Veulen 2015 hoe doe jij het

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 14:35

@noor
Heel erg fijn dat Dex weer hooi krijgt. :D

@Anik
Oh dat klinkt wel mooi inderdaad! Ik hou ook van kleinschalig/weinig mensen. Manege's/grote pensionstallen zijn mij te druk.

Vandaag Elano gewassen. Maar dat kan niet op het land.. Dus meegenomen naar mijn tuin. Hij is écht zo braaf.. Zou bijna zeggen dat hij ouder is dan 2.
Braaf stilstaan, als ik even wat moet pakken zeg ik het commando dat hij moet blijven staan.. En dat doet hij ook nog!
Zijn voorpluk nat gemaakt, maar toen stond hij wel een beetje zielig te kijken. Maar stond wel gewoon op rust. Het maakt hem ook weer geen drol uit of hij gewassen wordt en waar.

Hebben hem maar niet vast gezet.. Wisten niet zo goed waar dat kon namelijk. Want er zijn ook planten waarvan ik niet weet of die giftig zijn voor paarden. :+

Wilde eigenlijk naar het strand vanavond.. Maar er wordt nu 'kans op onweer' gegeven. Ja, dan ga ik niet naar het strand. Dus heel hard hopen dat vrijdag dan maar mooi weer wordt. :=

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 20:04

Ik heb een heeeeel tijd hier niet meer gereageerd zeg!

Hier gaat alles heel erg goed met Kane, is aardig aan het groeien en doet het super goed.
Heeft paar maandjes terug een 5 jarige vriendin erbij gekregen! Super lieve shetland merrie.

En nu is voor een paar weekjes er een vriendinnetje van kane te logeren! ( Paard van vriendin )
Verder doen wij nog niets met hem, hij is nu goed 2 jaar. Zie dat sommige al flink aan het longeren zijn, is dat niet wat vroeg?

Afbeelding
Ondertussen staan ze lekker bij huis, en hebben we een rijbak laten aanleggen!! ook 2 super mooie nieuwe stallen erbij <3
Afbeelding

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 23:19

Miesjex schreef:
Ik heb een heeeeel tijd hier niet meer gereageerd zeg!

Hier gaat alles heel erg goed met Kane, is aardig aan het groeien en doet het super goed.
Heeft paar maandjes terug een 5 jarige vriendin erbij gekregen! Super lieve shetland merrie.

En nu is voor een paar weekjes er een vriendinnetje van kane te logeren! ( Paard van vriendin )
Verder doen wij nog niets met hem, hij is nu goed 2 jaar. Zie dat sommige al flink aan het longeren zijn, is dat niet wat vroeg?

[ [url=m/3JBpdY.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ondertussen staan ze lekker bij huis, en hebben we een rijbak laten aanleggen!! ook 2 super mooie nieuwe stallen erbij <3
[ [url=m/Y0Tyyz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je bent niet de enige die zich dat afvraagt! Maar het is helaas in de paarden wereld "normaal" om met 3 in te rijden dus dan gaan mensen met 2.5 al van alles doen of zelfs jonger. Die van mij begin ik pas mee te grondwerken op haar 3, echt lichamelijke training op de volte etc 4 en inrijden 5. 3 is een standaard leeftijd geworden die nergens op is gebaseerd...maar goed zo zijn er in de paarden wereld zoveel vreemde dingen die als normaal worden gezien. Denk aan op stal zetten voor meer dan 8 uur, allerlei hulpteugels, meer krachtvoer dan hooi. Maar het is wel zeker aan het bijtrekken! Mensen worden bewuster gelukkig. Veel mensen hebben het beste met hun paars voor maar beseffen niet dat er iets mis gaat. Ik zie hier alleen maar liefdevolle eigenaren, maar toch bepaalde dingen waarvan ik denk...jammer. Ik wil niet die irritante persoon zijn, maar die ben ik wel vrees ik :+. Ik denk maar zo, 9 zullen denken ach mens rot op, 1 iemand zal gaan nadenken en er misschien iets mee doen!

