Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 12:10

Ik krijg altijd een beetje de kriebels als iemand aangeeft dat een paard rijden in de bak niet leuk vindt. Een paard denkt gewoonweg niet zo. Buiten voldoende afwisseling om, gaat het om gehoorzaamheid, leiderschap en vertrouwen/samenwerking. Of je er nu zonder zadel opstapt, mee springt of een proefje wil oefenen, de voorwaarden moeten kloppen om dat samen leuk te kunnen doen. Wanneer een paard dergelijk gedrag vertoont, dan klopt er iets niet aan de voorwaarden. Dat kan minder fijn passend tuig zijn, maar ook onvoldoende leiderschap, rijkunst, uitdaging vanuit de ruiter. Ik zou dan ook echt willen uitsluiten dat er fysiek iets niet in orde is en er eens een andere ruiter op zetten om te zien welk gedrag een paard dan vertoont. Daarnaast kan het gewoonweg zo zijn dat paard en ruiter elkaar echt niet begrijpen, maar ook dat is te verhelpen met goede instructie of begeleiding. Mocht alles hierboven niet van toepassing zijn, dan zou ik zeggen zoek een leuke bijrijder of een plekje waar zo'n paard wel tot zijn recht kan komen. Want hiervan wordt niemand echt gelukkig lijkt me. Of je moet een paard als dure accessoire in de tuin kunnen zetten als je hiervoor de ruimte hebt.

@stabledoor, dat is naar zeg. Inderdaad altijd laten voorrijden. Gelukkig is het goed afgelopen.

Wie geslaagd is met een nieuwe aankoop 'Gefeliciteerd!'

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 12:28

StableDoor, wat een naar verhaal. Ik kan me nooit voorstellen dat mensen iemand op een onbekend paard laten stappen terwijl je weet/kan weten dat er een probleem kan zijn.
Veel beterschap voor je zus! En inderdaad: als je twijfelt, gewoon niet opstappen, zeker als ze niet voorgereden zijn! Waarom zou je het risico willen lopen? Je zus had het kennelijk goed aangevoeld bij het opstijgen.

denisesilver

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 15:08

Gefeliciteerd ynskek! We hebben volgens mij dezelfde deken :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 15:12

Sommige paarden vinden het moeilijk als je aan hun lijf zit, kan ongemak zijn, hoeft niet perse maar ik zou dat ook wel willen uitsluiten samen met een goede instructeur/ trainer die mee kan kijken. Niet ieder paard is even makkelijk. Als het echt niet gaat dan is misschien deze verleasen aan iemand die buiten wilt rijden een optie? En dan zelf een paard er bij kopen ofzo.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 15:15

Ik snap wel wat lieser bedoeld en ik denk dat jullie haar tekst teveel lezen als ongemak. Maar er zijn eenmaal paarden die met een hindernis voor hun neus nu eenmaal wel de go hebben en de oren erop en die beetje door de bak wat oefeningen moeten doen geen reet aan vinden.

Ik zou toch overwegen tot verkoop of als zijnde lease maar dan ook op verplaatsing mogen een optie dan blijft ze van jullie maar heb je niet twee keer de stalling. Eventueel richting spring endurance ruiter en wellciht eerst even op proef om te kijken of er wederzijdse klik is dan heb je wellicht iets meer animo

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 15:24

Huh, er ging bij mij iets mis in de pagina's, ik zat mee te praten over kleuren, post mijn bericht en we zijn 4 pagina's verder.

Dus als iedereen denkt wat doet ruitje nou. T past in t gesprek van 3 pagina's terug.

Nu ff bijlezen :+

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 15:26

Een springruiter hoeft alleen geen paard wat max 70cm springt.

