Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fly_high

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 22:25

Ja je hebt koudbloeden en koudbloeden. Weleens zo'n lomp trekpaard gezien in de B of L, verruimen zit er gewoon niet in en er is geen hals om te strekken :') Sportgefokte haflingers daarentegen zijn tegenwoordig net warmbloeden

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 23:01

De Groninger die ik reed was een klassiek model. Stapte kort, kon niet verruimen en hing in de boeg. Toch had ik hem altijd in de top 3 lopen omdat ik zijn sterke punten nog beter had gemaakt en daar 8 en 9ens op scoorde. Daarentegen kwam ik met de verruiming niet hoger dan een 5. Kwestie van goed proeven leren rijden en geen fouten maken. De 70% redde ik niet, maar heb vaak genoeg hoog in de 65 gereden. Juist in het M en Z.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 23:05

Mijn freiberger loopt gemiddeld 70% in de B.
Maar ook tm 66% in t Z1. Zij is natuurlijk ook niet zo zwaar of stevig. Middendraf is hooguit n 6. Maar scoort erg goed op haar stap en galop.
Omdat ze verder zo fijn en makkelijk is , kan ik haar aan huis houden ( zonder bak) en lekker buitenrijden. Wat ik niet met elk paard zou kunnen.

En als die van mij vaker getraind werd als gemiddeld 2x per week zou ze waarschijnlijk ook hoger scoren of een niveau hoger lopen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 05:17

Het punt is, naar mijn mening, dat je dan terug komt op ' hij vind bakwerk niet zo leuk'

Ik denk dat als een paard een lijf heeft wat niet goed aansluit bij wat jij doet, dit niet perse zijn plezier in het werk vergroot :)

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 06:27

ruitje schreef:
Het punt is, naar mijn mening, dat je dan terug komt op ' hij vind bakwerk niet zo leuk'

Ik denk dat als een paard een lijf heeft wat niet goed aansluit bij wat jij doet, dit niet perse zijn plezier in het werk vergroot :)

Dat dus.

Ik vraag me af hoe de reacties waren geweest als de situatie net andersom was geweest. Als ik een hete KWPN-er had gehad met hoge punten in de dressuur, waarmee ik geen buitenritten kon maken ... Of dan iedereen zou roepen dat elk gezond paard gewoon op buitenrit moet kunnen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 06:28

Padoertje schreef:
De Groninger die ik reed was een klassiek model. Stapte kort, kon niet verruimen en hing in de boeg. Toch had ik hem altijd in de top 3 lopen omdat ik zijn sterke punten nog beter had gemaakt en daar 8 en 9ens op scoorde. Daarentegen kwam ik met de verruiming niet hoger dan een 5. Kwestie van goed proeven leren rijden en geen fouten maken. De 70% redde ik niet, maar heb vaak genoeg hoog in de 65 gereden. Juist in het M en Z.

Een Groninger is geen koudbloed.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 06:53

Het verschil is dat dressuur de basis is en je het nodig hebt. Buitenritten heb je niet nodig om een paard gezond te houden, die afwisseling voor tussen de oren kan je op andere manieren ook geven.
De keren dat ik paarden meegemaakt heb die dressuur zogenaamd niet leuk vonden was het eigenlijk of een medisch probleem of rijtechnisch bij de ruiter vandaan. Ook bij de koudbloeden. Of bij de instructie, maar dat hoort ook weer bij rijtechnisch. En het gaat niet eens om Z kunnen lopen, maar gewoon echt de basis van de basis die elk paard nodig heeft waar wij besluiten op te gaan zitten.
Heel bot gezegd, maar de betere koudbloed met een goede ruiter haalt geen 172 punten in een b proef als de proef goed ging. Als je het gaat hebben over het M en hoger, ja. Maar de B echt niet.

Ynskek gefeliciteerd! :):)
Stabledoor oei wat naar! En idd, nooit als 1e erop gaan. Juist van het voorrijden kan je al een hoop leren, sowieso of het paard veilig genoeg is. Bij een 2e keer kijken er meteen zelf op doe ik wel altijd, maar zelfs na alle jaren eigen paarden stap ik niet meteen zelf op bij 1e bezichtiging. Te veel oneerlijke mensen en daarvoor is paardrijden echt te gevaarlijk. Beterschap voor zus!

