Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spoekie

Re: Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 22:52

Ik denk ook dat michelle wat te groot is...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 22:52

Ik ben 1.65 en reed nog wel eens op een pony van 1,30, wou makkelijk...

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 23:03

Maar ik denk dat 5 centimeter stokmaat meer uit maakt dan 5 centimeter in lengte bij een mens... Want bij een paard kan 5 centimeter echt al zoveel schelen..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 23:07

zit wat in Nagelbijten / Gniffelen
maar toen woog ik ook nog geen 45 kilo, dus dat wou ook makkelijk.
Ben nu 49 kilo en 1.65 en mijn pony is 1,45 dus dat is perfect. Groter moet niet want dan lijkt dat heel apart.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 23:12

Welshcobfan schreef:
Ben nu 49 kilo en 1.65 en mijn pony is 1,45 dus dat is perfect. Groter moet niet want dan lijkt dat heel apart.

Ja ik weet niet of ik 48 kilo veel vind voor een pony van 1.25.. Denk dat het wel kan opzich, mits de pony wel breed is...

Caprice_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 11:15

het ligt er gewoon totaal aan hoe je pony gebouwd is, ik rijd zelf ook wel op een welshje van 1.18 en zelf ben ik 1.60 maar omdat hij goed zijn gewicht op z'n achterhand legt en goed gebouwd is houd hij mij nog makkelijk. hij loopt altijd met de oren naar voren en springen doet hij nog super makkelijk, wij springen zo samen 1.20 Haha! Bloos ik doe het haast nooit maar hij kan het makkelijk. als ik echt te zwaar en te groot was dan zou hij het heus wel aangeven... ik vind als je pony het nog prima aankan er niks aan de hand is, mits je gewoon rustig rijdt en niet loopt te crossen en springen de hele tijd.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 11:18

Maar eht probleem is dsu vaak dat ruiters neit zien wanneer de pony het neit meer aankan

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 11:37

Caprice14 schreef:
het ligt er gewoon totaal aan hoe je pony gebouwd is, ik rijd zelf ook wel op een welshje van 1.18 en zelf ben ik 1.60 maar omdat hij goed zijn gewicht op z'n achterhand legt en goed gebouwd is houd hij mij nog makkelijk. hij loopt altijd met de oren naar voren en springen doet hij nog super makkelijk, wij springen zo samen 1.20 Haha! Bloos ik doe het haast nooit maar hij kan het makkelijk. als ik echt te zwaar en te groot was dan zou hij het heus wel aangeven... ik vind als je pony het nog prima aankan er niks aan de hand is, mits je gewoon rustig rijdt en niet loopt te crossen en springen de hele tijd.

Ik denk ook dat de hele tijd springen en crossen NOOIT goed is voor een paard, ook niet als je er perfect oppast... Maar veel paarden geven het toch niet echt aan of zo minimaal, dat het niet wordt gemerkt. Niet ieder paard gaat lopen staken dan namelijk. Bij mijn vzpony kun je het zelfs eigenlijk alleen maar merken aan het feit dat ze veeeel sneller moe is met iemand erop die te groot is. Dan is ze na (bij wijze van spreken) twee rondjes draaf al helemaal aan het hijgen enz., terwijl ze bij een kleiner iemand veel langer door kan gaan. En dan heb je ook nog het willen zien, wat bij heel veel ruiters ontbreekt... Mensen worden steeds egoistischer en denken meer en meer aan zichzelf, zo ook bij het paardrijden. Zij willen rijden, hoe het paard zich er bij voelt, dat boeit hen niet.

mmmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 14:17

Welshcobfan schreef:

ik heb precies het zelfde! haha geweldig..

mmmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 14:20

@spoekie: jij verteld dat crossen nooit goed is voor een pony, het is misschien lichamelijk niet heel erg goed.. maar als je gewoon over rechte zandpaden gaat crossen zie ik het probleem niet.. maar vooral, mijn pony vind crossen gewoon heel erg leuk, dan zie je hem genieten, en hij gaat doro zijn enthousiasme ook steeds sneller.. ik voel dat hij daardoor gewoon plezier houd in het rijden, dus als hij het goed gedaan heeft ga ik na het rijden soms lekker even uitcrossen op de dijk, gewoon om vor hem het rijden leuk te houden en hem te belonen, en bovendien om ook even te kunnen relaxen.. zodat de omgang gewoon veel beter word met je pony!

