Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Phonix

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 08:57

Wat gat jij doen met hem? Een vriendin van mij hebt een paard die blind is aan een oog en dot alles met hem.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 09:08

Himyar schreef:
paljaslaura een onbeleerd paard of een 8-jarige, die laten we zeggen Z loopt, zit nogal een verschil in.

Dat weet ze wel ;)

Wbt half blind paard: ken er een paar, die daar totaal geen hinder van ondervinden

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 09:10

PaljasLaura, neem eens contact op met H&H Sporthorses en/of Jeroen Heijmans. Beide adressen zitten precies in de markt die jij zoekt en adverteren niet op Sporthorses of andere sites. Fijne betrouwbare adressen (ervaring uit eerste hand met beide adressen) met kwaliteits spring- en eventingpaarden. Leiden hun jonge paarden echt heel fijn en met rust op. Niet het goedkope segment, maar wel gewoon reëele prijs naar kwaliteit.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 09:30

Wat betreft verzekering. Ik had mijn paard verzekerd bij de EFO. Helaas de laatste jaren wel nodig gehad en onlangs is mijn paard ook afgekeurd voor de sport en uitgekeerd. Niets dan lof over hoe zij alles afhandelen, mijn volgende paard gaat zeker ook weer bij EFO in de verzekering.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 09:39

Ik heb ook een pony gehad die blind was aan 1 kant. Ik kon er ook alles mee hoor, da zou mij niet weerhouden om een paard te kopen!

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 09:41

Ik ben er ook bij een wezen kijken die blind was aan 1 oog. Daar had ze totaal geen last van. Mijn doel was echter wel recreatief.

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 09:42

Kay_Kim schreef:
Ik heb ook een pony gehad die blind was aan 1 kant. Ik kon er ook alles mee hoor, da zou mij niet weerhouden om een paard te kopen!

Misschien hele stomme vraag maar dan komen ze wel gewoon door de klinische keuring heen toch?

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 09:43

jetdekkers schreef:
Hi allemaal,

Ik meld mij ook. Ik ben rustig aan het rondkijken en aan het oriënteren. Maar ik merk dat de markt aardig snel gaat. Soms zijn paarden al binnen 2 dagen weg of er wordt zo’n bedrag gevraagd dat kan ik simpelweg niet permitteren. Maar nu ben ik benieuwd wat moet ik volgens jullie rekenen voor een allround/ recreatie paard. Haflinger heeft de voorkeur maar andere rassen mogen ook maar moeten wel echt allround zijn. Geen tinker of Fjord. Mag ook een kruising zijn of een leuke volbloed.

Mijn “eisen”:
Leeftijd 4-11 jaar hoe ouder hoe meer het paard moet kunnen.
Geslacht: Merrie of Ruin
Stokmaat: 1.50 bij haflinger breed gebouwde kruising anders minimaal 1,65 voor een warmbloed :)
En mag wel een lekker karakter opzitten :)

Ik dacht dat ik met een budget van 7000 wel goed zou zitten. Maar is dat ook zo?

Voor een koudbloed een prima budget. Voor een warmbloed wordt het lastig denk ik, maar dat is ook omdat je leeftijdsmarge erg ruim is. Een leuke 8-jarige KWPN'er zul je niet vinden voor 7000, vrees ik. Een tinker of draver weer wel.

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 09:45

Ja klopt ik merk voor een leuke KWPN’er je al gauw 10k of meer moet neerleggen. Mijn grootste voorkeur gaat toch uit naar een haf dus Opzich geen probleem. Maar zelfs die zijn schaars naar mijn idee. Misschien toch is anders bij MBhaflingers informeren …?

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 09:59

Ja, gewoon de haflingerfokkers bellen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 10:13

Hier ook ervaring met een halfblind paard en die ondervond daar inderdaad ook totaal geen hinder van. Ook niet schichtig aan die kant oid. :)

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 10:25

Ik ken paar halfblinde paarden in de springsport, inclusief eentje dat internationaal liep. Als er verder niets aan de hand is, zou ik zo'n paard wel durven te kopen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 10:29

Fly_high schreef:
Ik ken paar halfblinde paarden in de springsport, inclusief eentje dat internationaal liep. Als er verder niets aan de hand is, zou ik zo'n paard wel durven te kopen :)
Het paard dat ik gereden heb was een succesvol renpaard, dus het staat een sportcarrière zeker niet in de weg idd. :D

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 10:51

Himyar schreef:
paljaslaura een onbeleerd paard of een 8-jarige, die laten we zeggen Z loopt, zit nogal een verschil in.