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 07:03

Ik blijf me verbazen. Bokt staat vol met draadjes over 'mag jouw paard nee zeggen' en vriendelijker rijden. Maar als je een koudbloed hebt die rijden in de bak niet leuk vindt, dan tuimelt iedereen over elkaar heen met voorbeelden om te bewijzen dat ze 'gewoon' moet dressuren.

Hoe doen jullie dat thuis met de kinderen dan? Als er eentje een hekel heeft aan wiskunde, roep je dan ook dat zijn neefje laatst een 10 haalde dus dat hij/zij gewoon vaker moet oefenen? Omdat elk gezond kind wiskunde moet kunnen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 07:37

Ze mogen nee zeggen en dan moet je als ruiter opzoek naar een manier waarop het geen nee meer is. Je kan niet op een paard rijden zonder dressuurmatig te trainen, dat is de absolute basis wil je je paard gezond houden.
Je kan ook niet correct springen zonder dressuur. Of in ieder geval ook niet op een manier die gezond is. Als de manier waarop jullie nu werken/rijden niet werkt moet je dat dus aanpassen. Je kan niet stoppen met dressuurmatig rijden, je kan alleen stoppen met wedstrijden, maar die basis zal je altijd moeten blijven onderhouden.

Dan kan je verbaasd zijn, maar het hoort er gewoon bij en een goede ruiter zorgt ervoor dat het paard dus wel die dressuur basis kan en daar geen nee tegen zegt. Helemaal niet met staken en het andere gedrag wat je noemt. Daar heb je ook goede en passende instructie bij nodig, want nee je kan niet gewoon op dezelfde manier doorgaan en verandering verwachten. Dat klopt en daar zou een instructie dus mee aan de slag moeten, naar wat jullie aan moeten passen in het rijden

Je kan allerlei vergelijkingen maken, maar overal is het antwoord hetzelfde. Dan moet je ervoor zorgen dat de nee een ja wordt. En nergens wordt gezegd dat je maar harder moet oefenen want blijkbaar werkt wat er nu gedaan wordt niet. Maar ook bij een kind kan je niet zeggen dat hij dan maar nooit meer wiskunde hoeft te doen. Blijft nog steeds dat wij mensen geen wiskunde nodig hebben om gezond te blijven, dressuur basis is wel nodig bij een rijpaard. Die dressuur basis zou je ook op buitenrit kunnen doen maar dan moet je dus wel serieus trainen op buitenrit en dat een aantal keer per week. In de zomer goed te doen, in de winter heb je toch te maken met die bak.

Het is dus juist omdenken en niet alleen denken dat het paard het niet wil, maar juist ook wat je als ruiter 'verkeerd' doet voor dit paard. Dat is juist vriendelijk en aan het paard denken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 07:40

Maar moet je perse in de bak rijden om te dressuren en je paard goed door zijn lijf te krijgen? Je kan je paard prima rechtrichten in het bos en zijgangen en een fijne nageeflijkheid voor elkaar krijgen. Juist paarden die je wat balans missen kan je heel fijn sterker maken door lekker rechtuit te gaan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 07:43

MarjanB schreef:
Maar moet je perse in de bak rijden om te dressuren en je paard goed door zijn lijf te krijgen? Je kan je paard prima rechtrichten in het bos en zijgangen en een fijne nageeflijkheid voor elkaar krijgen. Juist paarden die je wat balans missen kan je heel fijn sterker maken door lekker rechtuit te gaan.

Dat zeg ik ook, alleen is dat in de winter vaak niet zo makkelijk om genoeg naar buiten te gaan en zit je toch nog met aantal dagen dat je wel in de bak rijdt. Want zodra je thuis komt van werk is het donker en dat werk heb je nodig voor het stalgeld. Helemaal in deze omgeving waar Lieser ook zit. Laat staan met de prijsverhogingen straks :=

Voor wedstrijden en het wat verdere dressuurwerk als de basis is bijrijdpaard geweldige oplossing. Sowieso enorm leerzaam. Maar dat neemt niet weg dat eigen merrie toch haar hele rijdcarriere ook dressuurmatig getraind moet worden en er dus manier gevonden moet worden dat het geen nee meer is en al helemaal geen schreeuwende nee.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 08:15

Lieser schreef:
Ik blijf me verbazen. Bokt staat vol met draadjes over 'mag jouw paard nee zeggen' en vriendelijker rijden. Maar als je een koudbloed hebt die rijden in de bak niet leuk vindt, dan tuimelt iedereen over elkaar heen met voorbeelden om te bewijzen dat ze 'gewoon' moet dressuren.

