de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zirano

Re: de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 22:53

Ja haha Echt wel

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 23:28

Even nieuwsgierig. Hoe vaak trainen jullie in de week, wat doe je dan een waar ben je rijtechnisch dan vooral mee bezig? En geven jullie iets van voedingssuplementen?

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 23:40

Ik probeer toch vier keer per week te rijden.
Daarbij werken we vooral aan gehoorzaamheid en tempocontrole.
Voorzichtig wat rechtrichten en netjes weg voor been.
Zowel naar voren als opzij.
Ook neem ik veel overgangen en wat schijnovergangen mee.
In het begin kan ze wat onrustig zijn in hoofd/ halshouding en is het belangrijk om goed te werken aan de juiste verbinding.
Volte, van hand veranderen, volte openen en sluiten
Tijdens het uitstappen werk ik nog aan de overgang stap/ halt/stap.
Ook weer een pasje opzij en de kwaliteit stap.
Ongemerkt eigenlijk best veel.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 09:19

anonymous1 schreef:
Even nieuwsgierig. Hoe vaak trainen jullie in de week, wat doe je dan een waar ben je rijtechnisch dan vooral mee bezig? En geven jullie iets van voedingssuplementen?

Ik probeer 3 tot 4 keer per week iets met George te doen. Vaker 3 dan 4, op advies van dierenarts en chiropractor, omdat 4 keer echt intensief trainen behoorlijk belastend is. Vaak doe ik tussendoor een keer longeren en dan bijvoorbeeld meer te richten op krachttraining door bijvoorbeeld cavaletties te lopen. De andere paar keer stap ik erop.

Ik werk in mijn training ook veel aan gehoorzaamheid aan het been, rechtgerichtheid, van achter naar voren, 'naar voren blijven denken' en hals laten vallen. Probeer hem wisselend hals te laten strekken en hoger in te stellen, en alles daar tussen in. Verder neem ik soms in stap stukje schouderbinnenwaarts mee, in stap en draf wijken voor het been, voltes openen en sluiten, schijnovergangen, hele overgangen, tempowisselingen, soms iets schoudervoor rijden in galop om achterbeen meer onder te laten treden... Eigenlijk doe ik deze dingen in elke training, in meer of mindere mate. Maar aan het been zijn, recht zijn en van achter naar voren blijven doortreden vind ik momenteel de belangrijkste dingen in mijn training.

Ik geef George nu twee keer daags een half kilo brok (staat 24/7 op het land verder) en hij krijgt Lifeforce Elite en Equitop Myoplast voor spieropbouw.

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:13

Jullie zijn allemaal al lekker bezig :) Als Grand straks terug is (8 juli *\o/* ) zal ik in het begin 2x in de week onder begeleiding rijden en 1x longeren/buitenrit/andere leuke dingen doen. En dan na 2 maanden een dagje erbij. Hij kan het wel aan, daar maak ik mij geen zorgen van. Ik wil alleen in het begin ff rustiger aan doen en dan in de winter, als ze meer binnen staan, wat meer gaan doen.

Grand krijgt op dit moment 1 kilo subli dieetmix op 1 dag,voordroog en een aantal uur op een redelijk kale wei. Als hij thuis is mag hij nog 2/3 maanden 24/7 buiten en dan zal hij een halve kilo krijgen als ik er ben (4/5 keer in de week). In de winter krijgt hij voordroog en 1 kilo subli dieetmix. Maar dat was toen hij nog niet aan het werk was dus wellicht krijgt hij straks meer als hij dat nodig heeft. Hij kreeg van de winter ook nog speedibeet omdat hij in de winter invalt :(:) Gelukkig ging het deze winter aardig goed omdat ik hem onder dekens had staan. Liever had ik hem zonder dekens gehad maar dan zag je hem gewoon per week afvallen. Door een vrij ernstige wormenbesmetting in de opfok werken zijn darmen niet optimaal waardoor hij zich niet heel goed warm kan houden zonder deken in de winter. Grand kreeg van de winter biotine, Moeder Aarde kleipoeder en appelazijn erbij als supplement.

Even een printscreentje van een filmpje van gister. Meneer was nijdig omdat de beleerster door had dat hij expres wisselde in de galop zodat ze hem terug zou nemen in draf :+ Op zijn beleeradres neemt ze spelenderwijs de wissels al mee dus in principe hoeft ze hem niet eens terug te nemen maar als hij moe is, vindt hij het makkelijker om te draven en dan weer aan te springen :P Maar.. Als hij een beetje nijdig is, gaat hij wel ruig lopen :D Verder biedt hij nu zelf al stukken lang en laag aan. Dáár willen we heen! Vind het zo leuk om dan de filmpjes van een maand geleden te zien. Al zo'n verschil en dat in 1 maand tijd. Die jonkies leren zo snel!

