Wat was jou ergste val!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Buckje

Re: Wat was jou ergste val!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:50

De eerste dag dat ik mijn haflinger had, Dacht ik, Ik ga er wel even zonder zadel op in het land, Om te laten zien aan de staleigenaren, Hoe mak ie was. Clown

Tot hij begint te bokken, En weg rent. Zoef daar lag ik. Hele heup was blauw gek, paars alle kleuren issie geweest. Haha! Haha! Haha!

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 23:12

Ik was een jaar of 10 en mocht voor de eerste keer op een paard een echte les rijden (dus geen vakantiepaard ofzo). Ik zat erop, ja we gingen wel even wat springen. Alles ging goed, tot op het laatst. We mochten nog 1 rondje gallopeeren. Onze instructeur stond ong. 5 m van de hoefslag af, maar het paard waar ik op zat die ging niet over de hoefslag. Dus die bokte toen hij achter de instructeur langs ging. Ik werd er vanaf gelanceerd. Meer heb ik eigenlijk niet gemerkt, ik was even helemaal weg. Paar minuten later ben ik wakker geworden met veel pijn in mijn rug. Kon gelukkig nog wat bewegen, maar ben naar huis gegaan en gelijk naar bed. Was echt heel eng op het moment zelf.

Met voltige ben ik 2 weken geleden erg ongelukkig gevallen. Ik ben in de lus blijven haken terwijl ik er al langs lag... Oftewel, ik werd nog even meegesleurd. Gevolg is een gescheurde enkelband...

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 17:49

Mijn ergste val was tijdens een springles. Clown
Ik moest over een oxer heen, en dat vond ik best spannend.
De merrie op wie ik zat voelde dat en de vaart ging er een beetje uit,
uiteindelijk sprong ze toch! Dus kreeg ik 1 of andere noodsprong Tong uitsteken
Ik werd omhoog gelanceerd, en landde toch nog in het zadel, maar ik klapte dubbel... Koe
bodyprotector sloeg in me rug, en paard ging naar links en ik naar rechts.
Toen lag ik op de grond... De val zelf voelde ik geen eens meer, het enige wat ik dacht was:
OMG mijn rug is gebroken...
Afijn het viel allemaal mee gelukkig, paar weken flinke spierpijn en blauw/paarse rug..
Maar een bodyprotertor werkt dus niet altijd in z'n voordeel... Knipoog

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 18:08

xannemijn schreef:
Maureenn schreef:
Heb een hoop grappige vallen gehad, juli 2007 zat het niet mee, mijn paard viel en ik ook waardoor ik mijn sleuterl been brak. moest een operatie 2 ijzerepinnen erin die 2 maanden moesten blijven zitten en daarna nog 2 maanden revalideren Verdrietig

Verdrietig en je er nog goed vanaf gekomen?

Ja, mijn 2 schouderbanden die daar zitten zijn weg. weet niet of dat gevolgen heeft, nu zit er een bult op door dat bot wat omhoog staat/stond. Ik kan geen tas meer aan die schouder hangen en afentoe hoor ik hem kraken maar verder gelukkig geen gevolgen Lachen

Lennardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:22

Diane_ schreef:
Bij mij valt het opzich wel mee. Ik ben niet erg hard gevallen, maar heb bij 1 val wel mijn bovenarm gebroken, die beschouw ik dan maar als mijn ergste val. Knipoog
Ik zat zonder zadel op een pony, draafde over een balkje en daarna ging zij naar links terwijl ik dacht dat ze naar rechts ging. Knipoog Toen lag ik eraf. Ze (een merrie) kwam daarna wel weer heel lief naar me terug gedraafd en was heel lief daarna de hele tijd, haha. Lachen Was trouwens op 2e kerstdag. Ik heb bij de huisartsenpost anderhalf uur zitten wachten. Heb wel 6 weken weinig met m'n arm kunnen doen.

AAAAAAAAAAUUUUUUUUUUUUUUUWWWWWWWWWWWWWWW die voel je

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 15:34

Lennardi schreef:
Diane_ schreef:
Bij mij valt het opzich wel mee. Ik ben niet erg hard gevallen, maar heb bij 1 val wel mijn bovenarm gebroken, die beschouw ik dan maar als mijn ergste val. Knipoog
Ik zat zonder zadel op een pony, draafde over een balkje en daarna ging zij naar links terwijl ik dacht dat ze naar rechts ging. Knipoog Toen lag ik eraf. Ze (een merrie) kwam daarna wel weer heel lief naar me terug gedraafd en was heel lief daarna de hele tijd, haha. Lachen Was trouwens op 2e kerstdag. Ik heb bij de huisartsenpost anderhalf uur zitten wachten. Heb wel 6 weken weinig met m'n arm kunnen doen.

