de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:48

Leuke foto's! Ik zal binnenkort foto van veulen plaatsen.

Even een vraagje hè! Guus staat linksvoor behoorlijk frans. Ze tikt ook af en toe aan een zwabbert wat met deze voet, verder echt een fijne beweger en heeft ze er geen last van. Nu galoppeert ze linksom 99 van de 100 keer altijd verkeerd aan, zowel aan de longe als onder het zadel. Zou dit met de franse stand te maken kunnen hebben? Ik heb er nog niet eerder aandacht aan besteed omdat ze drachtig was en ik dacht dat dit misschien met dr dracht te maken zou kunnen hebben. Nu inmiddels dus 3 weken verder onder het zadel en galoppeert ze dus nog altijd verkeert links. Binnenkort komt mijn instructeur langs dus hij zal er ook wel een mening èn hopelijk oplossing voor hebben. Maar ik was benieuwd of jullie hier ervaring mee hebben.

manubres

Re: de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:02

Mijn ruin staat enorm Frans...en galoppeerde ook altijd verkeerd aan. Bij hem zat er een blokkade in zijn lendenen (dus niet aan de voor, maar aan de achterkant), na osteopatische behandeling is hij stuk verbeterd. Aan de longe heeft hij nog wel eens moeite, maar onder het zadel nooit.

Het kan ook te maken hebben als ze nog wat weinig in balans zijn en niet sterk genoeg, heb ik me laten vertellen...maar bij de mijne was echt wat aan de hand.

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:12

Ik denk dat ze misschien ergens in haar lichaam compenseert door die Franse stand waardoor ze in de verkeerde galop gaat. Een bezoekje van een osteo zou misschien wel uitkomst bieden. Die kunnen altijd goed de relatie leggen tussen een bepaalde blokkade en waar het daadwerkelijke 'probleem' zit.

En idd balans is ook een grote factor. Zeker met die jonkies. Zo lang is ze nog niet onder het zadel en heeft ook nog een veulen gehad.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:31

Ik zou het eerder aan balans toeschrijven dan aan de stand. Ik weet niet hoe je longeert maar als je haar niet bijzet of niet aan de dubbele longeert zal het alleen maar moeilijker voor haar zijn. Als ik Gideon onder het zadel niet goed recht heb en ik ondersteun hem niet correct (door hem goed aan te kunnen laten springen) wil hij ook nog weleens niet goed aanspringen. Maar de fysio of osteo laten komen kan natuurlijk nooit kwaad, kan je ook e.e.a. uitsluiten.

Wat een mooie foto Gomir! Je boft maar met zo'n fantastische bodem!

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:12

Ik heb ook een vraagje aan jullie...
Vanaf wanneer gaan/gingen jullie bij de jonkies met sporen rijden?

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:21

Ik ga het zo lang als mogelijk proberen om niet met sporen te rijden :) Waar hij beleerd is, is hij per ongeluk een keer met spoor gereden (ze was ze vergeten af te doen) maar daar reageerde hij gelukkig prima op.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:24

Ik vind sporen op jonge leeftijd altijd onzin. Juist dan moeten ze leren goed aan de hulpen te zijn, zonder sporen. Sporen zijn uiteindelijk ook om te hulpen te verfijnen. Dit is bij mij nog lang niet het nodig, omdat we echt alleen de basis meepakken. Zodra je aan zijgangen begint of hoger in de sport rijdt, zou ik daar persoonlijk pas mee beginnen.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:41

Ow ow.. dan ga ik nu zeggen dat ik Gideon vanaf dag 1 met sporen rijd. Degene die hem zadelmak heeft gemaakt reed ook met sporen en ik ben ook van mening dat hij er maar beter direct aan kan wennen. Ik moet wel zeggen dat hij eerder een tikje met de zweep op z'n schouder kreeg dan een spoortje in zijn buik.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:59

Haha ach ieder zijn ding toch? :D Ieder paard reageert weer anders.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:02

Ik rijd niet met spoor, maar merk dat ik het soms mis om hem even een prikje met een spoor te geven zodat hij iets scherper op mijn been reageert...doe het nu met de zweep...maar vind een spoortje ook wel handig :o

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:24

Ik rijd ook vanaf dag 1 met spoor...als je hem op de goede manier gebruikt prima toch.

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:27

Ja vind ik ook! Als je weet hoe je er goed mee moet rijden. Maar ik vind mezelf (nog) niet bekwaam genoeg om te rijden met sporen bij een jong paard. Dusja, zolang het goed gaat zonder spoor, rijden wij lekker zonder spoor :)

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:10

Ik rij ook zonder spoor, kan later nog wel als, ik in de dressuur wat extra ondersteuning kan gebruiken

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:45

Ik rijd ook nog zonder, ik ben ze nu nog niet nodig.

