verhaal over slachthuis Nijkerk..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mri

Re: verhaal over slachthuis Nijkerk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:38

Ik weet niet wat voor opleiding je doet, maar ik vind het (zeker als je een paardverwante opleiding doet) juist een erg nuttige excursie!

Misschien op het 1e gezicht een beetje vreemde plek voor een "schoolreisje" maar zeker niet onbelangrijk. Ik denk dat het voor een aantal mensen wel goed is geweest om ook mee te maken hoe vredig een slachting kan zijn (ook al klinkt het vervelend).

Hoe heb je het eigenlijk zelf ervaren? sta je nu anders tegenover een slachting dan voordat je naar dit slachthuis ging?

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 12:51

tirza_ schreef:
wel erg dat je daar met school naartoe moet !! Huilen

is een onderdeel van een vak!! het is gewoon leerzaam het hoort erbij!!

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 12:54

ma_rie_tje schreef:
Ik weet niet wat voor opleiding je doet, maar ik vind het (zeker als je een paardverwante opleiding doet) juist een erg nuttige excursie!

Misschien op het 1e gezicht een beetje vreemde plek voor een "schoolreisje" maar zeker niet onbelangrijk. Ik denk dat het voor een aantal mensen wel goed is geweest om ook mee te maken hoe vredig een slachting kan zijn (ook al klinkt het vervelend).

Hoe heb je het eigenlijk zelf ervaren? sta je nu anders tegenover een slachting dan voordat je naar dit slachthuis ging?

Ik weet niet of je dit gevolgd heb?? maar ik doe paardenhouderij in barneveld (groenhorst) het is een onderdeel van het van HANDEL!! En hoe ik het ervaren heb had ik ook al verteld. Ik dacht altijd dat het heel bruut was enzo.. maar nu ik het zelf gezien heb weet ik gewoon dat het heel vredig is en super snel Knipoog

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 13:15

griebels schreef:
Ik zou het liefste hebben dat mijn paarden gewoon een kogel zouden krijgen thuis op de weide... Helaas mag dat niet meer

In Engeland zijn er jagers die opgeleid en gecertificeerd zijn om dit te mogen doen. Dat vind ik op zich wel goed...dat je dan ook die keuze hebt. Een vriendin van mij in Engeland heeft hiervoor gekozen bij haar 30 jaar oude ruin. Dat is heel goed gegaan, het paard was in 1 keer weg....en dat gaf haar een goed gevoel...
Paarden die niet gewend zijn om op transport te gaan kun je zo in hun eigen omgeving ook helpen dan.
Dit zouden ze van mij in Nederland ook in mogen voeren, zodat je drie opties hebt om je paard te doden als het nodig is.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 13:24

Zo ik zal daar echt niet binnen durven stappen!

En wat jij hebt gezien zou me ook echt diep raken!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 13:39

Garmana schreef:
draumpje schreef:
klopt, de discussie blijft bij het aansnijden van dit soort onderwerpen telkens weer oplaaien...

maar om even ontopic te reageren...
ik vind het een heel helder verslag van hoe het er ana toe gaat

Lachen dank je. heb gewoon verteld wat ik gezien/gehoord heb!

daarom juist
jij hebt zo objectief mogelijk proberen weer te geven wat e rnu eingelijk gebeurt
zonder er een drama van te maken ,
en zonder er een horror gebeuren van te maken
lijtk heel simpel , maar dta is het soms niet

dus vandaar dat ik je er eingelijk wel een complimentje voor wil geven Lachen
ik weet zelf hoe het er aan toe gata in een varkensslachterij, en met koeien, paarden heb ik nog niet gezien
maar wil ik ook nog ene keer gaan bekijken
puur omdat ik wel weet hoe het werkt en hoe het er aan toe gaat , maar het nog niet gezien heb
en ik wil gewoon met eigen ogen zien hoe het is en me niet laten beinvloeden door subjectiive oordelen van derden
hoewel ik wel op jouw verslag zou durven afgaan