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 14:26

Yamcha schreef:
idje schreef:
Yamcha, even een vraagje. Vanuit jouw optiek dat ruiter en paard niet meer dan 10cm mogen verschillen, hoe denk je dan over Western, Endurance en IJslanderruiters.
Allemaal diciplines waarbij jouw regel door de band genomen niet op gaat.
Allemaal dierenbeulen dus, die hun paard onherstelbare schade toe brengen?

Ik wil hier toch nog wel even op reageren (overigens bedankt voor je steun hierin, supermwoman!). Mijn stelregel is idd dat paard en ruiter niet meer dat 10cm mogen verschillen in hoogte. Er van uitgegaan dat de mens een voor zijn, haar lengte normaal gewicht heeft, dus een BMI (kun je op de site van het voedingscentrum uitrekenen) tussen de 19 en 25. Bij deze stelregel ga ik ook uit van een sportief gebouwd paard, denk: sportieve Haflinger (het oude type is zwaarder gebouwd, kan dus meer hebben),Welsh (dus geen Welsh Cob), Dartmoor, KWPN, dressuurgefokte Fries, in principe warmbloedpaarden dus.
IJslanders, het oude type Haflinger, Fjorden, enzovoorts valt daar dus niet onder, dat zijn pony's die erop gefokt zijn volwassenen (wederom met een normaal gewicht) te kunnen dragen, zij het wel dat de betreffende personen geen 1.80 moeten zijn, dan is de lengte hinderlijk voor het paard.
[/quote]

nou daar ben ik lekker mee! ik ben 1.83, en helemaal niet zwaar, rijd op een fries van 1.60... Die kan dus wel de deur uit! Ik vind dit een beetje een onzinnige stelregel hoor. Je kan het niet meten aan schofthoogte paard en lengte mens. Dan zal ik dus altijd een paard moeten zoeken die minimaal 1.73 is??

HorseGurl13

Re: Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 14:33

Francien_ schreef:
Ik zoek een bijrijdstertje/rijdertje voor mijn verzorgshet. Hij is 'normaal' gebouwd. Hij is ong. 95 cm hoog. Ik heb misschien iemand op het oog ze is heel licht en wordt niet groter dan 1.60. Wat denken jullie dat de maximale lengte van de ruiter voor hem mag zijn?

1.60 is te groot!!! Zelf heb ik ook een Shet bijgereden.... Ik ben gestopt aangezien ik er te groot voor werd. Ik was toen nog ongeveer 1,55 ofzo de shet 1,? m nou ja, net boven de 1 meter in ieder geval. Als iemand van 1,55 meter was ik al veels te groot. Er werden dan enkeld wel eens foto's gemaakt, op die foto's zag je al dat het niet alleen het plaatje was dat werd verpest zegmaar ook voor de pony werd het rijden er niet leuker op! Ook een reden voor het stoppen.... Ik mis het rijden nu best wel maar ik ben ook wijzer geworden (aangezien ik nu enkeld met een vriendin wel eens op een manege een pony voor een uur huur) dat het rijden veel leuker is als ook de pony er ook veel plezier in heeft. Deze Shet had er nog wel plezier in maar hij stond liever in de wei lekker te grazen. Hiermee bedoel ik niet dat ze het rijden "HAATTE"!!! Ze vond het nog wel leuk maar zo als ik al zei ze stond liever lekker in de wei! Je zegt dat ze hoogstens 1,60 wordt dat is dus te groot maar goed ik geloof niet dat je er mee bedoelt dat ze dat al is...... Kleiner zou dus nog wel kunnen hoeveel weet ik niet maar goed daar kom je wel achtr. Bedenk dus dat 1,60 echt niet leuk is voor de pony!! Ook zalk je zeggen dat je dan niet zo stevig zit ookal hoeft dat natuurlijk niet bij elke ruiter zo te zijn. Die Shet kon moeilijk zijn evenwicht met mij houden (ze was ook al oud hoor Knipoog bovendien was het niet zo erg soms een beetje Knipoog ) maar goed dat is misschien bij elke pony anders......

