Paardenmensen en "Mensen met Paarden"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paardenmensen en "Mensen met Paarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 16:32

Natuurlijk leer je al doende Ja
Dat doe ik ook als mens met paard
En ben ik dan slechter voor mijn paard?
Lijkt me niet, dat staat ook nergens in het topic en ik snap dan ook niet het idee dat mensen zich daardoor een soort van uitgesloten voelen

Ja, je bent een paard in alle gevallen meester als je paardenmens bent, maar niet door hem in de houtgreep te zetten, nee door direct goed handelen, duidelijke lichaamstaal zonder eerst 6 games op dvd te volgen oid Lachen

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 16:33

LDRD schreef:
Nu trek je zelf een bepaalde schoen aan hoor.

Ik zeg helemaal nergens iets over over wat voor paard je zou moeten beschikken om paardenmens te zijn? Dat is iets wat er helemaal niets maar dan ook niets toe doet.
En of je jou verzot bent op setjes enz enz, lijkt me ook het criterium niet .

Ik heb peperdure paarden op stal staan en ja, ik durf echt wel te zeggen dat ik een paardenmens ben Ja .

Nu heb ik het hoog de bol zeker he? Tong uitsteken

Als je het tegen mij hebt, wie ben ik om te zeggen of jij het hoog in de bol hebt? Dat is ook helemaal mijn intentie niet. Ik ben oprecht benieuwd naar de criteria voor een paardenmens, daar hoeft niet sarcastisch op te worden gereageerd. Ik heb zelf paarden in alle soorten, maten en prijsklassen op het moment (alhoewel de stapel flink aan het uitdunnen is momenteel). Mij maakt het totaal niet uit wat voor paard iemand heeft, dat heeft imo ook niks met wel of geen paardenmens zijn te maken. Maar het is ook niet zo dat iemand die er heel lang voor heeft gespaard om die stokoude Haflinger te kunnen kopen meer paardenmens is als iemand die direct een heel goed en duur paard krijgt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 16:34

Cassidy schreef:
Ninx schreef:
Maar je paard ophokken EN paardenmens zijn kunnen voor mij niet in 1 zin.... dat hele begrip 'paardenmens' verliest ook terstond zijn glans in dat geval.

En daar ben ik het dan niet mee eens. Niet ieder paardenmens woont in een omgeving waar het mogelijk is om je paard voortdurend op het land te hebben, en de echte sportpaarden hebben daar ook geen baat bij. Het is moeilijk om met een wintervacht en grasbuik internationaal wedstrijden te willen lopen. Een paardenmens is niet per definitie dat boertje met land in het oosten van het land. Een paardenmens kan ook op een flat drie hoog achter wonen. Paardenmensen zijn ook niet per definitie mensen die voortdurend in en bij hun paarden zijn. Sommige paardenmensen werken voor de kost en voor hun paarden, en halen uit hun gave beslist niet hun inkomsten die nodig zijn om in deze maatschappij mee te mogen draaien en hun paarden te bekostigen.

Dat zijn 'mensen-mensen', mensen die graag een hobby bedrijven (want dat is het zolang je er niet van leeft) en accepteren dat ze het paard geen optimale omstandigheden kunnen bieden. Dat is een keuze die deze persoon maakt voor het eigen gerief, niet om het paard in alle facetten te plezieren.
Dat niet alle paarden het land op kunnen in dit land met zijn rijke koeiengras en natte moddervlakten mag duidelijk zijn. Maar ik heb het hier over 'vrije uitloop'.
Degene die die vrije uitloop niet kan of wil realiseren, en toch paarden neemt is wat mij betreft per definitie geen paardenmens....
Laatst bijgewerkt door Ninx op 27-06-08 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 16:36

hmmm...denk dat er wel paardenmensen bestaan die slecht zijn voor hun paard...en meer denken aan bijv geld.
Maar hun aangeboren talent vervalt daardoor niet....zou ze alleen niet graag in mijn omgeving hebben Haha!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 16:39

Waratje schreef:
Gut, daar viel ik niet eens over, het ging mij om de inhoudelijke gedachte. We hadden in het topic ondertussen al geconstateerd dat de hoeveelheid liefde voor je paard niets te maken heeft met het paardenmens zijn of niet. Alles overhebben voor je paard maakt je niet tot paardenmens. Je hoeft niet heel ver terug te lezen in het topic om het verschil duidelijk te krijgen. Cool

ik snap wat je bedoelt ja....net overheen gelezen denk ik dan..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 16:45

runningkawa schreef:
hmmm...denk dat er wel paardenmensen bestaan die slecht zijn voor hun paard...en meer denken aan bijv geld.
Maar hun aangeboren talent vervalt daardoor niet....zou ze alleen niet graag in mijn omgeving hebben Haha!

