Harmonie in chaos vinden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 11:32

Joy, wilde dus een ontharingsbehandeling. :+

STeigerende paarden ben ik ook zeker geen fan van. Bokken kan je nog in de mate van het mogelijke uitzitten en daarbij het paard naar voren jagen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-23 13:42

petraaken schreef:
Joy, wilde dus een ontharingsbehandeling. :+

STeigerende paarden ben ik ook zeker geen fan van. Bokken kan je nog in de mate van het mogelijke uitzitten en daarbij het paard naar voren jagen.

:j en inderdaad. Plus als je van een bokker af valt lig je in het zand maar als eentje die steigert om klapt lig je onder 500kg.

pmarena schreef:
Op zich wel, maar op gevaarlijke momenten mag je ook best even een harde grens aangeven natuurlijk.

Rena die schrok in het begin in de wei nog van haar eigen scheet, echt niet normaal :=

Inderdaad, zeker in het begin is dat bij Sam ook echt wel gedaan omdat hij toen wel de neiging had om hoger te gaan (en bij zijn vorige adres zich achterover gegooid had richting de bakrand. De gast die er toen op zat heeft zich gelukkig tijdig er af kunnen gooien. Dat zijn dus manieren om gewoon te verongelukken of voor de rest van je leven verlamd te zijn.). Dus toen hij nog hoger ging kreeg hij inderdaad die pets en vooruit (of opzij afhankelijk van of hij het al in aan het zetten was. Als je ze om trekt kiezen ze meestal sneller om terug met vier benen op de grond te gaan als ze nog niet op hun steilste punt zijn.). Op een gegeven moment geloofde hij mijn bluf dat ik echnie onder de indruk was van zijn kunstje en is ie er grotendeels mee gestopt. :+ Alleen dus nog laag hupsen (en dan ook echt traag omhoog komen) als ie iets moeilijk of spannend vind. Dan stel ik hem gerust. Het begint meestal met piafferen op de plek en van daaruit komt dan een hupsje op een gegeven moment. Dan wordt hij gerust gesteld. Stapje naar voren en weer stil. We zijn nu bezig met richtin piaffe werken en ook nu doen we het zo, zodra we zien dat hij het te moeilijk vind, vóór hij gaat hupsen rijden we hem er uit, ontspanning, en dan terug naar verzameling.

pien_2010 schreef:
Het steigeren van Sam is sneu voor hem (de reden) en niet gevaarlijk. Hercule deed het uit dominantie, die was echt niet bang van zijn eigen schaduw en kwam kaarsrecht omhoog. Brrrrr. Was gelukkig gauw klaar.
Angst is zo anders....Polie, Sam, wellicht monster ook van Ava. Dat moet totaal anders en met heel veel liefde , zachtheid en beleid opgelost worden.

Sam is nu het minst gevaarlijke paard dat ik al ooit in mijn bezit gehad heb. Hij heeft management nodig omdat hij zo druk is in zijn hoofd maar hij verongelukt nog liever zichzelf dan dat hij mij zou bezeren. :+:
Vooral bij Chris doe ik vaak dingen dat ie vroeger zei "je hebt veel te veel vertrouwen in dat paard." en inmiddels zijn we zo ver dat Chris als hij iets aan Sam zijn tuig moet doen zegt "Jij bent zo'n lief dier.. Ik snap wel dat jij zoveel vertrouwen krijgt" en dan krijgt ie een aai over de bol. :+:

Rêve vertrouw ik ook te veel volgens Chris maar het is niet zozeer dat ik haar vertrouw. Het is meer dat ik elke spiertrekking, elke beweging, elke blik van haar ken... Ik ben haar constant aan het lezen als ik met haar bezig ben ook al lijkt dat niet zo. Alleen de laatste keer heeft hij dat gemerkt toen ik ogenschijnlijk bezig was met mijn jas aan doen (en dus niet met opletten) en ze een pets had nog voor ze goed en wel achteruit kon gaan om Chris te trappen. :+ Wat ik ook doe, ik heb Rêve áltijd in de gate. En dat wordt soms dus verward met te veel vertrouwen. _O- Ik ben niet bang voor haar maar ik vertrouw haar zo ver als ik haar kan gooien. :))