Afbeelding

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:18

Gideon wordt 4 keer per week gereden. 2x redelijk intensief en 2x als hij goed voelt stoppen, wat soms al na 15 minuten is. Als ik intensief rij (les) zijn we bezig met: recht richten, overgangen / schijn overgangen, voltes sluiten en openen, nageeflijkheid (echt mooi laten zakken) en al met al is dat pittig genoeg. De dagen dat ik minder intensief rij controleer ik wat ik gereden heb als ik intensief rij en probeer ik zoveel mogelijk rechtuit te rijden. Voor mezelf ben ik zoveel mogelijk bezig met controleren of ik consequent genoeg ben. Dat is voor mij echt een aandachtspunt.

Hij krijgt per dag 2 kilo krachtvoer, muesli en lifeforce en vrijwel onbeperkt kuil.

edit:
@Clau: mooi printscreentje!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:26

@picassox: ik lees net dat je en lifeforce en myoplast geeft. Ik heb altijd begrepen dat de lifeforce alleen genoeg is voor spieropbouw? Geef je met een reden beide?

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:35

Ja, ik ben ook benieuwd naar hoe je Lifeforce ervaart. Het schijnt heel goed te zijn voor de darmen ook dus dat is wel interessant voor Grand. Alleen heb ik al heel veel dingen geprobeerd voor zijn darmen maar niets heeft geholpen ;(

Thanks Anneruth! Natuurlijk gaat hij niet altijd zo maar hij kán het wel :P

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:49

Wow Zirano, geen leuke grapjes. :n

Ik rijd nu normaal gesproken 4x per week een half uurtje.
Supplementen geef ik eigenlijk nooit, dat is vaak alleen maar goed voor de fabrikant/verkoper en slecht voor je portemonnee...

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:58

Dit was echt de eerste keer hoor. Het is me nogal wat. Kom je als 4 jarig pupje een losrijbaan in waar op dat moment 15 man aan het inrijden is. Wordt je tot 3 keer op de rem getrokken waar je echt niets van snapt, Dus wat doe je dan om je onbegrip aan te tonen een dansje maken op de achterhand. Zodra wij de zeer drukke bak uit waren en de binnenbak ingingen waren deze fratsen dan ook meteen over hoor. Dus ons leerproces van de dag is geweest. Voortaan lekker de ruimte opzoeken emt losrijden en dan gaan starten.ipv de drukke bak opzoeken waar je 5 minuten van te voren mocht losrijden wat alleen helaas niemand deed

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:11

Ik merk wel dat de biotine goed werkt dus het is niet altijd alleen maar voor de portemonnee van de verkoper :) Ik ga wel wisselen van biotine. Ik ga nu pharmahorse geven want dat is puurder en hoeft hij minder van te krijgen. Maar die moeder aarde klei, geef ik ook niet meer omdat ik daar echt 0,0 werking van gezien heb (helaas). Appelazijn geef ik vooral voor de lekker want dat vindt Grand heel lekker en zoveel kost dat ook weer niet.

Het kan idd gebeuren Zirano. Het is voor zo'n jonkie ook niet niets. Zolang je merkt dat het geen gemenigheid is.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:21

Lifeforce geef ik omdat ik mijn paard gewoon er top uit wil laten zien (door darmflora op orde, ook mooie vacht, gezonde hoeven, spieren goed, etc.). Myoplast geef ik op aanraden van mijn DA omdat hij wat meer spieren op mag bouwen.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 14:32

Net als Cau_1991 ben ik ook weer terug van weggeweest. Lees nog wel steeds mee, maar was verder wat drukkig.

Ik geef Floor ook Lifeforce. Al denk ik dat ik nu even een zomerstop inlas als haar mest goed blijft. Het doet echt wel veel voor een paard dat spul, dus ik ben fan.

Ik ben nog laaaaaaang niet zo ver als jullie allemaal zijn -heb er nog maar max 25 keer opgezeten in de 2,5 maand dat ze beleerd is-, maar ik wilde mijn eerste oortjesfoto in het bos wel even met jullie delen :D

Zondag ben ik voor het eerst los in het bos geweest met 2 stalgenoten en vandaag dus voor het eerst alleen. Ik ben heel trots op haar. We hadden wel wat spannende momentjes, maar overall was ze echt heel braaf. Heerlijk rechtuit kunnen draven in een lekker tempo.