Hoe doen jullie dat thuis met de kinderen dan? Als er eentje een hekel heeft aan wiskunde, roep je dan ook dat zijn neefje laatst een 10 haalde dus dat hij/zij gewoon vaker moet oefenen? Omdat elk gezond kind wiskunde moet kunnen?

Dat ene kind moet ook gewoon wiskunde doen :))
En niemand heeft het over die 10, maar wel de basis.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 08:29

Flatwork (want dressuur is het nog nauwelijks) in de bak is ook 2+2 wiskunde dat inderdaad iedereen moet kunnen.

Lieser schreef:

Denk dat het punt is dat een paard totaal geen idee heeft van "dressuren" als een alomvattend begrip. Het paard mag wel nee zeggen tegen wat je van hem vraagt en de manier waarop je het vraagt. Hij zegt alleen geen nee tegen bakwerk, hij zegt nee tegen specifieke hulpen en opdrachten.

Je bakwerk beginnen met lekker los vol gas warmgalopperen in verlichte zit of paar cavalettis doen is ook bakwerk zeg maar.

Als je niet medisch wilt zoeken zou ik op zijn minst een andere instructie om hulp vragen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 08:48

Een paard dat echt volledig in de staak gaat mankeert iets. Als je het niet wil horen prima, maar je kunt het voor jezelf niet goed praten. Een paard zegt alleen nee bij lichamelijk ongemak of angst. Doe je een moeilijke oefening, waarbij het paard zn best moet doen en echt even wat meer de spieren belast dan is een reactie begrijpelijk. Een paard waar niks van wordt gevraagd zal ook niet vervelend doen.

Aangezien je het graag vergelijkt met kinderen: als je niets vraagt aan de gemiddelde puber zullen ze ook niet tegensputteren. De puber zal praatjes krijgen als ze van de ouders ineens de vaatwasser uit moeten ruimen en het huis moeten stofzuigen. Dat kost namelijk moeite ;)

Mijn paard die ik in mei heb moeten inslapen staakte ook. Helemaal door de molen gehaald en uiteindelijk was er ook daadwerkelijk echt iets mis, ondanks dat er eerst twee dierenartsen niets konden vinden. Ben vier jaar aan het dokteren geweest, ook verschillende trainers gehad aangezien we het niet konden vinden en men ook zei dat hij gewoon vervelend was. Het heeft een vermogen gekost en uiteindelijk heb ik hem in moeten laten slapen in plaats van dat we hem konden helpen.

Overigens had dit paard nog steeds door een röntgenologische (incl. hals en rug) en klinische keuring gekomen. Dus dat zegt ook niet alles. We zijn er uiteindelijk met een scintigrafie achter gekomen waar het nu zat.
Laatst bijgewerkt door mavantos op 02-11-24 08:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 08:50

Lieser schreef:
Padoertje schreef:

Een Groninger is geen koudbloed.

Heb ik dat gezegd dan? Als je mijn vorige post goed had gelezen, dan is dit een voorbeeld van paarden die lichamelijk niet perse sportief in elkaar zit, maar dus wel hoge punten liep in het Z. Halve pagina verder waarin de meeste mensen ook aangeven dat ieder gezond paard op dat basis niveau een proef kan lopen. Maar dat zie jij anders, dus prima.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 09:01

Misschien ligt de focus van de discussie op het verkeerde punt nu. Het gaat er niet om of het een koud of warmbloed is.