Toch veel suc6 nog met dat bijrijdertje Haha!
P.S ik heb hij en zij beide veel gebruikt maar de Shet was een zij Tong uitsteken

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 19:26

Hee ik heb 1.5 jaar geleden op onze stal een welsh hengstje ''verplicht'' gekregen om te verzorgen.
Toen was het een echte groene pony. Ik heb hem toen ECHT alles geleerd. (lees: halstermak, mensmak,poetsmak, longeren, bosmak, vrijsprinen en zadelmak.)

Hij is ongeveer 1.30.
Ik ben zelf 1.78 (ja ik weet dat ik te groot ben) En weeg tussen de 55 kilo.

Maar ik ridjt er zelf ook niet op, maar hij is best eenkennig dus er kan NOG niet iemand anders op Lachen

Kijk mijn profieol voor fotows.. Knipoog

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 19:26

Ik rijdt er wel op:P Als enige!! Ik had het verkeerd getypt Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 19:53

Dat is niet goed voor 'm Carlolover!
Eenkennig of niet, dit kán schadelijk zijn voor z'n gewrichten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 21:51

Ben ik met je eens, superwoman... kun je niet proberen af en toe jonge kinderen mee te nemen naar hem, en die hem eerst een laten loetsen, dan eens met hem wandelen, enz. en zo proberen dat hij langzaam minder eenkennig wordt? Dan kun je als dde tijd er rijp voor is, een passend bijrijdertje zoeken, en zelf kun je ook nog heel veel met hem doen, zonder dat je erop rijdt...

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 22:04

mmmarieke schreef:
@spoekie: jij verteld dat crossen nooit goed is voor een pony, het is misschien lichamelijk niet heel erg goed.. maar als je gewoon over rechte zandpaden gaat crossen zie ik het probleem niet.. maar vooral, mijn pony vind crossen gewoon heel erg leuk, dan zie je hem genieten, en hij gaat doro zijn enthousiasme ook steeds sneller.. ik voel dat hij daardoor gewoon plezier houd in het rijden, dus als hij het goed gedaan heeft ga ik na het rijden soms lekker even uitcrossen op de dijk, gewoon om vor hem het rijden leuk te houden en hem te belonen, en bovendien om ook even te kunnen relaxen.. zodat de omgang gewoon veel beter word met je pony!

Ik heb het over té veel crossen Knipoog Plus dat ik nooit mijn pony harder laat gaan dan ik zeg.. Dat neemt niet weg dat ik niet een keer hard wil galopperen, maar wel op mijn commando. Want er zal maar ooit eens een drukke weg aankomen en paard heeft de smaak van het crossen iets te goed te pakken... Maar een keertje crossen kan geen kwaad voor de afwisseling, maar ik bedoel meer mensen die één minuut op het paard zitten, in galop gaan en blijven galopperen totdat ze stoppen (dit is dan wel overdreven gezegd).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 22:37

IK snap jou... dat lijkt mij ook niet erg goed...
Maar mmmarieke's manier vind ik prima erg leuk zelfs, voor beiden!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 23:03

michelle, je kunt er nu misschien nog net op (zie liever een foto), maar inrijden??? dat kan dus echt niet, superslecht is dat geweest voor je pony, ik hoop niet dat ze er last van gaat krijgen. mijn E-pony is ingereden door mijzelf, en ik woog toen 45 kilo, hooguit. nu wil ik er niet meer op hebben dan 80 kilo totaal, dus met zadel meegerekend. en dat lijkt me prima voorzichtig. je moet niet kijken of je op de grens zit, maar of je eronder zit.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 04:41

Yamcha schreef:
Ben ik met je eens, superwoman... kun je niet proberen af en toe jonge kinderen mee te nemen naar hem, en die hem eerst een laten loetsen, dan eens met hem wandelen, enz. en zo proberen dat hij langzaam minder eenkennig wordt? Dan kun je als dde tijd er rijp voor is, een passend bijrijdertje zoeken, en zelf kun je ook nog heel veel met hem doen, zonder dat je erop rijdt...

