Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Promisse

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 15:21

Heel goed nieuws! Kraag mag af, wervels staan netjes op elkaar en ik mag Rustig aan gaan opbouwen!ik mag er eind december weer op als alles voorspoedig gaat maar ik ga na het vuurwerk, 3 januari of zo. Ik ben echt zooooo blij!!!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 15:31

Wowwww super nieuws, zo blij voor je !!!! *\o/* :)F :#

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 15:31

Meid wat super zeg! Ben onwijs blij voor je!

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 15:36

dank jullie! Ik kan wel een gat in de lucht springen. Ik weet al helemaal waar ik aan wil gaan werken als we weer conditie hebben.
En als mijn nekspieren en banden het me toestaan, dan ga ik misschien in december wat grondwerk doen. Als in aan de hand wijken, sb, travers, appuyeren. En misschien ga ik zelfs proberen om haar te laten piafferen. Als dat zou lukken, dan denk ik dat dat heel veel goeds zal doen voor haar bekken, die ze niet makkelijk kantelt. Dan is het toch nog ergens goed voor geweest.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 15:48

Promiss: wat een super goed nieuws!

Leuk tipje is dan misschien de 'draw' aan te leren. (naar de druk van je hulp toekomen) Dan kun je ook travers aan de hand doen. En sowieso vind ik het echt het coolste trucje dat er is: je paard naar het krukje toe laten komen.
Wehorse heeft best wat leuke lessen er op staan met werken aan de hand.

Ik heb wat zitten prutsen aan de hand met mijn 6 jarige. Toen had hij ineens binnen 2 weken het wijken en ook meteen de SB onder het zadel er op zitten. Heeft echt geholpen om het kwartje te laten vallen.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 16:12

Ja grondwerk heeft hier ook onwijs geholpen. Wij kunnen 2x een week niet rijden, omdat de paarden het African Horse Virus geinjecteerd krijgen en in die weken het meest vatbaar zijn om het virus daadwerkelijk te krijgen. In die weken heb ik ook grondwerk gedaan en daar merkte ik zoveel profijt van toen ik er weer op ging!

Ik heb net mn scores binnen, 61% bij de eerste proef, 55% bij de andere. Heel tevreden mee. 2e proef was hij moe en had ik teveel spanning opgebouwd waardoor hij te snel de proef door ging. Punten waren vrij streng volgens mijn instructrice. We gaan lekker doortrainen. Mn WoW komt ook binnenkort hier aan *\o/*

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 16:16

Promisse schreef:
Heel goed nieuws! Kraag mag af, wervels staan netjes op elkaar en ik mag Rustig aan gaan opbouwen!ik mag er eind december weer op als alles voorspoedig gaat maar ik ga na het vuurwerk, 3 januari of zo. Ik ben echt zooooo blij!!!

Wat een fijn nieuws!

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 16:28

Promisse, wat een superfijn nieuws!!! Ben blij voor je :).

Iriscope, goed gedaan!! De kop is er af, zeggen we dan altijd :).

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 16:43

@Iriscope wat leuk voor je!

@Pol013 Hoe leer je dat, de 'draw'? Ze komt wel zijwaarts naar me toe als ik op het krukje staat, maar dat komt omdat ze onderhand wel weet dat dat de bedoeling is.
En Wehorse was toch die duitse site waar je voor betalen moet?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 17:38

Iriscope schreef:
Ik ga zo ook even kijken naar Zorro!

Mijn dressuur ging vrij goed gisteren. Ik kon hem prima rondsturen, niet bang voor de jury en het zonnescherm dat ze over zich heen hadden. Ik was zelf wel vrij nerveus, wat niet echt hielp natuurlijk. Heb in geen 5-6 jr wedstrijd gereden denk ik, dus toch even spannend.

Omdat hij de laatste tijd regelmatig teugelkreupel loopt, wat ook zeker een groot gevolg is van spanning in mijn arm, heb ik hem met een los teugeltje de ring door gestuurd. Liever dat dan dat hij niet zuiver de ring door komt. 2 relaxte proeven, braaf paard, goeie eerste ervaring met wedstrijden voor hem.

