Veulen 2015 hoe doe jij het

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 20:21

Hebben jullie de tandjes ook nog ergens gevonden? :P
Elano heeft ze nog. Dus hoef voorlopig nog niet te zoeken. Maar gok dat als ik een tandje wil, heel veel geluk moet hebben.. :=

Filmpje van gister. Hier is ook de zeehond goed te zien:

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 20:36

Hier nog niets :D

Afbeelding

Miesjex

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 22:38

Hier ook nog geen tandjes kwijt!

Heerlijk al die paardjes in het water. Wij hebben hier ook een mooi stuk met water maar moet drukke weg over en hij is panisch voor verkeer, en dat ga ik nu niet oefenen met bijna 33 week zwanger. Worden dingen voor na de bevalling haha

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 11:59

Ik las iets over veel longeren en niet goed en dergelijk

Ik longeerde mijn merrie inderdaad voor een keuring. Ben heel vroeg begonnen zodat ze het allemaal rustig kon verwerken. Al in februari volgens mij. Alleen stappen aan halster, om haar links en rechts en een rondje lopen te leren
Afbeelding
Daarna eens een singeltje om
Afbeelding
En dan een hoofdstelletje (niet helemaal mee eens :+ met het singeltje)
Afbeelding
Afbeelding

Daarna rustig de touwtjes er aan. Dit was ergens in april
Afbeelding

Ze snapte het goed dus even doorgetraind. Ze liep twee keer per week ongeveer een kwartier. Afbeelding
Afbeelding

Om even weg te zijn en trailer rijden te oefenen naar een fotomeeting geweest. Ook paraplu , plastic en vlaggen training gedaan thuis. Mak beest
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op de keuring was ze de braafste die daar stond. Begon te regenen, al het publiek klapt de paraplu open, alle paarden gaan zowat op de loop en mijne blijft op rust staan. Training werpt zijn vruchten af!
Afbeelding

Dag na de keuring mentuig opgehad. En nu geniet ze van vakantie tot volgend jaar februari. Dan pak ik haar rustig op in de lange lijnen om het sturen te leren. In maart word ze beleerd voor de wagen
Afbeelding

Nu doe ik er niks meer mee behalve borstelen. Sommige mensen vinden het slecht en teveel. Ik vind het goed. Je dieren jong aan vele dingen laten wennen ipv na 3 jaar in de weide je paard er uit plukken en binnen 2 maand te beleren ;)
Iedereen doet het op zijn eigen manier en ik vind dat je ieders manier moet respecteren

Van de week een nieuwe neusriem gekocht. Ze word gereden volgend jaar zonder sperriem. Ik vind dat nutteloze losse riempjes en zonder staat veel chiquer :)
Afbeelding

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 13:03

Ik heb gewerkt met hengsten die keuringsklaar gemaakt moesten worden.
Dan kan je je lol op.
Die beesten gaan vanaf de merrie de opfok in, komen met 2,5 jaar op stal en kennen niks.
Dat is vrachtwagen in de deur opening zetten, een paar boxen open zetten en hopen dat ze allemaal een eigen box in gaan. :+
En dan ga je dus aan de gang met zo'n 600 kg hormonen die niks kent.
Dat is ook geen pretje.

Ik ben blij dat die van mij al het een en ander kennen.
en als ze aan de gang gaan is het idd maar eventjes.

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 13:54

Bij ons op de manege precies hetzelfde met de jonge paarden. Die hadden 2,5-3 jaar gewoon in de wei gestaan en amper in de hand geweest.
En dan daarna mee aan de slag. Wat een verschrikkelijk onbeschoft paard je dan krijgt zeg, nee bedankt :') Je kan het ze niet kwalijk nemen natuurlijk, want ze zijn geen mensen gewend.
Daarom vind ik het juist belangrijk om mijn paard de basismanieren aan te leren, zodat je geen 600 kilo hebt die je omver walst en doet waar hij zin in heeft :D

Donderdag ga ik Jack verhuizen, alles is geregeld! Ergens vind ik het ook wel heel spannend, aangezien hij de eerste keer toen ik hem ophaalde de trailer absoluut niet in wilde. Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen.
Ook wel spannend om hem in een nieuwe kudde te zetten en ergens ook wel een beetje een schuldgevoel dat ik hem nu bij zijn vriendjes weg haal :+ herkennen meer mensen dit? Maar goed, uiteindelijk had hij toch weg gemoeten uit te opfok.