AAAAAAAAAAUUUUUUUUUUUUUUUWWWWWWWWWWWWWWW die voel je

Aaaaaaah!.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:53

hmm ik heb 1x echt hard gevallen.. paard struikelde en ging door haar voorbenen en viel zelf waardoor ik eraf werd gelanceerd... flinke klap op mn hoofd gehad daardoor, gelukkig had ik een cap op! was er wel flink misselijk van en het paard stond er zelf ook van te shaken.

Ik ben ook een keer tegen het hek aan gevlogen.. reed zonder zadel en het paard schrok net van iets vlak voor de bocht en ging in plaats van de bocht om vol in de remmen, maar dan wel met een halve draai erbij. had een hele zwarte kont.. dr zit nu nog steeds een deuk... maar op het moment zelf voel ik dat dus niet zo.., ben er gelijk weer opgesprongen om nu wel goed de bocht door te gaan..

Een laatste keer was met t inrijden van een 3 jarige, met het aandraven had ze zoiets van neeehee! dat wil ik niet! dus die ging behoorlijk aan t bokken! nou blijf ik meestal wel zitten, maar zij deed echt gemeen, bokte een stuk of 20x achter elkaar en echt doelbewust om mij eraf te gooien en dat is haar toen helaas gelukt. Ik ben toen onder het paard terecht gekomen, maar heb dr gelukkig niets aan over gehouden (ja spierpijn en blauwe plekken)... wel doe ik op haar nu altijd een bodyprotector aan.. (ze heeft tot nu toe niet nogmaals gebokt onder zadel.. hoop dat dat zo blijft!). (Ik had wel een cap op en iemand had haar vast aan de longeerlijn)

Als ik zo allemaal uitgetypt zie staan lijkt paardrijden wel een erg gevaarlijke sport.. Mooi topic om te illustreren dat een ongeluk in een klein hoekje zit en een cap dragen dus geen onzin is!!

maar als je bedenkt hoe vaak t wel goed gaat dan valt t wel weer mee... ik ben 3x eng gevallen in 12 jaar dat valt wel weer mee... tuurlijk ben ik er vaker afgevallen, maar dat is meestal dan mn eigen schuld en totaal niet hard haha.

nikki_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:06

hersenschudding + een mooi blauwe hoefafdruk op mijn schouderblad+ een hoofdwond waar vervolgens 7 hegtingen in moesten Bloos .Het kwam doordat ene vriendin van mij even leuk dacht te zijn en me van mijn paard af te trekken alleen toen viel ik dus met mijn hoofd tegen de muur aan en ja dat liep dus nog wle goed af. Ik hbe zeker wel veel geluk gehad! Het is intussen 4 jaar geleden maar heb er nogsteeds veel last van...veel duizelig en hoofdpijn:S

Lennardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 17:40

Vanmiddag met een jong paard. Ik dacht ff een klein rondje stappen buiten met halster zonder zadel. Ze werd gek en ik had natuurlijk geen cap op(stomme ik). Ze galopeerde over de tegels en ik scheef steeds verder inhaar nek waardor ik op haar nek me evenwicht verloor en met volle vaart op mijn hoofd landen op de tegels. Ben niet weggeweest maar wel goed misselijk, last van me nek en koppijn.

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:03

Ik heb 7 jaar geleden een val gemaakt van een pony waarij ik mijn onderste ruggenwervels zwaar gekeusd had.
Vanaf die tijd heb ik vrijwel altijd rugklachten.

Nu ben ik vanmiddag vlak met mijn rug tegen de bakrand aangeklapt,en je raad het al: Ik kan bijna niet lopen,erge pijn in mijn stuitje...
Nu heb ik de klap opgevangen et de wervels tussen mijn schouderbladen en we vresen ook daar weer voor een kneusing,aangezien ik er niks mee kan en het echt verschrikkelijk veel pijn doet..