Ik ken veel springpaarden en eventers die weinig met dressuur hebben maar die staken over het algemeen niet zo, zijn alleen niet heel gemotiveerd. Nogmaals je doorsnee springruiter rijdt meer flatwork dan springen dus het hoort voor zo'n paard er ook gewoon bij.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 15:29

Lieser, is het paard wel fijn/braaf voor de wagen? Aangezien je het zelf over "karrenpaard" hebt? Daar is ook vraag naar.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 15:39

StalNollie schreef:
Ik snap wel wat lieser bedoeld en ik denk dat jullie haar tekst teveel lezen als ongemak. Maar er zijn eenmaal paarden die met een hindernis voor hun neus nu eenmaal wel de go hebben en de oren erop en die beetje door de bak wat oefeningen moeten doen geen reet aan vinden.

Ik zou toch overwegen tot verkoop of als zijnde lease maar dan ook op verplaatsing mogen een optie dan blijft ze van jullie maar heb je niet twee keer de stalling. Eventueel richting spring endurance ruiter en wellciht eerst even op proef om te kijken of er wederzijdse klik is dan heb je wellicht iets meer animo

Kan. Maar tot nu toe heb ik van alle paarden die ik in mijn leven in handen heb gehad die staakten, of afwijkend gedrag vertoonden er geen één gehad die dit uit karakter deed. Allemaal mankeerden ze iets nadat de eigenaar na van alles (lees, allerlei peuten erbij gehad te hebben) eindelijk eens een gedegen DA onderzoek liet doen. Dat is ook de reden dat ik niet meer op een probleempaard van een ander stap, want de gemiddelde eigenaar is echt niet eerlijk over het afwijkende gedrag wat zijn paard vertoond. Daarom wil ik echt eerst zeker weten dat waar ik op stap, ook echt gezond is en het gevraagde werk aan kan.

Mijn schoonzoon vond dat eerst ook stom om alles van tevoren uit te sluiten, maar nadat hij 2 trainingspaarden kreeg met kuren en bijna zijn nek brak, is hij inmiddels ook zo verstandig dat trainingspaarden alleen nog maar mogen komen met een recent en oké bevonden rapport. En voordat we aan de slag gaan met de eigen fok worden ze eerst rondom gekeurd, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Dat maakt het hele proces toch echt wel een stuk fijner voor zowel paard als ruiter.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 15:47

@Ynskek, gefeliciteerd! Heb je meer info? Wat een leuke!

@stabledoor wat een verhaal, hoe is t nu met je zusje?

Over de situatie van Lieser, ik denk dat het en en kan zijn. Soms is het ongemak of rijtechnisch op te lossen..

Maar soms matchen je doelen ook gewoon niet. En ik denk dat ( maar dat vul ik in dus corrigeer me als ik t fout heb?) Jij bijvoorbeeld weinig koudbloeden of dravers gereden hebt Padoertje? Ik kan mij voorstellen dat een beetje basistype kwpner een B proef altijd oke vind?

Ik zie veel paarden in het recreatiesegment die echt fysiek en mentaal al hard moeten werken voor een B proef hoor... :o

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 15:55

ruitje schreef:

Over de situatie van Lieser, ik denk dat het en en kan zijn. Soms is het ongemak of rijtechnisch op te lossen..

Maar soms matchen je doelen ook gewoon niet. En ik denk dat ( maar dat vul ik in dus corrigeer me als ik t fout heb?) Jij bijvoorbeeld weinig koudbloeden of dravers gereden hebt Padoertje? Ik kan mij voorstellen dat een beetje basistype kwpner een B proef altijd oke vind?

Ik zie veel paarden in het recreatiesegment die echt fysiek en mentaal al hard moeten werken voor een B proef hoor... :o

Het is een 5 jarige merrie van 1.55,5 hoog met Spaanse afstamming maar zonder de typische Spaanse gangen. Is heel braaf en nuchter zowel aan de hand als onder het zadel, nog niet geklasseerd. Nu eerst aan elkaar wennen en dan hopelijk de dressuurwedstrijden weer op kunnen pakken.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 16:19