Even offtopic, ik zie dat er wat mensen naar horse event gaan, leuk! In ga daar zelf alle 3 de dagen werken bij de penny piste :))
Wie weet kom ik wel iemand tegen! Al zou ik die die dan zeer waarschijnlijk niet herkennen :')
Nog offtopic'er: hoe krijg je dat zo bij je naam te staan of je wel of niet gaat?
Edit: ik zie het al staan. Iets met verder kijken dan je neus lang is :+

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 14:13

Haha moet elke keer goed lezen als jij iets post :=

Mijn Jack gaat namelijk dinsdag verhuizen!
Ik heb geen schuldgevoel aangezien ik hem weg haal bij 2 pony's die hem overal wegjagen (brokken, hooi of gewoon zomaar als hij te dichtbij staat)
Dus voor hem beter :))

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 15:04

Tussen alles vanaf 2 jaar rustig opbouwen tot 3 jaar, of 3 jaar oud en binnen 2 maanden beleren zitten nog heel veel meer manieren hoor :D Pepper mag voorlopig nog lekker blijven staan. Hij wordt niet beleerd voor de wagen voor hij 4 jaar oud is. Wel doen we wat schrik trainingen en basis grondwerk omdat ik het belangrijk vind dat hij dat kent. Maar ik heb geen haast dus hij mag nog lekker groeien en dan als hij (bijna?) 4 is gaan we rustig beginnen met beleren voor de wagen. Tegen die tijd zien we wel hoe hij er bij staat en waar hij aan toe is. Als dat beleren snel lukt, is het leuk, als dat lang duurt, ook prima. We hebben afgesproken dat we nog 30 jaar samen blijven, minimaal. Dus dat ene jaartje wachten vind ik niet erg. :P Ik merk en zie aan hem dat hij nog lang niet aan meer toe is dan we nu doen. Maar ieder paard is anders, en iedere eigenaar is anders. Dus iedereen moet doen wat hij of zij zelf wil en een goed gevoel bij heeft!

Annikoe; spannend, jack verhuizen! veel succes. :) Schuldgevoel met uit de kudde halen had ik niet, want Pepper heeft niet in de opfok gestaan bij mij. :D

Ik kijk hier trouwens ook elke dag of er al een tandje uit is. Maar meneer heeft alles nog helaas. Ik hoop stiekem ook dat ik er dan eentje vindt, maar die kans is natuurlijk heel klein op een weiland haha.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-17 18:47

Rosie staat bij mij thuis. En ik kom natuurlijk dan dagelijks bij de paarden. Ik loop er tussen door en mest waar ze bij zijn. En als ik langs ze loop dan laat ik me hand even over de billen of rug glijden. Als ze in de weg staan moeten ze wijken en Rosie doet bij dit alkes gewoon mee. Sind pas zetten we haar af en toe even vast om haar lekker te kroelen en overal even aan te zitten voetjes tillen ed. Ze heeft 2x een hoofdstel even gepast en ook een deel van het tuig. Vandaag omdat ze zo nieuwsgierig was er even een zadel los op gelegd. Rosie wordt er niet blij van als we alleen de anderen pakken. Dus af en toe even halster om en ook een rondje door de bak. Dat gebeurd niet wekelijks. En meer na wat zij aangeeft. Heeft ze er wel zin in dan mag dat. Geen zin of niet nieuwsgierig dan doen we het niet. Maar in de dagelijkse omgang is ze super braaf. Mijn dochter van 8 kan ook goed met haar en heeft haar zelf geleerd dat ze ook uit haar ruimte moet blijven. Ze vond Rosie eerst wel een beetje groot en daardoor eng. Ik geb gaar verteld hoe het werkt bij paarden wn zij heeft het opgevat om Rosie te leren op veilige afstand van haar te blijven of te wijken als ze dat wil. Echt super schattig.
Afbeelding

