Coupeerverbod, waarom iedereen voor???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_rosita_

Re: Coupeerverbod, waarom iedereen voor???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 08:59

ik heb nog niet alles gelezen, maar wat zie ik hier een hoop onzin staan!
ik heb zelf een trekpaard met een behoorlijke staart, die ze prima kan optillen. af en toe zit er eens wat mest in haar staart( maar hey.. bij welk paard niet?) wat ik er dan uitborstel en dat stukje staart even was, zodat het niet blijft zitten. er zijn aardig wat vliegen en prikbeesten op de plek waar ik sta en geloof me... ze gebruikt die staart wel degelijk om ermee in het rond te meppen.
dus couperen omdat de staart niet opgetilt zou kunnen worden en dus geen vliegen kan wegjagen en mest blijft hangen in de staart gaat totaal niet op, wat zou dan in godsnaam de reden moeten zijn om te couperen? het ziet er mooier uit, de billen lijker dikker/ronder idd,maar om daar een paard zijn vliegenmepper en windbescherming( voor de vagina) voor te ontnemen....ik blijf het onzin vinden!

*edit: betreft het dreadeffect.... gooi eens een willekeurig paard met een redelijke staart de wei op en laat m daar staan in een kudde.... hop! ook couperen, dat gaat ook echt wel klitten en gaan dreads worden

zal binnekort proberen een betere te maken, maar op deze foto is ook al duidelijk dat ze haar staart prima omhoog krijgt tijdens het mesten
Afbeelding

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 09:37

Cassidy schreef:
hicky schreef:
Maar een gecastreerde hengst is geen paard meer, die missen juist dat karakter zegt de TS.

Hoe serieus moet je de mening van een 13 jarige nemen? Schat zomaar dat de TS om en nabij die leeftijd zit.

Dan mag je nog wel even schatten, want ik ben wel 19 jaar.
Maar hoe serieus jij iets neemt moet je zelf weten. Ik ga toch ook niet zeggen met die leeftijd van jou dat je ook niks meer serieus hoeft te nemen, je hebt misschien al last van dementheid.

Sorry, maar komt voor mij op hetzelfde neer.
Wat heeft die leeftijd er toch mee te maken

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 09:38

Nou, zullen we het hier even niet persoonlijk gaan maken? Dat geldt voor iedereen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 11:39

oorspronkelijk werd de staart gecoupeerd denk ik omdat het paard anders met zn staart (zwaaiend) de leidsels kon vangen of erover slaan, en dan had de boer/menner geen controle meer over het paard. Das de reden. Nu echter worden die op het land niet meer gebruikt dus dat couperen is daar niet meer voor nodig.
Op zich zou je dan elk paard met een volle staart moeten gaan couperen. Dat kan toch niet. En ik veronderstel dat een boerenpaard zn staart toch omhoog krijgt. Er zitten behoorlijk wat spieren. En daarbij moeten de staarten maar een beetje onderhouden worden. zolang het paard niet te dun mest denk ik niet dat er veel problemen zijn. Dan nog willen ze het korter dan hoeft men niet te couperen, snij gewoon een deel staart af tot onder de staartwortel, dat is onmiddelijk een beetje minder ingrijpend.

Sunshine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 12:03

Cassidy schreef:
hicky schreef:
Maar een gecastreerde hengst is geen paard meer, die missen juist dat karakter zegt de TS.

Hoe serieus moet je de mening van een 13 jarige nemen? Schat zomaar dat de TS om en nabij die leeftijd zit.

Deze opmerking vind ik minder, al was ze 10! Als zij haar mening duidelijk (zou) onderbouw(t)(en) dan dien je het gewoon serieus te nemen, laat in ieder geval geen blijk ervan geven in een topic dat zelfs van haar is, dat je de mening van iemand van 13 eigenlijk niet serieus hoeft te nemen.

ik wil je niet aanvallen o.i.d. Knipoog

madam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 12:20

even voor de duidelijkheid...Ik heb dat niet gezegt hoor van dat 13jarige Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 12:20

Ik neem iedereeen hier op bokt serieus, en kijk eigenlijk ook nooit in profielen. Op het moment dat er op een manier gediscussieerd wordt die bij mij vragen doen opkomen omtrent de leeftijd van een bokker, duik ik het profiel pas in. En ja, heel vaak bevestigd de leeftijd die daar staat de manier van discussieren. Bokt is een volwassenenforum, er wordt op een volwassen manier gediscussieerd, daar moet je wel aan mee kunnen doen. Jongeren beginnen zo snel te piepen als ze serieus tegengas krijgen " want ze zijn pas 13" , maar willen voor de rest wel serieus genomen worden, want " ze zijn al 13"? Ik ontzie normaal niemand op grond van zijn leeftijd en behandel iedereen gelijk, maar voordat ik echt uit mijn slof schiet laat ik leeftijd wel degelijk meespelen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 12:21

hicky schreef:
even voor de duidelijkheid...Ik heb dat niet gezegt hoor van dat 13jarige Haha!

