Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 09:34

Happinez schreef:
In Hooghalen zijn er 3 kalveren in Iglo's naast de melkveestal gedood en ook weer schapen in Beilen.

Wordt steeds gekker met die wolven. Ook deze heb ik nergens langs zien komen. Heb je een bron?

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 09:44

Afbeelding

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 15:18

Hannanas

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 16:02

Bijzonder filmpje zit er bij de link van voorgaande post. Over dat hek om Friesland heen.
“Reeen en ander wild kunnen er overheen springen, de wolf niet”. Ehhh denk niet dat een wolf hier niet mee uit de voeten kan?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 22:58

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 10:28

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 10:45

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 12:55

_O- _O- _O-

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 14:00

meganvr schreef:
[ [url=m/Q4KP6Y.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit was nepnieuws. Drie kalveren die in iglo zouden zijn gegrepen staan ook niet op de lijst van BIJ12...

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 15:01

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 23:15

Hasjam_Poe schreef:
meganvr schreef:

Dit was nepnieuws. Drie kalveren die in iglo zouden zijn gegrepen staan ook niet op de lijst van BIJ12...

Dus is het per direct nepnieuws ?
Bij12 wil ook niet altijd komen, dat is al vaker gebleken dat ze soms moeilijk doen om langs te komen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 23:21

https://www.natuurmonumenten.nl/wennen- ... n%20vangen.

Even weer terug naar de realiteit.

Volgend artikel beschrijft enigszins waarom een wolf meerdere schapen dood. Ik zocht een beter artikel dat dit beschrijft maar kon het niet direct vinden.
Deze auteur schrijft dat het "leuk is om achter iets aan te rennen", dat klopt wel enigszins maar is iets te simpel omschreven.
Jagen is voor een roofdier natuurlijk overleving, en omdat bij jacht op wilde dieren maar ongeveer 1 op de 10 x een prooi gevangen wordt, is het van belang om elke reëele kans op een prooi letterlijk niet te laten lopen.
Een wolf is in die zin geprogrammeerd om te jagen en te doden. Normaal gesproken kost het moeite genoeg om één zwak dier van de kudde af te scheiden en te vangen. Ineens wordt een wolf geconfronteerd met een hele kudde die niet kan vluchten. Zijn instinct reageert gewoon hetzelfde: kans op prooi niet laten lopen want overleving van de soort.
Omdat "wij" generaties lang de wolf hebben verjaagd en uitgeroeid, hebben we de pretentie dat we intensief dieren kunnen houden en dat we de natuur wel even naar onze hand kunnen en willen zetten omdat we koste wat kost een efficiënte en hoge productie willen.
Wanneer gaat het kwartje vallen dat we de natuur niet altijd kunnen en moeten willen sturen? Ondanks overstromingen en meerdere waarschuwingen wordt er nog steeds in de uiterwaarden gebouwd. Het is wachten op de volgende ramp. En dan? Is het de schuld van de rivier? Of hadden we zelf beter moeten weten?
Dat geldt ook voor het omgaan met de wolf.
Er komt hopelijk EINDELIJK een einde aan het tijdperk van de de intensieve veehouderij. Ook schapen moeten in aantallen terug, en ánders gehouden worden.
Voor mensen met hobby dieren ligt het ingewikkelder, maar ook zij zullen zich moeten realiseren dat we meer respect moeten hebben voor de natuur. En dat we niet de enige diersoort op deze aarde zijn.

https://www.animalstoday.nl/diederik-va ... hapenleed/

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 00:13

Dit soort enkel doden gedrag komt net zo goed in het wild (caspische zeehond pups over periode van 3 weken 1973) of op zeer grote percelen voor. Terug om te eten komen ze niet in zulke gevallen. Je zou je dus moeten afvragen of net als katten wolven ook "spelen" met hun eten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 00:17

Hoeveel komt dat voor? Is dat bekend?
Ik denk ook niet dat het terugkomen om te eten de drijfveer is, het gaat er meer om dat het waarnemen van een prooi op korte afstand leidt tot een instinctieve reflexmatige reactie: vangen en doden. Ook al is dat op dat moment dus niet zinvol.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 01:12

Russische tsaar destijds (1870? 1890?) gaf opdracht tot langdurig veldonderzoek naar de wolf ivm de problemen er mee toen al voor een ongewapende burgerpopulatie. Kort : zieke dieren? Geen prooi, ook niet na overlijden (besmettingsgevaar duh). Favoriet? 2 dagen - 6 maanden oud, daarna vrouwtjes dieren. Gevolg is zowel een bevolkings implosie als veranderingen in kuddedynamiek door veranderde verhouding mannetjes en vrouwtjes + stress van bejagen (door zowel wolf als eigen mannelijke soortgenoten) = minder voldragen jongen.
Gebied in Siberie waar nu zoveel grote bosbranden zijn was wolvengebied tot het voedsel op was. Niks eet mals jong gras, wat daardoor uitgroeid tot massa droge tondel ... (weet bv Californië ook de gevolgen van).