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:50

Maar dat ligt eraan hoe je ze gebruikt toch...
Ik heb ze altijd om maar meestal is het daar ook mee gezegd. Zelfde met de slof, hangt eraan maar echt gebruiken doe ik hem niet.
Zie de spoor als een verfijning van mn Hulp, komt deze niet door, spoortje erbij. Werkt perfect en die van mij blijft ook zelden hangen in bv de overgangen..
Dus bij mij is er niet echt sprake van nodig hebben/ niet nodig hebben.

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:59

Ik heb weleens op paarden gereden waar ze dus niet voor de verfijning gebruikt werden maar omdat ze zonder spoor amper een stap voorwaarts zetten. Dan heb je het niet helemaal goed gedaan :P

Ik heb vanavond een hele mooie Samshield cap van mn moeder gekregen :D <3 Zeer blij mee!

Afbeelding

Eindelijk een cap waar ik geen champignonnenhoofd in had :')

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:02

*Meld zich ook weer eens*

Ik rijd ook niet met sporen. Ik zit er dan ook nog maar 2 maanden op. Maar ik ben eerlijk gezegd niet van plan om er mee te gaan rijden. Ze reageert prima dus ik heb geen reden ze wel te gebruiken.

Wauw gave cap clau! Daar zal je zeker blij mee zijn ja! :j

Givje vandaag, van de week weer een keertje lessen :)
[ITP] I think that you're my fairytale...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:04

Mooie helm! :j

Leuke foto's Pradadaan

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:23

Ik ben een paar weken geleden met een spoortje gaan rijden, omdat gup soms wat plakkerig wilde zijn aan het been en ik iedere keer het zweepje vergat :+ Moet bij hem echt mijn hak iets optrekken om de buik te raken dus zit er niet continu aan met het spoortje :n Hoef ik er ook niet meer om te denken om het spoortje af te doen voor ik opstap...:P

Hoorde dat mijn gupje vandaag heel fijn het parcours rondsprong op het grote terrein. Was er zelf niet bij, maar als drie mensen het komen vertellen zal het wel zo geweest zijn :D Lekker beest!

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:46

Thanks Pradadaan en KarinvdM!

Wat een leuke foto's van Giv en Prada!! :))

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:05

hele mooie helm, ze zitten echt erg lekker!! Heb er sinds een half jaar ook een, heel blij mee!

Ik rij alles met dezelfde spoor, gebruik em zonodig.

Blondje is echt te dik...staat op een wel hele kale wei( bewust) maar ze blijft maar zwellen..... :')

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:49

Fijn dat die cap bij jou ook goed bevalt Peetje82! Ik heb er ook bijna alleen maar goeds over gehoord/gelezen dus ik was wel redelijk snel overtuigd :P En de levenslange garantie vind ik ook top!

Woeps, daar gaat haar strakke buikje haha! Meer trainen }> Of misschien onbevlekt ontvangen? :oo :P

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 21:01

Mooie cap Clau_1991, ik wil eigenlijk ook een andere. Bruin iig, mijn zadel en hoofdstel zijn ook donkerbruin.

Ik rijd (nog) niet met sporen. Als ze zo gaat bokken als 3 weken geleden heb ik mijn benen hard nodig om te klemmen haha, niet heel handig om dan een spoortje te hebben. Ik rijd nu met zweep, puur om mijn been te ondersteunen waar nodig, alhoewel ik ook niet heel erg fan van een zweepje ben, je gebruikt een zweepje al gauw best snel en een paard moet voor het been zijn en niet voor de zweep. Ik heb zo'n hekel aan van die paarden die totaal niet aan het been zijn en met een zweep in de hand wel lopen. Je komt je dan vanzelf tegen vanaf het M. Zweep weg, paard dat niet lopen wil....Je ziet veel van die ruiters die dan de zweep voorzichtig laten vallen vlak voordat ze de ring in gaan, halverwege de proef komt paardlief erachter dat er geen zweep meer is en dan kakken ze compleet in :D

Gisteren wat foto's geschoten van Guus. Ik zit nog een beetje in de foetus houding, zodat ik denk dat ik het bokken op kan vangen als ze dat doet (not) en mijn beugels zitten ook nog kort ook voor wat meer grip zeg maar. Verder ben ik niet ontevreden met dit beeld na 3 weken :o

Afbeelding

Afbeelding

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 21:17

knappe Guusje!!!

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 21:40

@ _clau_1991 mooi kado hoor! Super van je mams :D

@ pradadaan ik heb ff een berichtje achtergelaten bij deze leuke pics!

@ gomir, lekker hoor, dat ze zo een parcours rond komt, belooft nog wat!

Ik ben wel benieuwd naar de Dikke Golden Girl, want die van mij mag er op dit moment ook wel zijn :o

Love Guus! Is echt een knappe vos.

Ik ga binnenkort ook ff iemand charteren om foto's te maken van mij en Gadget.