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 15:41

Je hebt nu een band met Sam dus natuurlijk is hij niet gevaarlijk. Polie was in het begin wel gevaarlijk maar al heel lang niet meer en monster heeft ook zijn vriend gevonden in Ava en wordt steeds voorzichtiger met haar→ zo gaan vrienden immers met elkaar om. Zo bedoel ik het meer te zeggen Ayasha. Sorry als dat niet duidelijk was.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-23 00:11

pien_2010 schreef:
Je hebt nu een band met Sam dus natuurlijk is hij niet gevaarlijk. Polie was in het begin wel gevaarlijk maar al heel lang niet meer en monster heeft ook zijn vriend gevonden in Ava en wordt steeds voorzichtiger met haar→ zo gaan vrienden immers met elkaar om. Zo bedoel ik het meer te zeggen Ayasha. Sorry als dat niet duidelijk was.

Zo had ik het ook opgevat. :j sommige paarden moet je idd echt vriendjes mee zijn. Dat zijn meer kleuters die je bij de hand moet nemen om ze duidelijk te maken hoe de wereld werkt en wat hun plaats daarin is zonder ze te kleineren. Want je wil dat ze open bloeien en zelfzekerder worden niet dat ze dicht klappen. En dan heb je paarden zoals Rêve waarbij je de dunne grens van respect tonen en eisen moet bewandelen. :D

Mars

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 00:18

Het zijn ook allemaal individuen en de mensen die daar oog voor hebben zijn zo zeldzaam helaas. Bij het ene paard helpt een aai over de bol en de ander heeft sturing of motivatie nodig. Helaas zie je nog teveel mensen elk paard langs dezelfde mal leggen en dan ‘moeten ze maar luisteren’. Xo zonde vind ik dat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-23 02:19

Edit: sorry. Dit is een heel chaotische post geworden.

Mars schreef:
Het zijn ook allemaal individuen en de mensen die daar oog voor hebben zijn zo zeldzaam helaas. Bij het ene paard helpt een aai over de bol en de ander heeft sturing of motivatie nodig. Helaas zie je nog teveel mensen elk paard langs dezelfde mal leggen en dan ‘moeten ze maar luisteren’. Xo zonde vind ik dat.

Veel paarden komen hierdoor ook in de problemen. Sam en Rêve zijn beide geen probleem paarden maar Beiden kregen het etiketje wel van mensen die hen niet wilden leren kennen.

Eigenaresse van Sky is ook zo verwonderd over hoe Sky uit zijn schulp komt. Maar uiteindelijk is dat IMO mijn plicht als verzorger/eigenaar. De paarden waarvoor ik verantwoordelijkheid neem in welke zin dan ook moeten zichzelf kunnen ontplooien. Ik wil mét ze werken, ik wil niet dat ze onderdanig zijn of hun plicht doen. Ik wil dat ze het werk zien als contact en communicatie met mij… dat kan alleen als er ruimte is voor hun mening en persoonlijkheid.

Mijn fysio die niks met paarden heeft kan me daar echt uren over uit vragen. :)) tot mij had hij nooit ruiters gehad die zo over hun paarden denken en dat maakt me boos en verdrietig. Elke keer als hij zegt ‘jamaar als ze niet meer kunnen werken heb je er toch niks meer aan.’ Krijgt hij een boze blik. :+
Ik rijd graag. Ik hoop dat ik nog lang kan en mag rijden maar er zijn hele periodes geweest dat ik het niet kon en gewoon het contact. Even borstelen, met ze wandelen of even knuffelen op weide was ook goed… elke keer als ik mijn paarden van de weide terug haal heb ik altijd het gevoel dat we een mini kudde zijn… ze lopen aan het halster gezien de openbare weg waar we over moeten maar altijd aan een los touwtje en beide zijn gefocussed op mij. Ik wijs standaard waar ze heen moeten en ik weet nog steeds niet hoe ze in het donker zo goed zien wat ik wil. Het is subjectief natuurlijk maar ik kan het niet helpen… als ik ze zo vast heb ben ik een beetje deel van hun kudde. <3