Heel mooi paard heb je trouwens :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 23:28

Ik doe ook nog helemaal niets met mijn jonkie. Zou aan de ene kant wel wat willen gaan wandelen etc maar aan de andere kant denk ik: ze moet de rest van haar leven straks van alles. Nu kan ze gewoon lekker in de kudde staan, eten, spelen en chillen zoals ze het zelf indelen.

Hoop volgend voorjaar te beginnen met wandelen en haar mee te nemen als handpaard of naast de fiets. Zo dpelenderwijs wijs van alles doen en dan met 4 jaar rustig beginnen met inrijden.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 23:36

fransje23 schreef:
Ik doe ook nog helemaal niets met mijn jonkie. Zou aan de ene kant wel wat willen gaan wandelen etc maar aan de andere kant denk ik: ze moet de rest van haar leven straks van alles. Nu kan ze gewoon lekker in de kudde staan, eten, spelen en chillen zoals ze het zelf indelen.

Hoop volgend voorjaar te beginnen met wandelen en haar mee te nemen als handpaard of naast de fiets. Zo dpelenderwijs wijs van alles doen en dan met 4 jaar rustig beginnen met inrijden.

Helemaal goed toch. Ik twijfel ook om mijn merrie met 4 alleen zadelmak te maken (op en afstappen, enigzins een stuur en rem) en dan weer weg te zetten. Dan met 5 verder de basis uitbouwen en met 6 een x denken aan serieuzer werk. Maar een paard echt intensief trainen voor wedstrijden zie ik mezelf pas rond 7 of 8 doen, dan zijn ze helemaal uitgegroeid.

Genoeg leuke dingen te doen tot die tijd, lekker kilometers maken buiten bijvoorbeeld.

NRJ

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 02:08

Zo veel mensen, zo veel meningen. Het belangrijkste is dat we elkaar allemaal in onze waarde laten :)

Ik ben van mening dat een beetje bezig zijn met je jonge paard helemaal niet verkeerd is. Gewone normale dagelijkse dingen als poetsen, wandelen, voetjes krabben, vliegenspray opdoen, masker opdoen, afspuiten, wassen etc. Opvoeding, netjes wachten, niet in je ruimte komen. Dit hoeft echt geen uren aan een stuk te zijn, 10 minuten per dag kan al genoeg zijn. En ze leren er echt al veel van :j

Longeren doe ik ook al, maar ik zet haar niet op een volte maar loop de hele bak met haar door :D Zonder hulpteugels. Dit doe ik maximaal 1 keer per maand voor 10 minuten in stap en draf. Langzaam ga ik er nu ook eens een galopje bij pakken.
Oefenen aan de hand vind ik ook leuk om met haar te doen, en ik leer haar al bewust te worden over haar eigen lichaam. Vraag al eens een pasje opzij, in beweging of vanuit stilstand. Ga al eens met haar over balkjes of er tussendoor. Pilonnen zijn ook leuk, of een beetje schriktraining met zeiltjes etc.

Het klinkt al als heel wat en of ik er iedere dag lang mee bezig ben, maar meestal blijft het bij lekker poetsen en de voetjes uitkrabben :D

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 08:16

Hier ook alleen de basis.. wandelen in de wei. Heb maandag m'n eerste privéles gehad en dat was erg leuk.. hebben hem even uit de kudde gehaald en dan staat hij dus op een ander weiland met een touwtje ertussen. Daar even geoefend met meelopen en uit je ruimte blijven. De lesgever zei ook dat het verstandig is om het daarbij te houden met zo'n jonkie om geen problemen op te zoeken en het rustig op te bouwen.
Ik vind het persoonlijk te vroeg om met optoming en grote druk aan de slag te gaan.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 09:09

Hier doen we ook niet veel/intensief werk. We doen 2x per week 10 minuutjes grondwerk. En dan eigenlijk alleen de overgangen op stem/lichaamstaal en het leren uit mijn ruimte te blijven en wijken voor druk. Meer hoeft hij nog niet te kunnen van mij, maar dit vind ik wel de belangrijke basis. Hij kende dit allemaal niet, wat voor gevaarlijke situaties zorgde als ik bijvoorbeeld in de paddock kwam. (gericht schoppen, bokken etc.) Als deze dingen goed bevestigd zijn, doen we dit nog maar 1x per week 10 minuutjes of 1x per 2 weken.

