Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 14:23

Galuppy0546 schreef:
Wat is jullie mening over een 'wat ouder' paard aanschaffen?

Ik had gezegt max rond de 10, maar heb stiekem mijn oog (beide eigenlijk al..) laten vallen op een 17jarige. :')

Zit een beetje in dubio

Wil aan de ene kant graag een paard waar ik echt nog wel wat jaren mee door kan, ben zelf van mening dat je ze ook niet tot 30 aan het werk zou moeten zetten

Uchh :')

Moeilijk! Persoonlijk vind ik dat te oud. Ik vond een 11-jarige kopen al een ding.
Van de andere kant ... mijn merrie heb ik met 12 jaar verkocht en is nu 25 en doet het nog top.
En ik kende ook een paard dat tot zn 24e Z gesprongen heeft en tot zn 28e Z2 dressuur liep.
Hij is uiteindelijk 36 geworden.

Goed beleid en wat geluk helpen natuurlijk

Autumnn

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 14:41

Ik zou het niet doen (Want: merrie ingeslapen met 19 jaar), maarrrr als de conditie van het paard goed is; waarom niet?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 14:59

Wat is je gebruikersdoel en in hoeverre past dat paard daarin?

Geen garantie dat een 8-jarige probleemloos 10 jaar mee gaat

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 15:36

Bij mij zou het liggen aan de vraagprijs dan.

Ik ben bijvoorbeeld voor een M paard welke 8 jaar is bereid meer te betalen dan eentje van 15/17 jaar die ook M loopt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 16:27

Galuppy0546 schreef:

Ik had gezegt max rond de 10, maar heb stiekem mijn oog (beide eigenlijk al..) laten vallen op een 17jarige. :')

Zit een beetje in dubio

Wil aan de ene kant graag een paard waar ik echt nog wel wat jaren mee door kan, ben zelf van mening dat je ze ook niet tot 30 aan het werk zou moeten zetten

Ja hoor, niks mis mee.

Voorwaarde is natuurlijk wel dat ie gezond is maar als ze zonder problemen 17 worden, worden ze ook gewoon 30.
Of zoals een goede kennis en fysio ooit zei: als ze zonder problemen 15 worden, moet je ze zelf omleggen. Die paarden hebben alles overleeft, die gaan niet meer vanzelf dood.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 16:28

Gewoon keuren (ook op foto). Hij zal mss niet helemaal "schoon" zijn maar als hij met foto's en klinisch nog gezond is dat blijft hij dat waarschijnlijk tot zijn 20e ook nog wel.
Het ligt inderdaad ook wel een beetje aan het doel waarvoor je hem koopt. Ik ben zelf 58, kan nog prima mee, maar een happy athlete ben ik ook niet meer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 16:53

Iemand dat schimmelveulen op de Boktmarkt gespot?

Het ziet er wel komisch uit dat ie als schimmel wordt aangeprezen terwijl ie gewoon gitzwart is :))
Gezien z'n lijntje zal het wel kloppen maar met hoe de openingsfoto is, kijk je er apart tegenaan.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 17:26

Galuppy0546 schreef:

Zit een beetje in dubio

Ik heb goed 5 jaar geleden een 17 jarige overgenomen van een vriend van mij. Hij liep toen in het zzl, ik heb tot vorig jaar (21jr) in het zzl met hem gereden en heb nu een jong meisje die van hem mag leren. Heeft nooit gekke dingen gehad! Ooit een keer een goedkeuring omdat hij op een steen was gaan staan....Marja dat kan ieder paard gebeuren en is zo weer over!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 18:54

Galuppy0546 schreef:

Zit een beetje in dubio

Ik zou in zo een geval heel graag willen weten wat er tot nu toe met het paard gedaan is en waarom het paard nu dan weg moet.

Maar ongeacht de verhalen van oudjes die nog topfit zijn tot voorbij hun eerste kwarteeuw, zou ik mijn besluit baseren op een realistischer gemiddelde. Stel dat het paard binnen 3 jaar ouderdomskwalen begint te vertonen die echt intensief rijden in de weg staan. En nog eens 2 jaar later moet je het dier echt op pensioen zetten. Wat denk je dan? 'Goh, dan heb ik toch nog 5 jaar mijn kont op een leuk paard kunnen zetten, sign me in' of denk je eerder 'mmmm, ik zou het toch jammer vinden om na 3 jaar de intensieve training al stop te moeten zetten.'
Beslis op basis van een logisch gemiddelde niet op basis van een best case scenario.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 20:53

Autumnn schreef:
Ik zou het niet doen (Want: merrie ingeslapen met 19 jaar), maarrrr als de conditie van het paard goed is; waarom niet?