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 22:20

xZiva_ schreef:
Haha moet elke keer goed lezen als jij iets post :=

Mijn Jack gaat namelijk dinsdag verhuizen!
Ik heb geen schuldgevoel aangezien ik hem weg haal bij 2 pony's die hem overal wegjagen (brokken, hooi of gewoon zomaar als hij te dichtbij staat)
Dus voor hem beter :))

Haha ja dat snap ik! Twee Jackies die in dezelfde week verhuizen :))

Ik heb nog een ander vraagje. Ik merk bij Jack dat hij heel weinig dingen van snoepjes lekker vindt en veel weer uitspuugt. Is dat de leeftijd? Hebben jullie ook paarden die nog weinig andere dingen lusten?
Vaak lust hij wel een stukje appel, maar nooit de hele appel, of een klein hapje wortel, maar nooit de hele wortel. Snoepjes eet hij nog helemaal niet, die spuugt hij gelijk weer uit.
Want het lijkt mij leuk, wanneer hij eenmaal gewend is op zijn nieuwe plekje, om een beginnetje te maken met clickertraining. Maar als hij niks lekker vindt, dan wordt het ook lastig om hem te motiveren :') Nog andere dingen die ik zou kunnen proberen? Hij heeft nog nooit brok op, misschien kan ik hem dat eens laten proeven wanneer hij op zijn nieuwe stalling staat.

Of ik heb gewoon een paard dat graag gras eet en verders niks :Y)

oly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 22:45

wel die van mij eet alles maar dikke wortels ofzo krijgt ze niet weg snoepjes gaan wel maar zijn kleintjes
de grotere spuugt ze ook uit hooi en korrels kan ze prima eten knoeit of morst daar niet mee ze hebben tegen mij gezegd dat de tanden laten doen niet nodig is voor 3 jaar bij een gezond paard die uiteraard geen problemen heeft met zijn tanden denk dus dat het de leeftijd is het gebit begint dan te wisselen

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 06:27

Die van mij eten alleen smikkels. :+
Appels en wortelen krijg ik er niet in, evenals andere snoepjes.
Als ik qua voer iets verander heeft dat ook een paar dagen nodig eer ze gewend zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 08:22

Frummels schreef:
Tussen alles vanaf 2 jaar rustig opbouwen tot 3 jaar, of 3 jaar oud en binnen 2 maanden beleren zitten nog heel veel meer manieren hoor :D

Inderdaad, er zit zoveel tussen :j

Ik zie bij de opfok ook paarden die nog echt groen en niet makkelijk in de hand zijn met hun twee jaar. Toevallig zijn dit ook de paarden die als veulen niet veel extra aandacht hebben gehad buiten de dagelijkse verzorging en op stal en in het land staan.Vind het sneu als ik bedenk dat die mogelijk straks relatief snel beleefd gaan worden. Komt dan heel veel ineens over ze heen.

Mijn paard heeft samen met haar moeder veel gedaan en is veel in handen geweest. Dat vergeten ze nooit meer en heb je rest van het leven profijt van. Straks gaan we het ook rustig aan doen. Ze moeten nog minimaal 25 jaar mee.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 08:22

Mijne eet trouwens alles :j

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 08:37

Annikoe: Pepper lust alles. :9

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 09:01

Haha natuurlijk er zijn heel veel manieren . Ik gaf een voorbeeld. Iedereen doet het op zijn eigen manier, en dat is goed. Het is ook maar net wat je doel is met je paard. Wedstrijd, recreatie of grasmaaier

Zilver lust bijna niks :')