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 14:48

draumpje schreef:
klopt, de discussie blijft bij het aansnijden van dit soort onderwerpen telkens weer oplaaien...

maar om even ontopic te reageren...
ik vind het een heel helder verslag van hoe het er ana toe gaat

Lachen dank je. heb gewoon verteld wat ik gezien/gehoord heb!
[/quote]

daarom juist
jij hebt zo objectief mogelijk proberen weer te geven wat e rnu eingelijk gebeurt
zonder er een drama van te maken ,
en zonder er een horror gebeuren van te maken
lijtk heel simpel , maar dta is het soms niet

dus vandaar dat ik je er eingelijk wel een complimentje voor wil geven Lachen
ik weet zelf hoe het er aan toe gata in een varkensslachterij, en met koeien, paarden heb ik nog niet gezien
maar wil ik ook nog ene keer gaan bekijken
puur omdat ik wel weet hoe het werkt en hoe het er aan toe gaat , maar het nog niet gezien heb
en ik wil gewoon met eigen ogen zien hoe het is en me niet laten beinvloeden door subjectiive oordelen van derden
hoewel ik wel op jouw verslag zou durven afgaan
[/quote]
dank je.. Er is ook een topic dat we met een aantal naar Nijkerk gaan dus geef je op en ga mee zou ik zeggen Knipoog

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 19:59

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 00:14

draumpje schreef:
als je je paard die dag laat ophalen
sja dan moet de rendac etc er wel tijd voor hebben om ook daadwerkelijk die dga nog langs te komen
anders ligt je paard er ene dag of twee en word ie inmiddels lekker aangevreten door allerlei ongedierte
erg luguber, maar gebeurt helaas...

en sja, het is nu eenmaal geen prettig gezicht om je dier ophetakeld te zien worden met drie grijper...

Ja mijn eerste pony heeft ook 2 dagen moeten liggen (dankjewel voor de smakelijke details trouwens Knipoog )
Maar ongedierte was er niet bij hoor. Het was wel heel naar, en ik was ook heel blij dat de vorige gewoon op de kliniek kan blijven, maarja..
Je hoeft er zelf ook niet bij te blijven hoor, als je dier opgetakeld word. net zoals je er niet bij hoeft te blijven met wat er met je dier gebeurd na het slachten Knipoog

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:44

Hm ongedierte valt wel mee bij het 2 dagen langs de weg liggen maar ze blazen wel op helaas.
Je moet zorgen dat de Rendac snel komt en ik hoef het zelf ook niet te zien hoe mn paardje met een grijper in een bak gegooid wordt.

Het is gewoon een feit dat hoe dan ook je paard in stukjes gehakt wordt, zowel met een spuitje als bij de slager. Bij de slager voor de consumptie en als de Rendac het komt ophalen kiepen ze al die kadavers in een grote put met een hakmolen erin. Uiteindelijk worden de restanten verbrand. Je kan er je ogen voor sluiten maar je kan nou eenmaal niet alle zielige diertjes redden. Niet alle paardjes maar ook niet de lieve lammetjes die in een boutje met saus eindigen en ook niet de lieve koetjes en knorretjes etc etc. Zo is het leven en de dood hoort erbij.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 13:23

Ik heb ooit voor mijn opleiding DIERVERZORGING (voor alle mensen die daarheen willen omdat ze zo van dieren houden) een kip moeten slachten.
Ik vind dat je het op een mooie duidelijke manier hebt beschreven, en daarbij vind ik het heel dapper dat je erbij gebleven bent.

Ik ben, net als jij, van mening dat ik mijn paarden ook naar de slacht zal brengen als het ooit zover is, heb positieve verhalen over slacht gehoord, ook over euthanasie (ben er meerdere malen bijgeweest).
Ik respecteer de mensen die dat niet willen, maar respecteer ook mijn keuze dan.