Joy en sky hebben kennis gemaakt met de tractor. (Nieuwe baal hooi, de eerste was gebracht voor ze er stonden dus ze hebben voor het eerst de tractor gezien en dan ook nog met die grote lichten gezien het al donker was. :+)

Joy en Sky hebben nieuw respect voor de baal hooi die blijkbaar een grote enge kudde genoot heeft en besloten even de kat uit de boom te kijken of de grote enge vriend nog terug zou komen voor ze de nieuwe baal hooi benaderde, _O-

Ik hoorde de ‘oh hell no!!’ Bijna letterlijk terwijl ze 40m verder stonden dan ik. _O-
Stuurde de eigenaresse van sky omdat die flinke medische problemen heeft en even niet bij Sky mag (bij geen enkel paard) dus ik houd haar nu extra op de hoogte. Toen ik vertelde over hun reactie heb ik tien minuten moeten wachten voor ze weer iets kon zeggen. _O-

Het beurde haar wel op. _O- (ze heeft een aandoening die haar tijdelijk aan een oog blind maakt, soort auto immuun ziekte al weten de dokters niet zeker wat. Voorlopig hersteld het zicht zich maar elke keer als ze een ‘aanval’ krijgt is daar geen garantie voor. :(:) nu heeft ze een spuit in haar oog gehad waardoor ze even niet bij paarden (of soortgelijke situaties) mag, beetje zoals met een operatie wonde zeg maar.)

Ik kan haar nier gerust stellen want niemand weet wat de toekomst brengt maar ik kan haar wel op beuren. Sky eet sinds twee dagen ook wortel trouwens. :j

Mijn broer heeft zich enigszins ‘herpakt’ maar heeft wel een flinke hoofdwonde door van de trap te vallen…. Mama stuurde de foto en ik geef toe… ik heb gehuild. Ik sta zo machteloos…. Als mijn broer zichzelf eens kon zien door iemand anders zijn ogen… het weegt op me… ik schrijf veel en er komen ‘mooie’ gedichten uit maar ik blijf moe. Ik slaap 12 uur (met onderbrekingen) en gisteren heb ik overdag nadat de paarden gereden en verzorgd waren ook nog op de zetel geslapen… ‘s nachts is mijn hoofd te druk. Ik wil niet dromen maar ik moet wel slapen… *zucjt*
Ik ben bang. Bang om hem kwijt te raken, nog banger dat ik dat misschien al ben… ik stuur hem veel. Liedjes. Dat ik van hem houd. Gedichten en ‘quotes’ die in mijn hoofd komen als ik loop te piekeren die hem misschien triggeren of kracht geven…

Ik ga vragen aan mijn fysio of hij me op weg kan helpen… hij heeft meer hulpverleners in zijn relaties dan ik.

Vandaag 12 jaar geleden ging ik in coma… 12 jaar lijkt zo lang en ik heb het nog steeds niet uitgedokterd…

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 08:21

Ayasha schreef:
pien_2010 schreef:

Zo had ik het ook opgevat. :j sommige paarden moet je idd echt vriendjes mee zijn. Dat zijn meer kleuters die je bij de hand moet nemen om ze duidelijk te maken hoe de wereld werkt en wat hun plaats daarin is zonder ze te kleineren. Want je wil dat ze open bloeien en zelfzekerder worden niet dat ze dicht klappen. En dan heb je paarden zoals Rêve waarbij je de dunne grens van respect tonen en eisen moet bewandelen. :D

Monster pak ik bij het handje idd. Gaan we gewoon samen kijken naar de wereld en samen onderzoeken. Die steigerde vooral uit frustratie. Als subtiele signalen niet gehoord worden, en praten niet helpt, wordt het schreeuwen.
En als dan de reden tot schreeuwen wordt weggenomen omdat er geluisterd wordt is schreeuwen niet meer nodig.
Is met Sam denk ook. En Sam is denk ik ook gewoon heel gevoelig voor prikkels en kan het soms gewoon niet handelen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-23 02:43

Joy lijkt eindelijk in de naarling fase te zitten. _O-

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ja we hebben ons al voor genomen dat de eerste daf dat er temperaturen voorspelt worden die het toe laten, we zijn staart gaan wassen. _O-