Nu heeft ie een paar dagen rust, woensdag weer een lesje en verder werken aan het contact. Vrijdag komt de fysio, dus ben benieuwd.

Overigens via via zijn 2e eigenaresse gehad (ik ben nummer 4 alweer) en die gaf aan dat zijn gangen echt vooruit zijn gegaan. Hij heeft dus blijkbaar altijd al slechte gangen gehad en niemand die er iets aan heeft gedaan. Ik gok dat hij daar ook voor het boerderij scheur en trek werk is gebruikt en er alleen maar erger van is geworden.

Verder via mijn instructrice waarschijnlijk binnenkort de kans om langs te gaan bij een fokker hier, die iemand zoekt om dressuurpaarden uit te brengen... Misschien dan toch de kans om een paard met meer dressuur talent te rijden, zonder dat ik Arrow daarvoor weg hoef te doen *\o/*

Dat zou mooi, zijn en top dat je proefjes fijn gingen.

Promisse schreef:
dank jullie! Ik kan wel een gat in de lucht springen. Ik weet al helemaal waar ik aan wil gaan werken als we weer conditie hebben.
En als mijn nekspieren en banden het me toestaan, dan ga ik misschien in december wat grondwerk doen. Als in aan de hand wijken, sb, travers, appuyeren. En misschien ga ik zelfs proberen om haar te laten piafferen. Als dat zou lukken, dan denk ik dat dat heel veel goeds zal doen voor haar bekken, die ze niet makkelijk kantelt. Dan is het toch nog ergens goed voor geweest.

Redt je dat met je nek en armen? grondwerk valt dan vies tegen vind ik persoonlijk (kan het om die reden dan ook niet, terwijl ik normaal wel langeleidsel werk deed mede omdat ik ook men(de...). ) Als je het kan is het wel heel fijn om je paard toch aan het werk te zetten zonder erop te zitten.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 17:48

Nu kan het nog niet. Ik moet eerst weer mijn hoofd alle kanten op kunnen bewegen en mijn nekspieren moeten weer sterk worden. Maar ik hoop wel dat dat ergens in december kan. Geen idee of dat haalbaar is. En het hangt er ook vanaf hoe ze is. Dat is afwachten want ik heb dit nog nooit met haar gedaan.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 18:22

@mirjam gefeliciteerd met je punten! Geduld loont! En ziet er goed uit het filmpje met Zorro! Ik heb ook het idee dat het beter is dan hele tijd terug toen je filmpjes postte van hem. Hij lijkt nu veel makkelijker te lopen ofzo weetniet precies waarom.

@iris jij ook gefeliciteerd! Netjes zo meteen 1e proeven! En dat zou een fijne oplossing zijn zeg als je andere dressuurpaarden mag rijden!

@promisse wauw wat fijn zeg ik ben blij voor je ! Heeft wel lang geduurd bahbah maar fijn dat je straks weer lekker aan de slag mag !

Mijne is sinds 1.5 week eindelijk uit het verband. Bijna 4 weken stil gestaan :( Dus nu maar weer lekker rustig opbouwen. Heb 1 december een clinic gepland staan maar kijk nog wel even hoe ver ze is met conditie dan anders geef ik het gewoon aan en stappen we wat meer. Heb ooit begrepen dat conditie vrij snel terug komt dus misschien valt het mee.

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 19:23

Ik durf het niet snel, maar vind de sfeer hier in dit topic erg prettig dat ik het toch eens aandurf een filmpje te plaatsen. https://youtu.be/7dWVz-iwCTU
Dit is mijn 4 jarige ruin. We hebben nog geen (wedstrijd) niveau. Heb hem rustig aan ingereden. Misschien dat we volgend jaar eens een wedstrijd gaan starten .
We hebben nog geen les gehad. Dec rij ik op stal een clinic/les mee. Ben benieuwd.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 19:41

Promiss:https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=785859758272309&id=433531643505124&refsrc=https%3A%2F%2Fm.facebook.com%2Ftrtmethod%2Fvideos%2F785859758272309%2F&_rdr

Het is even een kunstje. Lukt mij eerst helemaal niet2. En toen ineens heel simpel.

