Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 19:09

Selina schreef:
Nou dan had ik al helemaal een koopje :+
Blijft een duur geintje. Maar dan weet je wel alles.

Om hier even op te reageren, ik ben uiteraard niet beroerd om veel geld te betalen hoor :) Niet dat het zo overkomt. Maar vandaag naar 1 arts gebeld en die vroegen 135,50 extra voor hals en nog eens 135,50 extra voor rug. Dus ik kwam in totaal uit op 1100 euro. ;( Lingehoeve zat hier ook tegenaan, dus vandaar dat ik nog even verder zoek naar wat anders :P

Maar ik heb ook een aantal gevonden voor +- 600 en dat vind ik toch wel een schappelijke prijs voor het totale plaatje en dit zijn overigens ook prima/ goede dierenartsen.

Selina

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 19:31

Oh zo kwam je niet over hoor. Dat dure geintje was op mezelf van toepassing haha. Dat ik het (voor mezelf) gewoon hoe dan ook veel geld vind, maar daarnaast vind ik het ook belangrijk. Ik zat zelf rond de €600, maar dat is helaas niet in de buurt van Zeeland.

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 19:40

Selina schreef:
Oh zo kwam je niet over hoor. Dat dure geintje was op mezelf van toepassing haha. Dat ik het (voor mezelf) gewoon hoe dan ook veel geld vind, maar daarnaast vind ik het ook belangrijk. Ik zat zelf rond de €600, maar dat is helaas niet in de buurt van Zeeland.

Ik heb toevallig op jou gereageerd hoor :) maar was bedoeld voor het algemeen. Maar fijn dat ik niet zo overkom haha.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 20:13

Het is inderdaad duur, maar als je daarmee uitsluit dat je start met ellende is het alles waard.
Ik weet nu dat ik ben begonnen met een blanco vel. Kan altijd fout gaan natuurlijk, maar ik heb er alles aan gedaan om de start goed te hebben

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 20:49

Maar als je zo’n keuring 3 keer moet laten uitvoeren ben je ook snel genezen. Dan krimpt je paard ook elke keer :')

Myou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 21:01

Wow, ik was ook rond de 600 kwijt met hals erbij...
Ik mag hopelijk zaterdag weer naar een paardje kijken, bij deze wel afgesproken dat bij afkeuring de kosten voor de verkoper zijn, maar volgens mij is dat vrij uniek in deze tijd...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 21:07

Veraaaaah schreef:
Maar als je zo’n keuring 3 keer moet laten uitvoeren ben je ook snel genezen. Dan krimpt je paard ook elke keer :')

Dat zegt dan ook iets over je eigen selectiemethodes.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 21:08

600 euro is goedkoop. Hier in de buurt zijn de complete keuring 1600 euro. Vind dat nogal.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 21:11

ikke schreef:
Veraaaaah schreef:

En jij hebt schijnbaar röntgen ogen 8)7 ?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 21:16

N0a schreef:
ikke schreef:

En jij hebt schijnbaar röntgen ogen 8)7 ?

Yep :j

Dat heet ook wel: goed kijken en luisteren naar het paard, niet naar de verkoper.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 21:35

ikke schreef:
Veraaaaah schreef:

Ja want alles is ook echt aan de buitenkant te zien. Er zijn paarden die vol zitten met rotzooi en die lopen als een zonnetje.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 21:47

ikke schreef:
Veraaaaah schreef:

Waar slaat dat nou weer op?

