Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Noisy

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:52

Ik vind zo'n longeerhulp helemaal niks, veel te onrustig in de mond naar mijn mening. Ik ben ook als de dood dat ze erin stappen of in blijven haken als ze een keer gek doen.
Ik zet Rudi alleen af en toe bij met de teugels (splitreins Die je makkelijk vast kan maken aan bv de singel) om hem wat meer naar binnen te stellen maar verder vind ik rijden of aan de lange teugel veel effectiever.

Wat een knapperd Kruimel <3 Ga je nu ook western of rijd je haar engels?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:50

Ik had je foto's helemaal gemist Kruimel, maar wat een knap paardje.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:44

Hallo :wave:

Mag ik hier mee komen lezen?

Ik heb een 6 jarige merrie van 1,47m waarmee de planning enigszins gedwongen veranderd is. Eerste planning was om de merries te laten dekken en allebei na het veulen op te pakken en uit te gaan brengen zodra ze daar klaar voor zijn. Helaas is de 6 jarige na heel veel pech niet drachtig geworden, dus begonnen haar nu al wat op te pakken en verder te beleren.

Ze is eigenlijk nog zo goed als groen, behalve natuurlijk de "normale" opvoeding (en wel al veel mee gewandeld en zo), vorig jaar zomer een 10/15 keer gelongeerd en er heeft 5x iemand op gezeten in stap en mini stukjes draf. Heb haar ruim 5 jaar en ze heeft veel tijd nodig gehad (ze is als 2,5 jarige mee verhuisd naar Zweden en dat is ook wel zwaar geweest voor haar).

Doel voor dit jaar is leren "inparkeren" naast het opstap blok, dan in alle ontspanning op en af kunnen stappen alsof het de normaalste zaak van de wereld is, daarna erop stappen, links, rechts en overgangen halt/stap en stap/halt, dan lekker mee naar buiten stappen, verder rijden is voor volgend jaar. Verder train ik op de academische manier en dus doen we heel veel werk aan de hand, ook lange lijnen en zo begin gaan maken met voor de wagen lopen (wil haar volgend jaar voor de wagen laten beleren of volgend jaar nog een keer laten dekken en dan na het veulen voor de wagen, nog niet over uit :+ ). Verder wandelen we heel veel en ook offroad (echt letterlijk offroad in de Zweedse bossen, haha, worden ze handig van :j ) en milieu/schriktraining. Dus nog niet heel veel bijzonders qua rijden en zo, maar voor haar meer dan genoeg. :D

Heeft ook allemaal geen haast, want ze gaat sowieso nog 30 jaar mee. _O-

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 13:06

Wat een leukerd Kruimel, hopelijk gaat ze haar naam eer aan doen! *\o/*

Welkom Quir, mooi diertje! Is het een Welsh of iets dergelijks?

Ik longeerde Miep wel met de longeerhulp, wel tussen de voorbenen bij elkaar gezet (dus dan werkt hij als een soort stootteugel en niet de zagende werking die hij normaal heeft). Maar zij hoefde alleen de reminder te hebben om de nek er niet op te zetten, dus dan wat overgangen erbij en dan sjouwde ze fijn erover. Pinda loopt in de dubbele longe of op de kaptoom met enkele lijn, niet bijgezet. Als je handig bent met aanleuning houden op de kaptoom en van achter uit opsluiten met de zweep kun je ze dan ook echt wel fijn actief aan het werk zetten. Fatsoenlijk schakelen is key :) Met vaste bijzetten gaat ze teveel wringen in haar lijf (zelfs als het te lang bijgezet is) en zet ze zich alleen maar vast, dat heeft averechts effect natuurlijk. Voor Pinda is longeerhulp dan ook niet geschikt. Elk paard zijn eigen optimale manier :)

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 13:12

Mooi om alle verschillende meningen over hulpteugels en longeermethoden te lezen. Ik ben zelf niet zo handig in longeren, doe het het liefst los, dan lopen ze echt op hun eigen benen en kun je toch ook oefeningen doen.