Verder wandelen we soms een rondje om de drafbaan (1km) en poetsen, vaststaan, voetjes uitkrabben etc. Maar hij mag nog zeker een jaar of anderhalf op de wei blijven staan in de groep. :) Als hij 3/3,5 is wil ik wat licht longeerwerk gaan doen en als hij 4 is wil ik gaan beginnen met het slepen van een bandje en dan langzaam opbouwen naar ingespannen lopen.

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 09:31

Ik breng Jack dan wel naar een andere stal, maar dat wil niet zeggen dat ik gelijk veel met hem ga doen :) Enige wat op de planning staat is af en toe een wandeling aan de hand, over zijn trailerangst heen komen en misschien leren wennen aan water oid. Misschien in de bak een keer een schriktraining maken of over een balkje heen stappen.

Maar ik ga vanaf 1 sept fulltime werken bij mijn nieuwe baan, en met de dagen die korter worden heb ik echt niet de tijd om elke dag met hem bezig te zijn. Hooguit 1-2x per week. :)
Voor de rest staat hij nog steeds 24/7 buiten dus hij heeft niks te klagen :D

Wat ziet Kane er goed uit trouwens! Begint echt al een heel paard te worden. Hoe gaat het met zijn hanetred, dat was hij toch?

@puppy: wat is Elano toch een braaf paard he, echt onvoorstelbaar :))

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 10:16

Hier nog geen longeren. Inrijden wordt ook niet gedaan met 3. Hooguit op zijn vroegst rond 3,5 een keer opzitten. (Wanneer hij staat dan, en niet ligt.. Want liggen is gewoon vals spelen van mij _O-)

Verder wandel ik 'veel' met hem. Tijdje minder gewandeld, hij was zichzelf niet en vond wandelen ook niet zo heel leuk. Wilde liever eten (wat ik snapte). Maar nu hij weer op zijn plekkie staat is hij helemaal de oude en kan ik ook weer op mijn tempo lopen i.p.v sjok tempo. Zijn oortjes vooruit en als ik maar een pasje versnel vliegt hij zo in de draf.
Gister kwam Elano naar mij toe met zijn koppie van 'Gaan we vandaag weer wat leuks doen?' <3

Vandaag als het meezit zwemmen met Elano en mooie foto's maken op het strand. Tot nu toe nog steeds mooi weer voorspeld. (Zon, bijna geen wind. Ideaal) We zijn al een hele poos niet meer op het strand geweest en nu is het een half uur heen en half uurtje terug lopen. :D

Voor de rest leer ik Elano gewoon de basis dingen. Alleen galop kent hij nog niet, maar dat hoeft ook nog niet. Doe dat toch niet bij het wandelen of naast de fiets. Naast de fiets kan hij al wat té enthousiast worden met draven. Kan soms beter borsttuig om doen en een skateboard pakken ofzo. Moet ik alleen eerst leren skateboarden. Oftewel: Gebeurd niet zo snel. :+

@Annik
Haha ja, het is maar dat ik weet dat hij 2 is.. Want anders had ik het echt niet geloofd. :')

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 10:42

Degene die hier aan het longeren was deed dat voor een keuring toch? Dus dat snap ik wel.

Ik vind het wel interessant om te lezen hoe iedereen het aanpakt :j Ben ook zo benieuwd hoe de paarden het allemaal gaan doen.

