een vette wei! Ze heeft een veulen aan de voet hè! Ze viel wat in 2 weken geleden en hier doet ze het goed op nu

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:55

Gadget krijgt 1 kg Havens Dravers Brok per dag en ze staat dag en nacht buiten. In de nacht staat ze in het gras en overdag kuil.
Verder niets.
Goedkoop paard ;)

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:58

Ga ik even terug lezen. . Grease ziet er goed uit hoor maar af en toe denk ik dat hij ergens toch wat te kort komt. Vind hem de laatste tijd wat mat.. die vette wei heb ik helaas geen beschikking over.

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 12:13

Grand krijgt op zn beleeradres 1 kilo Subli dieetmix (hij wordt heel druk van brok en havers) en een paar uur vrij kale wei plus aardig wat kuil per dag. Thuis krijgt hij ook 1 kilo Subli en dan een redelijk afgeknabbelde wei 24/7 maar die is wel heel groot dus zeker voldoende gras. Als de wei redelijk kaal is, krijgen ze 's nachts nog kuil bij.

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 12:23

Giv krijgt alleen een beetje biks met muslie als ze gereden of gelongeerd is. Anders niks. Ze staan 24/7 op gras en is voor het mooie wel te dik :o
Maar ik wil haar binnenkort weer een paar maanden rust geven om alles te verwerken dus dan denk ik dat ze genoeg heeft aan een vette wei.

Buiten het feit dat ze te veel vetjes heeft ziet ze er wel enorm goed uit. Ze glimt als een spiegel en zit helemaal onder de appeltjes. Verder groeit ze ook goed deze zomer dus wat dat betreft heb ik niks te klagen :)

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 12:39

Chicago, kreeg 2 x 1 kilo sportbrok per dag, aangevuld met Omega 3-6-9 van Subli, dat laatste omdat hij zo magertjes bleef...maar nu zit hij weer flink in het vlees en heb ik de Omega eraf gehaald en vanaf volgende week gaat hij 24 uur in een vol weiland dus dan krijgt hij alleen wat als hij gereden is....

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 12:48

Gideon krijgt 'morgens 1 kilo brok, tussen de middag muesli en 's avonds 1 kilo brok + 1 schep lifeforce en daarnaast vrijwel onbeperkt kuil en hij graast natuurlijk ook nog op het land.

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:04

@Manubres, vond je die omegamix fijn werken qua aankomen? Want Grand valt altijd af in de winter en ik wil niet meer brok o.i.d. voeren als het niet nodig is.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:36

Ja _clau_1991...ik vond het fijn spul...hij werd steviger, meer glans en leek er conditioneel baat bij te hebben. Volgens mij is Lifeforce ook goed spul, maar is volgens mij stuk duurder.
Omega is voor 15 kg 28 euro. Ligt eraan hoeveel je voert hoelang je ermee doet... ik ongeveer anderhalve maand denk ik. In begin voerde ik wat meer, maar toen hij wat aangekomen was heb ik wat lager gedoseerd.

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:01

Waar bestel je die lifeforce Anneruth? En wat merk je ervan?

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:25

Klinkt goed Manubres! Misschien is dat een idee voor van de winter. Ik ben zelf een beetje sceptisch geworden voor supplementen die een goede darmwerking moeten helpen/bevorderen. Ik heb er zeker al 5 geprobeerd maar geen één heeft gewerkt :( Ook van die veels te dure spullen helaas.. Echt zo jammer!

Lifeforce klinkt wel heel goed wat ik zo kan lezen dus misschien wil ik dát nog wel een keer proberen. Maar dat wordt dan denk ik het laatste.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:10

Ik heb het geluk dat het enige verkooppunt in Ned. bij mij in mijn woonplaats zit, dus ik rij er zo even langs. Via hun site kan je het bestellen: http://www.balaiko.nl/lifeforce.
En via hun pagina op Facebook kan je ook veel ervaringen lezen. https://www.facebook.com/groups/2854360 ... 1/?fref=ts

Ik vind het moeilijk te zeggen wat ik ervan merk omdat ik het al een tijdje voer en ik niet zo goed weet hoe Gideon zou zijn als ik het niet zou voeren. Maar dat ga ik ook niet testen omdat ik wel in het product geloof. Ik ben ermee begonnen omdat Gideon slecht op gewicht te krijgen/houden is en ik wilde hem iets geven ter ondersteuning van zijn spieren omdat zijn spieren zich natuurlijk nog moeten gaan ontwikkelen. Onder het zadel merk ik dat hij uithoudingsvermogen heeft. Na een les van een half uur/drie kwartier is hij echt wel bezweet en heeft hij echt wel wat moeten doen maar hij is na 5 minuten al geheel op adem en na het uitstappen (kwartiertje) is hij echt weer helemaal fit. Daarnaast ziet hij er gewoon echt heel mooi uit qua vacht / glans. En dat is ook wat Lifeforce zegt te doen. De verkopers van Lifeforce, Suzan en Ralf zijn heel bevlogen en toegankelijk. Je kan ze bijna dag en nacht bellen voor advies of andere vraagstukken.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 19:53

Heeft er hier iemand ervaring met slechte hoeven? Die van Garola brokkelen heel snel af en krijgen nu ook scheuren. Ze lijken heel droog.

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 20:05

Heb de mijne vd week achter op ijzers laten zetten...stond er voor al op. Tis gewoon heel slecht weer voor de paardenhoef geweest.. veelste droog. Ik smeer ze in met reusel dat lijkt wel te helpen.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 11:57

Gelukkig geen last van slechte voeten. Dat was 1 van de selectie criteria bij een nieuw paard.

Mijn oude fjord had echt hele slechte voeten. Om de 8 weken nieuwe ijzers en om de 4 weken nieuwe nagels in de hoeven. Dit werd allemaal gedaan in de kliniek in Emmeloord.
Ze hadden nog nooit voeten gezien die zo slecht bleven. Ik heb veel geld besteed (uiteraard met veel liefde) aan beslag, smeersels, supplementen enz, maar niets dat echt hielp.
Elke 8 weken was het weer een puzzel om de ijzers er weer onder te krijgen.

Ik wil Gadget zo lang mogelijk zonder ijzers hebben. Op tijd bekappen is genoeg.

Wellicht dat je Garola op ijzers kan zetten?

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 14:01

Bedankt voor de info Anneruth, ik ga het eens overwegen. Guusje is wat ribbig, ze heeft een behoorlijke gras/veulen buik, maar de bespiering mag meer. Wellicht moet ik het gewoon tijd gunnen en sws wachten tot het veulen weg is.

Lastig is dat ketly, slechte hoeven. Belle had ook wat mindere hoeven, gelukkig altijd wel goed te doen met ijzer. Guusje heeft sterke hoeven, tot nu toe ijzertje niet nodig. Hoefsmid denkt met een ijzertje wel wat te verbeteren qua beweging wbt franse stand....Hier moet ik over nadenken. Het liefst gewoon blote voeten natuurlijk.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 14:16

Lijkt me heel vervelend IwanLuver!

Als ze bij Garola ijzers onder krijgen zou dat het 8e wereldwonder worden.. :D Zolang het geen grote scheuren zijn vind ik het geen probleem. Ze zijn nu voornamelijk heel droog. Ik zal eens even wat googlen wat er tegen kan helpen.

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 14:39

Reusel

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 16:41

Hoe kom je er aan? Aan reusel?

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:05

Excuus tis reuzel met een z dus.. Dat is dierlijk vet, volgens mij heb ik het destijds bij de slager gehaald