Gefeliciteerd Ynskek!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 16:21

Als ik zonder Spaanse gangen lees, lees ik: zonder maaibenen voor :') :+

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 16:42

ruitje schreef:
Als ik zonder Spaanse gangen lees, lees ik: zonder maaibenen voor :') :+

Zo ongeveer... en zonder t in 2 stukken verlopen van de gangen.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 17:51

ruitje schreef:

Ik heb van alles gereden, ook een draver, Tinker, haf en een Spanjaard. Zelfs fjordenhengsten voor het stamboek. Maar in de sport, op een Groninger hengst en wat pony’s na, alleen kwpners. Koudblouden zijn niet aan mij besteed; vaak dikke kaakspieren en wat lompig in de omgang. Ik ben meer van de wakkere, vlugge en soms te intelligente dieren waar je eigenlijk met een parachute op moet zitten. Al is dat nu met mijn leeftijd ook niet echt mijn ding meer :') Maar ik ben wel van de stelling dat ieder gezond paard een Z proef zou moeten kunnen lopen. De een met meer moeite dan een ander, maar met een handige ruiter kan ieder paard met 3 correcte gangen dit.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 20:08

Padoertje schreef:
Ik heb van alles gereden, ook een draver, Tinker, haf en een Spanjaard. Zelfs fjordenhengsten voor het stamboek. Maar in de sport, op een Groninger hengst en wat pony’s na, alleen kwpners. Koudblouden zijn niet aan mij besteed; vaak dikke kaakspieren en wat lompig in de omgang. Ik ben meer van de wakkere, vlugge en soms te intelligente dieren waar je eigenlijk met een parachute op moet zitten. Al is dat nu met mijn leeftijd ook niet echt mijn ding meer :') Maar ik ben wel van de stelling dat ieder gezond paard een Z proef zou moeten kunnen lopen. De een met meer moeite dan een ander, maar met een handige ruiter kan ieder paard met 3 correcte gangen dit.

Sorry Padoertje, maar dat is echt onzin. Ik schrijf al een hele tijd mee met KNHS-wedstrijden, en met name koudbloeden hebben echt meer moeite met de proeven. Ook goede ruiters sprokkelen soms met moeite 172 puntjes bij elkaar in de B. En dat zijn dan de betere koudbloeden, die daadwerkelijk meedoen. Want veel koudbloeden komen sowieso nooit in een wedstrijdring.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 20:13

Maar we zijn eruit :) . Voorlopig kopen we geen 2e paard, maar gaan we op zoek naar een bijrijdpaard of leasepaard voor de dressuur (en onze eigen merrie voor alle andere lol-met-je-knol-dingen).

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 20:21

Lieser schreef:
Padoertje schreef:

Sorry Padoertje, maar dat is echt onzin. Ik schrijf al een hele tijd mee met KNHS-wedstrijden, en met name koudbloeden hebben echt meer moeite met de proeven. Ook goede ruiters sprokkelen soms met moeite 172 puntjes bij elkaar in de B. En dat zijn dan de betere koudbloeden, die daadwerkelijk meedoen. Want veel koudbloeden komen sowieso nooit in een wedstrijdring.

Hier wil ik heel graag op inhaken, omdat ik het hier niet mee eens ben. Wij fokken en rijden Haflingers. Mijn merries zijn allemaal minimaal M2/Z als ik ze inzet voor de fokkerij en dat halen ze met gemak. Ik start op zowel reguliere als rassenwedstrijden en merk hierin geen verschil. Z is in mijn ogen voor een paard dat goed aan de hulpen staat, gezond is, prima haalbaar.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 20:25

suffie schreef:
Hier wil ik heel graag op inhaken, omdat ik het hier niet mee eens ben. Wij fokken en rijden Haflingers. Mijn merries zijn allemaal minimaal M2/Z als ik ze inzet voor de fokkerij en dat halen ze met gemak. Ik start op zowel reguliere als rassenwedstrijden en merk hierin geen verschil. Z is in mijn ogen voor een paard dat goed aan de hulpen staat, gezond is, prima haalbaar.