Maar een paard wat bakwerk niet leuk vindt en snel staakt. Ik word dan wel benieuwd op wat voor een punten ze naar staken neigt.
De Feld test is er door afgebroken, dus is het aangeleerd gedrag/ nooit goed doorgetraind ohz? Is het medisch? Dat zouden dingen die belangrijk zijn om te weten denk ik. :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 09:42

Eens met Elisa.
Het beschreven gedrag klinkt mij te heftig voor iets niet leuk vinden. Dit lijkt echt passend bij pijn.
Ik heb nooit een staker meegemaakt waarbij er geen sprake was van pijn.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 10:10

Volgens mij gaat het hier over looplust, en het is totaal irrelevant wie welke koudbloed op wat voor niveau heeft gereden. Looplust dat heeft ieder paard, al dan niet passend bij zijn karakter en ras van nature. Een paard wat niet ‘wil’ lopen mankeert vaak iets. Misschien zit je zelf ook net wat anders erop tijdens het bakwerk met een andere instelling, dat kan natuurlijk ook.
Doet ze dit met een andere ruiter ook?

Leuke aanwinst hierboven! Veel plezier met elkaar.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 10:28

Maar als ze het paard anders gewoon net pensioen wil doen en daar voor wil betalen is er toch geen probleem?
Of als het paard met buitenritten niks doet enkel buiten ritten rijden kan dan toch ook prima.
Ik geloof ook dat het paard iets mankeert, maar heeft het dan heel veel meerwaarde om te weten wat het is?
Als het paard buiten wel braaf is, geeft dat dus waarschijnlijk voldoende plezier om het eventuele ongemak niet de overhand te laten geven.
Dan is dat toch ook een keuze?
Misschien niet onze keuze, maar er zijn zo veel mensen die dingen doen die ik anders zou doen :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 10:55

Misschien kan iedereen ook gewoon weer gaan praten over de zoektocht naar een nieuw paard?

;)

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 15:10

Waar is de tijd gebleven dat dressuur nog voor het paard was? :Y)

Zijn er nog recente zoekertjes/zoektochten?

BoRo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 18:40

Zijn er nog recente zoekertjes/zoektochten?[/quote]

Ja ik ben nog steeds opzoek! :j
Ik ga aankomende week wel naar een paard kijken wat mss wat kan zijn. Wel leuk dat er weer een optie is, ik word zo moedeloos van de zoektocht. Wil gewoon een fijn paard op stal en aan de slag!

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 23:30

Ik, als meelezer, ben ook op zoek naar een tuigpaard. Bij voorkeur vanaf een jaar of 3 tot een jaar of 12? Niet zo groot… Max 163

Merrie of ruin.. mag allebei en moet geschikt zijn voor de samengestelde mensport.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 00:37

Ik weet er 1. Staat op MP als rijpaard. Maar heeft aangespannen gelopen. Ik had papier doorgestuurd gekregen, was tuigpaard.
Stuur maar pb als ik de advertentie moet doorsturen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 19:19

Ik ben ook nog op zoek.
Heb vandaag paard nr 1 bekeken.
Was groter dan ik dacht. Mooi dier, wel wat te schraal.
Erg braaf onder het zadel, maar ik vond m aan de longeerlijn veel beter dan onder het zadel tonen. Hij was achter niet onregelmatig, maar ook niet helemaal fijn.
Alsof er iets niet helemaal fijn zat. Gingen ze mee aan de slag.

Ik had m graag los in de rijbak willen zien, maar hij springt uit de wei en uit de bak. Eerlijk gezegd vinden mijn vriend en ik dat niet zo’n fijn idee :o

Wellicht ga ik volgend weekend bij een paard van een Bokker kijken als deze nog niet verkocht is.
Verder niet concreet iets op t oog en ook niet echt haast.

Ik zie af en toe Murgese paarden aangeboden vanuit 1 aanbieder. Ben ik eigenlijk ook best nieuwsgierig naar. Iemand daar ervaring mee?

Tja, mijn zoekertje. Ik ben 174cm en 78kg en moet er gewoon netjes op passen. Ik houd niet van te grote paarden. 170cm vind ik wel de max eigenlijk.

Ik wil er :D gewoon lekker mee naar buiten kunnen, dressuur rijden, basissport, mee naar de RV. Ik rij gemakkelijk op vreemde paarden weg. Wat groen geen probleem, maar wil wel een safe gevoel hebben en ik vind een lief karakter ook belangrijk. Helemaal omdat ze hier aan huis staan en we van paarden knuffelen houden :D

Normale prijsklasse. Minimaal 4 jaar oud en Max 11 jaar oud.