Hij lijkt meer de bouw van Rêve te gaan krijgen kwa massa dan van Cassanova. Ook die prachtige grote kaak lijkt hij van zijn moeder mee gekregen te hebben… maar jézus wat is ie breed… hij is echt 1 bonk spier. :+:

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 03:08

Ik ben bang dat die nog een stuk groter wordt :=

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 06:44

Ja die groeit denk ik nog wel een stukje als je de verhouding zo ziet :D Wat heeft ie toch een wijze uitstraling <3

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 11:42

Ik krijg ook de indruk dat hij echt geen ponymaat gaat krijgen. :=

Hoe houdt de bodem zich nog met die vele regen van de laatste tijd?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-23 14:33

goh, enerzijds beter dan verwacht maar "niet goed genoeg". Nu is het wel zo dat ze vooral rond het hooi en waar ze gevoerd worden modder hebben. Achter op het langere stukje zie je wel dat ze er lopen maar is het niet vettig. Voor dit type grond houdt het zich erg goed en droogt het ook relatief snel op (zodra het een dag droog is is het merkbaar beter.) maar de laatste week is het nog geen dag droog geweest. :+ Gelukkig kunnen ze de stal in als ze willen liggen. (en dat doen ze ook overigens)

Ik weet het niet met Joy. Sky scheelt niet veel met hem en die is een jaar jonger. :+ Dus of Sky gaat een hele grote worden. := Of Joy gaat mee vallen maar ik hoop wel dat ie een beetje in verhouding gaat komen. _O- Dit is zo de periode van "je kan maar beter niet kijken." _O- Niet naar het geheel iig. _O-
Ik zeg altijd tegen mijn man of Sarah "gelukkig heeft ie momenteel ne lieve kop want van de rest moet ie het nie hebben." _O-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-23 20:24

Avalanche schreef:
Monster pak ik bij het handje idd. Gaan we gewoon samen kijken naar de wereld en samen onderzoeken. Die steigerde vooral uit frustratie. Als subtiele signalen niet gehoord worden, en praten niet helpt, wordt het schreeuwen.
En als dan de reden tot schreeuwen wordt weggenomen omdat er geluisterd wordt is schreeuwen niet meer nodig.
Is met Sam denk ook. En Sam is denk ik ook gewoon heel gevoelig voor prikkels en kan het soms gewoon niet handelen.

Inderdaad. :) Dat was bij Sam dus ook zo, hij is dan ook een vluchter dus hij probeerde te vluchten (en bracht met dat gedrag soms zijn verzorgers in gevaar in zijn paniek en zichzelf ook.) en als hij niet kon vluchten ging hij omhoog... :(:)

Sam is inderdaad enorm gevoelig voor prikkels. Sam heeft een "vaste volgorde" van dingen. Dat is onbewust een beetje gekomen eigenlijk en mijn man heeft nu hij helpt op wedstrijd die volgorde moeten leren want als hij zijn hoofdstel aan heeft mag het mutsje niet meer op bv. :+ Dat is niet hoe het "hoort" in Sam zijn hoofd en hij klampt zich gewoon erg vast aan die vaste volgorde om het verwerkt te krijgen. :(:) Ook met op stal zetten, Sam mag als eerste naar binnen en als eerste naar buiten. Niet andersom, dan wordt hij onrustig, hij brengt ons niet meer in gevaar maar hij raakt dan wel over stuur. :(:) Anderzijds heeft hij er geen moeite mee als ik Rêve bij hem weg haal om te rijden want dat kent hij. Maar als ze samen binnen gehaald worden mag Sam eerst. :j

Hij trekt het wel door in die zin dat als ik ze allebei rijd en ik rijd Rêve eerst. Sam een stuk moeilijker is. :+ dan is ie nerveus en onrustig en moeilijk tot ontspanning te krijgen. Nu is het voor mij ook makkelijker om van sam naar Rêve te gaan dan andersom (Sam voelt zo smal tov Rêve. _O- ) dus op zich is dat ook een kleine moeite. :))

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 22:51

Goh, Sam zou je kunnen vergelijken met een autistisch persoon. Bij sommige moet ook alles volgens volgorde gaan of ze kunnen het niet verwerken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-23 00:08