Hihi Berdien, die foto van Sil! :')

Fijn dat de longeerhulp voor jullie goed werkt PSvanLot. Ik vond het altijd spannend toen ik die bij m’n vorige merrie weleens gebruikte, altijd een beetje bang dat ze met haar gekke fratsen een keer in de knoop zou raken met dat ding.

Klinkt alsof het best goed gaat met Mexx, Babootje. +:)+ Fijn als het wat minder warm is, zodat je wat lekkerder door kunt.

Ik ga inderdaad weer western rijden, Noisy. Heb ik door m’n Quarter ook een tijd gedaan. Maar ik rij wel voornamelijk recreatief. Ik ga wel met regelmaat lessen, want Bliss heeft nu net een ruime maand in training gestaan om er wat meer westernknopjes op te zetten. En dat is best aardig gelukt, dus daar gaan we even wat verder mee oefenen. En wie weet word ik nog enthousiaster om ook eens wat gerichter te trainen.

Welkom Quir, knap paard ook zeg! :)

Je hebt helemaal gelijk Vientje, ieder paard is anders!

Bedankt voor de complimenten allemaal! Ze is niet alleen heel mooi, maar ook heel lief. Ze stond me vanmorgen al samen met de andere twee bij de poort op te wachten en loopt gezellig met me mee als ik in de wei aan het rommelen ben. Ze komt ook gerust mijn voerhok in gelopen, net als die kleine dikke Annabel, dus daar moet ik nu extra bedacht op zijn. Maar ze zijn gelukkig goed te corrigeren.

Verder hebben we vanmorgen vroeg ons eerste buitenritje ook al gemaakt. Wat een verademing! Zo relaxed, zelfs gedraafd.
Ze is bij haar vorige eigenaresse vooral mee naar buiten geweest, dus dat kende ze ook al. Ze is daar dus ook echt braaf mee, maar in de bak nog wat groen. Ach dat komt allemaal wel, ze is zo relaxed en braaf tot nu toe. Gaat hooguit stilstaan of achteruit lopen als ze het niet meer snapt haha. Ik pas dus niet helemaal meer in dit topic, maar vind het zo leuk om mee te lezen hoe het met jullie allemaal gaat en af en toe jullie op de hoogte te houden van onze avonturen.

Afbeelding
Ff een stukje afzetten ivm de groene eikels daar, Bliss komt ff kijken of ik het wel goed doe.

Afbeelding
Ze staan te eten alsof ze dat al jaren zo doen. Maar zo ging het hele proces eigenlijk sinds ze er is.

Afbeelding
En ons eerste ritje, ze kijkt haar ogen uit, dus af en toe loopt ze met haar hoofd in de lucht te kijken. Van mij mag ze dat best even, er zal best een hoop te zien zijn wat ze nog niet kent.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 13:43

Zo, ik kom ook weer even onder mn meeleessteen vandaan....

Mooi paard kruimel!

Welkom Quir!

Longeerhulp gebruik ik al jaren niet meer, vroeger met de dressuurpaarden wel eens gebruikt maar nooit echt fijn gevonden. Als ik uberhaupt ga longeren als training werk ik veel liever met dubbele longe :)

Gentle is alweer n tijdje goed maar vanwege het weer heeft hij semi vakantie.... semi omdat hij afgelopen zondag lekker mee naar het ven vlakbij stal geweest is met manlief als ruiter en ik als fotograaf :D

14 paarden en ruiters dus was n ontzettend gaaf gezicht om eigenlijk alles wel in het ven te zien pootjebaden/zwemmen... Gentle kwam niet verder dan zn schouders maar voor zijn 1e keer zwemmen ga ik niet klagen natuurlijk! Was overigens ook de 1e keer in n grote groep mee naar buiten en de 2e keer bos dus...