Nou eentje die Z loopt valt niet meer in normale prijsklasse haha

@oji. H en h ken ik ja! Jeroen zal ik eens contact mee opnemen dank

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 12:34

jetdekkers schreef:
Kay_Kim schreef:

Misschien hele stomme vraag maar dan komen ze wel gewoon door de klinische keuring heen toch?

Toen heb ik niet laten keuren, is ook al lang geleden maar ik zou niet weten waarom ze niet door de keuring raken… het zal zowiezo wel vermeld worden op het rapport maar het hoeft geen belemmering te zijn

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 13:25

Ik vraag me wel af of een paard met 1 oog wel afstanden kan schatten, omdat je als mens in elk geval daar 2 ogen voor nodig hebt. Ik zou een paard met 1 oog gerust kopen maar ik stel er geen eisen aan en ga al zeker niet springen.Een punt van aandacht is dan nog het andere oog,als het paard door een oogziekte aan 1 oog blind is geworden loopt hij mogelijk risico dat het andere oog het ook krijgt? Als het door een ongeluk kwam is dat gevaar er uiteraard niet.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 13:43

Ik ben geen paard uiteraard, maar ik krijg niet het idee dat ze moeite hebben met afstanden als ze 1 oog missen. Viscera van Therese Viklund loopt zo ook 4* crossen met 1 oog, en dat is nog lastiger mbt afstanden en diepte inschatten dan gewoon springparcours.

Het tweede punt is wel een goeie, bij maanblindheid oid kan het zijn dat het 2de oog op termijn ook weg moet en dat maakt het meteen stuk lastiger.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 13:55

paard ziet de hindernis sowieso al niet als ze erop af rijden, alleen daar voor.
De meeste die al springen, weten het ook op enkel zicht en kunnen zich daarna prima redden.
Blind aan 1 oog doet niks met een keuring voor gebruiksdoel.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 14:04

jetdekkers schreef:
Vraagje aan iedereen, ik heb nu best wel een gave allrounder/ recreatie ruim gezien. Hij staat al een tijdje te koop en ik weet dat hij in mijn prijsklasse valt. Maar hij is blind aan zijn linkeroog. Eigenaar zegt dat je er geen hinder van ervaart, maar is dat ook zo? Lijkt mij dat hij dan toch slechter diepte kan inschatten etc?… Ik hoor graag jullie reactie tegemoet

is dit paard een Haflinger? Omdat je eerder aangaf voorkeur voor een Haflinger te hebben.In dit ras komen soms oogtumoren voor.

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 14:24

Nee dit is geen haflinger. Alleen ik heb de bedenkingen bij het paard en de verkoper aangezien hij sinds 2017 al 2x door handelaren verkocht is ook eens door ene [naam] uit [plaats] aangeboden is dit jaar?
Laatst bijgewerkt door balance op 28-07-22 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam en woonplaats verwijderd

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 14:34

heel veel rode vlaggen :P

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 14:35

jetdekkers schreef:
Hi allemaal,

Ik meld mij ook. Ik ben rustig aan het rondkijken en aan het oriënteren. Maar ik merk dat de markt aardig snel gaat. Soms zijn paarden al binnen 2 dagen weg of er wordt zo’n bedrag gevraagd dat kan ik simpelweg niet permitteren. Maar nu ben ik benieuwd wat moet ik volgens jullie rekenen voor een allround/ recreatie paard. Haflinger heeft de voorkeur maar andere rassen mogen ook maar moeten wel echt allround zijn. Geen tinker of Fjord. Mag ook een kruising zijn of een leuke volbloed.

Mijn “eisen”:
Leeftijd 4-11 jaar hoe ouder hoe meer het paard moet kunnen.
Geslacht: Merrie of Ruin
Stokmaat: 1.50 bij haflinger breed gebouwde kruising anders minimaal 1,65 voor een warmbloed :)
En mag wel een lekker karakter opzitten :)

Ik dacht dat ik met een budget van 7000 wel goed zou zitten. Maar is dat ook zo?

Ik doe je een pb. Weet eentje van kennissen te koop. 1.68m ruin, 8 jaar, valt binnen je prijsklasse, en al jaren van dezelfde eigenaren.

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 14:38

c_alsemgeest schreef:
heel veel rode vlaggen :P

Hahaha ja dat dus …

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 15:42

Bij twijfel niet doen. Kan je beter verder kijken.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 15:56

Ik zou verder kijken. Volgens mij heb ik van dezelfde persoon een berichtje ontvangen.