Alsof je van de buitenkant kunt zien wat er wel en niet mis is met een paard.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 22:00

Dierenarten keuren een paard klinisch goed en dan blijkt hij op de röntgen toch afgekeurd te zijn en dan moeten wij dat kunnen weten? %)
Ik weet niet van welke planeet jij komt, maar wij zijn maar gewone mensen, zonder röntgen en weten al zeker niet meer dan een dieren arts.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 22:11

Even een ander vraagje, ik heb dus nu al een paard op het oog en ervan uitgaande dat hij qua gezondheid enz ook niets mankeert (geen röntgenogen hier :+ ) zou ik hem op relatief korte termijn willen kopen. Alleen is de kans best aanwezig dat ik pas vanaf 1 juni of nog ietsje later een plekje bij mijn pensionstal heb, hoe lossen jullie dergelijke issues op? Tijdelijke stalling ofzo, doen pensionstallen er überhaupt aan? Misschien grotere maneges? Het zou om 1-2 maanden overbruggen gaan zeg maar.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 22:12

Soms kan je hem/haar laten staan tegen betaling

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 22:13

Fly_high schreef:
Even een ander vraagje, ik heb dus nu al een paard op het oog en ervan uitgaande dat hij qua gezondheid enz ook niets mankeert (geen röntgenogen hier :+ ) zou ik hem op relatief korte termijn willen kopen. Alleen is de kans best aanwezig dat ik pas vanaf 1 juni of nog ietsje later een plekje bij mijn pensionstal heb, hoe lossen jullie dergelijke issues op? Tijdelijke stalling ofzo, doen pensionstallen er überhaupt aan? Misschien grotere maneges? Het zou om 1-2 maanden overbruggen gaan zeg maar.

Ik zou of tijdelijk op een andere stal staan of met de verkoper afspreken/overleggen of het mogelijk is dat het paard daar langer kan blijven staan, eventueel tegen de stallingskosten

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 22:16

Fly_high schreef:

Hier hetzelfde “probleem” gehad. Ik heb hem op een tijdelijke stal gezet (grote manege). Zou voor 4,5 week zijn maar uiteindelijk bleek het voor 1,5 week. Ik ga morgen verhuizen. Ideaal is een ander verhaal maar daar laten staan was voor mij geen optie (qua afstand, verantwoordelijkheid, verzekeringstechnisch)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 22:24

Fly_high schreef:

Als de verkoper ervoor open staat, lekker laten staan.

Ik heb er twee op die manier pas 1 a 2 maanden later naar huis gehaald.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 22:35

Dat paard staat op 2u reistijd van mijn huis vandaan, daarom lijkt me daar laten staan niet erg praktisch :? Bij een haalbare afstand zou ik er zeker voor kiezen.

@Autumnn en hoe heb je dat afgesproken qua betaling, opzegtermijn en dergelijke?

Ik zat ook aan een grote manege te denken gezien ze sowieso wat meer verloop hebben. Dat is meestal (zachtjes gezegd) geen optimale huisvesting maar als het om een korte periode gaat kan ik een hoop op mezelf nemen denk ik.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 07:44

Fly_high schreef:

Zou er zelf voor kiezen om hem op het huidige plekje te laten staan als die optie er is.

Tijdelijke stalling en dan weer verhuizen lijkt me voor het paard niet heel fijn.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 07:46

Fly_high schreef:
Dat paard staat op 2u reistijd van mijn huis vandaan, daarom lijkt me daar laten staan niet erg praktisch :? Bij een haalbare afstand zou ik er zeker voor kiezen.

@Autumnn en hoe heb je dat afgesproken qua betaling, opzegtermijn en dergelijke?

Ik zat ook aan een grote manege te denken gezien ze sowieso wat meer verloop hebben. Dat is meestal (zachtjes gezegd) geen optimale huisvesting maar als het om een korte periode gaat kan ik een hoop op mezelf nemen denk ik.