Ik ga zelf wel beginnen met zadelmak maken als hij 3 is. De voorbereiding rustig oefenen vind ik niet meer dan normaal. Ik begin vanaf 2,5 (nu dus) met barebackpad op doen, aansingelen en weer afhalen met poetsen. Mooie oefening en totaal niet belastend.

Ik doe zijn hoofdstel in zodat hij aan het bit kan wennen en als dat allemaal probleemloos gaat ga ik lange lijnen met hem doen zodat hij helemaal gewend is aan teugelhulpen en druk. Zo hoef ik niet te longeren, want jonkies veel op een cirkel laten lopen vind ik niks. Lange lijnen ga ik ook doen bij de vereniging dan gaat hij mee in de trailer, weer een mooie oefening en het is maar 5 minuutjes rijden. Ze hebben daar 2 binnenhallen dus heeft hij dat ook weer gezien :D

Als hij 3 is ga ik rustig beginnen met hangen/zitten en zadelmak maken. Rijden doe ik dan 3 keer per week max een halfuurtje en dan veel naar buiten/bos/strand. Vooral oefenen en gewend raken.

Persoonlijk vind ik dit een fijne manier omdat er ook mensen zijn die een paard 3 a 4 jaar laten staan en dan moet hij opeens aan de bak. Verhuizen, beleren, rijden, op stal enz.

Mijn 2,5 jarige oefent nu 2x per week een kwartiertje en verder staat hij 24/7 buiten met zn maatjes.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 11:54

Ik doe echt niks met die van mij. Hij heeft nog een leven voor zich.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 16:55

@Noor super dat Dex weer hooi krijgt! Gaat het wat beter nu?

@Puppy wat leuk joh dat hij alles wel goed en leuk vindt! Hopelijk kan je lekker naar het strand vandaag. Daar is het mooi weer voor.

@Miesjex Leuk Kane weer te zien. Het is een plaatje fijn dat alles goed gaat!

@Moos99 Krietiek is goed om er over na te kunnen denken toch?! Ik vind dat juist wel fijn af en toe. Ik doe de laatste tijd niet super veel. Alleen af en toe wat grondwerk in de bak omdat ik die nu bij de hand heb en dan doen we ook alleen hele basis dingen zoals wijken voor druk en over een balkje stappen/draven. Ik vind zelf niet dat je perse niks moet doen met een jong paard, je moet alleen niet te snel te veel willen. Daar gaat het volgens mij wel eens mis als ze alles best vinden, is het makkelijker om te overvragen.

@Annikoe zo'n stal is ideaal toch. Leuk hij daar binnenkort heen kan dan kun je hem ook wat vaker zien.

Met mijn 'zorgenkindje' gaat het goed op een mokplek en jeuk na. Hij is lekker actief en ook wel wat aangekomen, maar nog lang niet dik. Ik merk wel dat ik meer angst heb dat ik iets doe waardoor die buikpijn zou kunnen krijgen (hij staat nog op hetzelfde vette weiland), maar hij heeft er geen last meer van gehad. Over een paar dagen gaat hij weer weg daar en dan moet ik weer bedenken wat ik met zijn voerbeleid ga doen.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 17:06

Dankjullie voor de complimenten! Kane is inderdaad erg veranderd en wordt steeds mooier!
Ben ook echt super blij met hem. Hij staat bij ons aan huis, dus zie hem elke dag. Verder doe ik op poetsen knufffelen en heel veel aandacht geven nagenoeg niets met hem, en mag hij nog lekker gaan genieten samen met zijn vriendinnetje.

Longeren voor de keuring snap ik dan inderdaad ook wel, toch jammer dat dat nodig is voor de keuring. Aangezien het niet goed is om een 2 jarige al zo aan het werk te zetten, en vooral op de volte.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 17:09

Wat is Kane leuk zeg!

Jorie heeft vanmiddag geplonst :D
Afbeelding

Verder is ie wat aan de dikke kant nu met zijn speknekkie, maar ach, hij doet ook nog niks behalve af en toe eens wandelen, fietsen of zoals vandaag zwemmen.

