Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:01

Balen van de hoefzweer maar wel fijn dat je weet waarom hij kreupel is en hij inmiddels al behandeld is, Noisy.

Yeah Vientje *\o/* Fijn dat het probleem nu is opgelost!
Gezellig zoveel hulp bij het mesten.
Miep moet natuurlijk miepen, als een echte merrie :j

Vanmorgen vroeg maar weer eens wat gedaan met Joya. Even een rondje buiten na anderhalve week vakantie.
We kwamen nog een menwagen tegen op het pad. Dat vond ze wel een beetje spannend maar gewoon even laten kijken en we konden elkaar rustig passeren.

Ons ochtenritje

Berdien

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:03

Arme Rodi een hoefzweer :(:)

Miep-de-hengst en Pinda die voorzichtig weer de goede kant op gaat, wat fijn!!

Joya weer lekker op pad, zo heerlijk!

Hier nog steeds hitteverlof. Voor de paarden, maar ik moet er zelf ook niet aan denken om mezelf nu in rijbroek+laarzen+cap te hijsen %) Sinds gisteravond hebben Feyre en Sil 24/7 toegang tot de wei achter de paddock, als voorbereiding op de terugkeer naar de wei. Vanochtend 20 paaltjes van 1.55m hoog gehaald, dat is stap 3 :))

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:06

Hopelijk blijft ze met hogere paaltjes binnen de omheining!

Vanmorgen vroeg was het wel te doen qua temperatuur, zeker in de schaduw tussen de bomen.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 15:13

Nou inderdaad, hopelijk blijft ze er nu wel gewoon achter!! _-:(

Lekker ritje fransje! Merk sowieso dat het de laatste dagen later op de dag pas echt heet wordt.. tot een uur of 14 gaat het wel en dan loopt het op, met om 17h het hoogtepunt..

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 22:00

Wat fijn dat je je gevoel gevolgd hebt en Rudi nu geholpen is met z’n hoefzweer, Noisy! Hopelijk snel weer helemaal op de been.

Wij zitten hier altijd in het stuk waar net geen regen valt. Nu is er vannacht volgens mij wel iets van regen gevallen, maar dat is niet noemenswaardig geweest, want het bospad naar de paarden was vanmorgen niet eens vochtig. :')

Hihi die nek van Miep! Staat haar goed! En wat fijn dat Pinda’s tandjesprobleem opgelost is en ze weer happy is, Vientje! Goeie hulp heb je ook zie ik wel.. :')

Heerlijk paard kijk Joya me, Fransje. Zo ontspannen als ze loopt op je filmpje. Lekker zo’n ritje.

Iedereen die ze vakantie heeft gegeven, geef ik ook groot gelijk.

Ik ga morgen heel vroeg met een vriendinnetje een rondje maken met m’n nieuwe aanwinst. Ze werd op de stal waar ze nu stond bijna iedere dag wel even (10-20 min) gereden, dus ik ga maar even rustig een klein rondje maken om te testen hoe ze buiten is. Moet vanaf morgen 3 nachtdiensten werken, dus dan zal er met deze hitte niet zo heel veel van komen nog.

Vanmorgen ben ik haar met mijn vader op gaan halen. Die had haar nog niet gezien en was ook meteen helemaal gek met haar. Het is zo’n lieve merrie. Ze is 4 jaar oud, haar naam is Bliss en ze is een paint. En wat heb ik vandaag genoten van die drie. Het ging meteen goed, even een paar piepjes van alledrie en dat was het. Vervolgens stonden ze (de twee grote) of het nooit anders geweest is. Alleen de shet, Annabel, weet nog niet goed wat ze ervan vindt. Bliss is heel ‘dominant‘ aanwezig. Dus Annabel gaat meteen aan de kant als ze in de buurt komt, maar dat vindt ze nog niet leuk dat dat moet haha. Bliss doet verder ook echt niks. Billy, m’n oudje, was meteen helemaal verliefd en moest haar overal afsnuffelen en likken. Dat doet ie altijd. En ze vond het allemaal wel best. Echt heel bijzonder om te zien.

Nou, ik zal jullie niet langer in spanning houden. Even wat foto’s bij de tekst:

Afbeelding
Gisteren in het wachtstalletje na de röntgenologische keuring

Afbeelding
Vandaag net na aankomst

Afbeelding
Genieten dat ik zo’n prachtig paard bezit <3

Afbeelding
Still uit het eerste filmpje waar ze lekker op onderzoek ging waar ze allemaal heen kan

Morgen maar eens betere foto’s maken, vandaag heb ik eigenlijk alleen maar staan genieten haha.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 22:17

O wauw wat een prachtig paard! Wat fijn dat ze zo relaxed is.