Nogmaals, ik vind het een heel duidelijk bericht wat aangeeft hoe respectvol ze met deze dieren omgaan.

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:01

Meissie17 schreef:
Gatverdamme afschuwelijk dat je het hier op zet!! totaal ongepast denk jij nog wel aan de kinderen hier !! sorry hoor maar ik vind het echt erg van je dat je dit op bokt zet !!

en trouwens dat de school zoiets verzint kan ik niet geloven

Rolleyes

Wat is hier nou schokkend aan? Ze vertelt netjes hoe het er aan toe gaat, niks geen vieze verhalen met muren die onder het bloed zitten, stuiptrekkende paarden ofzo.

Dus ik snap je reactie niet zo goed? Verward

Ik vind dat je het netjes hebt opgeschreven, leerzame excursie. Lijkt mij persoonlijk echt niet leuk (ik moet er ook aan geloven ergens binnen 3 jaar) maar het hoort erbij.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:09

ongedierte ligt ook heel erg aan de locatie (bossen etc daar huizen nog wel eens wat grote ondiertjes die wel; zin in iets te snacken hebben

ja luguber, was niet mijn paard, paard van bedrijf waar ik stageliep en al ene paar weken heel intensief voor zorgde

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:21

Suzanne F. schreef:
Hm ongedierte valt wel mee bij het 2 dagen langs de weg liggen maar ze blazen wel op helaas.
Je moet zorgen dat de Rendac snel komt en ik hoef het zelf ook niet te zien hoe mn paardje met een grijper in een bak gegooid wordt.

Het is gewoon een feit dat hoe dan ook je paard in stukjes gehakt wordt, zowel met een spuitje als bij de slager. Bij de slager voor de consumptie en als de Rendac het komt ophalen kiepen ze al die kadavers in een grote put met een hakmolen erin. Uiteindelijk worden de restanten verbrand. Je kan er je ogen voor sluiten maar je kan nou eenmaal niet alle zielige diertjes redden. Niet alle paardjes maar ook niet de lieve lammetjes die in een boutje met saus eindigen en ook niet de lieve koetjes en knorretjes etc etc. Zo is het leven en de dood hoort erbij.

Jup dat opblazen dat klopt. Maar niet in 1 stuk de vrachtwagen op?
overdrijven is ook een kunst...

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 21:22

sommige reacties daarover kon beter eerst nog 3x nagedacht worden :S !!!

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 11:44

VivaLaVida schreef:
Suzanne F. schreef:

Met de rendac word alles inderdaad bij elkaar gefl*kkerd maar of het in 100 stukken word gehakt dat vraag ik me nog af..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 12:20

Ik vind er weinig vredigs aan en daarom heb ik ook besloten dat als het zo ver komt, ik mijn paard laat inslapen (ik heb een prima DA, voor er weer allerlei verhalen komen. Heb ook meerdere ervaringen hiervan om me heen, waarbij dat heel rustig is gegaan). En daarna laat ik mijn paard cremeren. Kost geld, maar mijn paard is mijn maatje en hij verdient het allerbeste voor en na zijn dood. En dat is in mijn ogen niet de slacht. Clown

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 13:40

VivaLaVida schreef:

Je begrijpt me verkeerd. Tuurlijk gaan ze in 1 stuk de vrachtwagen op. Ze worden erin getakeld met een kraan/grijper.
Ik bedoel dat ze daarna naar een bedrijf gaan, fabriek waar de vrachtwagen gekiept wordt in een put met een hakmolen. Daar worden alle kadavers in stukjes gehakt.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 16:43

Nou, liever jij als ik.