Heb wel mooie foto's weten te maken:
Afbeelding
Afbeelding

Semi blooperfoto... hij dacht: wha! Water tussen mn billen baas! Zette aan en vloog dus het water uit, manlief ging voorover vol het water in maar hield m gelukkig wel vast.
Afbeelding

Ik lag dubbel van het lachen dus de volgende foto is pas genomen toen Gentle alweer met 4 hoeven in het ondiepe stond en manlief zo ongeveer dubbel lag van het lachen MAAR Gentle nog steeds goed vast had :D
Afbeelding

Gister mocht hij in onze eigen vijver op stal pootjebaden:
Afbeelding

En vanmorgen hebben we weer even kort gereden dus tevreden pard en tevreden ik <3

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 13:51

Hoe gaat het met de kreupelheid van Gentle PL?.
Geen MRI snap ik heel goed. Is me bij de kreupelheid van mijn andere paard ook al tot 2x toe bijna aangesmeerd door 2 verschillende veeartsen (op 2 verschillende plaatsen. :D ). Uiteindelijk bleek de oorzaak een heel andere dan waar ze zochten. MRI's hadden niks opgeleverd.
Zolang je niet echt een zekere locatie weet, niet aan beginnen.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:30

Hij is al ruim 1,5e week weer helemaal goed.

Zo goed zelfs dat hij voor ook weer zonder ijzers staat dus ga me er niet meer druk over maken :D

MRI is voor mij gewoon n no go omdat er dan nog geen zekerheid is dat je dan weet wat t is... en daar ga ik gewoon geen geld aan uitgeven zonder vantevoren op 90% zeker te weten waar het zit ;)

We gokken nu dat t toch kwam omdat hij al 9 weken op zn ijzers stond en dat daardoor zijn stand wat veranderd is. Smid geweest blootvoets laten lopen en geen enkele tik te zien. Dus voor bloot gelaten en achter plates.

Vorige week van maandag tm vrijdag gereden en toen vakantie gegeven vanwege de warmte.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 08:20

Welkom Quir :)
Kruimellover, wat een leuk paard zeg, gefeliciteerd met je aanwinst. Super dat je al een buitenrit hebt kunnen maken.

Ik heb ook niet veel gedaan de laatste tijd met de warmte, we zijn ook nog zelf weggeweest. Gisteren weer eens gereden. Het valt me tegen hoe snel het al weer donker is savonds.

Ik zag nog een prachtige schemer foto van Dije.

Longeren vind ik paard afhankelijk. Ik ben op zich handig met de kaptoom, maar het is wel intensiever voor jezelf vind ik. Bjelle was echter nogal strak in haar barokke houding en de weg naar vwnw met de kaptoom was erg lang. Daar heb ik toen wel vaker met touwtjes gewerkt om het idee duidelijk te maken. Inmiddels kan ze rechtsom echt mooi de bovenlijn gebruiken op de volte maar linksom is het nog wat onrustig. Te vaak bijzetten kan ik haar niet want dan kruipt ze hopeloos achter de loodlijn met rijden.
Het is wat dat betreft gewoon heel anders werken dan met een grote, lange kwpner.

Paintlover, wat fijn dat je paard weer goed loopt en wat een super leuke foto‘s.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 18:41

Even bijleespost :+

Gefeliciteerd Kruimel met je nieuwe aanwinst! Wat een knapperd <3 Ga je haar houden of is ze voor verder door te verkopen?

Fijn dat ze al beter eet PS. Hier wil ik ook binnenkort de osteopaat eens laten komen. Ik gebruik geen longeerhulp maar twijfel wel om er eentje aan te schaffen, maar niet de pessoa die jij bedoelt. Die heb ik hier liggen maar wil ik liever niet gebruiken bij jonkies. Ik lees veel goede dingen over de FRIZZ trainingspad. Is geen klassieke longeerhulp maar stimuleert het achterbeen en de buikspieren, de hals en hoofdhouding dienen van daaruit ook te ontstaan, dus als ze hun achterhand correct gaan gebruiken komt de rest wel vanzelf.

Heerlijk die Dije :)

Mooie glimworm Vientje, haha, Miep haar nieuwe vriendje is ook héél leuk! :D

Heerlijk die Joya, echt om jaloers op te zijn!

Ach een hoefzweer, veel beterschap Noisy!

Wat leuk dat jullie tevreden zijn met Maxx Bobootje! Fijn dat je ook iemand gevonden hebt die goed met hem om kan :)

Welkom Quir! Wat weer een prachtige pony.

Ooh wat heerlijk, zwemmen met Gentle <3 Ben altijd hartstikke jaloers op jouw mooie foto's!