Hoe zijn paints over het algemeen op de foto? Zijn er bekende gebreken die vaker voorkomen?

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 22:30

Ohh dat is een knapperd!!! <3

Vanavond weer op Dije gekropen.. merkte dat hij de vorige keer het plezier een beetje verloor.. we doen ook elke keer hetzelfde oefenen (sturen), wat ie eigenlijk nog steeds niet zo goed kan _O- en merk dat ie 't nu echt niet meer leuk vind :') Dus vandaag geoefend met op en af stappen, vooral lekker veel snoepjes geven, blij doen, hoge geluidjes maken en overgang van stap naar draf gewoon op de 'volte' :D Even wat anders +:)+ Gelijk een ander paard weer, moest even bezinken, maar toen kreeg ie weer z'n blije hoofd terug :D

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 22:33

Longeren jullie weleens met zo'n longeerhulp?

Deed het met mijn verder opgeleide paarden volop. Vandaag maar eens bij M gedaan. Constant met neusje over de grond. Hoe lekker!!!!
Veel beter dan met een singel en touwtje.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 22:35

Die longeerhulp over de rug, tussen de voorbenen en aan het bit?

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 22:47

Thanks voor de complimenten!

Wat lekker dat de afwisseling Dije zo goed doet. Ook belangrijk dat ie het leuk blijft vinden natuurlijk!

De keuringsarts heeft het wel gezegd, maar ik heb het niet onthouden haha. Ik hoorde vooral dat alles er super uit zag. Hij heeft het wel over de sesambeentjes gehad meen ik me te herinneren. Maar die zagen er heel netjes uit en hij noemde nog iets met voedingskanalen (een of andere ouderwetse term was dat), maar ik weet niet meer precies bij welk bot dat was.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 22:49

Goed opgelet dus :')

Ja, en merk dat als Dije het niet meer leuk vindt, hij echt helemaal dichtslaat :(:) Keert ie helemaal in zichzelf en dan is er geen beweging meer in te krijgen :(:) Moeten we niet hebben natuurlijk

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 22:53

Hahaha ik heb de foto’s, dus kan het wel opzoeken. Maar nog niet de behoefte daartoe gevoeld :')

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 23:06

xXutopiaXx schreef:

Die idd

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 23:09

Ze is prachtig, kruimellover!

Ik longeer sowieso niet met hulpteugels maar alleen met een kaptoom.
Aan mij heb je dus weinig,PSvL

Bij Dije dus zorgen voor wat variatie.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 23:17

PSvanLot schreef:
xXutopiaXx schreef:

Die idd

Gebruik hem inderdaad bij mijn oude ervaren paard wel en daar vind ik 'm heel prettig, zeker met balkjes lopen! :D maar merk bij jonkies (die teugeldruk en/of nageeflijk lopen nog niet zo kennen) dat het meer weerstand oplevert dan dat 't een goeie invloed heeft := Zeker bij die Friezen...

Inderdaad fransje! Heb ik het liefst ook, maar kan me soms wel eens in dingen iets te vast bijten := En dan wil ik daarmee doorgaan tot het goed genoeg voelt :') Maar dat is zeker met die jonge dieren niet nodig..

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 23:23

Ik longeer voor de training, vandaar dat ik wel een hulpteugel gebruik.

Ben dan toch verbaast dat je met een simpel ding veel resultaat kunt halen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 23:59

PSvanLot schreef:

Ik longeer ook enkel als training.
Een andere reden om te longeren heb ik niet.
:)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 00:03

Ik ook. Maar niet met hulpteugels. Hoogstens dubbele longe.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 00:30

fransje23 schreef:
PSvanLot schreef:

Ik longeer ook enkel als training.
Een andere reden om te longeren heb ik niet.
:)

Gewoon los, met enkel een longeerlijn? Dat zou voor mij geen training zijn buiten conditie opbouwen of spelen.
Maar dat is natuurlijk ook prima :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 01:03

Conditie opbouwen doe ik door te wandelen en later onder het zadel de wereld in. Dat ga ik niet in de bak en zeker niet aan de longe doen. Veel te belastend. De bak is voor krachttraining.

Aan de longe gaan het bij mij om overgangen maken, netjes aan de hulpen staan en bijvoorbeeld cavaletti werk. Het is een goede plek/fase om aan samenwerking te werken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 07:50

Spelen mag ze op het weiland doen :)
Conditie opbouwen doen we met wandelen, mee naast de fiets en lange ritten.

Maar ik longeer met een enkele lijn en een kaptoom.
Kan vanuit de longeerpositie de schouders en achterhand "besturen", dus achterhand naar binnen vragen. Achterbeen er meer bij etc.
Daarnaast oefen ik veel de overgangen o.a. ook halthouden en daarna aanspringen in galop. Soms pak ik balkjes mee voor variatie.