Jep, die zullen bestaan.... voor hen wordt wat mij betreft ook geen standbeeld opgericht Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 16:57

chevax schreef:
Ik vergelijk het met het "hebben" van kinderen. Ook daarin geldt dat je al doende leert. Iedere situatie vraagt weer een specifieke aanpak en benadering. Zo is het met kinderen en zo is het met paarden. En een natuurlijk talent in de omgang met paarden. Tja, ook dat is zo moeilijk te definiëren. Wat houdt dat talent dan in? Dat je een paard in alle situaties meester bent? Dat ben ik niet. Ben ik goed voor mijn paarden en "voel" ik aan wat ze nodig hebben? Ja, vaak wel. Had ik dat direct bij mijn eerste paard? Nee, absoluut niet.

Dan val jij in mijn ogen in de categorie mens met paard. Omdat je je eigen paarden - die je van haver tot gort kent - wel aanvoelt, maar doe jij dat ook met vreemde paarden?
Paardenmensen maken ook fouten, en hebben het dier beslist niet altijd in de hand. Met dat verschil dat hele grote fouten niet zullen voorkomen, en ook vreemde paarden meteen kunnen lezen en voelen. Soms zelfs over een hele afstand.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 17:05

Tja, je kunt ook dénken dat je een paard direct aanvoelt hè, daar maken ook genoeg mensen een fout. Ik vind dat je een paard, een mens, een hond niet direct kent, tenzij je enorm flegmatieke paarden hebt, die het allemaal prima vinden en zich direct voor iedereen openstellen. Maar goed, ik ben tevreden hoor, met de kwalificatie "mens met paard". Ik voel me er prima bij en mijn paarden ook.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 17:18

Ze zijn er wel degelijk, de mensen die alle paarden aanvoelen, maar ze zijn heel zeldzaam. En daar zijn we nu al 15 pagina's over aan het discussieren.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 17:23

Cassidy schreef:
Paardenmensen maken ook fouten, en hebben het dier beslist niet altijd in de hand.

Dit is ook een waarheid als een Koe hoor. Er blijft altijd dat ene procentje paarden waarmee de noodzakelijk klik gewoon uitblijft ook voor de paardenmens. Kwestie van elkaar niet meer lastig vallen dan Knipoog .

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 18:21

chevax schreef:
Maar, zoals al eerder door anderen gevraagd, wie durft hier dan eens van zichzelf te zeggen dat hij een paardenmens is? Want iedereen houdt de boot af, maar de mensen die "kritiek" hebben op anderen met bijv. setjes of een "duur paard in de wei", voelen zich op één of andere manier volgens mij toch beter/anders. Het lijkt soms wel of je je volgens sommigen moet schamen als je iets meer geld hebt dan een ander en dan zul je het ook wel niet goed doen met je paard, want het is je zomaar in je schoot geworpen.
Maar het is wel heel vreemd dat het één sowieso het ander uitsluit. Heb jij geld, setjes, duur zadel, duur paard? Dan ben jij per definitie geen paardenmens, volgens "kenners". Ben je echter een boer die zijn paarden verwaarloost, wil dat nog niet zeggen dat je geen paardenmens bent. Nou, dan snap ik er echt niks meer van en ben ook erg benieuwd naar de criteria. Want er schijnen mensen in dit topic te zijn die precies snappen wat een paardenmens een paardenmens maakt. Dat zijn dan zelf paardenmensen?

als je dit zegt heb je niet goed gelezen Lachen Lachen echt Lachen

er wordt alleen gezegd dat het paardenmens zijn niets te maken heeft met setjes oid Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 18:22

Paardenmensen zijn ok niet per definitie aardige mensen of vreselijk dierlievende mensen. Of je de feeling met paarden omgaan hebt hoeft volgens mij niet een waarborg voor diervriendelijkheid te zijn.
Een man hier op stal heeft verder niets met paarden, maar hij is de enige waarbij de hittepetitten braaf meelopen, terwijl hij er gewoon naast loopt, zonder iets. Ze zijn automatisch braaf. Hij vind paarden leuk maar verder niet, maar kan er wel goed mee omgaan, zeer goed zelfs.

Edit: met andere woorden moet iemand die feeling heeft (of van nature goed is met paarden) ook een paardenliefhebber zijn?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 18:27

Ninx schreef:
Dat zijn 'mensen-mensen', mensen die graag een hobby bedrijven (want dat is het zolang je er niet van leeft) en accepteren dat ze het paard geen optimale omstandigheden kunnen bieden. Dat is een keuze die deze persoon maakt voor het eigen gerief, niet om het paard in alle facetten te plezieren.
Dat niet alle paarden het land op kunnen in dit land met zijn rijke koeiengras en natte moddervlakten mag duidelijk zijn. Maar ik heb het hier over 'vrije uitloop'.
Degene die die vrije uitloop niet kan of wil realiseren, en toch paarden neemt is wat mij betreft per definitie geen paardenmens....

een paardenmens leeft ook niet om zijn paard te plezieren Lachen Lachen Lachen

nogmaals het maakt hier niet uit HOE je het paard houd, welke setjes je hebt of niet........ het gaat erom dat een paardenmens niet hoeft na te denken hoe en probleem op te lossen enerzijds omdat het probleem bij een paardenmens uberhaupt niet voorkomt en anderzijds omdat het paardenmens instinctief goed handeld Lachen DAT is de defenitie van een paarden mens....... niet hoe, wat en hoeveel........ maar gevoel voor het wezen paard, zonder de liefde dan........ Knipoog

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 18:32

Maar een paardenmens zet dus 24 uur per dag zijn paard op stal, en kan dan na 14 dagen prima dealen met hetgeen hij weer uit die stal trekt? Een uitdaging op zich natuurlijk....
Maar na al dat geklets zie ik de toegevoegde waarde van die titel niet meer.