Ik had van tevoren al gezegd dat het tijdelijk was, in mijn geval tm 1 mei. Dat bleek uiteindelijk dus 20 april te zijn. Ik heb eigenlijk niet gevraagd omtrent een opzegtermijn maar dat was wel handiger geweest. Maar gelukkig kon ik zo weg. Qua betaling heb ik wel een volle maand af moeten rekenen (was goedkoper dan de dagprijs, maar wordt even een dure maand met 2 x stalling betalen :Y) ). Maar goed ik was en ben allang al blij dat ik zo snel iets had waar ik terecht kon. Heb gemerkt dat het best lastig is iets vinden voor een paar weken

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 09:18

Ik zou als ik jou was voor een tijdelijke stalling gaan. Vind dat er op bokt altijd zo overdreven wordt gedaan over de impact van verhuizen :7 . Paarden die op internationale concoursen gaan zjn ook regelmatig een week van huis in omstandigheden waar ze iets minder buiten kunnen vaak dan wenselijk. Als het voor 1/2 maanden is en de stal redelijk is qua faciliteiten voor je paard, dus hij komt wel gewoon dagelijks buiten, gewoon doen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 09:22

Eef_Bam schreef:
Ik zou als ik jou was voor een tijdelijke stalling gaan. Vind dat er op bokt altijd zo overdreven wordt gedaan over de impact van verhuizen :7 . Paarden die op internationale concoursen gaan zjn ook regelmatig een week van huis in omstandigheden waar ze iets minder buiten kunnen vaak dan wenselijk. Als het voor 1/2 maanden is en de stal redelijk is qua faciliteiten voor je paard, dus hij komt wel gewoon dagelijks buiten, gewoon doen.

Sommige paarden kunnen daar idd prima tegen, waaronder mijn vorige paard.

Maar heb er ook zat gezien waar het dus wel een flinke impact heeft, vielen af, waren uit hun doen. Dat zullen waarschijnlijk ook geen paarden zijn die regelmatig op concours gaan.

Nee, ze gaan er niet dood aan. Maar als ik de optie heb om niet voor een paar weken andere stalling te moeten gebruiken, dan liever niet.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 09:46

De meeste internationale paarden gaan mee met ervaren mensen die de paarden goed kennen en management dat daarop afgestemd is.
Een amateur die een eerste eigen paard op stal krijgt met alle nieuwe indrukken van dien kan wel degelijk een ander verhaal zijn :o
(Dan spreek ik uit eigen ervaring: mijn merrie had ik echt niet 2x willen verhuizen en dat ligt ook zeker voor een deel aan mezelf, maar daar moeten we het wel mee doen...)
Anderzijds is het alternatief van langer bij de verkoper laten staan zeker niet altijd fijn en kan op papier ook ingewikkeld worden.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 10:06

MariekeS_ schreef:
De meeste internationale paarden gaan mee met ervaren mensen die de paarden goed kennen en management dat daarop afgestemd is.
Een amateur die een eerste eigen paard op stal krijgt met alle nieuwe indrukken van dien kan wel degelijk een ander verhaal zijn :o
(Dan spreek ik uit eigen ervaring: mijn merrie had ik echt niet 2x willen verhuizen en dat ligt ook zeker voor een deel aan mezelf, maar daar moeten we het wel mee doen...)
Anderzijds is het alternatief van langer bij de verkoper laten staan zeker niet altijd fijn en kan op papier ook ingewikkeld worden.

Het zou mijn vierde eigen paard worden ;) dus de nieuwe indrukken kan ik wel mee omgaan denk ik.

Her verschilt uiteraard heel erg per paard, mijn eerste 2 paarden trokken zich helemaal niets aan van verhuizingen, nieuwe mensen en dergelijke zolang er maar genoeg eten in zicht was :P ze waren trouwens beide waarmbloeden maar gewoon wat minder gevoelige types. Mijn huidige merrie daarentegen raakt volledig van streek met verhuizen, kan zichzelf in paniek flink bezeren, weigert te eten etc om deze reden zou ik bij haar nooit meer aan iets tijdelijks beginnen tenzij het echt een noodsituatie zou zijn.

Ik hoop dat het überhaupt lukt om dit paard te kopen gezien er uiteraard meer geïnteresseerden zijn :(