Morgen toch maar even een doktersbezoekje

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:29

toen ik een jaar of 12 was heb ik een keer m'n arm gebroken bij een val. Ik had t alleen niet echt door. Het deed wel zeer maar ben toch weer op die pony geklommen tot het na 10 minuten toch wel erg veel pijn ging doen. Toen toch maar even langs de Eerste Hulp gegaan, haha

romy_ponygek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 10:06

mijn egtste val was toen mij 2 val
kijk maar op gevallen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 10:21

Vorig weekeinde ben ik afgeschoten en met een buiteling van zo'n 2,5 m op mijn onderrug terecht gekomen.
Mijn 4,5 jarige (altijd brave, nooit een stap verkeerd zettende) paardje heeft mij er nl. afgegooid.
Nu moet ik wel zeggen dat het mijn eigen stomme schuld was.
Hij kon al twee weken niet los door werkzaamheden in de longeerbak en had drie dagen stilgestaan wegens een hoefzweer. De dag ervoor had ik hem binnen gereden en toen was ie erg braaf. Dus toen het de volgende dag erg mooi weer was en ze binnen aan het springen waren dacht ik: gaan we lekker in de buitenbak. Foute inschatting dus, want daar is ie geexplodeerd nadat er 2x een groep van ongeveer 50 trimmers langskwam. Als een onvervalst rodeopaard door de bak gebokt, waarbij hij met iedere sprong hoger kwam. Na mijn val was ie 10 minuten niet meer te vangen.
Om kort te gaan: ben afgevoerd naar ziekenhuis, want kon niet meer lopen. Gelukkig niks aan het mechaniek, maar de spieren zijn flink geblesseerd. Ben inmiddels bont en blauw ziet er echt niet uit.
Lang niet meer zo gevallen, hoop dat ook niet meer te doen. Ben geen 20 meer.

Alasse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 12:52

Mijn ergste val was niet eens echt een val...
Ik reed toen nog op een manege, we moesten halthouden op de middellijn. Beslist mijn paardje (type goed in het vlees zittende fjord) Dattie te moe was om verder te gaan en dus wil gaan liggen, bovenop mij. Resultaat: Voet gebroken... (waarmee ik heel achteraf gezien heel blij was aangezien ik er op tijd onderuitraakte en hij niet over mij gerold kwam...)
Het ergste was dan nog dat niemand van de manege geloofde dat ik pijn had, ik kon mijn voet bewegen, ondanks de pijn, dus zo erg was het niet en ik moest me niet aanstellen... Verdrietig

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 12:55

kerstavond van dit jaar ben ik can Prins gevallen. Ik heb geen idee wat er gebeurt is... ik heb een hersenschudding en kan me de hele van niet eens herinderen!

best wel hard gevallen......

Lennardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:52

Alasse schreef:
Mijn ergste val was niet eens echt een val...
Ik reed toen nog op een manege, we moesten halthouden op de middellijn. Beslist mijn paardje (type goed in het vlees zittende fjord) Dattie te moe was om verder te gaan en dus wil gaan liggen, bovenop mij. Resultaat: Voet gebroken... (waarmee ik heel achteraf gezien heel blij was aangezien ik er op tijd onderuitraakte en hij niet over mij gerold kwam...)
Het ergste was dan nog dat niemand van de manege geloofde dat ik pijn had, ik kon mijn voet bewegen, ondanks de pijn, dus zo erg was het niet en ik moest me niet aanstellen... Verdrietig

Jezus, lekekre manege.
Mijn manege was gelijkt bezorgd en ijste dat ik van onder tot boven onder de rontgen moest.
Ze zijn zelfs meegereden naar het ziekenhuis omdat ze zo bezorgd waren.
Ze waren zich echt doodgeschrokken.

Een val van een paard moet je altijd sirieeus nemen!

speedy66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 15:47

Op 11 jarige leeftijd is mijn E-pony verschrokken van een blaffende hond die onder de draad door kwam toen ik in een grote wei aan het galopperen was. Mijn pony sprong een meter opzij waardoor ik eraf gelanceerd werd maar in de beugel bleef vasthangen. Ik ben toen de hele wei door gesleurd omdat ik niet los kwam. Ik had bloeduitstortingen van de hoefafdrukken op mijn rug staan omdat er tegen aan gegaloppeerd werd tijdens het sleurwerk. Mijn buik en borst was helemaal opengehaald omdat tijdens het sleuren mijn trui omhoog gegaan was en ik langs doornen struiken en prikkeldraad kwam. Ik had toen een flinke trauma opgelopen en heb toen 2 jaar niet meer gereden. Uiteindelijk heeft de liefde voor paarden het overwonnen van de angst en rij ik alweer jaren met plezier.

Mariettuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 21:26

Ik ben zelf niet echt heel erg gevallen.