Dan kan je maar beter een 'kip zonder kop' zijn met een tevreden paard dat zijn natuurlijke behoeften kan bevredigen, dan een miraculeus paardenmens met een opgehokte hamster.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 18:35

je kan het natuurlijk ook helemaal uit zn verband trekken Haha! Haha! Haha!

maar je hebt inderdaad gelijk dat zou een paardenmens kunnen doen Lachen NIet dat dit gebeurd (denk ik) want een paardenmens begrijpt wel dat een paard dat 14 dagen op stal heeft gestaan wat lastig zal zijn aan de hand Lachen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 18:35

Nou Kiwiko, laten we het erop houden dat dat jouw definitie is van een paardenmens. Het is iig niet de mijne.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 18:37

wat is de jouwe dan Lachen Lachen iemand zonder gevoel voor het wezen paard maar deze lekker NB"t en 24/7 op het land heeft lopen....... Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 18:38

Een paardenmens kan zijn paard 2 weken op stal laten staan, net zoals dat mens met paard.
Maar gelukkig ook andersom

Een getalenteerde schilder houd zich misschien ook wel bezig met lelijke graffiti... maar verliest daardoor niet zijn talent voor schilderen...
Dat heb je of dat heb je niet Lachen
Of je het goed gebruikt is imo een andere discussie Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 18:38

JoviBan schreef:
Nou Kiwiko, laten we het erop houden dat dat jouw definitie is van een paardenmens. Het is iig niet de mijne.

Daar bestaan ook louter individuele definities en interpretaties van; er is immers geen wetboek of wetenschappelijk naslagwerk over geschreven.
Je kunt hooguit een beetje speculeren voor de grap.
En jezelf tot paardenmens benoemen, terwijl we erover uit zijn dat dat het hoogst haalbare is, lijkt me een tikkie... euh, oenig.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 18:40

runningkawa schreef:
Een paardenmens kan zijn paard 2 weken op stal laten staan, net zoals dat mens met paard.
Maar gelukkig ook andersom

Een getalenteerde schilder houd zich misschien ook wel bezig met lelijke graffiti... maar verliest daardoor niet zijn talent voor schilderen...
Dat heb je of dat heb je niet Lachen
Of je het goed gebruikt is imo een andere discussie Lachen

Jaja, maar een schilder... kunstenaar, kent ook nog zoiets als zijn artistieke integriteit. En ditzelfde 'concept' vind ik toepasbaar op paardenmensen.
Dus wanneer jij je paard als hamster houdt; "you don't fit the profile"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 18:42

je verliest je talent niet, dus imo blijf je wel die persoon die je bent
Dat je wellicht een geld beluste handelaar bent doet daar niet veel aan af imo... de reacties op het paard komen uit het instinct van die persoon....die van binnen echt wel weet dat het dier bijvoorbeeld vervelend is door het veel binnen staan.
Toch zal hij niet verongelukken met dat dier, daar waar ik als mens met paard wellicht over het erf gesleurd wordt Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 18:43

Dat is dus niet waar Ninx Haha! Haha! Haha!

Mijn broertje, die niks met paarden heeft, kan meer paardenmens zijn dan ik ooit in dit leven (of mijn volgende 10 levens) zal worden Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 18:47

KiWiKo schreef:
Dat is dus niet waar Ninx Haha! Haha! Haha!

Mijn broertje, die niks met paarden heeft, kan meer paardenmens zijn dan ik ooit in dit leven (of mijn volgende 10 levens) zal worden Lachen

Natuurlijk, zo ken ik ook een echtgenoot van een kennis die waanzinnige dingen kan met de paarden.
Maar hij heeft er niets mee, heeft nooit paarden gehad, en laat voor de grap wel eens zien welke onmogelijke dingen hij nu weer met die dieren voor elkaar krijgt. Ik noem dat toch een 'sensibele' persoon, iemand die kan intunen.... en dan niet alleen bij paarden, maar vaak ook bij andere dieren.

De vraag is wat de toegevoegde waarde van zo'n 'titel' is wanneer het de dieren in kwestie geen hol oplevert.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 18:48

Het kan de paarden niks opleveren...het is niet zo dat dat ook nooit zo is Lachen
Ik denk dat de meeste paardenmensen wel goed zijn voor hun dieren, maar dat dat niet de definitie van paardenmens is Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 18:49

een paardenmens moet per definitie sensibel zijn.......... anders pak je de kleine signalen niet op Haha! Haha!

het levert de dieren ik kwestie heel veel op, want die dieren hoeven geen groffere signalen uit te zenden om hun punt duidelijk te maken......... met alle gevolgen van dien Lachen