Dat zegt toch niets? Hoeveel merries vallen af voor de fokkerij omdat ze die M nooit bereikt hebben? Hoeveel Haflingers komen nooit aan de start omdat ze dat niveau nooit bereiken?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 20:29

Ik ben het er ook niet mee eens. Ervaring met Fjorden, Tinkers, Haflingers. De meeste zijn prima op te leiden naar de Z wat gewoon basis is. Maar het is wel echt op een eerlijke manier rijden. Goed van achter naar voren rijden en er valt niks af te dwingen met de hand. Wat alleen maar goed is, in mijn ogen. Het duurt soms iets langer voordat ze los zijn maar dat is het dan ook.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 20:51

Elisa2 schreef:
Ik ben het er ook niet mee eens. Ervaring met Fjorden, Tinkers, Haflingers. De meeste zijn prima op te leiden naar de Z wat gewoon basis is. Maar het is wel echt op een eerlijke manier rijden. Goed van achter naar voren rijden en er valt niks af te dwingen met de hand. Wat alleen maar goed is, in mijn ogen. Het duurt soms iets langer voordat ze los zijn maar dat is het dan ook.

Ik ben benieuwd met hoeveel koudbloeden jij winst in de Z hebt gereden.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 21:14

Het kan ook zijn dat de mensen met koudbloeden geen ambitie hebben om te starten. Dat je ze daarom ook minder in de m ziet.

Ik weet zeker dat ik Lando (als ie de balans in de galop wat beter heeft) hem zo naar het m rijd. Hij kan prima draven, heeft een fijn en soepel lijf en kan de zijgangen met z’n vingers in z’n neus. Tja hij kan niet zo strekken als een kwpn maar hij klopt in z’n lijf en in z’n lopen. Soepel en los

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 21:54

Lieser schreef:
Padoertje schreef:

Bij ons in de regio lopen er genoeg koudbloeden mee in het Z.
Ook een aantal subtop en hoger, dus ben het er niet mee eens.
Elk gezond paard kan het Z halen, niet elke ruiter kan het er uit rijden.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 21:57

StableDoor schreef:
boemel schreef:
Wat erg Stanledoor. Gelukkig is het niet al te slecht afgelopen.
Wij waren vorig jaar bezig met een grote maat haflinger, die afgekeurd werd. Uiteindelijk voor weinig als gezelschapspaard weggegaan is en vervolgens de handel in kwam. Hopelijk niet hetzelfde dier.

Zou best eens hetzelfde dier kunnen zijn, denk ook dat er iets fysiek mis is met hem. Was ook niet zomaar een bokje, echt een halve rodeo. Blijkbaar was hij met opstappen al niet happy en toen twijfelde mijn zus of er niet iets scheelde, 20 meter verder begon de rodeo. Er staat "zeldzaam mak" in de advertentie -O- Wat een andere bokker zei, eerst altijd laten voorrijden, gaan we zeker doen. Dit paard was van een bejaarde man dus die rijdt zelf niet, maar dan moet er maar iemand anders geregeld worden die kan voorrijden. Ze hebben ook niet eens gevraagd of alles oke was na het ziekenhuisbezoek ofzo :(

Ik zou er overigens wel wat mee doen. Even bij de verzekering melden is iets. Soms lijkt het mee te vallen, maar komen er achteraf lichamelijke klachten die terug te leiden zijn naar de val.

Eigenaar is namelijk wel verantwoordelijk voor wat zijn paard/ pony aangericht heeft.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 22:04

Ik denk dat het grote verschil zit niet in de vraag "kan een koudbloed Z lopen?" en maar hoe makkelijk gaat dat. Dat laatste is bij een koudbloed eerder het probleem. Ze kunnen het wel maar je moet wel nog beter kunnen rijden om zover te komen als een warmbloed met meer souplesse in het lijf.

Vind ook wel dat er en verschil zit tussen de moderne haflingers, die lopen al een stuk meer als warmbloeden dan het ouderwetse model of een tinker.