Ben echt van plan om voornamelijk in het bos te gaan trainen nu. Doen jullie dat ook?

Nou hier istiedan:
Afbeelding

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:19

Hihi Olympia, ik ben nog minder ver dan jij. Heb er pas 1x op gereden :') Maar Grand is al wel verder haha!

Ik vind Floor zo cool! Vind Gelders bloed helemaal leuk :) Stoer dat Floor het allemaal zo goed deed! En de zomer komt eraan dus hopelijk nog meer ritjes.

Buiten rijden wil ik wel gaan doen maar dat kan hier helaas niet zo goed. Je moet eerst een half uur stappen en draven voordat je op goede paden komt. Erg jammer. Gelukkig is Grand verkeersmak maar wil wel graag een keer naar de Veluwe ofzo. Lijkt me zo heerlijk :)

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 21:08

Wat een heerlijke foto Olympia :D

Welkom voor de terugkomers!

Ik heb weer heerlijk gereden op Garola vanavond <3 Ze doet het zo goed voor haar leeftijd! Ze voelt echt heel safe aan.

Afbeelding

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:12

Jouw lach kan niet groter :) Leuk hoor!

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:34

Ja idd, leuk om te lezen hoor!

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:49

Ik ben sinds een dikke twee weekjes ook niet n bezit van een 2011-je.
Marango is een kruising tussen een kwpn vader en een draver als moeder.
Hij is vorig jaar ingereden en daarna is er niets meer mee gedaan wegens omstandigheden.

Toen ik hem voor het eerst zag was ik meteen verkocht. Was even wennen want het is een kleintje, hij zal net 1.60zijn tterwijl ik mijn grof gebouwde merrie van 1.70 gewend ben.

Hier wat foto's van Marango

Afbeelding

Afbeelding

Zelf de eerste keer erop

Afbeelding

En de tweede keer

Afbeelding

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 23:01

Picassox schreef:
Lifeforce geef ik omdat ik mijn paard gewoon er top uit wil laten zien (door darmflora op orde, ook mooie vacht, gezonde hoeven, spieren goed, etc.). Myoplast geef ik op aanraden van mijn DA omdat hij wat meer spieren op mag bouwen.

Hmm.. ik heb het er onlangs nog met mevrouw van Lifeforce over gehad omdat ik het ook samen met een spieropbouwer voerde maar zij raadde het toen af omdat je het dan dubbel zou doen.

Wat is jouw ervaring tot nu toe met het samen voeren?

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 08:06

@ Niekj_Jente welkom! Leuk koppie heeft ze!

Oja om nog even terug te komen op wat je met je paard doet. Ik rij 4x per week.
1x les van net geen 3 kwartier
2x bak werk
1x bos

Als ik tijd heb longeer ik nog 1 x per week.

We zijn voornamelijk bezig met recht op 2 teugels, laag, lengte, ontspannen door de hals, reactie aan het been en wat tempo wisselingen.

Op het bospas heb ik afgelopen weekend een pasje opzij geprobeerd, gewoon voor het snappen. Ging wel goed :)

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:22

Dat is ook precies hoe ik me voel Clau en Iwan! :D Ik ben zo trots op haar!

Vanavond zou ik anders les hebben, maar helaas is het hier echt geen weer. Ik heb haar maar even aan de longe gegooid, knap dier.. :D

Afbeelding

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 23:48

Er was idd niets aan in friesland := Ben in Warga op concours ook helemaal zeiknat geregend :o

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 06:15

eh bah! Wel fijn gereden?

Ik zat om 5u vanmorgen op de eerste en t regende ook behoorlijk!Blondje was al tweede aan de beurt en deed weer goed dr best. Zo douchen en mn kindjes wakker maken en dan een hele dag werken!!

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:10

peetje82 schreef:
eh bah! Wel fijn gereden?

Ik zat om 5u vanmorgen op de eerste en t regende ook behoorlijk!Blondje was al tweede aan de beurt en deed weer goed dr best. Zo douchen en mn kindjes wakker maken en dan een hele dag werken!!

Ik hoop niet dat al jouw dagen er zo uit zien... Om 5 uur op het eerste paard 8)7

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:20

Ik vrees dat ze geen keus hebt met en een baan en kinderen ;-).