ik heb zelf een trekpaard met een behoorlijke staart, die ze prima kan optillen. af en toe zit er eens wat mest in haar staart( maar hey.. bij welk paard niet?) wat ik er dan uitborstel en dat stukje staart even was, zodat het niet blijft zitten. er zijn aardig wat vliegen en prikbeesten op de plek waar ik sta en geloof me... ze gebruikt die staart wel degelijk om ermee in het rond te meppen.
dus couperen omdat de staart niet opgetilt zou kunnen worden en dus geen vliegen kan wegjagen en mest blijft hangen in de staart gaat totaal niet op, wat zou dan in godsnaam de reden moeten zijn om te couperen? het ziet er mooier uit, de billen lijker dikker/ronder idd,maar om daar een paard zijn vliegenmepper en windbescherming( voor de vagina) voor te ontnemen....ik blijf het onzin vinden!
*edit: betreft het dreadeffect.... gooi eens een willekeurig paard met een redelijke staart de wei op en laat m daar staan in een kudde.... hop! ook couperen, dat gaat ook echt wel klitten en gaan dreads worden
zal binnekort proberen een betere te maken, maar op deze foto is ook al duidelijk dat ze haar staart prima omhoog krijgt tijdens het mesten