Ik zou er absoluut niet tegen kunnen en er nog nachten lang door niet kunnen slapen.
Ik zou mijn paard ook nooit naar de slager brengen.... dat vind ik, zo respectloos ofzo. Ik weet niet, ik zou het in ieder geval nooit doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 22:04

Suzanne F. schreef:
VivaLaVida schreef:

Je begrijpt me verkeerd. Tuurlijk gaan ze in 1 stuk de vrachtwagen op. Ze worden erin getakeld met een kraan/grijper.
Ik bedoel dat ze daarna naar een bedrijf gaan, fabriek waar de vrachtwagen gekiept wordt in een put met een hakmolen. Daar worden alle kadavers in stukjes gehakt.

ik bedoelde jou ook niet Knipoog

mirgino schreef:

wat denk jij dan wat er daarna gebeurt?
dat ze in z`n geheel begraven worden of zo?
als de DA ze komt afspuiten ,worden ze door de Rendac opgehaalt
de paarden zijn dan al stijf en heel vaak gaan ze niet in 1 stuk de wagen op Clown ze worden met een grijper van de weg gepakt,de rest zal ik je maar besparen Ach gut

brenda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 01:30

Ik snap echt niet waar die horror verhalen vandaan komen dat als paarden een spuitje krijgen dat het naar kan zijn. Ik snap dat er nare dingen voorkomen bij een inslaap spuit, maar wij hebben op een fijne manier afscheid kunnen nemen van ons vorige paard.
We hebben haar op de kliniek laten inslapen. We stonden allebei bij haar toen ze het spuitje kreeg om suf te worden. Dat ging in 1 keer goed en ging heel rustig. Op het moment dat ze wou gaan liggen en dus omviel, viel ze zacht neer op een grote matras. Er stonden 2 dierenartsen bij, en 1 assisente die ervoor zorgden dat ze zacht viel. Toen ze uiteindelijk lag, hebben we haar nog even kunnen knuffelen voordat ze de inslaapspuit kreeg.
Ook de inslaapspuit kreeg ze rustig, ze ademde nog een paar keer, en briesde nog een keer voordat ze weg viel.....daarna hebben we nog een paar minuten bij haar gezeten om definitief afscheid van haar te kunnen nemen.
Ook ons paardje zal daarna wel langs de weg hebben gelegen, en getakeld zijn in een vrachtauto. Dat is misschien een nare gedachte, maar voor ons was het aller belangrijkste dat ze vredig in zou slapen, en dat is gebeurd.

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 12:13

Suzanne F. schreef:
VivaLaVida schreef:

en dan?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 12:27

valine schreef:
ehm.... ik heb even in een paar profieltjes gekeken van tegestanders van de slacht en vegatariers die zich in dit forum begeven.
wat mij dus dan opvalt is dat deze dierenvrienden wel op hun paard zitten met een LEREN ZADEL en een LEREN HOOFDSTEL.
volgens mij gaat er in 1 LEREN zadel 1.5 koe (en die is toch echt dood) vertel mij dan maar waarom dat dan niet zielig is???
klein beetje hypocriet van al deze dierenvrienden Duivel

Dat was mij dus ook al opgevallen... Knipoog

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 12:43

brenda21 schreef:
Ik snap echt niet waar die horror verhalen vandaan komen dat als paarden een spuitje krijgen dat het naar kan zijn. Ik snap dat er nare dingen voorkomen bij een inslaap spuit, maar wij hebben op een fijne manier afscheid kunnen nemen van ons vorige paard.

Lachen ik ben blij dat het bij jullie wle heel fijn en vredig is verlopen, dat is punt 1
maar waar komen de horror verhalen vandaan?
sja er gebeuren nu eenmaal rottige dingen bij het inslapen
ik persoonlijk heb 1 keer een niet prettige euthanasie actie meegemaakt met een paard (inslapen)
en met mijn eerste hoond waar het inslapen ook fout ging
dan blijft voor mij de slacht over

maar de zelfde vraag die jij nu stelt..kun je ook stellen over de slacht waar l
waar komen toch al die horror verhalen over de slacht vandaan

daaroom vind ik het ook erg leuk om het verslag van de ts hier te zien
ze zet hier een heel rustig verhaaltje neer vanhoe het is gegaan, niet meer niet minder, Lachen

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 12:51

Knipoog