Klopt. :j

Eigenaresse van Sky liet weten dat ze blij was met hoe Sky herkomen was en dat ze zich voor het eerst geen zorgen gemaakt had dat ze een paar dagen niet was kunnen komen (ze was in het ziekenhuis :(:) komt nu eigenlijk tegen dokters advies in maar ze wilde hem even zien :(:) )

Ze stuurde me deze foto:

Afbeelding
Joy gaat altijd voor Sky staan in de stal alsof hij een soort fysieke barrière wil vormen voor Sky :+:

Ze stuurde me ook een niet heel charmant filmpje van Joy die zichzelf aan het plezieren was omdat we het daarover hadden de laatste keer dat we elkaar zagen (ze werkt bij de en DA die oa sperma van hengsten ‘verwerkt’ of hoe je dat ook noemt. :+ insemineren, invriezen enz)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 09:10

Dat maakt me nieuwsgierig naar hoe hengsten "zichzelf plezieren"?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 09:38

Tsja mijn ruinen doen ook nog wel eens hun 5e been tegen hun buik aan tikken, dus ik denk dat ze dat heeft gefilmd :D

Fijn dat de eigenaresse zo tevreden is! Jij bent om gewoon top voor de dieren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 16:39

OK, dat. Ken ik ook van Hercule die ruin was.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-23 17:03

Dat heeft ze inderdaad gefilmd, ruinen doen het inderdaad ook maar in mijn ervaring wel minder vaak dan hengsten. Nu is mijn ervaring met ruinen relatief. :+ Ik heb altijd hengsten of merrie's gereden. Pharaon en Sam zijn mijn enige ruinen geweest. :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-23 16:18

Ik ben momenteel niet zo in mijn sas. Gisteren wel wat foto's gemaakt van de heren:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Met de aanhoudende regen heeft de weide het overigens idd officieel op gegeven. Helemaal nu de boer er ook nog eens met de tractor overheen is moeten gaan om hooi te brengen. Het achterste stuk is nog wel begaanbaar gelukkig. Het voorste stuk staan ze eigenlijk alleen als ik ga voeren. :+
Als ze naar de grote weide gaan, gaan we dit stuk terug volledig inzaaien met gras speciaal voor paarden zodat het iets meer kan hebben. We hebben het stuk éigenlijk net te laat in handen gekregen maar goed, noodoplossingen hebben de neiging van een korte levensduur te hebben. :+

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 16:29

Wat kijkt Sky inmiddels lekker helder uit zijn ogen.

En och, ze kunnen droog liggen, ze kunnen lopen en ze hebben voldoende te eten. Ideaal? Vast niet. Maar ze kunnen wel paard zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 16:51

Die bovenste foto van joy vind ik erg mooi. Ook zijn vacht kleur. Balen dat je weiland al te nat is, maar gelukkig nog voldoende droge plekken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-23 16:56

Onder zijn wintervacht lijkt terug een donkerdere kleur te zitten wat me doet vermoeden dat hij kwa kleur ook meer richting Rêve gaat gaan. Ergens vind ik dat wel "zonde" in die zin dat rêve nogal vaak voor zweetvos uitgemaakt wordt. :+ Maar zijn veulenvacht gaf al een indicatie dat het iig geen lichte palomino ging worden. De tijd zal het leren. :j

We hadden gehoopt dat het zich langer goed ging houden maar we hadden er niet op gerekend dat het vanaf november zo ongeveer non stop zou gaan regenen. Zodra het twee dagen droog is, is het weiland al flink op gedroogd maar daar zijn we tot op heden nog maar 1 keer aan geraakt sinds ze er staan. :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 19:35

Sky is echt enorm opgeknapt! En een naarling zie ik op deze foto's van Joy ook echt niet hoor :)

Misschien wordt hij wel zoals Mareentje: diep donkerder goudkleurig in de zomer, appeltjes tegen de herfst, en in de winter een stuk lichter, veel meer richting wit zeg maar. In de lente een rommeltje :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-23 19:39

Momenteel heeft ie een beetje korte beentjes onder zijn plompe lijf vind ik. _O-