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 19:47

pol013 schreef:
Promiss:https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=785859758272309&id=433531643505124&refsrc=https%3A%2F%2Fm.facebook.com%2Ftrtmethod%2Fvideos%2F785859758272309%2F&_rdr

Het is even een kunstje. Lukt mij eerst helemaal niet2. En toen ineens heel simpel.

Ik kan het niet openen

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 22:39

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 23:10

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 23:14

enjoy86 schreef:
Ik durf het niet snel, maar vind de sfeer hier in dit topic erg prettig dat ik het toch eens aandurf een filmpje te plaatsen. https://youtu.be/7dWVz-iwCTU
Dit is mijn 4 jarige ruin. We hebben nog geen (wedstrijd) niveau. Heb hem rustig aan ingereden. Misschien dat we volgend jaar eens een wedstrijd gaan starten .
We hebben nog geen les gehad. Dec rij ik op stal een clinic/les mee. Ben benieuwd.

Leuk paard, je rijd hem vriendelijk. Zou wel graag wat meer lengte in de hals willen zien, het is naar mijn idee wat te "opgericht" en te opgekropt, waardoor hij volgens mij ook zijn gangen wat verkort. Ik denk dat hij veel ruimer gaat lopen als hij meer op lengte komt.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 23:16

Pol013 Dank je! Leuk filmpje!

@enjoy86 Dat ziet er echt heel prettig uit! En wat een fijn paard. Lijkt me heerlijk zitten ook.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 23:16

Ik zie filmpje Pol niet, krijg gewoon FB homepage. :')

jillaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 23:27

enjoy86 schreef:

Hoi Enjoy, dapper dat je een filmpje durft te delen! Sympathiek paard en wat zit je er mooi op. Ook leuk om te zien dat je hem steeds kort beloont, hij doet het echt graag voor je. Voor een vierjarige vind ik hem haast wat hoog, maar als dit is wat hij aanbiedt qua evenwicht, waarom niet. Je ziet wel natuurlijk dat hij nog echt aan kracht moet winnen, dus die overgangen en korte stukjes galop lijken me perfect. Lekker spelen en blij houden, maar dat is volgens mij wel aan je toevertrouwd!

@Pol dank voor de link, ik wilde er steeds al naar kijken, lijkt me toch echt wel tof als ze zo naar het krukje komen. En de gedachte erachter vind ik ook heel aardig ;-)

@Promisse wat een ontzettend goed nieuws en ook ik heb goede ervaringen met grondwerk, dus zeker doen (áls je lijf er klaar voor is).

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 23:34

Enjoy je hebt een prachtige stabiele aanleuning. En hele mooie overgangen voor een 4 jarige! Sowieso mooie overgangen. Ik zou nu inderdaad wat afwisselen in hoogte en proberen of je met iets meer lengte kan rijden. Ik zeg altijd tegen mezelf: kan ik haar nog iets meer uitschuiven zonder dat ik de verbinding met de achterhand verlies? Zo kan je ze mooi in de bovenlijn oprekken. Maar het ziet er echt mooi uit hoor!

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 00:31

Bedankt voor de feedback en de tips.
Hij is heel licht op de hand en volgt deze altijd.nooit sterk of vast. Ik ga wat meer spelen met de aanleuning en wat uitschuiven.

Nu begin ik eigenlijk altijd lang en laag en al doende komt hij steeds wat meer in oprichting.
Ik ga hier wat meer mee spelen.
Ik speel altijd veel met tempo en overgangen, maar met aanleuning idd veel minder.
Ga het proberen :)

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 09:36

Super leuk paard @enjoy! Ziet er heel ontspannen uit hoe je hem rijdt.

Wat een leuk filmpje @pol ik ga dat ook aanleren :D

Cyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 11:13

Ziet er een heel leuk paard uit Enjoy! Volgende keer misschien een filmpje waarin hij meer op lengte is?

Mijn paard kent ook de draw en naar krukje toekomen. Ik heb het gedaan zoals in volgend filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=06wOO4T4pNo