Wolf kan waarde hebben als de mens druk zet en houdt op de populatie, anders is er geen natuurlijke vijand met uitsterven van meerdere diersoorten tot gevolg. Niets goeds aan qua biodiversiteit.
De voorkeur voor jonge dieren zien we nu in NL ook al heel duidelijk. Geen edelhertkalveren in wolventerritorium, gewoon 0! en mensen met wildcamera's zien er ook geen reekalveren meer op. Daarmee heb je voor Nederland de meest verspreide prooipopulatie wel gehad. Wild zwijn is maatje groter qua moeilijk (en wordt door bejaging ook agressief naar honden), in Polen zien ze dat eigenlijk de enige prooisoort die het juist goed doet in een wolventerritorium wild zwijn is ...

Ik wordt een beetje moe van de sprookjes vertellers die wolfje als lief en verstandig met wildstand en natuur omgaande afschilderen. Daar heeft het dier de hersencapaciteit niet voor. Onze voorouders joegen niet voor de lol op wolven, er zijn naast verlies van vee en kwetsbare mensen door aanvallen ook verschillende zoonoses die door wolven verspreid worden met gruwelijke gevolgen voor mensen, vee en wild. Schuw maken en houden vraagt actief beleid, wolf die zich aan mensen laat zien (want dat je er bent weet die al lang) is niet schuw. Oorzaak is combi van mag niet verstoren beleid en tekort aan voedsel. Beide zijn niet bevorderlijk voor het welzijn van wolf, wild, mens of vee.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 01:44

Nikkas, welke realiteit ? Jou realiteit of die van natuurmonumenten bedoel je ?
Want geloof me, zoals jij dit nu beschrijft zo is de realiteit hier echt niet.

Volgens mij snappen wij hier allemaal dat dit dier het doet vanwege zijn instinct, maar dat betekend niet dat je alles maar los moet laten en maar moet zien wat er gebeurt onder de noemer ‘ de natuur ‘ .

Tamary, goed verwoord :j

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 07:32

Precies dat dus.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 07:46

Ik ben heel erg tegen de intensieve veehouderij maar dat is nu net de sector die weinig last heeft van wolven. Een wolf gaat geen mega-stal in. Het zijn juist de hobbydierhouders en de schaapskuddes die vaak zoregen voor terreinbeheer die de klos zijn.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 09:14

Hasjam_Poe schreef:
meganvr schreef:

En Bij12 is niet objectief. Ze willen sowieso niet komen bij pony’s en koeien of kalveren. Het plaatje van de wolf die af en toe een schaap pakt, moet wel intact blijven.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 09:44

Ik snap ook niet dat er geen andere organisatie over de wolfaanvallen gaat, dan zo'n pro-wolfclubje.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 13:48

Happinez schreef:
Nikkas, welke realiteit ? Jou realiteit of die van natuurmonumenten bedoel je ?
Want geloof me, zoals jij dit nu beschrijft zo is de realiteit hier echt niet.

Volgens mij snappen wij hier allemaal dat dit dier het doet vanwege zijn instinct, maar dat betekend niet dat je alles maar los moet laten en maar moet zien wat er gebeurt onder de noemer ‘ de natuur ‘ .

Tamary, goed verwoord :j

"Alles maar los moeten laten"
Jij bent er zeker ook eentje van "iedereen maar hierheen halen"
Ik weet niet waar jij het allemaal vandaan haalt?
Ik ga even het topic van HC lezen, die heeft een realistischer kijk op de wolf. En Spanje ook krijg ik het idee.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 17:52

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 21:39

Sneu voor het dier maar wel karma...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 23:06

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 10:19

Is zij voorstander van de wolf en heeft zij te maken met het pro-wolfbeleid? Dan is het idd karma en hopelijk gaaf ze zich dan snel hard maken voor nieuwe regelgeving waarbij de wolf verdreven/uitgezet/afgeschoten mag worden.