Paard loopt ook prima over de rug op deze manier.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 08:15

PSvanLot schreef:
Longeren jullie weleens met zo'n longeerhulp?

Deed het met mijn verder opgeleide paarden volop. Vandaag maar eens bij M gedaan. Constant met neusje over de grond. Hoe lekker!!!!
Veel beter dan met een singel en touwtje.

Ik gebruik ze niet. Ben altijd bang dat ze dr nek breken. Gebruik liever een chambon. Of longeer met dubbele lijnen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 09:29

Ik vind die longeerhulp echt veel te grof en 'zagend' werken, niet fijn :n Daarnaast wil ik ze ook niet constant met de neus over de grond hebben, vaak gebeurt er dan achter niet al te veel meer.

Ik longeer Feyre nog niet, die is me nog te jong en te veel in de groei. Sil wordt wel regelmatig gelongeerd, en ook zeker als onderdeel van de training. En dan op de kaptoom of gewoon aan haar hoofdstel, maar net wat voor het grijpen ligt. Altijd met een enkele lijn, zonder hulpteugels. En dan is ze echt wel heel serieus aan het werk. Overgangen, tempowisselingen, balken, in-uitjes. Haar ruggebruik wordt steeds beter, ze laat mooi los en sjouwt af en toe ook wel met haar neus over de grond. Die lengte opzoeken vond ze lastig, dus mooi dat ze dat nu aanbiedt. Maar ik wil haar voornamelijk in een actieve houding hebben.

Soms hebben we wel een meningsverschil over wat een 'actieve houding' precies is :')
Afbeelding

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 09:36

Berdien schreef:
Ik vind die longeerhulp echt veel te grof en 'zagend' werken, niet fijn :n Daarnaast wil ik ze ook niet constant met de neus over de grond hebben, vaak gebeurt er dan achter niet al te veel meer.

Ik longeer Feyre nog niet, die is me nog te jong en te veel in de groei. Sil wordt wel regelmatig gelongeerd, en ook zeker als onderdeel van de training. En dan op de kaptoom of gewoon aan haar hoofdstel, maar net wat voor het grijpen ligt. Altijd met een enkele lijn, zonder hulpteugels. En dan is ze echt wel heel serieus aan het werk. Overgangen, tempowisselingen, balken, in-uitjes. Haar ruggebruik wordt steeds beter, ze laat mooi los en sjouwt af en toe ook wel met haar neus over de grond. Die lengte opzoeken vond ze lastig, dus mooi dat ze dat nu aanbiedt. Maar ik wil haar voornamelijk in een actieve houding hebben.

Soms hebben we wel een meningsverschil over wat een 'actieve houding' precies is :')
[ [url=m/yI2zUv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het achterbeen is inderdaad iets wat je goed in de gaten moet houden. Het is ook zeker niet voor ieder paard geschikt. Mijn merrie heeft een heel fijn achterbeen en wordt hier juist erg fijn van.
Balkjes heb ik 2 weken geleden gedaan. Wonderbaarlijk genoeg deed ze het in 1x haha.
Volgende week ook weer eens doen.

Tegen de inwerking van het touw heb ik een soort rubber er tussenin, dat werkt fijn.

Ik ben blij... laatste dagje heel warm...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 09:51

Ook heel blij mee dat het koeler wordt. We zijn natuurlijk Mexx aan het zadelmak maken maar het is echt niet uit te houden in de longeerton. Dus gaan we heel vroeg maar het nadeel is dan veel afleiding/bedrijvigheid nog op het terrein. We hebben even een ander "grondpersoon" genomen en een weekje pauze gehad. Niet dat het misging, maar om te voorkomen dat het mis zou gaan. De ander had naar mijn indruk toch te weinig ervaring en ik merkte toch teveel spanning (aan geknars op het bit) bij het paard en dat vind ik niet veilig. De nieuwe "grondpersoon" geeft een heel veilig gevoel, weet goed wat ze doet en het paard is super ontspannen bij haar; geen geknars.
We zijn heel blij met Mexx. Het is echt een snoepie van een paard. Lief in de omgang, aanhankelijk en zo het zich nu laat aanzien laat zich makkelijk mak maken. Dat was bij onze vorige wel anders. Die vond rechtsom echt heel eng en liet zich dan gewoon bijna vallen. Ook dat is prima goedgekomen maar die was nog wel een stukje scherper dan Mexx. Wat ook erg prettig is aan dat paard is dat hij niet zo gauw onder de indruk is van dingen die om hem heen gebeuren. Een klapperende wagen die voorbij rijdt of iets onverwachts op het terrein is hij eigenlijk supercool mee. Ook wel weer eens fijn.