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 09:08

Er zijn idd ook heel veel manieren. Ik zelf hou er niet van om een paard tot 3 niks te laten doen en dan plots moet ie van alles kunnen en doen. Ik raak ook vaak overprikkeld en dat is niet bepaald iets wat fijn te noemen valt. :=
Maar zo vind een ander dat juist weer fijn omdat ze dan zogenaamd jong kunnen zijn. Terwijl in mijn ogen, ze dat ook gewoon kunnen zijn als je wel wat doet met ze.. :')

Die van mij eet ook niet alles. Als de andere paarden het eten of je stopt het voor zijn mond, gaat hij het wel proeven. Zo at hij gister dus een stukje frikandel. Hij vond het nog lekker ook. _O-

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 10:14

Jack is een shetlander dus ja alles gaat naar binnen :')

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 14:56

Kabayo schreef:
Haha natuurlijk er zijn heel veel manieren . Ik gaf een voorbeeld. Iedereen doet het op zijn eigen manier, en dat is goed. Het is ook maar net wat je doel is met je paard. Wedstrijd, recreatie of grasmaaier

Waarom zou het uiteindelijke doel verschil maken?

Kan mij dat voorstellen bij draf en renpaarden die met twee jaar al mogen racen maar verder?

:)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 14:59

fransje23 schreef:
Kabayo schreef:

Waarom zou het uiteindelijke doel verschil maken?

Kan mij dat voorstellen bij draf en renpaarden die met twee jaar al mogen racen maar verder?

:)

Maakt wel degelijk verschil de manier van trainen als wedstrijd je doel is. Maar dat lijkt mij vanzelf sprekend ;)

Draf en renpaarden rijden als 2 jarige al races. Dat is een wereld van verschil

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-17 16:02

Rosie krijgt geen snoepjes. Ik geef dat liever iets als kleefkruid of munt

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 16:18

Lars is ook geen alleseter :n En dat terwijl hij een fjord is :D
Snoepjes heeft hij echt aan moeten wennen. Zijn vitaminebrok hoeft hij ook niet los
uit de hand, alleen met wat muesli en olie erdoor.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 16:59

Kabayo schreef:
Maakt wel degelijk verschil de manier van trainen als wedstrijd je doel is. Maar dat lijkt mij vanzelf sprekend ;)

Maar in hoeverre maakt dat uit in de zin van op jonge leeftijd wel of niet wat mee doen?
Volgens mij begrijpen we elkaar niet goed :)

Dat je uiteindelijk een sportpaard naar een wedstrijd toe gaat trainen is logisch.

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 17:05

Dex eet ook alles Haha.
Hij moest het wel leren, want een wortel snapte hij eerst ook niet.
Ik ben ook van mening dat het niet erg is om met een jong paard wat te doen, zolang het niet te belastend is.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 17:11

fransje23 schreef:
Kabayo schreef:

Maar in hoeverre maakt dat uit in de zin van op jonge leeftijd wel of niet wat mee doen?
Volgens mij begrijpen we elkaar niet goed :)

Dat je uiteindelijk een sportpaard naar een wedstrijd toe gaat trainen is logisch.

Dat maakt heel veel uit.

Even een voorbeeld. Ik wil met mijn 3 jarige de friesian talent cup rijden, een cup speciaal voor 3 jaigen. Er word niet veel gevraagd, soort bestgaand rijpaard. Maar ze moet wel correct lopen natuurlijk en op haar gemak. Ontspanning. Als jij pas in januari begint met je paard voetjes geven, vastzetten, longeren, poetsen, vervoeren enz ben je gewoon veelste laat om je doel te bereiken. Als je paard al die kleine dingen al probleemloos kent is het voor het dier zoveel makkelijker te verwerken. Er komt zoveel op ze af.

Verdere wedstrijden zal ze niet lopen hoor, no worries.

Ik denk dat het degelijk invloed heeft op een sportpaard als je laat begint. Rij nu ook op een 3 jarige die 3 jaar niks gedaan heeft , die heeft zoveel moeite met verwerken. Komt gewoon zoveel op ze af...