Jorie ga ik komend winter wat oppakken met wel longeren, want hij moet toch ergens de stemcommando's op leren. Hij hoeft dan niet in een rondje te lopen overigens, het is puur voor 'draf','ho' en 'ja mar'(galop) bevestigen. Verder wandelt hij af en toe rond met Alex zijn tuig en zijn eigen bit.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 17:15

Ooh wat gaaf Fennadev!

Puzzle heeft vandaag ook speciale aandacht gehad.
Afbeelding

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 17:56

Die roze overall <3

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 18:53

Vet leuk dat je kon zwemmen fennadev en Puzzel staat lekker half te slapen in de zon. Staat echt volwassen met dat tuig om.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 20:01

Hij is zo veranderd het afgelopen jaar. <3
Hij is veel fijner in de omgang, en ook veel liever.
Mijn nichtje heeft zelf met hem rond gewandeld. Hij zet geen pas verkeerd.
Met hem bezig zijn doet hem gewoon zoveel goed.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 23:14

Jorie gaat echt zwemmen, gaaf!

Puzzelen ziet er zo volwassen uit . :j

Ik denk er over om mijn jonkie in de eerste instantie bitloos te gaan beleren. Is ook makkelijker met wisselen en ze is nog volledig blanco dus alle opties liggen open.
Later kan ze altijd nog aan een bit wennen of niet , als ik dat niet nodig vind.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 23:45

@Ilayla
Ja het was echt prachtig mooi weer! Wat fijn dat het wat beter gaat met je paardje!

@Fen
Ohh wat leuk! Heerlijk zeg dat zwemmen!

@Renske
Ohh, dat roze pakkie! <3

@fran
Ik ga als het kan ook bitloos beleren. Heb wel bit-hoofdstellen en heb ook al een bit (die ik al had voor de hond :')). Maar die hoofdstellen kunnen altijd nog dienen puur voor de foto. :P

[ITP] Van die magische momenten..

Nou, zwemmen is gelukt hoor.. En hoe! Kan het eigenlijk niet geloven.. Maar toch! <3

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 00:17

Ik heb nu ook zowel hoofdstellen met als zonder bit en diversen bitten maar weet niet of deze Joya ook gaan passen. Wacht ook even met wat kopen voor haar tot ik weet welke maat ze heeft. Hoofd is nu in ieder geval al groter dan die van mijn arabier maar redelijk hetzelfde als mijn vorige paard.

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 08:12

Wat een gave zwemfoto!!

Ik ga ook eerst bitloos beleren.. heb nog helemaal niets alleen een halster en een touw :-)
En alles op zijn tijd..

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 08:41

Super leuk dat zwemmen met jorie!!
Knap dat hij dat durft.

Puzzle is erg mooi zeg, dat meisje past ook goed bij hem.
Echt een leuke kinderpony.

Ik had zo'n vermoeden dat Dex aan het wisselen is omdat hij knoeide met zn krachtvoer.
En ja hoor, eerste tand eruit.
Afbeelding

Geen idee of er ook al een kies uit is, kan het niet zien.
Binnenkort maar even de tandarts laten kijken.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 09:04

noor14 schreef:
Super leuk dat zwemmen met jorie!!
Knap dat hij dat durft.

Puzzle is erg mooi zeg, dat meisje past ook goed bij hem.
Echt een leuke kinderpony.

Ik had zo'n vermoeden dat Dex aan het wisselen is omdat hij knoeide met zn krachtvoer.
En ja hoor, eerste tand eruit.
[ [url=m/SyGHe5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Geen idee of er ook al een kies uit is, kan het niet zien.
Binnenkort maar even de tandarts laten kijken.

Ach tandje eruit.
Ik heb laatst contact gehad met tandarts en die zei dat het niet eerder nodig was dan met 3 jaar.
Wel voordat je er een bit in gaat hangen hoor!