STeigerende paarden ben ik ook zeker geen fan van. Bokken kan je nog in de mate van het mogelijke uitzitten en daarbij het paard naar voren jagen.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
petraaken schreef:Joy, wilde dus een ontharingsbehandeling.![]()
STeigerende paarden ben ik ook zeker geen fan van. Bokken kan je nog in de mate van het mogelijke uitzitten en daarbij het paard naar voren jagen.
en inderdaad. Plus als je van een bokker af valt lig je in het zand maar als eentje die steigert om klapt lig je onder 500kg.pmarena schreef:Op zich wel, maar op gevaarlijke momenten mag je ook best even een harde grens aangeven natuurlijk.
Rena die schrok in het begin in de wei nog van haar eigen scheet, echt niet normaal
Alleen dus nog laag hupsen (en dan ook echt traag omhoog komen) als ie iets moeilijk of spannend vind. Dan stel ik hem gerust. Het begint meestal met piafferen op de plek en van daaruit komt dan een hupsje op een gegeven moment. Dan wordt hij gerust gesteld. Stapje naar voren en weer stil. We zijn nu bezig met richtin piaffe werken en ook nu doen we het zo, zodra we zien dat hij het te moeilijk vind, vóór hij gaat hupsen rijden we hem er uit, ontspanning, en dan terug naar verzameling.pien_2010 schreef:Het steigeren van Sam is sneu voor hem (de reden) en niet gevaarlijk. Hercule deed het uit dominantie, die was echt niet bang van zijn eigen schaduw en kwam kaarsrecht omhoog. Brrrrr. Was gelukkig gauw klaar.
Angst is zo anders....Polie, Sam, wellicht monster ook van Ava. Dat moet totaal anders en met heel veel liefde , zachtheid en beleid opgelost worden.

Wat ik ook doe, ik heb Rêve áltijd in de gate. En dat wordt soms dus verward met te veel vertrouwen.
Ik ben niet bang voor haar maar ik vertrouw haar zo ver als ik haar kan gooien.
pien_2010 schreef:Je hebt nu een band met Sam dus natuurlijk is hij niet gevaarlijk. Polie was in het begin wel gevaarlijk maar al heel lang niet meer en monster heeft ook zijn vriend gevonden in Ava en wordt steeds voorzichtiger met haar→ zo gaan vrienden immers met elkaar om. Zo bedoel ik het meer te zeggen Ayasha. Sorry als dat niet duidelijk was.
sommige paarden moet je idd echt vriendjes mee zijn. Dat zijn meer kleuters die je bij de hand moet nemen om ze duidelijk te maken hoe de wereld werkt en wat hun plaats daarin is zonder ze te kleineren. Want je wil dat ze open bloeien en zelfzekerder worden niet dat ze dicht klappen. En dan heb je paarden zoals Rêve waarbij je de dunne grens van respect tonen en eisen moet bewandelen.
Mars schreef:Het zijn ook allemaal individuen en de mensen die daar oog voor hebben zijn zo zeldzaam helaas. Bij het ene paard helpt een aai over de bol en de ander heeft sturing of motivatie nodig. Helaas zie je nog teveel mensen elk paard langs dezelfde mal leggen en dan ‘moeten ze maar luisteren’. Xo zonde vind ik dat.
tot mij had hij nooit ruiters gehad die zo over hun paarden denken en dat maakt me boos en verdrietig. Elke keer als hij zegt ‘jamaar als ze niet meer kunnen werken heb je er toch niks meer aan.’ Krijgt hij een boze blik. 

)

(ze heeft een aandoening die haar tijdelijk aan een oog blind maakt, soort auto immuun ziekte al weten de dokters niet zeker wat. Voorlopig hersteld het zicht zich maar elke keer als ze een ‘aanval’ krijgt is daar geen garantie voor.
nu heeft ze een spuit in haar oog gehad waardoor ze even niet bij paarden (of soortgelijke situaties) mag, beetje zoals met een operatie wonde zeg maar.)
Ayasha schreef:pien_2010 schreef:Je hebt nu een band met Sam dus natuurlijk is hij niet gevaarlijk. Polie was in het begin wel gevaarlijk maar al heel lang niet meer en monster heeft ook zijn vriend gevonden in Ava en wordt steeds voorzichtiger met haar→ zo gaan vrienden immers met elkaar om. Zo bedoel ik het meer te zeggen Ayasha. Sorry als dat niet duidelijk was.
Zo had ik het ook opgevat.sommige paarden moet je idd echt vriendjes mee zijn. Dat zijn meer kleuters die je bij de hand moet nemen om ze duidelijk te maken hoe de wereld werkt en wat hun plaats daarin is zonder ze te kleineren. Want je wil dat ze open bloeien en zelfzekerder worden niet dat ze dicht klappen. En dan heb je paarden zoals Rêve waarbij je de dunne grens van respect tonen en eisen moet bewandelen.

Wat heeft ie toch een wijze uitstraling
Gelukkig kunnen ze de stal in als ze willen liggen. (en dat doen ze ook overigens)
Dus of Sky gaat een hele grote worden.
Of Joy gaat mee vallen maar ik hoop wel dat ie een beetje in verhouding gaat komen.
Dit is zo de periode van "je kan maar beter niet kijken."
Niet naar het geheel iig. 
Avalanche schreef:Monster pak ik bij het handje idd. Gaan we gewoon samen kijken naar de wereld en samen onderzoeken. Die steigerde vooral uit frustratie. Als subtiele signalen niet gehoord worden, en praten niet helpt, wordt het schreeuwen.
En als dan de reden tot schreeuwen wordt weggenomen omdat er geluisterd wordt is schreeuwen niet meer nodig.
Is met Sam denk ook. En Sam is denk ik ook gewoon heel gevoelig voor prikkels en kan het soms gewoon niet handelen.
Dat was bij Sam dus ook zo, hij is dan ook een vluchter dus hij probeerde te vluchten (en bracht met dat gedrag soms zijn verzorgers in gevaar in zijn paniek en zichzelf ook.) en als hij niet kon vluchten ging hij omhoog... 
Dat is niet hoe het "hoort" in Sam zijn hoofd en hij klampt zich gewoon erg vast aan die vaste volgorde om het verwerkt te krijgen.
Ook met op stal zetten, Sam mag als eerste naar binnen en als eerste naar buiten. Niet andersom, dan wordt hij onrustig, hij brengt ons niet meer in gevaar maar hij raakt dan wel over stuur.
Anderzijds heeft hij er geen moeite mee als ik Rêve bij hem weg haal om te rijden want dat kent hij. Maar als ze samen binnen gehaald worden mag Sam eerst.
dan is ie nerveus en onrustig en moeilijk tot ontspanning te krijgen. Nu is het voor mij ook makkelijker om van sam naar Rêve te gaan dan andersom (Sam voelt zo smal tov Rêve.
) dus op zich is dat ook een kleine moeite.

komt nu eigenlijk tegen dokters advies in maar ze wilde hem even zien
)

insemineren, invriezen enz) 
Ik heb altijd hengsten of merrie's gereden. Pharaon en Sam zijn mijn enige ruinen geweest.

Maar zijn veulenvacht gaf al een indicatie dat het iig geen lichte palomino ging worden. De tijd zal het leren.