Eline is 13...Evelike had geen leeftijd vermeld.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 12:35

ik vindt dat je leeftijd nooit moet laten meespelen in een discussie, ieder zijn eigen mening toch?? ik ben toch ook 14?? dus? ik vind dat ik ook gewoon het recht moet krijgen om mijn meningen te uiten zonder dat ik krijg van 'ja ik weet niet wat je allemaal loopt te vertellen maar je bent 14 dus het slaat nergens op.' dat vind ik gewoon oneerlijk

en dat bokt een VOLWASSENEBFORUM is is bullshit.. het is een forum van paardenliefhebbers, niet persé volwassenen... ook kinderen en pubers en weet ik het wat allemaal.
als je van paarden houd ben je hier welkom hoe oud je ook bent!!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 12:36

vriendelijk verzoek om hier on topic te discussieren, en niet in over en weer gekat te verzanden over leeftijden en manieren van discussieren.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 13:14

idd, sorry Lachen maar kan me daar erg over opwinden want ik vind het dom.. maarje nu weer ontopic

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 14:03

Cassidy schreef:
Ik neem iedereeen hier op bokt serieus, en kijk eigenlijk ook nooit in profielen. Op het moment dat er op een manier gediscussieerd wordt die bij mij vragen doen opkomen omtrent de leeftijd van een bokker, duik ik het profiel pas in. En ja, heel vaak bevestigd de leeftijd die daar staat de manier van discussieren. Bokt is een volwassenenforum, er wordt op een volwassen manier gediscussieerd, daar moet je wel aan mee kunnen doen. Jongeren beginnen zo snel te piepen als ze serieus tegengas krijgen " want ze zijn pas 13" , maar willen voor de rest wel serieus genomen worden, want " ze zijn al 13"? Ik ontzie normaal niemand op grond van zijn leeftijd en behandel iedereen gelijk, maar voordat ik echt uit mijn slof schiet laat ik leeftijd wel degelijk meespelen.

QED....Haha!

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 15:22

Evelike schreef:
Lielle schreef:
Het spijt me, met dit topic is mijn begrip voor douperen (voor zover aanwezig) al helemaal tot het nulpunt gedaald. Ik heb alleen non-argumenten gezien, en daar is al voldoende op ingegaan hiervoor. Een te zware staart kun je uitdunnen, een vieze staart kun je wassen.

Een vieze staart kun je inderdaad wassen.
Maar wat als die elke dag weer opnieuw vies wordt? Elke dag wassen dan. Mij maakt niemand wijs dat elke dag een staart wassen goed kan zijn.
Steeds die zeep erbij, en met alleen water krijg je het niet goed.

kort knippen kort knippen kort knippeueueueun! kan ie hem niet meer onder zeiken of schijten en heeft ie net genoeg haar om z'n edele delen te beschermen als ie z'n kont tegen de oostenwind in draait.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 15:42

Bij de Clydesdale is het overigens vrij 'normaal' al dan niet aanvaard (ik zie het er in ieder geval toh regelmatig bij) om de staartwortel gewoon kaal te scheren, zo vreemd ziet het er nou ook weer niet uit (iig niet zo het dikke rattestaart effect zoals wordt beweerd)

kijk maar is hoe netjes (even als link wegens grote foto)

http://www.royalhighlandshow.org/EZEdit ... ampion.jpg

Afbeelding

En als je een beetje handig bent met de schaar kan je er ook zoiets van brouwen

Afbeelding

http://www.nas.boku.ac.at/typo3temp/pics/5663911372.jpg

http://www.cvrt.org/gallery/clyde_show.jpg

Mij komt het zo over alsof de voorstanders gewoonweg lui zijn en de staart uit gemak afsnijden. Voor een show kun je een heel mooi knotje vlechten van zo een kort staartje, en tis nou niet zo dat je elke dag uuuuuren bezig bent om een staart te knippen op de goeie lengte. Dat doe je eens in de zoveel tijd...overigens word ook niet de hele staartwortel kaal geschoren dat zie je aan het dotje dat er is ingevlochten. Die paarden die houden dus wel net grenoeg haar over om het 1 en't ander af te dekken wat op zijn beurt ook weer net over de kale wortel valt en die verstopt. Dat zie je op de foto's, dus lelijk kun je't ook niet noemen.
Zit je nog met de vliegenkwestie maar daar zijn dan weer andere oplossingen voor (denk aan een vliegendek bvb)