Hier moet ik even op reageren.
Jonge kinderen menemen om re laten poetsen
en te WANDELEN......
Met een HENGST.......
Waar ben je dan mee bezig. Ik weet het, lang niet iedere hengst is vervelend, en sommigen zijn beslist lief voor kinderen, maar als de hormonen de overhand krijgen dan walst hij er recht overheen.
En dan is zo'n pruts nergens.,
Onverantwoordelijk zoiets.

_xpipo_macho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 06:00

het is nix om je voor te schamen want asl de te kleine pony van jou is dan kan je er niet meer op rijden maar dan staat die pony alleen te etne in de wei en anders zou je hem maar moet verkopen maar dat lijk me ook niet leuk!)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 08:40

idje schreef:
Hier moet ik even op reageren.
Jonge kinderen menemen om re laten poetsen
en te WANDELEN......
Met een HENGST.......
Waar ben je dan mee bezig. Ik weet het, lang niet iedere hengst is vervelend, en sommigen zijn beslist lief voor kinderen, maar als de hormonen de overhand krijgen dan walst hij er recht overheen.
En dan is zo'n pruts nergens.,
Onverantwoordelijk zoiets.

Sorry hoor, maar hengsten zijn echt geen monsters!
Natuurlijk heb je uitzonderingen, maar met merrie's ook.
Goede opvoeding doet wonderen.

Onder begeleiding is er niks mis mee!

En macholeostar: Wat is er mis met een pony die alleen op de wei staat. Ben ik volgens jou een dierenbeul dan? (ik heb 2 shetjes als grasmaaier staan Wow! )

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 09:06

Deze reactie verwachtte ik al.
Nee, hengsten zijn geen monsters als ze goed zijn opgevoed.
Ik heb er zelf al 13 jaar een op stal, plus dat ik in mijn jeugd er een 7 jaar lang heb uitgebracht.
Bovendien heb ik nog een ruin die hier nog 3 en 1/2 jaar als hengst gestaan heeft.
Ben dus niet helemaal ervaringsloos.
Een goed opgevoede hengst kun je vanalles mee doen maaaaar....
je moet er wel gezag over hebben.
Zo'n kind heeft dat niet en het kan lang goed gaan.
Maar op een dag komt de testosteron naar boven en dan heeft zo'n pruts helemaal niets in te brengen.
Rukt hij zich los tijdens zo'n wandelingetje en dan is de beer los, geloof me.
En als het dan ook nog het kind van een ander is, dat zou ik helemaal niet aandurven.
De onze is van karakter lief en zacht en hij is netjes opgevoed, maar ik heb mijn eigen dochter en de buurkinderen altijd verboden om bij hem in de wei te gaan.
Ik neem geen risico met jonge kinderen en hengsten.

HorseGurl13

Re: Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-06 09:55

Vind het juist wel kunnen >>> Maar WEL als er een volwassene of ouder persoon bij is!! Nah jah, het juist wel kunnen is misschien iets overdreven maar dat kun je ook bij een merrie hebben! Ookal is bij hengsten het meestal wat heftiger.... Ik denk dat het opzich een goede oefening voor de hengst is.. Ik kan me natuurlijk ook heel erg voorstelling dat je zegt ik doe het NIET i.v.m. met de veiligheid..... Dat is ieders eigen keus. Als je het wel zou doen zouk er sowieso op staan dat er een volwassene of ouder persoon BIJ is. Die er continu bij is om op te letten en dus ook niet ff wat koffie gaat halen of iets anders snel ff doet Knipoog Tong uitsteken

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 10:48

Citaat:
Vind het juist wel kunnen >>> Maar WEL als er een volwassene of ouder persoon bij is!!

idd, maar met begeleiding stond er ook bij. Het is juist een goede leerschool. Wanneer meisjes nu van de manege komen denken ze te weten hoe ze met paarden om moeten gaan. Terwijl dat vaak totaal onrealistich is!