Mijne ook 'stuk' met pensioen op de wei met 17 en daarvoor ook al ruim halfjaar aan het sukkelen. Daarom bewust gezocht naar max 10 jaar. Maar ben het net zo goed eens met argumenten om het wel te doen hoor, durfde het zelf alleen niet meer aan.

Chichika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 21:53

niks mis mee met oude paarden , mijn docher kwam toen van de ponis af . heeft mijn oude GP paard opgepakt toen hij 18 was. heeft nog 4 jaar hee gereden in subtop.. hij is nu 28 en top fit loopt nog 5 keer in de week. gewoon laten keuren. hij heeft in alle tijden geen rare dingen gehad behalve peesblesuure maar dat was binnen 2 maand over , geen stalrust gewoon op de wei

Chichika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 21:59

met jonge paarden veel pech met 3 jaar ks sir donnerhall , baloe du ruet ,, chello 3 alemaal ks

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 22:02

Ik heb helemaal geen ervaring met oudere paarden kopen, want ik koop alleen jonkies :')
Eigenlijk puur omdat ik het een risico vind dat er bv verkeerde zadels op hebben gelegen, er een ongeluk buiten is gebeurt wat eventueel getriggert kan worden, een peesblessure die bv verzwegen wordt, oneerlijke trainingswijze etc.

Ik heb het liefst een volledig groen blaadje wat op zijn eigen tempo een goede opvoeding krijgt en de juiste basis krijgt die bij mijn wensen past. Persoonlijk vind ik dat het prettigste tot nu toe.

Chichika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 22:15

Hutcherson schreef:
Ik heb helemaal geen ervaring met oudere paarden kopen, want ik koop alleen jonkies :')
Eigenlijk puur omdat ik het een risico vind dat er bv verkeerde zadels op hebben gelegen, er een ongeluk buiten is gebeurt wat eventueel getriggert kan worden, een peesblessure die bv verzwegen wordt, oneerlijke trainingswijze etc.

Ik heb het liefst een volledig groen blaadje wat op zijn eigen tempo een goede opvoeding krijgt en de juiste basis krijgt die bij mijn wensen past. Persoonlijk vind ik dat het prettigste tot nu toe.

rd
zadels zeg me tegenwordig niks meer, mij gp paard liep 15 jaar met huslebos de voor geen meter paste *D
toen ik zeklf zadelmaker werd had ik het door . nu loopt hij met goede zaddel b=van hennig, kost wel wat rond 4-5 maar dan heb je wat

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 10:10

Heeft er iemand ervaring met HorsesNL uit Velsen-Noord?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 10:14

Voor mij persoonlijk zou ik 17 jaar te oud vinden, ik heb liever een paard wat nog makkelijk naar eigen hand te zetten is en waar ik (als het mee zit) nog heeul lang plezier van kan hebben.

wodant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 10:33

Stille meelezer meldt zich, hoe wisten jullie nou echt dit is het paard wat ik wil? Of dit is hem tijdens het bezichtigen?

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 10:36

Ik denk dat dit ook persoon en paard afhankelijk is. Je leest heel vaak over de klik, sommige hebben die gelijk, sommige veel later.

Ik wist het bijna direct toen ik er op zat. Het voelde gelijk goed.

Truedreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 10:36

Hier ook nog steeds op zoek. Nog niks gevonden wat in onze prijsklasse valt en interessant genoeg was.

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 11:27

Britt heb jij je paard al opgehaald of moet je dat vanavond nog doen? ik wil foto's van je nieuwe aanwinst zien!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 11:39

Hutcherson schreef:

Maar het beleren van een groen paard is niet voor iedereen geschikt.Als je rustig wilt genieten van het rijden kun je toch beter een ervaren dier hebben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 11:57

Truedreams schreef:
Hier ook nog steeds op zoek. Nog niks gevonden wat in onze prijsklasse valt en interessant genoeg was.

In welke prijsklasse zoek je dan?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 11:58

Chichika schreef:
met jonge paarden veel pech met 3 jaar ks sir donnerhall , baloe du ruet ,, chello 3 alemaal ks

In welke mate KS?

Galuppy0546

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 12:28

Hutcherson schreef:

Ik vind het inrijden van een groen paard wel een vak apart.. Daar brand ik mijn vingers niet aan.

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 12:38

Lizenlotte schreef:
Britt heb jij je paard al opgehaald of moet je dat vanavond nog doen? ik wil foto's van je nieuwe aanwinst zien!

We zijn net van de oude stal weggereden! Nog 2,5 uur en dan zijn we thuis. *\o/*