Een keer van mn verzorgfjord. Was net de eerste 5 minuten van de les. Superdruk op dat moment. In 1x maakt ze een megaspurt van de B naar de C. Daar een paar flinke bokken die ik nog redelijk uitzat, maakte een wendig naar links en daarna een schijnbeweging. Daardoor viel ik eraf.
Kwam boven op mn polsen terecht en op mn heup. Die was alleen blauw, maar loop nu wel nog met pijn in mn polsen bij teveel bewegen. Dat had ik voor de val niet.
Een en ander is beschadigd maar niet heel erg. Had de eerste 3 jaar na de val veel last van ontstekingen. Nu is dat gelukkig over.
Veel naar de dokter geweest ervoor, maar vaak alleen antibioticaprikken gekregen. Ook foto's laten maken 4 jaar later omdat de pijn aan bleef houden op sommige momenten. Niets te zien natuurlijk.
Helemaal niet zo erg als je leest hoe andere gevallen zijn en wat ze eraan over hebben gehouden.

Een vriendin van mij is wel heel erg gevallen een week voor kerst. We waren aan het oefenen voor de kerstshow in de buitenbak.
Paard schrikt en vliegt ervandoor. Gaat ineens opzij en zij rolt eraf. Ipv ernaast komt ze ervoor terecht waardoor zijn hoeven tegen de bovenkant van haar cap aanvlogen. Cap knalt bovenop haar neus.
Gevolg --> Neus en oogkassen compleet gebroken.
Week in het ziekenuis gelegen en de nodige operaties achter de rug. Ze heeft nu allemaal plaatjes rond dr oogkassen zitten. Gelukkig geen oogbeschadiging. Had wel kunnen gebeuren aangezien haar neus onder haar oog is geschoven tijdens het breken.
Gaat nu weer goed met haar. Ze herstelt ontzettend goed. Maar ze is ook een heel positief meisje.
Ze stapt weer op het paard zodra ze weer mag rijden van de dokter Haha! Vind het persoonlijk erg knap van dr!!

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 22:18

Mijn 'ergste' val was van mijn verzorgpaard. Ik weet niet meer precies hoe het gebeurde, maar ik had een week lang zere ribben en een klein beetje last van mijn arm. Dus zo erg was het niet ^^

shannatjsgat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:55

ik was aan het lessen op een manegepaard toen was ik 9 jaar xD
ze sprong toen te snel in galop en daar was ik niet goed op voorbereid

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:59

laatst ben ik er best wel hard vanaf gevallen en ik had een spier in mijn nek verrekt nou dat deed toch echt super zeer. 2 weken lang niet kunnen buigen:S

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 17:02

Ruim 2 maand geleden.

Was tijdens een buitenrit Talisman was helemaal aan het flippen en begon heel gemeen te bokken. Uiteindelijk ben ik toch gevallen vol op mijn rug. Had dus een flinke kneuzing opgelopen en een lichte hersenschudding.
Alles overbelast helaas Verdrietig Loop er nu nog mee Nagelbijten / Gniffelen

UpToDance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 17:58

Een half jaar terug ging mijn paard ervandoor, gleed uit en viel op mij. Ik bewusteloos, meteen ambulance erbij want ik praatte niet meer, en bleef stil liggen. Normaal sta ik namelijk gelijk op.. Vork Toen bleek het dat ik een zware hersenschudding had, gekneusde ribben en iets met me rug.

Vandaag weer afgevoerd naar het ziekenhuis want werd er weer afgebokt(vorige week ook al Clown). Viel verkeerd en weer met ambulance mee helaas.. nu zit ik met zwaar gekneusde heup en onderrug + verschoven ruggenwervels. Verdrietig

Die hersenschudding was toch pijnlijker denk ik.. Vork

Procent

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:38

Op een vreemde pony die opeens een scherpe draai maakte. Gevolg: --> Gebroken arm...

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 21:24

nikki_p schreef:
hersenschudding + een mooi blauwe hoefafdruk op mijn schouderblad+ een hoofdwond waar vervolgens 7 hegtingen in moesten Bloos .Het kwam doordat ene vriendin van mij even leuk dacht te zijn en me van mijn paard af te trekken alleen toen viel ik dus met mijn hoofd tegen de muur aan en ja dat liep dus nog wle goed af. Ik hbe zeker wel veel geluk gehad! Het is intussen 4 jaar geleden maar heb er nogsteeds veel last van...veel duizelig en hoofdpijn:S

sjit das echt naar! Ach gut