Hier is het ook nog steeds rustig. Marie krijgt nog rust tot eind augustus. Helaas wel een ontsteking aan haar ogen van de vliegen. Dierenarts is dinsdag geweest en heeft antibiotica zalf meegegeven. Heb nu al 3 vliegenmaskers uitgeprobeerd en hopelijk blijft de nieuwe die ik vandaag gekocht heb zitten.

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 22:00

Wat fijn dat het weer goed gaat met Gentle! Ik duim dat het nu zo blijft gaan voor jullie. En dat zwemmen ziet er heerlijk uit. Ik geloof dat jullie helemaal dubbel hebben gelegen als ik de foto’s zo zie :')

Ze is absoluut niet voor de verkoop CL. Ik hoop de komende 20 jaar plezier met en van haar te hebben. Tot nu toe is ze echt helemaal mijn soort paard. Komt steeds even kijken wat ik aan het doen ben, staat als eerste klaar voor het eten en ik hoef haar niet vast te zetten om haar te kunnen poetsen of afkoelen. Heerlijk! En met z’n drietjes gaat het ook heel goed. Morgenvroeg na m’n nachtdienst weer een ritje maken met m’n pa op de fiets erbij. De eerste paar keer nog maar even met iemand erbij.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 22:07

CL, wat heerlijk dat je paard nog wat vakantie heeft maar wat vervelend van haar ogen. Toen ik vanmiddag de paarden binnen ging halen was M haar complete halster kwijt met vliegengordijn. Ze zat helemaal vol!

De Frizz trainingspad wordt hier in de buurt gemaakt. Heb 2x een clinic van gezien en ik kan er niet echt warm van lopen. Lopen zullen ze toch zelf moeten, in het begin is de elastiek een meerwaarde, maar er treedt snel gewenning op. Ze prefereren dat ze de buikspieren meer aanspannen, maar ook dat denk ik niet te kunnen bewerkstelligen hiermee.

Ik vandaag weer voor het eerst gereden sinds 1.5 week. Sinds 18 juli had ze maar 3x gelopen. Eerst mijn vakantie en toen te warm.
Heb een ander hoofdstel, wat de kiezen vrij houdt en allerlei zenuwen liggen vrij. Ze liep er eigenlijk wel fijn op.
Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 22:11

Een paard in de trainings elastieken zetten werkt uit mijn ervaring enkel met de sensibele gevalletjes. De coolere varianten reageren 5 minuten en dan negeren ze het gewoon. Wat dat betreft kun je beter wat dijkjes op en af rijden.

Vervelend van de ontstoken ogen PSvanLot. Wel een erg mooi hoofdstel.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 22:15

Sizzle schreef:
Een paard in de trainings elastieken zetten werkt uit mijn ervaring enkel met de sensibele gevalletjes. De coolere varianten reageren 5 minuten en dan negeren ze het gewoon. Wat dat betreft kun je beter wat dijkjes op en af rijden.

Vervelend van de ontstoken ogen PSvanLot. Wel een erg mooi hoofdstel.

Thanks!
Oogjes zijn van CL ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 22:17

Oh, oeps, verkeerde ogen 8-)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 22:19

Sizzle schreef:
Oh, oeps, verkeerde ogen 8-)

Misschien ook een beetje ontstoken hahaha

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 22:25

Ik heb wel veel uien gesneden vandaag _O-

Bij ons komt woensdag de osteopaat. Normaal doe ik dat liever voordat ik ga inrijden maar dat ging niet vanwege de lock-down. Geloof ook niet dat er echt iets zou zijn, maar ik laat het graag even bevestigen voordat we in de herfst wat intensiever gaan rijden. Ook moeten er hoefschoenen gaan komen binnenkort, ze blijft net even te gevoelig op kiezels.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 22:31

Sizzle schreef:
Ik heb wel veel uien gesneden vandaag _O-

Bij ons komt woensdag de osteopaat. Normaal doe ik dat liever voordat ik ga inrijden maar dat ging niet vanwege de lock-down. Geloof ook niet dat er echt iets zou zijn, maar ik laat het graag even bevestigen voordat we in de herfst wat intensiever gaan rijden. Ook moeten er hoefschoenen gaan komen binnenkort, ze blijft net even te gevoelig op kiezels.