Dus nee, ben nog steeds niet overtuigd dat couperen hét wondermiddel is. Haha! Couperen is iets voor luie onhandige mensen... Nors opkijken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 16:10

Couperen is iets voor mensen die willen scoren in de ring. Uiteindelijk gaat het toch allemaal om het lieve geld...

Sunshine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 16:47

Loolapalooza heeft mooie voorbeeldfoto's neergezet, en een goede conclusie erbij Tong uitsteken

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 21:21

Cassidy schreef:
Cassidy schreef:

QED....Haha!

wat is QED???

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 00:12

Marije_jiplover schreef:
Uiteraard heeft een shet een dunnere/kleinere staart dan een trekpaard. Een shet is ongeveer 30%van een trekpaard? Dus zal die staart ook 'maar 30% zijn. Maar in verhouding is het echt wel te vergelijken hoor!

ja, en ook de bespiering staat in verhouding. dus is het voor beiden hetzelfde, alleen dan in het groot of klein.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 00:58

Als ik de argumenten voor couperen bekijk vind ik ze niet overtuigend en eigenlijk lees ik tussen de regels door dat de huidige fokkers gewoon voor het plaatje gaan en niet gewend zijn om naar een paard met staart te kijken. Een kwestie van bedrijfsblind noemen wij dat op het werk. Zo vast geroest zitten in het patroon dat je je daar niet los van kan maken en het objectief kan bekijken.

Vroeger is niet nu en alles veranderd en gaat met de tijd mee, maak er gebruik van en ontwikkel een nieuwe manier om de staart te toiletteren zodat het hygienisch, gezond en praktisch is, er worden zat suggesties gedaan in dit topic.
Ik bedoel maar, 5 jaar terug vond ook niemand het mooi om met heupbroeken rond te lopen en nu is het mode en zie je iedereen ermee en vind iedereen het prachtig.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 11:34

ingvdh: mee eens!! goede argumenten Lachen ben ik zeker mee eens... ga met de tijd mee Knipoog

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 11:38

ArGieVai schreef:
wat is QED???

quod erat demonstrandum, of gewoon: daar zeg je't zelf Knipoog

paar mooie teksten loolapelooza en ingvdh..

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 12:49

ingvdh schreef:

Ik bedoel maar, 5 jaar terug vond ook niemand het mooi om met heupbroeken rond te lopen en nu is het mode en zie je iedereen ermee en vind iedereen het prachtig.

Liepen we 35 jaar geleden ook in hoor, incl. brede riem met grote gesp en horloge met brede horlogeriempjes.

Maar je hebt volkomen gelijk.
Die oplossing zie je bij rassen als Shire en Welshcob ook toegepast.
Ook die werden vroeger gecoupeerd, bij het coupeerverbod was er veel tegenstand, maar nu hoor je daar niemand meer over.
Maar misschien was men in Engeland veel strikter bij het handhaven daarvan?

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 14:37

sterker nog bij de shire wil geen enkele boer meer terug naar het couperen, voor geen goud!
Ja daar zitten ook alle ouder boertjes tussen die ook zo zijn opgegroeid, tussen de gecoupeerde staarten

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 16:47

Ik heb ook in Cobland nog niet gehoord dat iemand terug wil.
En menig fokker is van het zelfde soort als bij jullie.
Oude boertjes op onmogelijk verouderde boerderijen in the middle of nowhere.
Idd, het soort dat vaak oerconservatief is.
(En aan dat conservatisme danken we dus wel het voortbestaan van dit soort fantastische rassen)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 00:54

precies, het is mode, en mode is over het algemeen toch kuddegedrag. als een aantal grote namen in de trekpaardwereld ineens stoppen met couperen, volgen er al snel meer. en dan zijn al die argumenten van viezigheid en zware staarten ineens wel achterhaald. dat zijn ze trouwens toch al, aangezien het bij de welshcob en Shire dus al niet meer gedaan wordt. terwijl die toch ook flinke staarten hebben dacht ik zo...