Lekker! Wie laat je komen?

Een van mijn paarden kon niet goed tegen de osteopaat, daar kwam de cranio sacraal voor. Die heb ik voor M ook gehad in mei. Dat is toch wel erg goed voor der geweest.
Maar ook hier dinsdag de osteopaat. Dat vind ik ook wel belangrijk 1 of 2x per jaar.
Denk dat ik om de drie maanden na laat kijken voorlopig. De ene keer osteo en de adndere keer cranio.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 22:36

Iemand uit Basel waarmee ik veel samengewerkt heb toen ik nog zadels aanpaste. Erg goed en bijzonder geduldig. Ze heeft ook een grote humane praktijk voor diverse soorten van fysio inclusief sport fysio. Ze doet dus ook ruiter/paard combinaties :D
Ik ben daar zelf bij een van haar medewerkers onder behandeling geweest toen ik na mijn bevalling niet meer kon galoppereren zonder dat mijn paard letterlijk explodeerde door de blokkades in mijn lijf.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 18:21

net de uitslag van het mestonderzoek binnen. Eindelijk na 3 maanden is ze bloedwormvrij... Nu eind oktober weer mestonderzoek voor de winter

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 18:41

Dat is fijn PS *\o/*

Rudi is ook weer helemaal rad en hij vond het nodig om dat goed te laten zien in de roundpenn :roll: Hij heeft wel 10 rondjes gesjeesd, de malloot 8)7

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 19:01

Super nieuws. Hopelijk blijven die dingen nu onder controle.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 20:55

Had met de hitte nergens zin in, wel meegelezen maar niet de puf om te reageren.

Zag een gaaf nieuw paard voorbij komen, gefeliciteerd!

Heerlijke waterfoto's, zo'n locatie zou ik ook wel in de buurt willen! En iemand die foto's maakt :D

Longeerhulp vind ik zelf niet fijn werken, gebruik hem dus ook nooit. In de bak op deze stal vind ik bijzetten sowieso niet eerlijk omdat de bodem zwaar en ongelijk is. Ik probeer wat handiger te worden met dubbele lijnen :p

Verder probeer ik weer wat vaker met Koda hard te lopen, zodat hij conditie opbouwt en lekker veel ziet :) En vandaag 15+km gewandeld want ik wilde het bos verkennen (die zit op 4.5km). Was heerlijk, Koda deed het top en was heel ontspannen! Zelfs over het viaduct over de snelweg was prima, terwijl er net een groep motorrijders ons in kwam halen (die overigens wel heel netjes reden). Een neppaard en een grote steen waren even spannend maar nadat hij mocht kijken ook geen probleem meer :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 12:20

15 km, petje af hoor. Ik ga wel vaak wandelen met paard maar na een uur vind ik get wel weer best _O-

Ik heb gisteren ook gewandeld. Het graan is nu overal weg dus gelukkig zijn er ook amper nog dazen zodat ik me weer een in de open velden durfde te begeven ipv in het bos.
We kwamen langs een wei jonge koeien die duidelijk nog nooit een paard gezien hadden. Gelukkig kwamen ze in stap en niet in galop op ons af :+ }:0
Ik heb ooit met een ander paard gehad dat net een paar weken zadelmak was dat er een hele groep aangestormd kwam :=

Wie kijkt naar wie :D

Afbeelding
Afbeelding

Sfeerplaatje

Afbeelding

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 21:27

Wat een prachtig paard Sizzle! <3
Leuke foto met de koeien, allebei nieuwsgierig. :))

PSvanLot, fijn dat ze vrij is van bloedwormen! Zijn toch lastige krengen om vanaf te komen. Hopelijk straks weer een positieve uitslag die negatief is!

Bedankt voor het welkom!
Vader van Liberty is een Welsh (partbred), ze is zelf NRPS.

Hier nog even wat langer rustig aan, erg warm nog minimaal tot vrijdag. Vandaag weer 38 graden, waar Libs helaas erg slecht tegen kan.

Afbeelding

Afbeelding